Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Som sagt: leta utanför den moderna metodiken istället och du skall finna något väldigt mycket lämpligare. :-P

 

Ska förövrigt precis öppna antifragility och se vart herrn landade i sitt filosoferande.

 

Kompletterar det med några trevliga meningar ur prologen.

A complex system, contrary to what people believe, does not require complicated systems and regulations and intricate policies. The simpler, the better.

[....]

Heuristics are simplified rules of thumb that make things simple and easy to implement. But their advantage is that the user knows that they are not perfect

[...]

Jag har gissningsvis bias när jag läser Taleb; som jag varit inne på är det lätt att hylla saker man redan håller med om (jag är den enda i världen, vad jag vet, som tycker att bed of procrustes inte bara är en rimlig ide utan rent av en ansats som förtjänar att hyllas - det är svårt att påstå att det perspektivet nödvändigtvis är rätt).

 

Men att utgå från saker som citatet ovan.. jag tror helt enkelt att det är rätt. Och att många har fått det bakvänt och ser det diffusa som en olycklig brist snarare än vettig metodik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni? SD måste väl ändå vara antifragile till den kritik som först mot dem. Jag själv tror att man inte kan gå och vinna debatter mot dem genom att säga att de har fel, förneka och förnedra dem. Utan man får snarare hålla med och säga "men vi kan lösa det så här istället".

http://www.dn.se/nyheter/politik/partiet-star-starkt-i-krisen

separator-dash.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en del saker som talar för SD.

 

*Betydligt fler än de som röstar på dem håller helt eller delvis med att invandring är ett problem som inte lösts, vare sig rätt svar är mindre invandring eller andra lösningar. -Inget annat parti tar upp denna fråga

 

*I en tid där alla partier håller till i mitten växer extrempartierna, vi kommer också se vänstern gå framåt, även om det blir mindre eftersom trenden är att förskjutningarna mer går åt höger.

 

*Kristider gör folk egoistiska. Likt en privatperson som får mindre pengar i mindre utsträckning skänker pengar till sämre ställda. Man ser efter sitt eget hus först. så länge världens i-länder är i kris kommer högerextrema partier nå stor framgång.

 

*Massmedia upplevs misshandla SD genom extra kritisk granskning och partiskhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte mycket på de att SD stärkts annat än tillfälligt. Var nån tidigare i denna tråd som tog upp att folks åsikter är som smör i solsken, typ. Kan bara instämma.

 

 

Vad tror ni? SD måste väl ändå vara antifragile till den kritik som först mot dem. Jag själv tror att man inte kan gå och vinna debatter mot dem genom att säga att de har fel, förneka och förnedra dem. Utan man får snarare hålla med och säga "men vi kan lösa det så här istället".

http://www.dn.se/nyheter/politik/partiet-star-starkt-i-krisen

Enkla lösningar ser tyvärr ut att alltid vinna sympatierna från oförnuftet.

 

Sen finns det ju de som ser människoproblem och en del andra ser "de andra" som orsaken. Politiserar man det så blir det politikerna som får skulden där har vi ju ett praktexempel på jubelidiot, Breivik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att träffa lite forumiter. alltid lite spännande att se vilka som gömmer sig bakom nicken och sedan inse hur annorlunda bild man har av personen. var en viss forumit som jag kanske debatterat lite hårt med i perioder, men inser att jag inte tar sånt så hårt, är ju bara nätet. ser det snarare positivt än negativt att jag har history av att debattera mot folk, mycket bättre än att inte ta debatten :)

 

nu har jag äntligen fått tag i boken och kan i lugn och ro börja läsa. verkar bra änsålänge och alla negativa kritiker är jag kritiska till änsålänge. ska försöka bortse från min bias när jag utvärderar ideerna.

 

första som slår mig är hur sjuk the great moderation ser ut i ljuset av antifragile. inte konstigt att vi i väst går segt. och hela 50-90talet också, politikerna körde verkligen soviet-harvard och missade helt vikten av stress :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att träffa lite forumiter. alltid lite spännande att se vilka som gömmer sig bakom nicken och sedan inse hur annorlunda bild man har av personen. var en viss forumit som jag kanske debatterat lite hårt med i perioder, men inser att jag inte tar sånt så hårt, är ju bara nätet. ser det snarare positivt än negativt att jag har history av att debattera mot folk, mycket bättre än att inte ta debatten :)

 

nu har jag äntligen fått tag i boken och kan i lugn och ro börja läsa. verkar bra änsålänge och alla negativa kritiker är jag kritiska till änsålänge. ska försöka bortse från min bias när jag utvärderar ideerna.

 

första som slår mig är hur sjuk the great moderation ser ut i ljuset av antifragile. inte konstigt att vi i väst går segt. och hela 50-90talet också, politikerna körde verkligen soviet-harvard och missade helt vikten av stress :(

 

Riktigt trevligt att ses. Nu levde just du upp ganska bra av min bild av dig (förutom att du inte hade five fingers på dig ofc) men många andra var mer oväntade. Hoppas du tycker det var värt tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att träffa lite forumiter. alltid lite spännande att se vilka som gömmer sig bakom nicken och sedan inse hur annorlunda bild man har av personen. var en viss forumit som jag kanske debatterat lite hårt med i perioder, men inser att jag inte tar sånt så hårt, är ju bara nätet. ser det snarare positivt än negativt att jag har history av att debattera mot folk, mycket bättre än att inte ta debatten :)

 

nu har jag äntligen fått tag i boken och kan i lugn och ro börja läsa. verkar bra änsålänge och alla negativa kritiker är jag kritiska till änsålänge. ska försöka bortse från min bias när jag utvärderar ideerna.

 

första som slår mig är hur sjuk the great moderation ser ut i ljuset av antifragile. inte konstigt att vi i väst går segt. och hela 50-90talet också, politikerna körde verkligen soviet-harvard och missade helt vikten av stress :(

 

Hej Token

 

Håller helt med ang debatterna, och kul att se dig med, fick en lustig känsla av igenkänning när vi sågs innan jag fattade att det var du.

 

Och med facit i hand har du väl haft rätt i många av diskussionerna, men är man envis och av naturen gillar att diskutera är det ju ibland svårt att ge sig...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt trevligt att ses. Nu levde just du upp ganska bra av min bild av dig (förutom att du inte hade five fingers på dig ofc) men många andra var mer oväntade. Hoppas du tycker det var värt tiden.

 

din mustasch var mer imponerande än jag hade väntat mig :)

 

mycket värt tiden, väldigt bra gjort allt!

 

Hej Token

 

Håller helt med ang debatterna, och kul att se dig med, fick en lustig känsla av igenkänning när vi sågs innan jag fattade att det var du.

 

Och med facit i hand har du väl haft rätt i många av diskussionerna, men är man envis och av naturen gillar att diskutera är det ju ibland svårt att ge sig...;-)

starkt att erkänna! jag erkänner också, jag har haft tokfel ofta, speciellt i början av min tid här. men det är ju det som är målet med att debattera, att hitta fel och utvecklas. god debatt är antifragile. att inte erkänna fel är fragile. är det att inte debattera eller att alltid ha rätt som är robust?

 

 

måste älska hur vänsterpartiet tycker att denna intervjun var vinklad till SDs fördel:

7.00 framåt är ju guld :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E du SD:are heltok? eller folkpartist kanske

 

nej verkligen inte. jag röstade liberala partiet som är för fri invandring, inte begränsad invandring som rasisterna i 8klövern.

 

http://www.liberalapartiet.se/content/invandring-och-asyl

 

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/tva-av-tre-miljonarer-flydde-brittisk-skattehojning_7711860.svd

För inkomståret 2009 var det över 16 000 personer i Storbritannien som deklarerade inkomster över en miljon pund. Efter det att förre premiärministern Gordon Brown 2010 beslutade att höja skatten till 50 procent för alla med årsinkomster över 150 000 pund, var det plötsligt bara 6 000 personer som redovisade miljoninkomster.

 

The Telegraph och många andra engelskspråkiga tidningar skriver att den konservativa oppositionen nu dömer ut Browns försök att höja skatteintäkterna som ett stort misslyckande. Faktum är att intäkterna istället minskade med sju miljoner pund.

oväntat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444358804578016291138331904.html

 

The study collated the results of 16 personality surveys and experiments completed by nearly 12,000 self-identified libertarians who visited YourMorals.org. The researchers compared the libertarians to tens of thousands of self-identified liberals and conservatives. It was hardly surprising that the team found that libertarians strongly value liberty, especially the "negative liberty" of freedom from interference by others. Given the philosophy of their heroes, from John Locke and John Stuart Mill to Ayn Rand and Ron Paul, it also comes as no surprise that libertarians are also individualistic, stressing the right and the need for people to stand on their own two feet, rather than the duty of others, or government, to care for people.

 

Perhaps more intriguingly, when libertarians reacted to moral dilemmas and in other tests, they displayed less emotion, less empathy and less disgust than either conservatives or liberals. They appeared to use "cold" calculation to reach utilitarian conclusions about whether (for instance) to save lives by sacrificing fewer lives. They reached correct, rather than intuitive, answers to math and logic problems, and they enjoyed "effortful and thoughtful cognitive tasks" more than others do.

 

inte förvånad.

The researchers found that libertarians had the most "masculine" psychological profile, while liberals had the most feminine, and these results held up even when they examined each gender separately, which "may explain why libertarianism appeals to men more than women."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sidan 48. "the higher you build your barricades, the stronger we become". rätt talande för hur media har hanterat SD och hur antifragile SD är mot alla händelser på sistone.

SywQg.jpg

 

och SD opionsiffror stiger. så hur borde sjuklövern göra om de faktiskt vill vinna kriget mot SD? de borde manipulera väljarna, inte använda brute force som de gör nu.

 

---

 

sid 55 "those from whom we have benefited the most arent those who have tried to help us but rather those who have actively tried - but eventually failed - to harm us"

 

tack cyll med flera :)

 

http://www.boston.com/bigpicture/2012/10/post.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bra att det finns folk som lägger ned tid på att kritisera, men frågan är hur givande det egentligen är att kritisera utvalda halmstrån när det gäller den typen av författare.

 

taleb förklarar ju fint i boken hur man hjälper författare genom att skriva negativa reviews. om man inte tar upp detta i sin kritik är det ju antingen för att man inte har förstått boken eller för att man är oärlig faktiskt gillade boken och vill hjälpa författaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stört mig som fan på att jag inte riktigt fattade att du var du förrän efter mötet. Det var ju uppenbart liksom :D

 

Kul att träffas iaf! Såväl heltok som affe (och uppenbarligen Sulla som jag antar var personen som satt till höger om mig?)

 

 

Ja det var jag som satt till höger...antar att det var jag och du som var de enda som inte kom från gbg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stört mig som fan på att jag inte riktigt fattade att du var du förrän efter mötet. Det var ju uppenbart liksom :D

 

Kul att träffas iaf! Såväl heltok som affe (och uppenbarligen Sulla som jag antar var personen som satt till höger om mig?)

 

haha, blev lite fundersam när vi hälsade men antog att du kände igen mig men försökte bekräfta det med "sätter mig här bland pokerforumiterna". kul att du tog med morsan, hon var trevlig hon med :)

 

edit, inte outa folk.

 

also sulla ser ut som en svensk supertequila :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taleb förklarar ju fint i boken hur man hjälper författare genom att skriva negativa reviews. om man inte tar upp detta i sin kritik är det ju antingen för att man inte har förstått boken eller för att man är oärlig faktiskt gillade boken och vill hjälpa författaren.

 

Skrev inte Taleb själv rants mot de som skrev negativa reviews på Amazon? Lite motsägelsefullt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

also sulla ser ut som en svensk supertequila :-P

 

Hahaha... vänta nu, är det en komplimang eller en sågning?

 

Jag kör en diet som består av HFHC, har inte sett några fördelar ännu utan bara högt blodtryck och andfåddhet som uppträder i trappor och raska promenader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...