Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Ja, det är ju ett återkommande problem med fortsättningskurser att man förutsätts ha lärt sig något på grundkurserna.

Nä, det förutsätts ibland att man har lärt sig väldigt, väldigt mycket. Inklusive saker man faktiskt inte har läst, beroende på inriktning. Upplägget är ju att ska hitta det på egen hand om man inte kan det, vilket jag som sagt inte direkt debatterar mot, men gnäller om ändå. Många kurser är i princip byggda för att man max ska gå två kurser samtidigt; för oss skulle det innebära 24hp/termin, det vill säga inte heltid. Antagligen fungerar ett 7.5-system bättre. Möjligen att de "hinner" trycka mer på oss, men tvivlar på att vi lär oss mer för den sakens skull.

Jag har sett flertalet anstränga sig men sedan ge upp och hoppa av kurser mitt i, eller till och med på slutet. Nu senast några som satt på sista laborationen i en kurs och kände sig så förnedrade att de gick därifrån. :mrgreen: Det är ju såklart oftast I:are. Gör man kurser som pushar maskinare till den tekniska bristningsgränsen kommer förstås många I:are falla, jag själv ramlar väl typ över mållinjen.

Jag ska återupprepa min käpphäst; när du ändå lägger tid på en kurs för att få godkänt osv, se till att förstå den. Det tar ungefär lika lång tid och ger dig stort försprång på senare kurser. Dessutom får du högsta betyg.

Håller inte med om att det tar samma tid, och det är ju det som är problemet med ovanstående. Tid kan ibland vara en bristvara, inte minst om studierna inte är hela livet. Om man jämför med mig så är studierna livet just nu, men bara i 1.5-2 år. Vissa lever så i 5 år, och de kan nog lättare ta ditt råd. Under dessa 1.5-2 år kör jag >150% studietakt.

Jag är ju absolut inte någon mönsterelev, jag passar inte så bra i skolan, har aldrig gjort. Trivs förstås mycket bättre med universitetets kursplaner än med gymnasiets, men det är ändå inte klockrent; läser jag statistik och ekonomisk teori läser jag Taleb och hans vänner samtidigt, och sistnänmnda dyker ju knappast upp i betyget.

Även i tekniska kurser kan det bli lite så. Jag kom på häromdagen att jag fortfarande ligger efter i mina studier i signalteori men verkar inte kunna glömma härledda konsekvenser som att thermal noise inte kan modelleras som vitt brus vid "höga" frekvenser, kring thz. Det kan ju rimligen bli relevant i framtiden. Kurserna snårar ju alltså in på att modellera vitt brus, Trillske stannar all over the place.

Vad jag vill komma till är att man är ganska olika som personer. Vissa studerar inte alls, vissa börjar men tröttnar, vissa börjar men misslyckas. Vissa passar bra in i "teknologlivet". De flesta ligger nog som mig någonstans mitt i mellan. Så även om jag tycker att dina ord är en bra påminnelse eftersom det är lätt att glömma bort sådant, så målar du upp en utopi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isildur spelar FLO8 10-manna, +$700k senaste 24h... Undrar om han lyckas tappa tillbaks allt som han har gjort de senaste veckorna :D

jinxade det

isildur_2012_10_22.png

Lite beroende på hur bekväm du är med risken att permanent förlora kapital eller att bli skuldsatt, samt vad du utbildar dig till. Jag känner mig bekväm med 2 årskonsumtioner på banken och resten investerat.

mm, håller med. men jag känner mig otrygg med mer än 2 årslöner i valuta.

För att citera en vän till mig:

"att diskutera på ett forum vilken kampsport som är bäst på krogen är som att diskutera hur man spelar Q9o oop i en fembetad pot"

så sant. bästa att göra när man slåss är att folda, inte syna motståndarens allin. rejken är enorm i slagsmål.

Länk till kommentar

... bla bla ... Studietakten är jobbigt hög och jag lider av att jag försökte "tidsoptimera" grundkurserna ...

Ok. Så att försöka klara kurser på så kort tid som möjligt gör att du får investera mer tid och arbete senare istället. Verkar ineffektivt? Dessutom:

kör jag >150% studietakt.

Det verkar underligt att du å ena sidan tycker att studietakten är så låg att du kan läsa extra, å andra sidan tycker du att du stapplar över mållinjen. Som vanligt har jag svårt att se logiken i dina tankar. För mig verkar det rimligt att dubbel studietakt innebär en högre arbetsbörda än t.ex. deltidsstudier. Du läser alltså dubbel studietakt och tycker att man ska minska på studietakten för att det ska bli enklare för er som läser dubbel studietakt. Har det här med Excelkurserna att göra?

Nåväl, nu till det enda som egentligen intresserade mig i din post.

thermal noise inte kan modelleras som vitt brus vid "höga" frekvenser, kring thz. Det kan ju rimligen bli relevant i framtiden.

På vilket sätt skulle det bli relevant i framtiden?

Länk till kommentar

Okej, nu får du släppa det där med Excel, av följande anledning:

När vi snackade Excel gjorde du en grej av att civilingenjörer minnsan inte rör sådana saker. Samtidigt råkade jag veta att många av de som faktiskt tagit sig någon vart på ett av Sveriges största företag gör det nästan dagligen.

Lägg därtill att många I:are hamnar på typiska Excel-jobb så förstår du att jag släppte det där endast för att jag inte orkar hålla på och peta i utvalda detaljer, till skillnad från någon annan.

Ok. Så att försöka klara kurser på så kort tid som möjligt gör att du får investera mer tid och arbete senare istället. Verkar ineffektivt?
Inte nödvändigtvis. Ska man doktorera är slutsatsen enklare, annars är det inte lika självklart.

Det verkar underligt att du å ena sidan tycker att studietakten är så låg att du kan läsa extra, å andra sidan tycker du att du stapplar över mållinjen. Som vanligt har jag svårt att se logiken i dina tankar. För mig verkar det rimligt att dubbel studietakt innebär en högre arbetsbörda än t.ex. deltidsstudier. Du läser alltså dubbel studietakt och tycker att man ska minska på studietakten för att det ska bli enklare för er som läser dubbel studietakt.

Du kan inte kritisera min logik och samtidigt slänga ur dig såhär ologiska saker. För det första vill jag inte att man ska minska studietakten, för det andra har jag tydligt skrivit i båda mina inlägg att jag inte debatterar mot upplägget. Du läser verkligen bara det lilla du vill läsa..

Att jag har över heltids studietakt medför däremot att det är svårt att få in precis allt trots att jag för stunden verkligen studerar heltid. Jag studerar dock inte extra för att jag tycker studietakten är för låg. Skulle påstå att den är alldeles lagom (i de tekniska kurserna). Det är ett heltidsarbete - extratakten lägger sig på kvällar och helger, och går inte skitbra ändå. Som det bör vara.

Över-takt ser jag förövrigt inte som optimalt utan som ett nödvändigt ont. Jag är ingen sån där dryg överpresterare som gör det och flinar.

Nåväl, nu till det enda som egentligen intresserade mig i din post.

På vilket sätt skulle det bli relevant i framtiden?

Skulle kunna ställa till det för teknisk utveckling.
Länk till kommentar

Skulle kunna ställa till det för teknisk utveckling.

Jaha. Vad är det för teknisk utveckling och inom vilket område kommer det termiska bruset vara relevant (i kontexten signalbehandling)? Pratar vi om kopparledningar och elektroner eller fiberoptik? :)

Min fråga rör alltså varför termiskt brus skulle vara intressant på Thz-banden när det med nödvändighet alltså handlar kryoförstärkning i optisk- eller kvasioptisk signalbehandling.

Det är inte som att de Broglie-våglängden tillåter fononstörningar att bli relevanta vid så höga frekvenser. Läs på om shotnoise / kvantbrus? Mesoskopisk fysik ftw!

Varför tror du förresten att klockfrekvenserna för datorer stått still på några Ghz de senaste 10 åren?

Edit:

Det är ett heltidsarbete - extratakten lägger sig på kvällar och helger, och går inte skitbra ändå. Som det bör vara.

Kanske är här det går fel då. Du tycks förutsätta att en heltidsstuderande teknolog normalt ska vara ledig på kvällar och helger. Så är naturligtvis inte fallet. På tekniska högskolor delar man vanligtvis upp terminen i 4 läsperioder om cirka 7 veckor. Det ger 28 läsveckor per år (att jämföra med universitetens 30-35 läsveckor). Det innebär att man som teknolog ska läsa på kvällar och helger under läsveckorna (och istället vara ledig längre tid under sommar, jul och omtentaveckor).

Länk till kommentar

Du ställer ju frågor du vet att jag inte kan svaret på. Mina kurser går som sagt ut på att saker och ting är relativt trevliga, så att vi kan lära oss räkna ut auto/korskorrelation etc för relativt dessa trevliga signaler när de passerar relativt trevliga filter eller relativt trevliga processer.

Men du bör nog akta dig för övermod, annars får du förr eller senare fel mot någon som bara slänger ur sig en enkel mening. :-P

Varför tror du förresten att klockfrekvenserna för datorer stått still på några Ghz de senaste 10 åren?
Min lekmannagissning var då det begav sig att det var mer resultat per krona att förbättra annat än klockfrekvensen. På ett eller annat sätt stämmer det i slutändan, det är fördelen med att nästan inte säga något alls.

Läs på om shotnoise / kvantbrus?

Sa vi inte precis att jag knappt klarar studierna som det är? Tokboken är min paus, jag tror teknik fungerar sämre.

Kanske är här det går fel då. Du tycks förutsätta att en heltidsstuderande teknolog normalt ska vara ledig på kvällar och helger. Så är naturligtvis inte fallet. På tekniska högskolor delar man vanligtvis upp terminen i 4 läsperioder om cirka 7 veckor. Det ger 28 läsveckor per år (att jämföra med universitetens 30-35 läsveckor). Det innebär att man som teknolog ska läsa på kvällar och helger under läsveckorna (och istället vara ledig längre tid under sommar, jul och omtentaveckor).
Ptjah... kan ju inte säga att du har fel här. Bara ytterliggare en sak som gör att jag egentligen passar jättedåligt för en sån här utbildning. Jag blir långsam och korkad om jag inte är ledig minst en dag i veckan.
Länk till kommentar

Skönt att wellbooken levererar såhär i tentatider. Pluggar själv ca 150% men det är enbart pga en alldeles för dekadent syn på studierna första 3 åren. Blir ju att man får läsa lite extra alla kurser då man glömt/saknar en del förkunskaper.

Vad tycker ni om simplex lösningar i excel, får man använda som civ.ing eller ska man skriva kod själv bara för att?

Länk till kommentar

Just ja där kom jag att tänka på en grej. Heltok, får du din examen på 4.5 år eller har du så att säga "sökt om" utbildningen så du får samma 5 år som alla andra?

Skönt att wellbooken levererar såhär i tentatider. Pluggar själv ca 150% men det är enbart pga en alldeles för dekadent syn på studierna första 3 åren. Blir ju att man får läsa lite extra alla kurser då man glömt/saknar en del förkunskaper.
Liknande för mig, men också att jag har en rätt obehaglig studieplan/väg till examen. Vid heltidstudier är "utsatt tid" för mig 5.5 år (egentligen 5.6-5.7; 340hp), och jag känner mig själv: jag kommer inte planera in någon släp-termin, så eventuellt som blir över kommer bli allmänt i vägen.

Generellt är det väl just det att jag känner till mina egna företräden (boardeline) och brister (har svårt att göra "för lite"). Så detta blev en bra dålig lösning. :roll:

Vad tycker ni om simplex lösningar i excel, får man använda som civ.ing eller ska man skriva kod själv bara för att?

Den generella fördelen med Excel är att icke-ingenjörer förstår precis vad du har gjort och gör (om de inte är helt tappade). Jämför Matlab där någon som inte är bekant med programering varken kan förstå vad som gjorts eller ta över där du slutade.

Just deras inbyggda optimerings-metoder är jag dock lite försiktig med. Har suttit med detta tidigare och alltid slutat med manuella justeringar för att resultatet blivit skumt i större modeller. Har ingen stor erfarenhet, men får känslan att det är svårt att få information om vilka förenklingar som görs etc.

Men det där med att skriva kod själv "bara för att", det är inte så bara som du får det att låta. Först måste man ansöka till Team Slaktavfall. Får du komma på intervju måste du där redogöra för hela undergraduate-delen av såväl mekanik som elektronik.

Länk till kommentar

Du som är så jävla smart, vad har jag modellerat?

1zdw6t5.jpg

Haha :) Det är faktiskt en omöjlig uppgift, men eftersom du utmanar mig kan jag inte låta bli...

Lite beroende på vad beteckningarna betyder osv kan det vara lite vad som helst. Klart är iaf att bindningsgrafen innehåller M med index vilket kan vara Moment, i kan vara en ström och k skulle då vara proportionalitetskonstanten för en motor. Tyvärr skulle det lika gärna kunna vara en fjäderkonstant och i en konvektionsförflyttning. Det skulle stämma med att du satt intensitetsvariabeln vid C-elementet och flödesvariabeln vid I (L2) som sig brukligt är (vilket skulle ge oss tillståndsvektorn). Låt oss vidare hejdlöst anta att J alltså är ett tröghetsmoment. r borde vara en radie vilket antyder ett ganska enkelt mekaniskt system med rättframma samband (typ trissa eller trumma), eftersom vi inte halverar eller gör något med r har vi rak utväxling vid eventuell upphängning av vad det nu är som roterar (väderkvarn?) osv.

Antar vidare att du känner till akausala ekvivalensprinciper för förenkling.

Hursomhelst, frågan är alltså vilket fysiskt system som ligger bakom modellen?

Du får dessvärre ge ytterligare någon ledtråd, vad använder man systemet till och har jag någorlunda rätt i mina gissningar på beteckningarna och tillståndsvektorn?

Länk till kommentar

angående 200k att investera:

utan att veta övriga parametrar säger jag avanza zero 25kkr/dag i 8dagar. kanske inte gto men har ett väntevärde nära ngto iaf.

superstärkelse??!?!?

http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/introduction-to-superstarch-part-i

About two years ago Jeff Volek introduced me to Superstarch. After using it for a few months, and being completely blown away by it, I wanted to know more. I was introduced to the co-founder, Peter Kaufman, and soon I was poring over their patents in an effort to understand how in the heck they made this stuff. Once I understood this, I never looked back. Today I simply refer to Superstarch as “superior technology.” If Superstarch is an iPhone 5, all other sports nutrition products are rotary phones. They simply don’t belong in the same sentence.
In the end I believe you’ll come to appreciate that this technology, while originally developed to save the lives of children with a very rare genetic disorder, is going to revolutionize sports nutrition as we know it.

(detta kommer från en ganska vettig low-carb-snubbe)

(ca 40min i videon slutar bakgrundsinfon)

Länk till kommentar

angående 200k att investera:

utan att veta övriga parametrar säger jag avanza zero 25kkr/dag i 8dagar. kanske inte gto men har ett väntevärde nära ngto iaf.

superstärkelse??!?!?

http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/introduction-to-superstarch-part-i

(detta kommer från en ganska vettig low-carb-snubbe)

Super på vilket sätt? Var ju bara massa skitsnack i texten. Eftersom han jämför det med sportdrycker och benämner det som sports nutrition bör man gissa att super står för supersnabb? Undrar hur mkt snabbare än Vitargo det isf kan vara. Och jag betvivlar att det har bättre effekt än att injicera insulin :mrgreen:

Länk till kommentar

Super på vilket sätt? Var ju bara massa skitsnack i texten. Eftersom han jämför det med sportdrycker och benämner det som sports nutrition bör man gissa att super står för supersnabb? Undrar hur mkt snabbare än Vitargo det isf kan vara. Och jag betvivlar att det har bättre effekt än att injicera insulin :mrgreen:

du gissar fel. super som i att den varar superlänge(man tappar 4% av effekten efter 7h typ). se videon börja kolla 45min ish

Länk till kommentar

Haha :) Det är faktiskt en omöjlig uppgift, men eftersom du utmanar mig kan jag inte låta bli...

Lite beroende på vad beteckningarna betyder osv kan det vara lite vad som helst. Klart är iaf att bindningsgrafen innehåller M med index vilket kan vara Moment, i kan vara en ström och k skulle då vara proportionalitetskonstanten för en motor. Tyvärr skulle det lika gärna kunna vara en fjäderkonstant och i en konvektionsförflyttning. Det skulle stämma med att du satt intensitetsvariabeln vid C-elementet och flödesvariabeln vid I (L2) som sig brukligt är (vilket skulle ge oss tillståndsvektorn). Låt oss vidare hejdlöst anta att J alltså är ett tröghetsmoment. r borde vara en radie vilket antyder ett ganska enkelt mekaniskt system med rättframma samband (typ trissa eller trumma), eftersom vi inte halverar eller gör något med r har vi rak utväxling vid eventuell upphängning av vad det nu är som roterar (väderkvarn?) osv.

Antar vidare att du känner till akausala ekvivalensprinciper för förenkling.

Hursomhelst, frågan är alltså vilket fysiskt system som ligger bakom modellen?

Du får dessvärre ge ytterligare någon ledtråd, vad använder man systemet till och har jag någorlunda rätt i mina gissningar på beteckningarna och tillståndsvektorn?

Ett varningens finger för att fråga mig om ledtrådar, det brukar inte hjälpa mig.

ilvtsm.jpg

Vidare är objektet tråkigt, så jag kan ge dig facit i form av en elektrisk motor som driver en (fjädrande) axel som driver en generator. Jag ville mest ha en ursäkt att rita en penis.

Men: k är då förstås en fjäderkonstant, dock måste jag säga att du tyvärr får bra betyg för din analys vilket är en stor besvikelse.

Länk till kommentar

superstärkelse??!?!?

Vitargo är ju baserat på kornstärkelse. Undrar vad det finns för likheter i övrigt?

Länk till kommentar

Antar att jag är typ 5 år försenad med mina frågor men plöjde igenom typ de första 20 sidorna inatt och fastnade för konceptet samt det var kul att höra vad alla tyckte om tänkte om poker på den tiden, när jag inte ens var introducerad för spelet var du redan miljonär.

Så ställer några frågor, svara i mån av tid och lust! :)

Vilka nivåer huserar du på numera?

Vad har du för winrate de senaste 100k händerna på respektive nivå?

Hur utspelade sig den sjukaste/största bluffen du genomfört och vad var dina tankar? (menar största potten sett till bb's för nivån, nämn dock ingen från någon nivå där du var megaöverrullad och inte brydde dig ett skit om pengarna) :D

Tacksam för svar!

mvh

mackie

Länk till kommentar