Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Jag behöver lite investeringsråd. Jag är relativt ointresserad av investeringar och det lilla jag kan har jag antingen lärt mig här eller när jag slösurfar 2+2. Det har lett till att jag satt in 90% av mina vinster i Avanza Zero. Under det sista året så har jag dock blivit allt mer tveksam till Europas framtid rent ekonomiskt och då i förlängningen även Sveriges. Om man vill ha bättre avkastning vore det inte vettigt att köpa indexfonder i Asien istället? Deras tillväxttakt verkar ju betydligt högre än våran och med tanke på deras yngre befolkning etc så känns det ju rimligt att dem kommer att fortsätta växa även om Europa stagnerar. Jag kanske är helt ute och cyklar här men lite feedback vore uppskattat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver lite investeringsråd. Jag är relativt ointresserad av investeringar och det lilla jag kan har jag antingen lärt mig här eller när jag slösurfar 2+2. Det har lett till att jag satt in 90% av mina vinster i Avanza Zero. Under det sista året så har jag dock blivit allt mer tveksam till Europas framtid rent ekonomiskt och då i förlängningen även Sveriges. Om man vill ha bättre avkastning vore det inte vettigt att köpa indexfonder i Asien istället? Deras tillväxttakt verkar ju betydligt högre än våran och med tanke på deras yngre befolkning etc så känns det ju rimligt att dem kommer att fortsätta växa även om Europa stagnerar. Jag kanske är helt ute och cyklar här men lite feedback vore uppskattat!

jag har då och då försökt ta reda på samma men inte hittat några bra råd. frågat runt på 2+2 några gånger men aldrig fått några bra svar. kostar ju sjukt mycket att investera utomlands på svenska banker så ser inte riktigt det som ett bra alternativ.

vetefan om asien är jättebra heller. de har en hel del orosmoln och bostadsmarknad som är helt bisarr med stockholmsmått. och om europa har problem med en åldrande befolkning vad har då inte asien? blir fint när japanerna går i pension och staten har norpat deras besparingar och när 1barns-politik-generationen ska börja försörja 2barns-politik-generationen.

frågan är ju vad det finns för sunda ekonomier runt om i världen. skulle säga sverige, australien, estland, singapore typ. förslag på fler?

Länk till kommentar

Klar med allt som finns i WoT, tankat ner F&Fs böcker, alkemisten och processen.

Någon som kan rekka lite böcker?

Gärna i ett format som funkar för ljudbok men inget krav.

Fantasy - Är riktigt kräsen men älskat WoT, gillar Eddings/Goodkind.

(Funderat läsa Sanders)

Motiverande - Kan tänka mig allt från Munken/Born to run till rena berättelser.

(Tänkte processen kanske kan motivera på något plan mtp anknytningen till juridiken)

Ren njutning - Dja ni fattar.

Lärorik - Typ Taleb/freakonomics

(Svårare få det ljudbokkompatibelt här kanske)

Vore snällt, ni är ju smarta människor som läser mycket =)

Länk till kommentar

1-barns politik och pension och Kina ar inte lika problematiskt som det ser ut vid forsta anblick, de har inte heller samma tradition att sluta arbeta vid en precis alder. Du glommer hur familjer med mormor och morfar faktiskt bor ihop och hur de aldre bor kvar eller flyttar tillbaks till sina barn, det fenomenet kommer kvarsta tank alla resurser som sparas in och friges nar mormor och morfar passar barnet, lagar mat till alla istallet for att inte gora nagonting som i Sverige. Sjalv tror jag att jordbruksmark eller skog i Sverige iaf inte ar en dalig investering =)

Länk till kommentar

Älskar verkligen den bilden! Den säger verkligen allt och visar hur fundamentalt fel det är att bara köra distanslöpning som träning.

Jag såg det där träningsprogrammet häromdagen. Det är ett intressant upplägg.

Har själv kört en del sprints i sommar. Tyvärr högg det till i knät i fredags när jag körde. :-( Man ska vara ganska försiktig för det är mkt lätt att skada sig. Jag körde på max vilket var dumt, 80 % är lagom i början precis som programmet säger.

Länk till kommentar

Klar med allt som finns i WoT, tankat ner F&Fs böcker, alkemisten och processen.

Någon som kan rekka lite böcker?

Gärna i ett format som funkar för ljudbok men inget krav.

Fantasy - Är riktigt kräsen men älskat WoT, gillar Eddings/Goodkind.

(Funderat läsa Sanders)

Motiverande - Kan tänka mig allt från Munken/Born to run till rena berättelser.

(Tänkte processen kanske kan motivera på något plan mtp anknytningen till juridiken)

Ren njutning - Dja ni fattar.

Lärorik - Typ Taleb/freakonomics

(Svårare få det ljudbokkompatibelt här kanske)

Vore snällt, ni är ju smarta människor som läser mycket =)

ge dig på sandersson. börja med way of kings (ljudbok finns på en laglig site nära dig) så du fattar vilken kvalite det är på honom. sedan på hans gamla verk där han var noob men de är bra ändå. mistborn->alloy of law. elantris, warbreaker etc funkar sedan som ok utfyllnad även om de inte håller jättehög kvalite.

även raymond e feist är lättsmält och finns mängder.

motiverande: art of learning

njutning: hmm, fifty shades of grey? sämre litteratur får man leta efter, men sjukt lättsmält och när man väl tagit sig förbi de första 50sidorna är det 1000sidor med 90% sex och dessutom får man lite tips på bra rose-viner.

lärorikt: logic of life, undercover economist, abundance, outliers, influence, liespotting etc.

Länk till kommentar

jag har då och då försökt ta reda på samma men inte hittat några bra råd. frågat runt på 2+2 några gånger men aldrig fått några bra svar. kostar ju sjukt mycket att investera utomlands på svenska banker så ser inte riktigt det som ett bra alternativ.

vetefan om asien är jättebra heller. de har en hel del orosmoln och bostadsmarknad som är helt bisarr med stockholmsmått. och om europa har problem med en åldrande befolkning vad har då inte asien? blir fint när japanerna går i pension och staten har norpat deras besparingar och när 1barns-politik-generationen ska börja försörja 2barns-politik-generationen.

frågan är ju vad det finns för sunda ekonomier runt om i världen. skulle säga sverige, australien, estland, singapore typ. förslag på fler?

Jag har hittat några indexfonder med inriktning mot Asien här https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=44400. Relativt låga förvaltningsavgifter om dock inte lika bra som Avanza Zero. Nästan alla verkar vara Asien minus Japan så man slipper ju deras gamlingar åtminstone. Jag är dock öppen för andra ekonomier än dem asiatiska. Jag har bara svårt att se att Europa med våra strukturproblem och politiska inkompetens ska vara svaret på längre sikt när det gäller vettig avkastning.

Länk till kommentar

http://io9.com/5931898/eight-years-after-the-athens-olympics-many-venues-have-been-left-to-rot

original.jpg

3:20 in här:

http://www.svtplay.se/video/220454/4-8-19-30

På Måndag börjar den stora jakten på Skattesmitare. Det är mer spännande än finalen på 100-m i OS

Om du är bosatt i Svea Rike och har gömda pengar i skatteparadiset Schweiz, så lär du börja svettas

Samtidigt inleds SM i missundsamhet, avundsjuka och skadeglädje - vänsterblockets paradgrenar.

Lyssnar på Way of Kings just nu och måste +1:a på heltok.

kan även reka boken eller iaf att om man lyssnar kolla på bilderna från boken. mycket fina illustrationer som förklarar hur många av de främmande sakerna ser ut, ofta ritade av karaktärer i boken så de är en del av boken på ett väldigt snyggt sätt!

tWoK_SKETCHBOOK-2_CHULLS-webres.jpg

tWoK_SKETCHBOOK-1_SKYEELS-webres.jpg

tWoK_NAVANI-2-webres.jpg

tWoK_SKETCHBOOK-4_AXEHOUNDS-webres.jpg

tWoK_MAP-2_LUMBERYARD-webres.jpg

etc

Jag har hittat några indexfonder med inriktning mot Asien här https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=44400. Relativt låga förvaltningsavgifter om dock inte lika bra som Avanza Zero. Nästan alla verkar vara Asien minus Japan så man slipper ju deras gamlingar åtminstone. Jag är dock öppen för andra ekonomier än dem asiatiska. Jag har bara svårt att se att Europa med våra strukturproblem och politiska inkompetens ska vara svaret på längre sikt när det gäller vettig avkastning.

intressant. var en del intressanta kommentarer också. kanske man skulle gå in med 600k där, tål att funderas på.

Afrikanska indexfonder har man ju hört ska vara framtiden. Tankar?

svårbedömd kontintent och framtiden är lurig att förutspå men det känns som något taleb hade rekat.

Länk till kommentar

det här är bulgaren;

(8 set)

8 reps på 60% av maxvikten

1 reps på 95% av maxvikten

7 reps på 65% av maxvikten

2 reps på 90% av maxvikten

6 reps på 70% av maxvikten

3 reps på 85% av maxvikten

5 reps på 75% av maxvikten

4 reps på 80% av maxvikten

bygger på s.k. wave-loading, d.v.s. att du använder tunga set för att "trigga" nervsystemet så du orkar lyfta mer med en lite lättare i setet som kommer direkt efter. Det påstås att det är just kontrasten mellan tyngre och lättare set som åstadkommer denna effekt.

Sprinterupplägget var mer av den klassiska typen dock med y-x-y-x-y-x uplägg där y kan vara 3 eller 5 eller reps eller så och x 1 reps.

saxade lite från kolo så är inte mina ord angående waveloading etc,.. upplägget ser dock ut som det ovan, när du klarar genomföra programmet utan fails, så höjer du med 2,5kg och kör tills du klarar nästa program, sen höjer du igen. Jag hade en fantastisk streak i början av mitt bulgarande där jag ökade 3-4 veckor i rad. det var massivt roligt :) Du lägger alltså ditt bulgarenpass efter vad du maxar, eller kuggen under och klarar du ett helt schema så höjer du. repeat.

Länk till kommentar

Är väl ändå lite skevt att efter alla "bakslag" i kunskap fortsätta precisera träningsupplägget så tydligt? Skulle råda alla att hitta enkla riktlinjer och behandla dem som idéer när man tränar. Och låtsas att man blir jagad av en björn då och då när man joggar.

Finns det någonting, någonsin, som du inte haft en åsikt om, uppbackat av en anekdot från ditt eget liv?
Jag tycker att det är bra att dela med sig av verkliga erfarenheter, men man måste inte hålla med.
Länk till kommentar

Är väl ändå lite skevt att efter alla "bakslag" i kunskap fortsätta precisera träningsupplägget så tydligt? Skulle råda alla att hitta enkla riktlinjer och behandla dem som idéer när man tränar. Och låtsas att man blir jagad av en björn då och då när man joggar.

Jag tycker att det är bra att dela med sig av verkliga erfarenheter, men man måste inte hålla med.

Träning är mkt enkelt om man bara tränar av hälsoskäl.

-2-3 pass tung styrketräning i veckan.

-1 intervallpass och eller 1 sprintpass per vecka.

- Några timmars promenad per vecka.

Gör du detta är du hemma och tränar/får bättre hälsa än 95 % av befolkningen.

Länk till kommentar