Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

På tal om mat,någon som har bra tips på hur man kan gå upp i vikt? Är 22år gammal, 180 cm, 61kg. Löptränar 4-6ggr/vecka. Äter inte frukost, men lunch/middag/kvällsmiddag. Känns inte som att gymmet är rätta sättet, då jag knappast lär lägga på mig nya muskler med mitt 0% underhudsfett?

Sluta spring så djävligt....

Och ska du nu fortsätta med det så får du äta rejält mkt för att hamna på överskott i energi. Ditt underhudsfett är av ringa betydelse.

Kan bli svårt få in 2-3 gympass i veckan samtidigt som du löper så mycket också. Man ska helst skilja dagar man gymmar och dem man konditionstränar på.

Kan man inte det så minst 8h emellan och gärna gymmet först.

GL HF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om mat,någon som har bra tips på hur man kan gå upp i vikt?
Flytande kalorier och godis.

Känns inte som att gymmet är rätta sättet, då jag knappast lär lägga på mig nya muskler med mitt 0% underhudsfett?
Är du kraftigt underviktig, vilket du är, så har du ju maximalt bra läge för att snabbt lägga på dig muskelmassa. Käkar du rejält med protein, håller energiöverskott och styrketränar så kommer du ju få samma skjuts som en veteran som kurar. Du har liksom 3-6 månaders "gratis" anabola, känns det inte lite onödigt att lämna det på bordet?
Länk till kommentar

Det är väldigt enkelt. Du måste fylla på med energi i kroppen via mat eller göra av med mindre energi genom löpning. Du kan även kombinera dessa.

måltidsfrekvens spelar ingen roll. det handlar om hur mycket kalorier du trycker i dig totalt.

Mest effektivt är nog att bygga ett eget kostschema så du själv kan kalkylera ditt överskott. Om du inte orkar detta kan du ju äta mer av det du redan äter, och fylla på med lite nötter, smör, grädde osv som innehåller väldigt mycket kalorier på liten yta.

styrketräning rekar jag definitivt om du inte vill att din viktuppgång ska vara i majoritet rent fett. det ser sällan snyggt ut.

om du verkligen vill bli större kan du googla på GOMAD, även om det är en rätt extrem approach. Läs på ordentligt först.

Edit: +1 på det hjort skrev. smarta människor har en tendens att skriva det jag vill få sagt på 1/10 av utrymmet. :)

Länk till kommentar

fy fan... hur pallar de pina sig så? och varför denna totala fobi för mat med andra färger än gult och brunt?
Det är unga killar med liten matbudget som försöker pressa i sig 2-3 ggr det typiska proteinintaget, samtidigt som de håller en rätt snäv kaloriebudget, det är inte så lätt att optimera in estetiskt tilltalande mat med den sortens begränsningar.

För övrigt är det väl lite tveksamt om paleokäk egentligen är så vidare festligt sett till presentation och så. Det typiska lär ju vara mat från ett litet geografiskt område med den absoluta majoriteten av energin från 1-3 olika sorters mat. Jag har visserligen aldrig sett ett dukat middagsbord för massajer eller eskimåer men jag tror inte det ser så festligt ut med 5 varianter på jäst torsk eller yams med blodmjölksdricka till.

Länk till kommentar

Flytande kalorier och godis.

Är du kraftigt underviktig, vilket du är, så har du ju maximalt bra läge för att snabbt lägga på dig muskelmassa. Käkar du rejält med protein, håller energiöverskott och styrketränar så kommer du ju få samma skjuts som en veteran som kurar. Du har liksom 3-6 månaders "gratis" anabola, känns det inte lite onödigt att lämna det på bordet?

Fråga: Hur håller man energiöverskott? Eller, hur vet man att man håller energiöverskott?

Länk till kommentar

Om du inte vill experimentera och se om du blir större (läs: fetare) så är det enklast att börja med en energi-uppskattning på exempelvis https://dailyburn.com/ eller http://www.1percentedge.com/ifcalc/ och sen åtminstone gissa hur mycket du äter och relatera det till viktökning.

Enklast blir om du helt enkelt lägger några veckor på att faktiskt väga vad du äter med våg och väga dig varje dag. Då får du rätt bra känsla för vad break-even ligger på. Ökar du inte i vikt över en vecka eller två så ligger du inte på överskott.

Länk till kommentar

äter väl det någon gång i veckan. mår bra, men är ju väldigt litet urval. tror iaf seriöst på det och om ni ser denna mycket bra videon kommer ni säkert börja äta lite mindre tillagad mat:

Tack för den, har faktiskt nyligen börjat koka med en del olivolja och kanske inte är särskilt smart ens om man bortser från att det tog eld häromdagen. :mrgreen:

Grym veganpropaganda. :-) Hoppas inte gubben snackar skit om sina bravader bara. T.ex historien om tanten med "fönstertittarsjuka" borde väl finnas dokumenterat. Lite surt att leva ett liv med svår sjukdom och sen när man är 70 bli frisk.

Länk till kommentar

Tack för den, har faktiskt nyligen börjat koka med en del olivolja och kanske inte är särskilt smart.

Grym veganpropaganda. :-)

var ju ingen gigantisk skillnad:

roligt att vegetarianerna var sämst.

men äter man rått kött och råa grönsaker lär man få överlägset mycket bättre värden :)

Lite surt att leva ett liv med svår sjukdom och sen när man är 70 bli frisk.

ja, jag kan förstå att folk med diabetes, som varit sjuka hela livet och tvingats amputera sina ben etc blir lite griniga när det visade sig att om de slutar följa läkarens råd blir de friska direkt.

Länk till kommentar

Det är viktigt att äta maten i så ursprungligt skick som möjligt. Måste den beredas ska det ske skonsamt. Till exempel bör man inte mikra grönsaker, anser han:

—Grönsaker som tillagas i mikrougn har visat sig förlora 97 procent av sitt antioxidantinnehåll. Det är bättre ångkoka eller woka försiktigt.

Antioxidanterna måste vi vara rädda om, bland annat därför att de kan motverka AGE/ALES skadliga inflytande.

enligt stig bengmark.

stämmer? jag slänger ofta in mina grönsaker i mikron. :(

Länk till kommentar

Overeem torskar för dopning! Nu var jag tidig.

hästkött byggde inte denna kropp. :(

Reem_roids.jpg

Syns så uppenbart på ansikte och käke. Ändå sjukt trist att han åkte dit nu :( Jag såg verkligen fram emot hans match mot JDS.

Fast det är lite oklart exakt vad som händer, "elevated levels" är lite vagt. Får se hur det går, han kanske kan snacka sig ur det på nåt sätt...

Länk till kommentar

På MMA-temat så har vi här en lite poker-relaterad match. Terrence Chan, som vid ett tillfälle var topp 10 i världen på hu-limit, går här sin första proffsmatch:

Notera Chans bröstgaddning av en normalfördelningskurva, vilket torde vara lite ovanligt i mma-sammanhang.

Länk till kommentar

utan att ha ätit på 19h gick jag till klättringen. kändes kanon, klättrade på som vanligt, men lite seg efter kettlebell som jag körde igår utan att äta efter. sedan blev det en rejäl kebabrulle på dorado, jäklar vad god den var. det sjuka är att jag inte är i matkoma efteråt. kommer nog köra vidare på IF ett tag framöver, slarva när jag är social eller reser men vara striktare vanliga dagar...

innan de ändrade lederna tog jag 3 röda, nu har jag på två gånger tagit 5 röda leder. men de flesta av dem är rätt osäkra, 50/50 om jag tar dem och ännu mindre om jag är trött. men framgång!

tycker klätterlabbet har blivit extremt nybörjarovänligt. knappt någon led otränade nybörjare har en chans på. tur man började när de iaf hade några riktigt lätta leder :)

se till att äta efter styrketräning vilket jag antar kettlebellande omfattar. det gör mer skada än nytta annars.

kör också IF. gillar det. känner inte av trötthet eller kognitiv nedsättning på morgonen efter 12-16 timmars fasta, snarare tvärtom.

Hur ser era respektive upplägg för IF ut?

Länk till kommentar

Hur ser era respektive upplägg för IF ut?

lite random, beroende på vad jag känner för och vad jag gör i övrigt. igår åt 10g EAA ca 12, klättrade 12.30->14.30, en kebabrulle runt 15 och lite kyckling+kinamix runt 20. idag inte ätit än men avser luncha runt 14-15. sedan blir det EAA, och lite HIIT löpning och mer mat runt 20. är nog ganska bra upplägg, men kommer säkert ändra det oplanerat i framtiden.

bästa whey just nu? gärna med lågt belopp för fri frakt...

Länk till kommentar

Det är unga killar med liten matbudget som försöker pressa i sig 2-3 ggr det typiska proteinintaget, samtidigt som de håller en rätt snäv kaloriebudget, det är inte så lätt att optimera in estetiskt tilltalande mat med den sortens begränsningar.

pfft, såhär gör man:

417707_10150744782347238_525842237_11336708_1185518475_n.jpg

kostnad 2kr, massa protein, gott och estetiskt tilltalande.

kanske lite över deras fettbudget(köttfärs)

199732_10150167688827238_525842237_8191341_1051649_n.jpg

Länk till kommentar