Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
Funktion > form

+1

btw varför byter inte ASUS ut en hårddisk som jättemånga har fått byta ut efter kort tids användning? jag köpte min halvimpulsivt, såg ut som ett hyfsat monster och recensionen lät bra. hade räckt med att googla på Momentum XT så hade man vetat. Momentum XT skulle dessutom vara något "unikt" med inbäddad 4gb ssd för startup osv.. ordet unikt är så fint i mina ögon.

Postad
+1

btw varför byter inte ASUS ut en hårddisk som jättemånga har fått byta ut efter kort tids användning? jag köpte min halvimpulsivt, såg ut som ett hyfsat monster och recensionen lät bra. hade räckt med att googla på Momentum XT så hade man vetat. Momentum XT skulle dessutom vara något "unikt" med inbäddad 4gb ssd för startup osv.. ordet unikt är så fint i mina ögon.

Antar att de redan skeppat ut datorerna, blir förmodligen billigare för dem att ta ett eventuellt ärende när det dyker upp.

Sen har du väl "förstört" 4-5 laptops inom loppet av ett år? Tyder snarare på handahavandefel isf :)

Postad
Sulla, jag måste bara fråga. Har du någonsin testat att använda en macbook eller iphone under en lite längre tid?

Känns som att du är väldigt anti men aldrig själv har ägt någon appleprodukt.

Jag var väldigt nöjd med min macbook som köptes för ca tre år sedan. Den har dock inte varit utan vissa problem. Exempelvis är batteriet i princip dött sedan 1,5 år tillbaka. Nu dör datorn på < 5 minuter om den inte har strömkabel i. Gör inte mig så mycket eftersom den nu används i princip som en stationär men hade naturligtvis varit enormt störigt om jag rest mer med den.

Dessutom blir den då och då sjukt varm (typ bränna sig varm) utan någon särskild anledning. Och den har dessutom lyckats ge mig en stöt när jag var lite fuktig efter en dusch.

Men utöver det är jag jättenöjd.

Baserat på min erfarenhet av andra datorer så har jag svårt att tro att jag kommer att köpa något annat än en macbook air när jag nu ska byta ut min gamla macbook.

Den är snygg, lätt, bra batteritid och jag gillar operativsystemet så sjukt mycket mer än windows. Kommer dock att spana runt lite innan, har inte testat nya windows och det kanske har kommit någon pc-laptop som inte ger en huvudvärk att titta på.

Har haft ett gäng ipods. Har provat ipjone ett gäng timmar och har arbetat med macbook dryga månaden. Sen har jag sneglat på airen då mina chefer har såna. Imo är det ipoden som är allra mest överskattad.

Postad
Har haft ett gäng ipods. Har provat ipjone ett gäng timmar och har arbetat med macbook dryga månaden. Sen har jag sneglat på airen då mina chefer har såna. Imo är det ipoden som är allra mest överskattad.

iPod touch håller jag med om. men när första iPoden kom var den helt revolutionerande. folk körde minidisc, gigantiska HD-baserade spelare och ordnade sin musik efter bokstäver i mappar och andra sjuka 90tals-beteenden.

den produkt jag varit mest imponerad genom tiderna är iPod nano:

så sjukt slimmad, snygg och smidig för sin tid. spegel också :heart:

och köpte man den fick man en ny gratis också som har ett clip. så sjukt smidigt och smart. skit samma om de andra har mer features och inte kräver iTunes, iPod nano är så sjukt smidig att använda.

Postad

"Intellectuals and academics (except for Hayekians) tend to treat the rest of the population as total idiots. So it is very hard for them to swallow the statement that, statistically, an intellectual is much, much more likely to be the total idiot ..."

"I actually have statistics in a few domains... For instance, the number of Phds who blew up like Long Term Capital Management is way nonrandom. Intellectuals tend to go for Soviet-HArvard solutions."

-Nassim Taleb

jag är hayekian så jag håller med :)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Use_of_Knowledge_in_Society

http://home.uchicago.edu/~vlima/courses/econ200/spring01/hayek.pdf

Postad

minns min mp3spelare, iRiver H-140 hette den, som jag älskade den, alla andra hade kassa saker, jag hade hela mitt mp3 bibliotek med mig överallt.

kände mig väldigt android-folklig då med överlägset mest hddutrymme och coolast "sladd-fjärr" som hade display! fick rolleye'a folk med knäppis spelare.

iriver-ihp-140-40gb.jpg

http://www.protomatter.com/iriver/

^test av nån nerd.

sen kom ipod nanon. ridå.

Postad
"Intellectuals and academics (except for Hayekians) tend to treat the rest of the population as total idiots. So it is very hard for them to swallow the statement that, statistically, an intellectual is much, much more likely to be the total idiot ..."

"I actually have statistics in a few domains... For instance, the number of Phds who blew up like Long Term Capital Management is way nonrandom. Intellectuals tend to go for Soviet-HArvard solutions."

-Nassim Taleb

jag är hayekian så jag håller med :)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Use_of_Knowledge_in_Society

http://home.uchicago.edu/~vlima/courses/econ200/spring01/hayek.pdf

Vad tycker du om hans nya bok (han har ju släppt många kapitel på nätet)?

Postad
värt att skicka in sin gamla nano (produktfel på modellen tydligen) för att få en generation 6? Kikade lite snabbt på det där för nån månad sen och verkade som att den gamla nanon har bättre ljud.

mm, behåll den gamla, bättre ljud ftw.

Vad tycker du om hans nya bok (han har ju släppt många kapitel på nätet)?

tror det kan bli en ny favvobok. har läst det mesta han släppt från boken och älskar ideen och hur kontraintuitivt mycket av det han skriver i den är och hur han hånar alla intellektuella som tror att världen är intuitiv. kommer säkert hatas av många som inte förstår den :)

"DESIGNED systems have huge errors, natural and organically grown systems have small ones..."

"A handy guide to numerical precision by profession:

1=1 mathematicians

1=1.001 engineers

1=10 Physicists

1=1000 Astronomers

1=1000000000000 economists"

http://www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis/2011/09/the_curse_of_tina.html

Postad
mm, behåll den gamla, bättre ljud ftw.

blir nog så. helt sjukt att den hållt så länge, och inte visar några tecken på minsta lilla strul. bytt hörlurar då kabeln på originalen mer eller mindre förmultnat.

köpte den 05 eller 06. använt den minst nån timme per dag, ofta i samband med träning. tappat den i golv, snö, asfalt närmare 100 gånger säkert.

roligt spel: http://www.kongregate.com/games/Coolio_Niato/light-bot

någon som kan reka liknande? obv spelat 3d logic som även det är rätt skoj.

Postad
blir nog så. helt sjukt att den hållt så länge, och inte visar några tecken på minsta lilla strul. bytt hörlurar då kabeln på originalen mer eller mindre förmultnat.

köpte den 05 eller 06. använt den minst nån timme per dag, ofta i samband med träning. tappat den i golv, snö, asfalt närmare 100 gånger säkert.

roligt spel: http://www.kongregate.com/games/Coolio_Niato/light-bot

någon som kan reka liknande? obv spelat 3d logic som även det är rätt skoj.

damn you:

4tpklf.png

Postad

intressant och oväntat med lightläsken.

trist de använde mellanmjölk enbart, mellanmjölk är ju inte mjölk(det är skummjölk med tillsatt grädde) och sägs göra barn feta. hade varit intressantare om de hade en grupp gammaldags mjölk och en grupp lättmjölk.

sedan känns det inte som man kan ignorera hur kemikalier påverkar vår tarmflora.

vatten+hallon ftw

Postad
iPod touch håller jag med om. men när första iPoden kom var den helt revolutionerande. folk körde minidisc, gigantiska HD-baserade spelare och ordnade sin musik efter bokstäver i mappar och andra sjuka 90tals-beteenden.

.

Selektivt minne?

Det som revolutionerade den svenska marknaden var framför allt Jens of sweden som gjorde mp3:spelaren kompakt. Flashminnesbaserade produkter som nanon kom Apple med först 2 år efter Jens. För vi ska vara ärliga och säga att det var först då den var smidig som försäljningen rusade. Orkar inte klistra graf men runt 2004 startade försäljningen gå upp för apple och då omsatte jens över 70 millar

Postad
Selektivt minne?

Det som revolutionerade den svenska marknaden var framför allt Jens of sweden som gjorde mp3:spelaren kompakt. Flashminnesbaserade produkter som nanon kom Apple med först 2 år efter Jens. För vi ska vara ärliga och säga att det var först då den var smidig som försäljningen rusade. Orkar inte klistra graf men runt 2004 startade försäljningen gå upp för apple och då omsatte jens över 70 millar

smidig att bära, men inte smidig att använda. minns ni gränssnitten för dem? ok kanske funkade om man bara skulle lyssna på 5-10skivor hela livet och orkade klicka runt som en galning och hade perfekt syn och var en tonåring, men inte direkt så att min kära mor hade planer på att skaffa en jens.

hade massa polare med jens, iriver etc och visst de gillade dem. men det var en sjukt stor skillnad i användarvänlighet till ipodens fördel för vanligt folk.

att sweclockersgänget hatade itunes är ungefär lika relevant som att androidfolk hatar att apple är låst. de stora försäljningsiffrorna kommer av den otekniska massan som bara vill lyssna på musik och visa bilder från semestern...

Postad
När JoS kom var den helt revolutionerande.

När iPod kom var den helt revolutionerande.

Ingen motsättning.

Sant, det jag hakade upp mig på var det citerade, det var alltså få som körde minidisc och andra hdspelare som bytte till ipod, den är ju för tusan själv en hd spelare. Vad som hände var att folk köpte jens och de som sen köpte ipod var förstagångsköpare eller jensköpare. Hur många ägde en minidisc liksom, knappast var mans ägodel.

Postad
Sant, det jag hakade upp mig på var det citerade

du får gärna kommentera det citerade isåfall. din post var helt orelaterad...

---

klickade vidare och hamnade på:

man kan lära sig mycket av jobs, jag är bra mycket mer defensiv/aggresiv när jag blir ifrågasatt :-/

Postad
en annan viktig fråga:

tumblr_lwerzdQ2z81qgw8dlo1_500.jpg

1. Aviendha

2. Elayne

3. Min

1>3>2 imo

Helst ingen. Hur mycket ångest kan man egentligen tillskriva en karaktär?

Also. Antingen hade jag otur eller så var JoS-spelarna byggde med skitkvalitet. Fick byta ut min spelare 3-4ggr för den slutade fungera. sen vann jag en ipod via pf och har vart hooked sen dess.

Postad

kärt återseende, Roman Abramovich sätter sig på mitt bord:

lol vad hem3 suger för att exportera händer...

MQpgA.png

kanske inte den bästa linjen att ta mot scout

Helst ingen. Hur mycket ångest kan man egentligen tillskriva en karaktär?

Egwene

Postad
Wheel of time är ju så dålig :( Robin Hobb, Patrick Rothfuss, Lev Grossman ftw.

Btw, någon som läst The Magicians - Lev Grossman?

inte läst. läser robin hobb city of dragons nu, bättre än boken innan imo. väldigt oväntad händelseutveckling för en karaktär som är med i fitz-böckerna, nu blev ni sugna va?

sedan kan jag inte hålla med om att wot är dålig. har läst om den 2ggr nu och den var mycket bättre än jag kom ihåg dem, läs om första och se. lite segt med supergirls+perrin, skippa de kapitlen och man har en serie i världsklass :)