Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Är det för att de är ledsna eller för att de måste?

enligt nothing to envy grät vissa av dem äkta, tror det är rätt få som fejkar det. kanske annorlunda med il än sung.

Riksbankschefen Stefan Ingves tycker att Sverige ska låna ut upp till 100 miljarder kronor till den Internationella valutafonden, IMF, för vidare utlåning till krisande euroländer. Det sade han i riksdagens finansutskott på torsdagen. Ingves menar att lånerisken är mycket låg och Sverige drar nytta av utlåningen.

Den svenske statsministern var positiv till beskedet.

– En bra affär för Sverige, sade Fredrik Reinfeldt (M) till journalister i riksdagen på torsdag eftermiddag.

Den mediala bilden vrids lätt till att vi ger ut pengar. Det är grovt felaktig beskrivning. Det här är lånestöd till bra villkor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, vet du om CAT telecom har stabil connection över hela phuket? Även uppe i bergen i trakterna kring tiger muay thai?

Tack på förhand!

Jag har inte använt min på rätt länge pga den laggade för mkt sista tiden, var inte grindbar helt enkelt. Men det här var förra våren så kanske att det funkar igen nu. Provkör det först om du har möjlighet.

Länk till kommentar

Jag har inte använt min på rätt länge pga den laggade för mkt sista tiden, var inte grindbar helt enkelt. Men det här var förra våren så kanske att det funkar igen nu. Provkör det först om du har möjlighet.

Fuck då.... verkligen sjukt viktigt för mig att få det att funka. Hur tro ni det är ute på Koh Tao?

EDIT: Hade tänkt ge mina föräldrar en varsin LCHF-kokbok med en massa nice recept i. Tips på några som är riktigt bra och kompletterar varandra? Måste vara på svenska.

Länk till kommentar

Fuck då.... verkligen sjukt viktigt för mig att få det att funka. Hur tro ni det är ute på Koh Tao?

EDIT: Hade tänkt ge mina föräldrar en varsin LCHF-kokbok med en massa nice recept i. Tips på några som är riktigt bra och kompletterar varandra? Måste vara på svenska.

nu har jag inte läst några själv men:

http://www.kostdoktorn.se/lchf#kokbocker

denna ser ut att få bra betyg:

http://www.bokus.com/bok/9789174241013/lchf-husmanskost-den-goda-vagen-till-halsa-och-viktminskning/

får bli en sådan till min kära mor :)

denna ser också bra ut:

http://www.bokus.com/bok/9789113033143/ferry-food-lchf/

Länk till kommentar

det där är för iowa.

edit: för övrigt tycker jag det är helt sjukt att paul är så populär bland internetkidsen. han är precis det som dom hatar hos så många andra: republikan, gun nut, kreationist, global uppvärmningsförnekare, dödsstraffsförespråkare, abortmotståndare, austrian, osv. men dom ser inte längre än att han är mot krig: det mot terrorism och det mot droger. det räcker för att varenda jävla internethippie ska älska honom och det i sin tur har byggt en gräsrotsrörelse stark nog att producera resultat i iowa men knappast på så många andra ställen.

tbf är han emot dödsstraff

Länk till kommentar

Försäljningstrategier.

Jag ska sälja kostnadsfria tjänster och tänker bli bättre än alla andra på kontoret. Framför tänker jag slå en viss kollega extra hårt.

Vad rekommenderas att läsa på?

Mkt likheter med poker har jag uppmärksammat redan nu... tänker vinna

influence

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0205609996

Länk till kommentar

Försäljningstrategier.

Jag ska sälja kostnadsfria tjänster och tänker bli bättre än alla andra på kontoret. Framför tänker jag slå en viss kollega extra hårt.

Ett vanligt nybörjarfel de flesta säljare begår är att läsa på enorma mängder om sitt erbjudande / sin produkt, lära sig 200 slagkraftiga säljargument, ringa upp med andan i halsen och börja rabbla (utan andningspaus)

"Hej, jag heter starfittan och ringer från mäklarbyrån AB, har du tid en minut? Jag skulle vilja berätta om en kostnadsfri rådgivning / tjänst som kan hjälpa dig att bla bla bla"

Och så fortsätter säljaren envetet babbla i 2 minuter om alla förträffliga fördelar kunden kan få.

En säljsituation måste handla om ömsesidig kommunikation. Säljarens första uppgift är att upprätta en ömsesidighet och att diagnostisera. Vad är det kunden egentligen behöver?

Dagens bästa säljare använder solution selling (och SPIN). Här är en bok som kan hjälpa dig med grunderna i pitch / approach och grundläggande säljfilosofi:

103162861.jpg

Om du berättar vad det är du ska sälja kan vi kanske sätta ihop ett script!

Edit:

Jag tänkte också ge dig en illustration av vad jag menar. Låt oss anta att du ska sälja kostnadsfri Ambulanstjänst.

Scenario 1. Klassisk säljteknik

Starfitter: "112 larmnumret, jag heter Starfitter, får jag berätta om vår ambulanstjänst?"

kund: "Eh. erhm. Hej. Nej. Alltså. Det brinner på övervåningen, jag vet inte vad jag ska göra och..."

Starfitter: "Men just nu har vi ett kostnadsfritt erbjudande på ambulanser, du kan få två ambulanser till priset av en, eller ja, ingen alls faktiskt, jättebilligt!!"

kund: "meeen, DET BRINNER SÄGER JAG JU"

Starfitter: "Du kan få dem i valfri färg också, vilken färg vill du ha på dina ambulanser?"

kund: "Men jag säger ju förhelvete att DET BRINNER du är ju.. fyfan alltså."

*klick*

Kunden har lagt på.

Scenario 2. Ömsesidig kommunikation

Starfitter: "112 larmnumret, jag heter Starfitter, hur kan jag stå till tjänst?"

kund: "Eh. erhm. Det brinner på övervåningen, jag vet inte vad jag ska göra och..."

Starfitter: "Låt mig genast ta kontakt med brandkåren, kan du beskriva brandens omfattning?"

kund: "Ja, alltså, hela huset brinner snart upp, jag vet inte vad jag ska göra jag är förtvivlad"

Starfitter: "Finns det någon i huset just nu?"

kund: "Ja, jag är ju här på nedervåningen och sen har jag en hund som.."

Starfitter: "Du verkar må bra och hjälp är på väg. Men för säkerhetsskull vill jag ändå att vi också skickar ut en ambulans, du kan ha blivit rökskadad. Dessutom är det vanligt att man känner sig lite uppriven vid händelser som denna och då är det bra att ha kontakt med kvalificerad vårdpersonal.

kund: "jaha, ja, det kanske är bäst, men blir inte det dyrt?"

Starfitter: "Det är helt kostnadsfritt. Det är inte säkert att ambulansen behövs, men det skulle kännas mycket tryggare för oss båda. Du har inget att förlora på det"

kund: "okej, okej. Vad skönt att du löser allt åt mig. Jag tycker om dig. Du är den bästa larmoperatören ever!"

Länk till kommentar

I'll be the first to admit a couple years ago I didn't really see it either. But Apple has a way of dominating every space they enter.

Granted, it's not going to be for everyone... but it doesn't have to be in order to be successful. Apple is not Ford. They're not selling everything to everyone... and even if they integrate Siri, just like the iPhone that won't be the only way to interface with it.... but one of several options. I am not sure why every time Apple proposes a new interface concept like multitouch or Siri, people think that suddenly, instantaneously, the keyboard, mouse, etc. are all going away. That's not how these things typically happen.

But I don't like to think of this as voice integration. That's far too simplistic a way of looking at what Siri actually does. Siri marries voice recognition with search/execution heuristics... basically primitive A.I.

Think of how you have a conversation with Siri, rather than simply issuing commands, to get things done. "I feel like listening to electronic music.... I want to have Greek food... Schedule an appointment with Dr. Bass at 1pm this Monday.... When's my next appointment with Bob Krakowski?"

It may take some observation to realize the above commands are not as simple as we take them to be. Siri understands that "eating/food" means you're looking for a restaurant. Siri knows that "I feel like listening to electronic music" means a) you want it to play music, b) you want it to play a particular genre, c) the genre you want it to play...

Now extrapolate this to television. This is much, much more than "record family guy on Friday at 12:30"...

Imagine saying "Hey, I'm in the mood for something funny." Or "I want to watch a Judd Apatow comedy..." Or "I'd like to see a spooky movie." And Siri then narrows your list view down to those programs that fit your criteria, intelligently and may recommend Netflix, Vimeo or iTunes content when live programming doesn't come up with anything at the moment.

THAT is the next generation of interacting with your TV set.... and while it's not a necessity, neither is the remote control. But sitting just five to twelve feet from your TV, people now find the remote indispensable. So there you are.

8-)

Länk till kommentar

Försäljningstrategier.

Slaktis har såklart rätt i sak, problemet med SPIN och andra "riktiga" säljtekniker som jag haft nöjet att lära mig är att de kräver en viss insikt i kundens behov eller möjlighet att ganska snabbt få det. Det kräver också att kunden redan är öppen för kommunikation, han behöver inte vara positiv till dig eller produkten men han ska inte ha som största ambition att lägga på luren. Ska du nu sälja över telefon blir detta alltså bara löjligt och de flesta kommer kasta luren i örat. Ska du däremot söka upp folk på stan eller i hemmet blir det aningen lättare och lättast såklart om du har möjlighet att få boka ett möte.

Väl där ska du som sagt endast söka vad kundens behov kan vara, spara tid, spara pengar, verka cool eller liknande och sen ge honom intrycket att du kan hjälpa honom med detta. Det gäller också att hitt var han är på behovstrappan så du inte tappar bort honom. Ett exempel är liksom om en kille kommer in och inte vet om han ska ha pad eller laptop så börjar du omgående prata om vilka appar han ska ha till sin nya padda. Alternativt att en vilsen pensionär kommer in och du frågar vad kravet på processorhastighet är när denne ska köpa dator.

Men om det är telefon du ska sälja över tror jag tyvärr att den gamla skolans väskdängarstil med övertalningar, påstridighet och ett evigt rabblande går bäst hem. Ett bevis på det är att inga telesäljare har någon annan strategi.

Länk till kommentar

Ett bevis på det är att inga telesäljare har någon annan strategi.

Det här är inte sant. Majoriteten av alla säljsamtal som rings är b2b. Ska du köra din föreslagna "krängarstil" kommer du inte komma förbi sekreteraren. Försök igen.

Förövrigt bör du notera att Neil Rackhams Spin selling _handlar_ om presales över telefon. Neil Rackham har analyserat 35 000 säljsamtal och gjort diverse roliga saker med statistiken. Det är rätt befängt att påstå att detta INTE skulle vara tillämpbart på telefonförsäljning.

De flesta moderna aktörer har ganska avancerad teknik för att understödja presales, med direktkopplingar till crmstöd, databaser, titlar, direktnummer och annan relevant information.

Edit: nu vet jag inte om du med telefonförsäljning tror att det automatiskt ska ske ett avslut över telefon. 99% av all TM-aktivitet är INTE av sådan natur.

Länk till kommentar

Det här är inte sant. Majoriteten av alla säljsamtal som rings är b2b. Ska du köra din föreslagna "krängarstil" kommer du inte komma förbi sekreteraren. Försök igen.

Förövrigt bör du notera att Neil Rackhams Spin selling _handlar_ om presales över telefon. Neil Rackham har analyserat 35 000 säljsamtal och gjort diverse roliga saker med statistiken. Det är rätt befängt att påstå att detta INTE skulle vara tillämpbart på telefonförsäljning.

De flesta moderna aktörer har ganska avancerad teknik för att understödja presales, med direktkopplingar till crmstöd, databaser, titlar, direktnummer och annan relevant information.

Edit: nu vet jag inte om du med telefonförsäljning tror att det automatiskt ska ske ett avslut över telefon. 99% av all TM-aktivitet är INTE av sådan natur.

Kanske uttryckte mig klantigt, med telesälj menar jag de sälj som kräver avslut via telefon. De som ringer till privatpersoner o kränger försäkringar, ny teleoperatör, mm mm. B2B är såklart helt annorlunda och innefattar helt klart de fall där jag menar att SPIN är korrekt. Jag använder mig ju såklart av en sorts telesälj med eftersom jag bokar mina möten med främmande kunder på det sättet men jag kallar inte detta telesälj då mitt främsta sälj sker under eller en tid efter de möten jag har fysiskt med kunderna.

Vad jag ville ha sagt är att om stjärnfittan vill sälja brödabbonemang till privatpersoner är det troligen inte givet att han ska börja plugga SPIN, utan troligare är det rätt att köpa in volym via ett telemarketingbolag som kör krängarstil. Ska han däremot jobba B2B är det såklart rätt att gå lite djupare in på det.

Länk till kommentar

Det där är mer marknadsplan och produktdesign imo.

Väldigt lättsmält och bra bok sett till vad den vill förmedla men steget därifrån till praktisk direktsälj är inte klockrent.

Angående B2B och B2C resonerar jag som så att B2C av kvantitetsprodukter inte existerar, eftersom det rangordnas lägre än att städa toaletter och inget rangordnas lägre än att städa toaletter - alltså existerar det inte. Med det sagt kan man ändå fiktivt vara bra eller dålig på det. Jag är dålig på det praktiskt, eftersom jag inte lägger min tid på saker som inte existerar, men jag har mött människor som är bra på att sälja "ingenting" för "ingenting". Två korta punkter:

* Kvantitet: tempo mellan säljbesök. Tempoknappen slås av vid upprättat kundbesök och på direkt efter. Rasande tempo.

* Tro: De tror på produkten. Det är vansinnigt ologiskt för produkten är inte formbar och för generell kund är den oftast dålig, åtminstone sett till alternativ. Men de tror på den och får mycket på köpet. Fråga mig inte hur det går till. De är lättlurade eller sjuka i huvudet eller något annat, men de tror på den.

Mer allmän punkt som även appliceras här:

*bank in the bank: det är av någon anledning naturligt för människor att sväva kring målet. Något händer i skallen när man ser målet och man glömmer ta sig den sista biten dit. Att vara vaksam över det fenomenet har hjälpt mig med typ allt i livet, men vad gäller fiktiv B2C-försäljning är det mer eller mindre avslut: säljaren "glömmer" säga amen-vabra-då-kör-vi-rå.

Länk till kommentar