Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

bah folk diskuterar så onödiga exempel.

 

gudiol m fl säger att man kan gå ner i vikt med pastadiet, so what, det har ju ingen vettig LCHF-förespråkare snackat om så det är irrelevant. sedan säger gudiol att alla inte går ner på LCHF, so what, det har inte LCHFnötterna hävdat heller, de säger bara att de flesta kommer göra det.

 

kalorier in vs kalorier ut är en fin formel. bara man inte missar att kalorier in beror på vilken kost man käkar och kalorier ut beror på vilken kost man käkar. min tes är att LCHF innebär både lägre kalorier in och högre kalorier ut än LFHC för 90%, baserar mina påståenden på vad primal blueprint skriver.

 

att sedan vissa orkar att räkna kalorier och gå hungriga är ju kul för dem(meta, jakob t ex). all heder åt er. men stora massan gör ju uppenbarligen inte det. visst kul att debattera om teoretiska exempel ibland, men mina råd här gäller mer praktiskt.

 

min egen tes är att ta 100 random pf:are >25BMI och >20år och sätt 1/3 på primal blueprint's diet, 1/3 på en LF diet och 1/3 får fortsätta som vanligt så kommer de på primal-dieten gå ner överlägset mest, de kommer förbättra sina blodvärden mest och de kommer uppge högst subjektivt välmående efter 3månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah folk diskuterar så onödiga exempel.

 

gudiol m fl säger att man kan gå ner i vikt med pastadiet, so what, det har ju ingen vettig LCHF-förespråkare snackat om så det är irrelevant. sedan säger gudiol att alla inte går ner på LCHF, so what, det har inte LCHFnötterna hävdat heller, de säger bara att de flesta kommer göra det.

 

kalorier in vs kalorier ut är en fin formel. bara man inte missar att kalorier in beror på vilken kost man käkar och kalorier ut beror på vilken kost man käkar. min tes är att LCHF innebär både lägre kalorier in och högre kalorier ut än LFHC för 90%, baserar mina påståenden på vad primal blueprint skriver.

 

att sedan vissa orkar att räkna kalorier och gå hungriga är ju kul för dem(meta, jakob t ex). all heder åt er. men stora massan gör ju uppenbarligen inte det. visst kul att debattera om teoretiska exempel ibland, men mina råd här gäller mer praktiskt.

 

min egen tes är att ta 100 random pf:are >25BMI och >20år och sätt 1/3 på primal blueprint's diet, 1/3 på en LF diet och 1/3 får fortsätta som vanligt så kommer de på primal-dieten gå ner överlägset mest, de kommer förbättra sina blodvärden mest och de kommer uppge högst subjektivt välmående efter 3månader.

 

Jo, men nötterna i tråden slänger ju bara ur sig oväsentliga exempel baserat på egna erfarenheter kryddade med en massa känsloargument. Det är ju inte konstigt att Per & Jacob lackar ur och tar till extremexempel som "pastadiet". Det Jacob säger med pastadieten är ju sant men det betyder ju inte att de rekommenderar det eller ens tycker att det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men nötterna i tråden slänger ju bara ur sig oväsentliga exempel baserat på egna erfarenheter kryddade med en massa känsloargument. Det är ju inte konstigt att Per & Jacob lackar ur och tar till extremexempel som "pastadiet". Det Jacob säger med pastadieten är ju sant men det betyder ju inte att de rekommenderar det eller ens tycker att det är bra.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah folk diskuterar så onödiga exempel.

 

gudiol m fl säger att man kan gå ner i vikt med pastadiet, so what, det har ju ingen vettig LCHF-förespråkare snackat om så det är irrelevant. sedan säger gudiol att alla inte går ner på LCHF, so what, det har inte LCHFnötterna hävdat heller, de säger bara att de flesta kommer göra det.

 

kalorier in vs kalorier ut är en fin formel. bara man inte missar att kalorier in beror på vilken kost man käkar och kalorier ut beror på vilken kost man käkar. min tes är att LCHF innebär både lägre kalorier in och högre kalorier ut än LFHC för 90%, baserar mina påståenden på vad primal blueprint skriver.

 

att sedan vissa orkar att räkna kalorier och gå hungriga är ju kul för dem(meta, jakob t ex). all heder åt er. men stora massan gör ju uppenbarligen inte det. visst kul att debattera om teoretiska exempel ibland, men mina råd här gäller mer praktiskt.

 

min egen tes är att ta 100 random pf:are >25BMI och >20år och sätt 1/3 på primal blueprint's diet, 1/3 på en LF diet och 1/3 får fortsätta som vanligt så kommer de på primal-dieten gå ner överlägset mest, de kommer förbättra sina blodvärden mest och de kommer uppge högst subjektivt välmående efter 3månader.

 

varför skulle en primitiv människa äta och föredra en kost som innebar "både lägre kalorier in och högre kalorier ut"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle en primitiv människa äta och föredra en kost som innebar "både lägre kalorier in och högre kalorier ut"?

 

alternativen fanns inte på den tiden.

 

lite förtydligande. paleofolket åt inte LCHF och jag argumenterar inte för LCHF kost. jag tror dock att en primal-diet som förvisso skiljer sig från vår kost idag åt LC och HF hållet är en sund diet, men om LCHF säger 10gram kolhydrater säger ät primal (vilket motsvarar typ 50-150gram långsamma kolhydrater).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alternativen fanns inte på den tiden.

 

lite förtydligande. paleofolket åt inte LCHF och jag argumenterar inte för LCHF kost. jag tror dock att en primal-diet som förvisso skiljer sig från vår kost idag åt LC och HF hållet är en sund diet, men om LCHF säger 10gram kolhydrater säger ät primal (vilket motsvarar typ 50-150gram långsamma kolhydrater).

 

klart det fanns alternativ redan då, nötter e väl ett ganska bra exempel ...

 

mitt förslag e att inte haka upp sig på dieter och "det senaste" utan bara äta det din kropp mår bra av och ser bra ut av. behöver man en mall för att göra det så kan man lika gärna ge upp ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart det fanns alternativ redan då, nötter e väl ett ganska bra exempel ...

 

mitt förslag e att inte haka upp sig på dieter och "det senaste" utan bara äta det din kropp mår bra av och ser bra ut av. behöver man en mall för att göra det så kan man lika gärna ge upp ...

 

Alla har inte kunskapen till att veta vad man ska äta som är bra för ens kropp.

 

Dessutom är riktigt starka faktorer involverade som hemmamiljö och matkultur.

 

Som exempel kan jag säga att vi iranier äter kopiösa mängder vitt ris. 30 år senare har man utvecklat en typ av beroende till riset som mycket väl kan jämföras med tobaksberoende.

 

Jag känner verkligen abstinens om jag inte äter ris en dag och det påverkar humöret kraftigt.

 

Sedan är iranier ett matälskande folk. Mycket likt italienare samlas familj och vänner runt stora middagar med många rätter och njutning av mat är central i vår kultur.

 

Jag kommer ihåg som barn så la morsan fram en stor portion med ris och nån gryta eller nåt grillad till och käkade man inte upp allt blev hon ledsen. Ofta fyllde hon på en portion till.

 

Så lägg ihop samtliga dessa faktorer så är det inte så lätt att bara äta det man mår bra av och inte försöka följa en vettig diet.

 

Det svåraste med en ny diet är att ändra levnadsvanor. Att infoga den hälsosamma livsstilen i sin vardag. Ibland är det mycket svårare än folk kan föreställa sig.

 

T ex idag åkte jag förbi brorsans företag och där var 2 andra polare. Han ringde efter mat och mycket riktigt kom grönsaksris med bondbönor och lammlegg.

 

Nu kör jag kolhydratsfri mat 6 dagar i veckan (och belönar mig själv den sjunde, har funkat för mig förut) så jag fick gå o sätta mig utanför medan de käkade, för det var precis som en heroinmissbrukare som sitter hos sina polare och ser dem injicera och försöker stå emot.

Efter 5 minuter fick jag en enorm humörsvängning och tiltade så jag började gapa på dem för ingen anledning. Tack och lov lugnade jag ner mig ganska snabbt och insåg att jag betedde mig dåligt.

 

Sedan säger ena polaren att han vill att alla ska samlas hos honom före träningen och äta ris med grönsaks och lammgryta. Jag fick tacka nej och vara hemma själv och gå miste om den sociala biten.

 

Nu har jag viljeförmågan och disciplinen att hantera det, men som sagt, man ska inte ta lätt på det, och det är otroligt mycket svårare för en överviktig med dåliga levnadsvanor och "fel" umgänge att gå ner i vikt o ha en hälsosam diet än vad många förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart det fanns alternativ redan då, nötter e väl ett ganska bra exempel ...

 

mitt förslag e att inte haka upp sig på dieter och "det senaste" utan bara äta det din kropp mår bra av och ser bra ut av. behöver man en mall för att göra det så kan man lika gärna ge upp ...

 

nötter är jättebra exempel. de inte inte lite kolhydrater på stenhåldern, dock åt de mycket sällan kolhydrattät mat. dvs ett äpple är ok, en tallrik kellogs med äpplesylt inte ok.

 

sen när blev stenåldern det senaste?

 

jag mår kanon, bättre än någonsin. min kropp ser bättre ut än någonsin, folk som såg mig i mitten av min pokerkarriär och har sett bilder på mig från sista tiden kan bekräfta det.

 

klart man ska ha en mall. man är ju dum om man bortser från att en större studie visar att något ger goda/dåliga resultat och tror att det inte gäller en själv.

 

 

jag tipsar folk om dieten för att jag är övertygad om att den skulle hjälpa folk likt den har hjälpt mig. orkar inte lägga jättemycket tid på att förklara den, hur givmild som helst kan jag inte vara, men någon som tidigare lyssnat på mina råd om fivefingers och annat som är det "senaste" kanske kommer pröva den. ska bli kul att se när folk återkommer med sina recensioner om det hela. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

mm, precis. sedan är vicky så sjukt het också, vad tror ni är hennes game? tror hon är lite kåt på walker, säger 70% chans att de pippar innan serien är över.

Taylor-Cole-as-Vicky-Wallace-the-event-15678905-449-600.jpg

 

---

 

 

 

så nu är jag ikapp alla avsnitt. Du hade rätt i att det blev bättre. Nu längtar jag till nästa avsnitt. Och jag är givetvis lite kär i vicky oxå. Sjukt perfekt kvinna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen superstort lol på att herr Tok tror jag går runt och är hungrig konstant för att jag äter vitt ris, bröd, eller pasta när jag känner för det :D Enda gången jag är riktigt dödshungrig är efter hårda benpass eller ryggpass på gymet. Vet inte hur många här som är bekanta med den känslan iofs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen superstort lol på att herr Tok tror jag går runt och är hungrig konstant för att jag äter vitt ris, bröd, eller pasta när jag känner för det :D Enda gången jag är riktigt dödshungrig är efter hårda benpass eller ryggpass på gymet. Vet inte hur många här som är bekanta med den känslan iofs ;)

 

ok, du kanske inte förtjänade den cred jag gav dig där :P

 

fick för mig att jag läste att du deffade för ett tag sedan, kanske var någon annan. men säg typ sorken när han deffade som mest, gick han inte omkring hungrig?

 

min poäng var inte att din diet gjorde dig hungrig, min poäng var att ska svensson gå ner i vikt med dieten tvingas de gå omkring hungriga och de tvingas räkna kalorier vilket de slipper med LCHF.

 

Vad är det för skillnad på "primal blueprint diet" och LCHF samt paleo som du rekat tidigare i tråden?

primal blueprint= ät massa ekologiskt kött och grönsaker, undvik margarin och socker

paleo=ät saker stenåldersmänniskan åt, gärna så likt som möjligt

LCHF=minska kolhydratsintaget kraftigt

 

sett i gram kolhydrat för en 75kg forumit blir det typ:

primal blueprint=100gram

paleo=150gram

LCHF=50gram

 

dvs rätt olika dieter även om de avviker från snittet i USA åt samma håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cnbc.com/id/42784959/

 

Wood is part of the minority that raises his cattle on grass, instead of the grain American ranchers have been feeding them since World War II. Because grass is low in starch and high in protein its packed with more nutrients, its higher in Omega-3 fatty acids and an increased amount of CLA, which actually is believed to help reduce body fat and aid in weight management.

 

He says his grass-fed beef have more Omega-3's than salmon, a ratio he says you wouldn't find in grain-feed beef.

 

cnbc woot ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cnbc.com/id/42784959/

 

 

 

 

 

cnbc woot ;)

 

fint att det börjar sprida sig. jag hade verkligen inte hört något om detta för ett halvår sedan. trist bara att det kostar så mycket att äta nyttigt, tur man haft poker som gett en möjlighet att äta nyttigt. fast rent allmänt har väl de flesta svenskarna råd bara att man tvingas prioritera om lite. som någon vis man sa

"har man inte tid att vara hälsosam tvingas man snabbt ta sig tid att vara sjuk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte hela grejen med LCHF att det drastiskt minskade kolhydratintaget skall kompenseras av ett ökat fettintag just för att stilla hungern? Kan vara ute med cykeln dock

 

finns något argument för en metabol fördel med högt intag av fett, vilket i vissa fall överdrivs. Därav mångas skeptiska syn på hela konceptet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar det skarpt men jag börjar få redigt ont i fötterna
Finns mattor för ändamålet från 500-1000 sek.

 

trist bara att det kostar så mycket att äta nyttigt.

 

och gott? men det är klart det hade inte gjort något om det varit billigare.

 

Det är väl främst köttet då som är dyrt antar jag och det går att förhandla ner, kontakta dina närmaste köttbodar och deala till dig ett bättre pris. Och/eller se vilka möjlighet det finns till inköp av viltkött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...