Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

3

imo har han det. svårt att förstå andra människor intuitivt, tvingas anstränga sig för att bete sig normalt etc.

 

Han saknar egenskapen att känna empati men verkar inte ha några problem att förstå andra och varför de gör som de gör. Han säger inte saker där han menar en sak men kommer ut som en helt annan. Jag är ingen expert direkt men de som har aspberger har väl knappast problem med att känna empati. De är bara socialt handikappade.

 

Eller jag vet inte.. Kanske inte ens borde diskutera det hela när jag inte ens läst på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han saknar egenskapen att känna empati men verkar inte ha några problem att förstå andra och varför de gör som de gör. Han säger inte saker där han menar en sak men kommer ut som en helt annan. Jag är ingen expert direkt men de som har aspberger har väl knappast problem med att känna empati. De är bara socialt handikappade.

 

Eller jag vet inte.. Kanske inte ens borde diskutera det hela när jag inte ens läst på.

 

Jo. Helt klart en empatistörning. Tidigare tror jag det gick under autism. Jag tror dock inte att de med asperger är så iskalla som psykopater. Ingen av grupperna är dessutom homogena.

 

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom

Vid diagnostisering av Aspergers syndrom finns fyra olika uppsättningar av diagnoskriterier att välja på. Skillnaderna mellan kriterierna är små. Två har utvecklats av organisationer och två av forskare som även arbetar kliniskt. I Sverige är det vanligast att man använder de kriterier som finns i fjärde upplagan av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV, APA 1994) och International Classification of Diseases (ICD-10, WHO 1993). Christoffer och Carina Gillberg i Sverige och Peter Szatmari med kollegor i Kanada har utvecklat kriterier som också används i Sverige och utomlands.

 

 

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom (DSM-IV) (Mini-D-IV, diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR, 2002, Pilgrim Press, Box 42, 182 11 Danderyd)

 

A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:

(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

(2) oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

(4) brist på social eller emotionell ömsesidighet

 

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

(4) enträgen fascination inför delar av saker

 

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

 

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen

(t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

 

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

 

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

 

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom (ICD-10) (World Health Organisation, The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders, 1993). Översättning Eric Zander, faktagranskning Anne-Liis von Knorring

 

Autistisk psykopati

Schizoid störning i barndomen

 

A. Ingen kliniskt signifikant allmän försening av språklig eller kognitiv utveckling. För diagnos krävs att enstaka ord skall ha uttalats vid två års ålder eller tidigare och att kommunikativa fraser har använts vid tre års ålder eller tidigare. Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling. Den motoriska utvecklingen kan emellertid vara något försenad och motorisk klumpighet är vanlig (dock inget nödvändigt diagnostiskt kriterium). Isolerade specialförmågor, ofta relaterade till onormala intressen och sysselsättningar, är vanliga, men krävs inte för diagnos.

 

B. Kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion (samma kriterier som för autism).

 

(1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:

 

(a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;

 

(b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;

 

© bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

 

(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).

 

C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism. Det är emellertid antagligen mindre vanligt att dessa innefattar varken motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakers ickefunktionella delar).

 

Åtminstone ett av följande uttryck:

 

(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma (överdrivna) i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäv natur men inte till innehåll eller fokusering;

 

(b) uppenbarligen tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;

 

© stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;

 

(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).

 

D. Störningen går inte att hänföra till andra varianter av genomgripande utvecklingsstörningar: vanlig schizofreni (F20.6), schizotyp störning (F21), tvångssyndrom (F42.-), anankastisk personlighetsstörning (F60.5), reaktiv störning i känslomässig bindning under barndomen (F94.1) eller distanslöshet hos barn (F94.2).

 

 

Gillbergs diagnoskriterier för Aspergers syndrom (Gillberg, C & Gillberg, IC, Asperger´s syndrome. Some epidemiological considerations. A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 1989, 30:631-638)

 

1. Stora svårigheter ifråga om ömsesidig social kommunikation:

(minst två av följande)

(a) oförmåga till kontakt med jämnåriga

(b) likgiltighet ifråga om kontakt med jämnåriga

© oförmåga att uppfatta sociala umgängesnormer

(d) socialt och emotionellt opassande beteende

 

2. Monomana, snäva intressen:

(minst ett av följande)

(a) som utesluter alla andra sysselsättningar

(b) som stereotypt upprepas

© med inlärda fakta utan mening

 

3. Tvingande behov att införa rutiner och intressen:

(minst ett av följande)

(a) som påverkar den egna personens hela tillvaro

(b) som påtvingas andra människor

 

4. Tal och språkproblem:

(minst tre av följande)

(a) sen talutveckling

(b) ytligt sett perfekt språk

© formellt, pedantiskt språk

(d) egendomlig röstmelodi: rösten entonig, gäll eller på annat sätt avvikande

(e) bristande språkförståelse, inklusive missförstånd i fråga om ordens bokstavliga/underförstådda innebörd

 

5. Problem i fråga om icke - verbal kommunikation:

(minst ett av följande)

(a) begränsad användning av gester

(b) klumpigt, tafatt kroppsspråk

© mimikfattigdom

(d) avvikande ansiktsuttryck

(e) egendomlig, stel blick

 

6. Motorisk klumpighet:

dåligt resultat vid utvecklingsneurologisk undersökning

 

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom enligt Szatmari, Bremner och Nagy.

(Szatmari, P, Bremner, R & Nagy, J, Asperger´s syndrome. A review of clinical features. Canadian Journal of Psychiatry, 1989, 343:554-560)

 

1. Solitary:

(at least two of the following)

No close friends

Avoid others

No interest in making friends

A loner

 

2. Impaired social interaction:

(at least one of the following)

Approaches others only to have own needs met

A clumsy social approach

One-sided responses to peers

Difficulty sensing feelings of others

Detached from feelings of others

 

3. Impaired nonverbal communication:

(at least one of the following)

Limited facial expression

Unable to read emotion from facial expression of child

Unable to give messages with the eyes

Does not look at others

Does not use hands to express oneself

Gestures are large and clumsy

Comes too close to others

 

4. Odd speech:

(at least two of the following)

Abnormalities in inflection

Talks too much

Talks too little

Lack of cohesion to conversation

Idiosyncratic use of words

Repetitive patterns of speech

 

5. Does not meet the DSM-III-R criteria for

Autistic Disorder

 

Översättning från Aspergers syndrom. En översikt av Stephan Ehlers & Christoffer Gillberg, Riksföreningen Autism

 

1. Social isolering:

(minst två av följande)

Inga nära vänner

Undviker andra

Ointresserad av att skaffa vänner

En enstöring

 

2. Nedsatt förmåga till social interaktion:

(minst ett av följande)

Vänder sig till andra enbart för att få sina egna behov tillgodosedda

Klumpiga sociala kontaktförsök

Enkelsidiga villkor gentemot jämnåriga

Svårigheter att uppfatta andras känslor

Likgiltig inför andras känslor

 

3. Nedsatt förmåga till icke-verbal kommunikation:

(minst ett av följande)

Sparsam ansiktsmimik

Går inte att avläsa barnets känslor genom ansiktsuttrycken

Kan inte ge menande ögonkast

Tittar inte på andra

Använder inte händerna för att uttrycka sig

Gesterna är stora och klumpiga

Kommer för tätt inpå andra

 

4. Udda tal:

(minst två av följande)

Avvikande tonfall

Pratar för mycket

Pratar för lite

Saknar samband med samtalsämnet

Egenartad användning av ord

Återkommande språkliga schabloner i talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fisherman63, grattis till en mycket fin bil. Ptja, samma motor(2,0), ungefär samma säkerhet. Du betalar lite mer för märket, och den högre kvalitétskänslan som kommer med. Så jag skulle väl vilja säga att du vinner.

Begriper inte din "rabatt", hur kan du få 100k i rabatt på en helt ny bil? jag fick 25,000 kr rabatt totalt pga miljöbilskonceptet. (20k vid inbyte av bil + diverse).

 

Gratulerar till din kommande unge btw, vilken bil man kör om man har möjligen att välja mellan Volvo och en tysk kombi är nog egentligen nästan bara efter börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fisherman63, grattis till en mycket fin bil. Ptja, samma motor(2,0), ungefär samma säkerhet. Du betalar lite mer för märket, och den högre kvalitétskänslan som kommer med. Så jag skulle väl vilja säga att du vinner.

Begriper inte din "rabatt", hur kan du få 100k i rabatt på en helt ny bil? jag fick 25,000 kr rabatt totalt pga miljöbilskonceptet. (20k vid inbyte av bil + diverse).

 

Gratulerar till din kommande unge btw, vilken bil man kör om man har möjligen att välja mellan Volvo och en tysk kombi är nog egentligen nästan bara efter börsen.

 

Tack och grattis själv! Till ungen iaf. ;)

(skämt å sido: till bilen också)

 

Angående rabatten så köpte jag en kampanjbil (finns ju en del sådana just nu...) som var prissänkt drygt 70k redan innan jag klivit in hos bilhandlaren. Och eftersom jag känner säljaren av bilen fick jag ytterligare drygt 20k i rabatt.

 

Nackdelen är ju att kampanjbilarna är lagerbilar. Dvs sämre möjligheter att tweaka bilen/utrustningen som man vill ha den. Man kan såklart eftermontera viss utrustning, men thats it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga tre: Bör man lackkonservera en ny bil?

Absolut. Det är när den är ny man "ska" göra sin första konservering. Tänk som att du sätter på en liten osynlig rustning på din bil. När du har fått dina första fula repor (som gått igenom ytterlacken) är det svårt att få bort/fixa dem ens med konservering. Om du konserverar från början så; dels slippper du få så många repor, dels blir de repor du får mindre och mkt lättare att åtgärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaaadjååå, är ni några sådanadäringa bilexpörts eller?

 

Själv har jag noll koll på bilar, men är i liknande situation som killerwolf. Som blivande familjefar valde jag att köpa en ny BMW Touring 520i... heter den väl... Ganska så "standardutrustad" bil (dvs comfort- och advatagepaket plus något litet extra) för 325k, ordinarie pris ~415-420k. Jag kör också MAX 1000 mil/år, gissar att 700 är närmare sanningen.

 

Orkade inte lägga ner så mycket tankemöda innan köpet, jag är nog helt enkelt för ointresserad av bilar (bryr mig inte heller nämnvärt att motorn kanske är i minsta laget). Så ge mig domen ni istället, var det ett bra eller dåligt köp? Bra rabatt(?) men kanske ändå korkat att köpa helt ny bil när man kör så lite?

 

Fråga två: Hur pass väl står sig BMW:n mot konkurrenterna säkerhetsmässigt? Är V70:n mycket säkrare?

 

Fråga tre: Bör man lackkonservera en ny bil? (Metalliclack om det gör någon skillnad).

 

Fråga fyra: Vem är vinnaren, jag eller killerwolf?

 

jag är inte överdrivet kunnig på bilar, men försökte läsa på lite inför bilköp och provkörde lite av varje.

 

520 är väl en bra bil, sägs vara förarens val i segmentet eller något har jag för mig. för stor bil imo, gillar inte så stora bilar. bmw står väl sig rätt bra säkerhetsmässigt, de flesta moderna halvdyra mass-producerade bilarna står sig väldigt bra. imo vinner du över killerwolf.

 

Vad är den primära orsaken till din egen syn på dig själv som särskilt intelligent?

särskilt är jag väl inte. en bit över medel är jag övertygad om, bland de jag umgåtts med irl ja, bland de i mina klasser ja. men relativt några jag träffade på chalmers, en del forumiter och diverse andra internet-kändisar jag följer så är jag verkligen inte det. är säkert en 10-20iq poäng dummare än hjort t ex.

 

min styrka ligger väl främst att jag har en hyfsad känsla för matematik och är relativt seriös när jag vill något. finns självklart många som är både intelligentare och seriösare än mig, men är ändå egenskaper som utmärker mig och säkert en stor anledning att jag tjänar så bra poker som jag gör.

 

 

hoppas jag inte framstår som skrytsam, försöker bara svara ärligt på frågorna ni ställer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fem forumiter med över 500 inlägg tror du att har högst IQ?

I vilken ordning tror du att följande personer placerar sig i ett IQ test:

Du, Hjort, TLK, Nebbis, Gdaily, Durrr, Hoss?

 

gah, 5st blir jobbigt. men AUH, hjort, othello är väl mensa-klass på iaf?

 

TLK>>>hoss>hjort>>durrr>nebbis>jag>gdaily

 

andra är också välkomna att rangordna dem. jag har rätt dålig koll på folks IQ-test-förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har dagen varit? Hur långt tror du man kan komma i poker med beslut endast baserat på matematiska grunder ? När man kollar på highstakes games

får jag en förnimmelse att "vissa" saknar elementära kunskaper rörande detta.

Min kusin är matematiker och testade att spela sitngos 11dollar bi och plussade 700dollar på dessa på en veckas spelande,utan att ha spelat en enda hand poker tidigare. Betyder detta att en överhängande majoritet är bemedlade och saknar matematisk kompetens?

Hur ser en procentuell fördelning ut för dig i relevans för att profitera på poker? psykologi% kontra matematik% kontra råtalang%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har dagen varit?

-bakis, städat från gårdagen var rätt grisigt

 

Hur långt tror du man kan komma i poker med beslut endast baserat på matematiska grunder ?

-toppen

 

När man kollar på highstakes games får jag en förnimmelse att "vissa" saknar elementära kunskaper rörande detta.

-jag med

 

Min kusin är matematiker och testade att spela sitngos 11dollar bi och plussade 700dollar på dessa på en veckas spelande,utan att ha spelat en enda hand poker tidigare. Betyder detta att en överhängande majoritet är bemedlade och saknar matematisk kompetens?

-de flesta som förlorar(vilket är de flesta som spelar poker) saknar matematisk kompetens

 

Hur ser en procentuell fördelning ut för dig i relevans för att profitera på poker? psykologi% kontra matematik% kontra råtalang%?

-råtalang är lite diffust, gör en intuiv uppskattning för rent rationellt har jag svårt att skilja dem åt. hade gärna vilja skriva 10/70/20 men är nog snarare 20/60/20. blivit lite gameflowdonk på sistone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fixed limit spelare tycker du har de mest djuplodade kunskaperna för de matematiska inslaget i spelet? Tack på förhand för ev svar!

 

hoss, chen o co.

 

http://pokerforum.nu/forum/newreply.php?do=newreply&p=1304608

 

Skulle du testa spela 5oo-1k+ limit om du blev stejkad ? Och hur bedömer du dina chanser att du är/kan bli ?> nivån (spelkompetens)

 

njä, känns mest elakt mot stejkaren. tvivlar på att jag skulle överleva där. limit HU är så sjukt svårt och man blir knullad av duktiga spelare. tror inte jag skulle bli vinnande på nivån ens om jag fick spela förlorande poker coachad av hjort i några månader. säger chansen att jag blir vinnande är 2%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det ingen vit månad?

 

nej, började bra, var nykter till 8e aug iaf, men hade lovat en tjej att ha fest åt henne(hon dök för övrigt inte upp på festen). inte haft en backdag i augusti, så vem vet kanske är bra rigg om man är nykter. mått rätt bra rent allmänt, funderar på att göra ett försök på att slå 8 nyktra dagar, men kulturkalas och grejjer, kan bli svårt....

 

druckit några non-alcoholic beer (med 0.5% alkohol). var helt okej imo. vilken är er favorit bland de alkoholfria ölsorterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, började bra, var nykter till 8e aug iaf, men hade lovat en tjej att ha fest åt henne(hon dök för övrigt inte upp på festen). inte haft en backdag i augusti, så vem vet kanske är bra rigg om man är nykter. mått rätt bra rent allmänt, funderar på att göra ett försök på att slå 8 nyktra dagar, men kulturkalas och grejjer, kan bli svårt....

 

druckit några non-alcoholic beer (med 0.5% alkohol). var helt okej imo. vilken är er favorit bland de alkoholfria ölsorterna?

 

Jever Fun drack jag under min alkoholfria månad. Det känns att det saknas något när man dricker den, fast det gör det ju också :), men den är ändå helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var spelar du mest? och vad nickar du?

kör nästan enbart ipoker,prima och party. skippar helst att avslöja nick.

 

Jag tränar själv och har framförallt tränat mycket kampsport, vad är det du tränar lite mer exakt?

har främst tränat krav maga. bakgrund i tae kwon do och kört muay thai vid sidan av krav magan.

 

Jag har alltid spelat FL och slår de låga nivåerna(upp till 3/6), men tycks inte kunna gå uppåt. Funderar på att börja spela NL istället. Vilken nivå bör jag börja på och vad ska läsa eller se innan jag börjar?

se lite filmer på DC eller CR. jag spelade 10/20 FLT när jag bytte till NL, satte mig på NL25, vann två inköp gick upp på NL50 vann 2 inköp gick upp till NL100, vann tio inköp, gick upp till NL200. sedan fastnade jag där kanske lite för länge. ingen koll på hur det ser ut idag, men jag hade prövat lyckan på NL25 om jag var du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har främst tränat krav maga. bakgrund i tae kwon do och kört muay thai vid sidan av krav magan.

 

 

Haha fan vad komiskt, jag tränade tidigare thai på Fighcentre i Göteborg.

Har även prövat på Krav Maga.... Bröt lilltån på andra träningen efter en stämpling i kaosteknik haha

 

Edit: antar att du känner till Tommy Blom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha fan vad komiskt, jag tränade tidigare thai på Fighcentre i Göteborg.

Har även prövat på Krav Maga.... Bröt lilltån på andra träningen efter en stämpling i kaosteknik haha

 

Edit: antar att du känner till Tommy Blom?

 

Tommy var min tränare ja. Rätt hård snubbe, kunde sina grejjer. hittade hans blog:

http://www.tenacity.se

 

kände knappt igen han först. verkar snöat in sig på kettlebells. var själv inne på att börja träna det, pavel snackar ju så mycket om det, kanske man skulle göra en comeback på KMA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...