Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

varför? för att skolan indoktrinerat dig att demokrati är det heligaste som finns?

Inte riktigt, skolan har extremt lite att göra med mina politiska åsikter. Olika statsskick har olika fördelar/nackdelar och passar olika bra i civilisationens faser.

Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed' date=' it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.

[/quote']

är det något positivt med demokrati att även andra som inte är inblandade får bestämma över minoriteter?

Det räddar vårt våldtäktsoffer iaf, eller fördömer åtminstone våldtäkten.

bestämma om rätt och moral är det bra? inte bättre att ha någon objektiv standard? bara för att en majoritet i sverige var för tvångssteriliseringar av lösaktiga tjejer hindrar det oss inte idag för att tycka det var vidrigt. att en majoritet tycker det är okej att kidnappa och låsa in folk i flera år för att de odlar lite grönsaker som de byter mot lite papperslappar frivilligt med sina polare? att en majoritet tycker det är okej att polisen trakasserar och kidnappar folk som inte betalar 80% av sin inkomst till lokala maffian[läs staten].

Hitta en objektiv standard för rätt och moral? Tror du på allvar att vi kan sätta ribban på ett sådant sätt att den kommer att ligga kvar även efter ett antal generationer.

själv gillar jag tanken bakom: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

känns inte den bra och vettig för er andra? varför gillar så många tanken på initierande av våld och tvång från staten mot dess invånare?

Har bara kastat ett getöga på detta, det verkar vackert men jag får återkomma när jag läst på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt, skolan har extremt lite att göra med mina politiska åsikter. Olika statsskick har olika fördelar/nackdelar och passar olika bra i civilisationens faser.

ok vad är fördelar och nackdelar med demokrati jämfört med t ex republik som founding fathers i USA ville ha? (de nämnde aldrig ordet demokrati i konstitutionen)

filmtips:

Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.

finns det någon källa på detta? hört påstående ofta men aldrig förstått det. varför skulle representativ demokrati vara bättre än t ex nattväktarstaten eller republik?

Det räddar vårt våldtäktsoffer iaf, eller fördömer åtminstone våldtäkten.

men inte tvångssteriliseringen av lösaktiga eller kidnappningen av narkotikabrukare.

Hitta en objektiv standard för rätt och moral? Tror du på allvar att vi kan sätta ribban på ett sådant sätt att den kommer att ligga kvar även efter ett antal generationer.

ja :oops:

Har bara kastat ett getöga på detta, det verkar vackert

:h:

---

midsommar 2010 i haparanda:

era tankar? mesiga poliser? duktiga polisar? hjältar som ställer upp för polarna? idioter som borde få stryk?

Länk till kommentar

era tankar? mesiga poliser? duktiga polisar? hjältar som ställer upp för polarna? idioter som borde få stryk?

vet inte liksom, dom måste gjort något fel på polishögskolan för att sedan ha blivit placerade i Haparanda men om vi bortser från det så tycker jag väl att polisen gör rätt. jag själv hade nog blundat om polisen hade brukat övervåld mot dessa praktdrägg.

Länk till kommentar

Visa brickan :S

Tycker det är sjukt att deras beteende belönades, in med hela högen i fyllecell imo. Om dom inte känner att de klarade av situationen själva så får de väl skaffa förstärkning istället för att ge upp, svagt som fan.

Killen med kameran, han med kepsen och grabben som gjorde subsen borde det finnas någon form av lagar mot

Länk till kommentar

ja misshandla de fulla 15-åringarna för fan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

misshandla är ju ett väldigt brett ord som oftast tolkas som om det skulle vara något mycket värre än vad det egentligen är, jag har inget emot barnaga och det skulle ju i så fall idag räknas som misshandel om jag hade brukat det.

Länk till kommentar

misshandla är ju ett väldigt brett ord som oftast tolkas som om det skulle vara något mycket värre än vad det egentligen är, jag har inget emot barnaga och det skulle ju i så fall idag räknas som misshandel om jag hade brukat det.

+++

kan dom inte lösa situationen är det väl absolut inte mer än rätt att ge dom några rapp i knäveket så dom viker ner sig..

förstår f.ö inte hur ingen annan ingriper mot de mest aktiva, hade blivit vansinnig om jag såg detta irl... (backstory vore iof intressant)

Länk till kommentar

jaha vad tror ni det leder till i framtiden då

förhoppningsvis att man skall kunna lära ute lite vett och etikett, man skall ha klart för sig vem det är som bestämmer, säger polisen åt en att backa, ja då backar man.

sedan för att jag är för barnaga behöver det inte betyda att jag per automatik också skulle använda det, behövs det inte ja då finns det ju ingen mening i det. men ibland kan man undra vad som behövs för att läxa upp dessa folk eller vad man skall kalla dom. men egentligen handlar det väl om hur lämplig man är som förälder.

men ställer också samma fråga, vad tror du det leder till i framtiden?

Länk till kommentar

Tror inte det finns nån som tjänar på att få hårdare och hårdare konfrontationer med polisen. Visst, det funkar när det är några fulla 15åringar som jävlas, men vad händer när dom är mångdubbelt fler, höga/fulla och det är ute på nån isolerad plats i norrland?

Känner ofta när man kollar på folk som tjafsar med snuten att dom får skylla sig själva, sen anser jag inte för det att det alltid är rätt att rappa till nån. Men en person som letar bråk, kommer hitta det. Snuten på det här klippet sköter ju det dock helt åt helvete, när dom försöker få ner den rundlagda bonden så tar det ju en jävla evighet. Fattar inte vad problemet är, upp med armen på ryggen så slutar han bråka, så slipper nån bli skadad. Varför isolerar dom inte killen dom försöker ta i förvar? Nä, det här måste vara nån sorts video som RPS filmat för att visa hur man inte ska göra.

Jag tror inte aga hjälper alls. Om en förälder inte kan uppfostra sina barn utan aga, kommer dom inte kunna göra det med aga. Vissa rötägg kommer alltid finnas, sålänge man inte tillåter att dom schablonsmässigt skjuts av.

Länk till kommentar

Tror inte det finns nån osm tjänar på att få hårdare och hårdare konfrontationer med polisen. Visst, det funkar när det är några fulla 15åringar som jävlas, men vad händer när dom är mångdubbelt fler, höga/fulla och det är ute på nån isolerad plats i norrland?

Känner ofta när man kollar på folk som tjafsar med snuten att dom får skylla sig själva, sen anser jag inte för det att det alltid är rätt att rappa till nån. Men en person som letar bråk, kommer hitta det. Snuten på det här klippet sköter ju det dock helt åt helvete, när dom försöker få ner den rundlagda bonden så tar det ju en jävla evighet. Fattar inte vad problemet är, upp med armen på ryggen så slutar han bråka, så slipper nån bli skadad. Varför isolerar dom inte killen dom försöker ta i förvar? Nä, det här måste vara nån sorts video som RPS filmat för att visa hur man inte ska göra.

Jag tror inte aga hjälper alls. Om en förälder inte kan uppfostra sina barn utan aga, kommer dom inte kunna göra det med aga. Vissa rötägg kommer alltid finnas, sålänge man inte tillåter att dom schablonsmässigt skjuts av.

well put

Länk till kommentar

själv gillar jag tanken bakom: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

känns inte den bra och vettig för er andra? varför gillar så många tanken på initierande av våld och tvång från staten mot dess invånare?

För min del håller jag med om

Consequentialist criticism

This moral criticism is based on consequentialist ethics, usually utilitarianism. It holds that the non-aggression principle is unethical because it opposes the initiation of force even when the results of such initiation would be better than the results of any other course of action.

Är ju då i principiellt sällskap med flera libertarianer:

Other consequentialist libertarians do not promote the non-aggression principle at all; they simply believe that allowing a very large scope of political and economic liberty results in the maximum well-being or efficiency for a society, even if securing this liberty involves some governmental actions that would be considered violations of the non-aggression principle. It just so happens that these actions are limited in the free society they envision. This type of libertarianism is associated with Milton Friedman, Ludwig von Mises, and Friedrich Hayek.
Länk till kommentar

För min del håller jag med om

Är ju då i principiellt sällskap med flera libertarianer:

1. en bil håller på att krasha in i en grupp av 5pers. du står vid sidan och ser en ovanligt tjock person och inser att om du puttar den tjocka personen så kommer han bli påkörd och dö men gruppen kommer klara sig. puttar du den tjocka personen?

2. en läkare får in ett gäng skadade personer av olika blodgrupper. en behöver en ny njure, en ett nytt hjärta, en ett ny lever etc. funkar inte att flytta mellan dem, men i andra rummet ligger en person med blodgrupp 0 vars organ skulle kunna rädda dem(annars dör dem garanterat) som ska göra en vaccination inför sin semester. ska läkaren ta den personens organ?

om inte, hur skiljer sig exemplen från din kritik av NAP?

Länk till kommentar

Jag förstår inte riktigt din invändning, heltok. Jag uppfattar ovanstående som en maximering av utilitaristisk lycka utifrån givna premisser som inte kränker någon individs rättigheter. Dina exempel utgår båda ifrån kränkanden och är därför inte applicerbara.

Eller tänker jag fel?

så att kidnappa folk som knarkar, tvångssterilisera sinnesslöa eller 80% marginalskatt för de rikaste är ingen kränkning av rättigheter enligt NAP?

Länk till kommentar