Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad
det är måndag, i vilken ordning ser ni alla serier?

 

för mig

1. Breaking Bad

2. True Blood

3. Newsroom

4. Ray Donovan

5. Dexter

 

:shock:

 

Morgongrindar så true blood först. Minst "krävande", breaking bad vill jag se i tv-rummet på kvällen när ungarna sover över en pinne, som med GoT. Känns lite karaktärsbyggande också lägga band på sig till kvällen och samtidigt roligt gå och ladda för det lite och så :)

 

Dexter slutade jag se början av förra s. Tänkte väl de typ första och två sista eps av denna s bara för att få se "avslutet".

Postad

se de svenska hjältarna vinna 9.3miljoner kronor på DOTA2:

http://www.tv6play.se/play/319060

(jag kan inget om spelet, men lite småkul att raila ändå)

 

 

har funderat lite vidare. nu är jag förvisso inte expert men efter vad jag har läst på wikipedia och efter

tycker jag mig har fått en förståelse för kolesterol.

 

som jag förstår det fungerar kolesterol ungefär som vita blodkroppar. när vi är inflammerade vilket vi blir av diverse icke-paleo-saker så behövs kolesterol för att laga cellerna. ungefär som att när vi blir sjuka behövs vita blodkroppar.

 

jämför liknelserna med Ancel Keys. han letade efter en orsak till sjukdomar och hittar vita blodkroppar. i studier visar det sig mycket riktigt att folk med mycket vita blodkroppar oftare är sjuka än folk med få vita blodkroppar. så därför rekommenderar han att man undviker att äta kött, för kött innehåller vita blodkroppar. sedan går 20år och man uppfinner vitblodkropps-statiner som sänker nivåerna vita blodkroppar och mycket riktigt när folk tar dem minskar deras feber, så alla som har lite för höga halter vita blodkroppar rekommenderas ta dem.

 

fler och fler observationsstudier kan visa att mycket riktigt är vita blodkroppar associerade med diverse sjukdomar, men väldigt få studier lyckas visa att sänkning av de vita blodkroppar förbättrar folks chans att överleva. men de gamla läkarna är helt övertygade om sin t es att en hög allt låg vita blodkroppar diet är lösningen så de skriver insändare i tidningar om 300 000 artiklar som faktiskt visat samband mellan sjukdomar och vita blodkroppar.

 

 

 

i takt med att det varit svårare att hitta sambandet med kolesterol har målbilden flyttas:

1. äta kolesterol är inte längre farligt

2. HDL är inte längre farligt

3. LDL med ok apo-kvot är inte längre farligt

---här är SLV idag

4. LDL över 25nm är inte längre farligt

---här är SLV om 1-3år

5. kolesterol är inte farligt, det är bara ett symtom på att något är fel

---här är SLV om 3-10år

 

så vad gäller för forumiter om min tes stämmer:

1. äta mättat fett är antagligen ok

2. äta omättade fetter som upphettats är antagligen dåligt

3. äta mättat fett som upphettas mycket är antagligen dåligt

4. transfetter och andra industriella fetter är antagligen dåliga

5. diverse tillsatser etc är antagligen dåligt

6. bra tarmflora är viktigt

 

---

 

Känns som att wellboken har en intressant roll. Vi har en informationskedja som går typ

 

Vetenskapsmän forskar -> journalister, bloggare m fl tolkar -> wellboken debatterar, postare sågas, kvacksalvare identifieras, intressanta rön presenteras -> forumiter lär sig och anpassar sig

 

Så vår roll här alltså att hjälpa läsare tolka forskningen genom att skriva vad vi själva tror, diskutera orsaker, ifrågasätta och komma med tankar. I kaoset som uppstår känns det ändå som det är en väldigt bra och effektiv väg att gå.

 

Bilda egen åsikt utifrån forskning i massa olika är ett övermäktigt jobb, journalister är dåliga så de kan man inte lita på.

 

Övriga forum saknar det praktiskt skeptiska 30sekunder-betänketid-tänket där man evaluerar sin strategi mot andra strategier snabbt och går vidare. Vi var tvungna att utveckla ett självkritiskt tänk för att överleva på ett sätt som få andra discipliner tvingats göra. Samtidigt vi tvugna att kompromissa för vi inte hade tid att faktiskt utröna sanningshalten i varje enskild fråga som många naturvetare har.

 

Så känns som wellboken är utmärkt för läsarna att bilda sina åsikter utifrån.

 

Ibland märker jag av att folk ogillar hur snabbt vi kan byta åsikter och hur ofta vi har fel. De vill trycka ner folk som ens försöker delta, hugger så fort någon har fel. Det är inget fel i att hugga, men när man sågar folk får man ha i bakhuvudet att de faktiskt gjorde något bra, så när man sågar dem ska man vara tacksam för att de bidrog och se sitt sågande som hjälp snarare än hån.

 

Vara elak är bara elakt och förstör processen som pågår. Vi gör inget anspråk på att ha rätt, bara att vara ett ganska effektivt sätt att sålla mängder information så folk kan fatta beslut på dem snabbt och oftast hyfsat väl.

 

Likt vi inte visst om 99 på 27T bräda var check eller cbet, vet vi inte om kolesterol är skadligt eller ej. Men genom att folk slänger lite argument, säger vad de tycker och kanske har någon uträkning kan folk ändå använda sig av röran till att höja sin winrate. Och så är det om det så gäller dollarns utveckling, bitcoins väntevärde, insulinets roll för viktökning, rött kötts roll för cancer eller vilken roll staten ska ha.

 

Forumet fungerar väl!

Postad

Forum är det tredje bästa som internet har erbjudit mänskligheten.

 

Här är ju dock ett problem att med läsa kost-artiklar i kvällstidningar:

Experimenten visade att LCHF-dieten var överlägsen den vanliga kolhydratrika kosten
Okej, status quo är alltså en massa kolhydrater.

Sedan jag föddes, det vill säga 80-talet, har kolhydrater varit bov - det alla fått i sig för mycket av. 30 decennium senare är det en återkommande newsflash att vi får i oss för mycket kolhydrater.

 

Kommer de på LCHP om vi ger dem 20 år till? :roll:

Postad

Tjejen ska göra praktik på Ericsson i höst och har ettt dilemma där jag och en lärare på universitetet säger olika och hon vet inte riktigt hur hon ska göra. Praktiken ska alltså göras på Ericsson över en period på ca. 2 månader, frågan är om hon ska vara anställd av Adecco eller Ericsson under perioden.

 

Ericsson kan p.g.a. några formaliteter ej betala ut lika mycket lön om hon är anställd där som om hon är anställd hos Adecco (får snittlönen på avdelningen hos Adecco och kan endast betala ut lön för icke högskoleutbildad om hon är anställd hos Ericsson).

 

Jag tänker som så att det inte spelar någon roll för att det ändå är på samma arbetsplats praktiken utförs och skillnaden är vem som betalar ut lönen. Läraren tycker att Ericsson väger tyngre på pappret och att hon därför ska välja viss-tidsansällning där. Vad säger ni kloka människor?

Postad
Tjejen ska göra praktik på Ericsson i höst och har ettt dilemma där jag och en lärare på universitetet säger olika och hon vet inte riktigt hur hon ska göra. Praktiken ska alltså göras på Ericsson över en period på ca. 2 månader, frågan är om hon ska vara anställd av Adecco eller Ericsson under perioden.

 

Ericsson kan p.g.a. några formaliteter ej betala ut lika mycket lön om hon är anställd där som om hon är anställd hos Adecco (får snittlönen på avdelningen hos Adecco och kan endast betala ut lön för icke högskoleutbildad om hon är anställd hos Ericsson).

 

Jag tänker som så att det inte spelar någon roll för att det ändå är på samma arbetsplats praktiken utförs och skillnaden är vem som betalar ut lönen. Läraren tycker att Ericsson väger tyngre på pappret och att hon därför ska välja viss-tidsansällning där. Vad säger ni kloka människor?

 

Känner drösvis med människor som jobbar på Ericsson och jag kan faktiskt inte komma på så många som började direkt på Ericsson utan den stora majoriteten har varit inhyrda på ett eller annat sätt från början. Sköter hon sig får hon rekommendationer av folk från Ericsson oavsett vem som stått för lönen. Så jag röstar för alternativet som ger bäst lön.

 

Sen kan man ju alltid åberopa det klassiska hånet mot universitetslärare: Those who can they do, those who can't they teach. ;)

Postad
Känner drösvis med människor som jobbar på Ericsson och jag kan faktiskt inte komma på så många som började direkt på Ericsson utan den stora majoriteten har varit inhyrda på ett eller annat sätt från början. Sköter hon sig får hon rekommendationer av folk från Ericsson oavsett vem som stått för lönen. Så jag röstar för alternativet som ger bäst lön.

 

Sen kan man ju alltid åberopa det klassiska hånet mot universitetslärare: Those who can they do, those who can't they teach. ;)

 

Både hon och jag har jobbat där förut så referenspersoner från både praktik och tidigare arbete kommer ju från just personer på Ericsson och inte Adecco.

Postad
Både hon och jag har jobbat där förut så referenspersoner från både praktik och tidigare arbete kommer ju från just personer på Ericsson och inte Adecco.

 

Vet inte om du missförstod, men det var precis det jag menade. Man får referenser från den man gör arbetet åt och denna behöver inte vara den som betalar lönen.

Postad
Vet inte om du missförstod, men det var precis det jag menade. Man får referenser från den man gör arbetet åt och denna behöver inte vara den som betalar lönen.

 

Jo, precis. Ville hålla med/förtydliga men blev kanske tvärtom :-)

Postad

Kanske finns en marginell fördel i att det står Ericsson om man tänkt sig en karriärs-klättring på just Ericsson. Men även den är nog oerhört liten. När du klättrar i karriären så är det nog dessutom tveksamt om det är den där 2 månaders praktiken ögonen fastnar på.

 

Vid samma eller liten skillnad i lön skulle jag valt Ericsson inte minst av princip. Men börjar det röra sig om relevanta pengar ser jag ingen anledning.

Postad

Då får hon köra på Adecco som jag tyckte, kunde inte se att det skulle göra någon direkt skillnad vid en framtida arbetsintervju. Lönen skulle jag tro är 22k på Ericsson och 26.5k via Adecco så visst är det skillnad.

Postad
Då får hon köra på Adecco som jag tyckte, kunde inte se att det skulle göra någon direkt skillnad vid en framtida arbetsintervju. Lönen skulle jag tro är 22k på Ericsson och 26.5k via Adecco så visst är det skillnad.

Hon kan fortfarande skriva Ericsson med fet text i sitt CV. Bara att förtydliga i brödtexten att hon jobbade där inhyrd från Adecco. Om hon gör ett bra jobb kommer hon ju ändå kunna hänvisa till referenser från Ericsson.

Postad

hyperloop ute:

http://www.teslamotors.com/blog/hyperloop

hyperloop.jpg

men verkar som pdf:en är död just nu, men fixar sig nog snart.

 

edit: fungerande länk:

http://assets.sbnation.com/assets/3047069/hyperloop-alpha.pdf

 

The approach that I believe would overcome the Kantrowitz limit is to mount

an electric compressor fan on the nose of the pod that actively transfers high

pressure air from the front to the rear of the vessel. This is like having a pump

in the head of the syringe actively relieving pressure.

It would also simultaneously solve another problem, which is how to create a

low friction suspension system when traveling at over 700 mph. Wheels don’t

work very well at that sort of speed, but a cushion of air does. Air bearings,

which use the same basic principle as an air hockey table, have been

demonstrated to work at speeds of Mach 1.1 with very low friction. In this

case, however, it is the pod that is producing the air cushion, rather than the

tube, as it is important to make the tube as low cost and simple as possible.

That then begs the next question of whether a battery can store enough energy

to power a fan for the length of the journey with room to spare. Based on our

calculations, this is no problem, so long as the energy used to accelerate the

pod is not drawn from the battery pack.

This is where the external linear electric motor comes in, which is simply a

round induction motor (like the one in the Tesla Model S) rolled flat. This

would accelerate the pod to high subsonic velocity and provide a periodic

reboost roughly every 70 miles. The linear electric motor is needed for as little

as ~1% of the tube length, so is not particularly costly.

In this study, the initial route, preliminary design, and logistics of the

Hyperloop transportation system have been derived. The system consists of

capsules that travel between Los Angeles, California and San Francisco,

California. The total trip time is approximately half an hour, with capsules

departing as often as every 30 seconds from each terminal and carrying 28

people each. This gives a total of 7.4 million people each way that can be

transported each year on Hyperloop. The total cost of Hyperloop in this

analysis is under $6 billion USD. Amortizing this capital cost over 20 years and

adding daily operational costs gives a total of about $20 USD (in current year

dollars) plus operating costs per one-way ticket on the passenger Hyperloop.

 

The technical details

 

Top speed: 760mph.

Cost per capsule: $250,000—which is surprisingly inexpensive.

Capacity: 840 passengers per hour—more than the current traffic between Los Angeles and San Francisco.

Transport method: 28 air bearing skis.

Cost

 

The project will cost billions, but it will still be one tenth of the cost and much faster than the proposed high speed train in California.

 

(sträckan ska alltså kosta ca $20 att köra)

 

så nu har jag läst rapporten, lite tankar:

-inte så coolt som vi trodde

-verkar rätt rimligt att det skulle funka ungefär som utlovat vid första anblick

-ser väldigt praktiskt, säkert och billigt ut

-allt kretsar till Elons ideer om el-motorer, batterier, solkraft etc

-väldigt ingenjörsmässigt tänk, löser problemet med befintlig beprövad teknik

-kommer behövas mycket batterier...

 

så kommer vi få se det? känns som det idag mest är aktuellt för transport mellan storstäder, så vet inte om det är så praktiskt för norra Europa. Japan, Kina etc borde däremot vara väldigt lämpat. men kanske tekniken kan budgeteras ner lite lagom till allt är klart, lite billigare batterier och lite snygga lösningar så kanske vi kan drömma om Stockholm->Göteborg->Oslo&Malmö->Köpenhamn.

 

---

 

mycket hashande blir det:

speed-small-lin-ever.png

growth-small-10k.png

Postad
In the case of the Hyperloop, Musk started focusing on public transportation after he grew disenchanted with the plans for California’s high-speed rail system.

:lol: - gillar Musk.

 

Hur som helst, men känns inte tåg, kanske framför allt saker som går på räls, lite omodernt?

 

Jag ser hellre något mer sådant här,

 

 

+

 

 

Om vi hade låtit helt fri marknad råda, tror ni verkligen vi skulle prata om tågräls och bygga ut europavägar?. När skall vi börja förstå att det är fullt möjligt att färdas en bit ovanför marken?

 

Men vad vet jag...

Postad
Om vi hade låtit helt fri marknad råda, tror ni verkligen vi skulle prata om tågräls och bygga ut europavägar?. När skall vi börja förstå att det är fullt möjligt att färdas en bit ovanför marken?

 

Men vad vet jag...

 

för kortare sträckor kan jag se någon form av helikopter, men ljudvolymen på dessa är rätt hög så något genombrott måste ske innan det blir praktiskt. men när det gäller transporter lite längre krävs det att man övervinner luftmotståndet för att öka hastigheterna. alternativet är att färdas väldigt högt upp typ 10000m vilket flygplan gör, men det är inte praktiskt på så korta sträckor och inte alls lika energisnålt som att färdas i enbart x,y-led och framförallt ha hela sträckan med lågt luftmotstånd.

k5pSoY0.png

 

tycker detta verkar vara en väldigt marknadsvänlig lösning. innebär ett väldigt lite ingrepp med pylons så går säkert att förhandla med markägare enklare än motorvägar etc.

 

btw, som jag förstått det ska de inte ha räls, farkosterna ska sväva fritt.

Postad

e

Hur som helst, men känns inte tåg, kanske framför allt saker som går på räls, lite omodernt?

Nej, absolut inte. Det kommer dock vara omodernt år 2274 när vi uppfunnit hållbar portalteknik.

 

Saker på "räls", bland annat tåg, är ett enormt bra sätt att minimera waste. Det gäller inte bara tekniska energiförluster, inte minst gäller det all planering, logistik, hur det inkräktar på omgivningen osv.

 

Som läget är idag är vi tämligen globala sett till digitala informationsflöden, men jag skulle påstå att det bara ställer ännu högre krav på att bli globala även fysiskt.

 

Snarare skulle jag säga att det är skandal att det inte finns några effektiva transportmedel i en region som USA, exempelvis moderna tåg. De rimliga sätten att ta sig från LA till SF är att antingen sätta sig på ett på alla vis otympligt plan, eller att sätta sig ensam i en stor bensindriven SUV.

 

Om vi hade låtit helt fri marknad råda, tror ni verkligen vi skulle prata om tågräls och bygga ut europavägar?. När skall vi börja förstå att det är fullt möjligt att färdas en bit ovanför marken?

Har skrivit tre olika saker här men mina invändningar var så breda att jag snarare får anta att jag inte förstår hur du menar. Varför skulle företagen hellre bygga leksaksplan i denna fria marknad? Vill de inte ha effektivast möjliga import/export-förbindelser?

 

Om du menar att de skiter i tex externa miljöeffekter så länge de kan förbruka energin billigt känns det i min mening som ett argument mot fri marknad snarare än för.

Postad

Såg "The great Gatsby" igår. Vad tycks om den? Själv tyckte jag likt Pi-filmen att det var en ganska ordinär berättelse med väldigt vackra visuella effekter.

 

Utan att spoila för mycket känns ju första 30 som helt galet medan det sista 2 timmarna mer utspelar sig en "vanlig" film

Postad

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

 

Såg "The great Gatsby" igår. Vad tycks om den? Själv tyckte jag likt Pi-filmen att det var en ganska ordinär berättelse med väldigt vackra visuella effekter.

 

Utan att spoila för mycket känns ju första 30 som helt galet medan det sista 2 timmarna mer utspelar sig en "vanlig" film

 

vilket sammanträffande, såg den också nyligen! 8-)

 

tyckte den var rätt kass. gillar att de har dyra kameror och sminkar skådespelarna väl, speciellt deras onaturligt blåa och gröna ögon hela tiden, vill också se sådär onaturligt vacker ut. men handling var intressant i kanske första timmen, sedan kan man med gott samvete gå ut från biografen.

 

I briefed Martin Simon, a professor of physics at UCLA, on some of the Hyperloop details, and he declared it feasible from a technological standpoint: “It does sound like it’s all done with known technology. It’s not like he’s counting on something brand new to be invented.”

 

Simon points out that the acceleration methods proposed by Musk are used at amusement parks to get a roller coaster going. Other companies have looked at these techniques for passenger and freight vehicles. What sets the Hyperloop apart, though, is the use of the air cushion to levitate the pods. “He has separated the air cushion and the linear induction drive, and that seems new,” Simon says, adding, “It would be cool if they had transparent tubes.”

 

verkar som de flesta experter är positivt överraskade över hur genomförbar hyperloop faktiskt verkar. viss kritik mot att siffran är låg, att det oftast kostar mycket mer än planerat, men den kritiken känns som ett argument för att välja den billigaste tekniken då det 10x dyrare projektet också lär kosta mer än planerat... :twisted:

 

man kan iaf tycka att om hans papper hade haft allvarliga brister så borde någon sågat det vid det här laget, men nätet är väldigt tyst på kritik. massa noobs som spammar invändningar han tar upp och folk som nitpickar på någon detalj, men inget "bryter mot termodynamikens lagar". och som vanligt massa som whinear att detta inte är något nytt, som att man måste komma med nya saker för att göra bra saker...

 

"..Elon Musk’s fortune soared $570 million yesterday as shares of Tesla Motor Inc. (TSLA:US), the electric-car company he co-founded in 2003, rallied 14 percent after posting second-quarter results that surpassed analysts’ estimates on a surge in Model S sedan deliveries.

 

Musk has a net worth of $7.7 billion, according to the Bloomberg Billionaires Index, up more than 220 percent year-to-date. He’s the world’s 162nd richest person.."

 

---

 

WASHINGTON -- The FBI, in aided in its investigation by the NSA and DEA, today issued 38 subpoenas to Internet-related companies and individuals, sources report.

The full list includes Netscape, AOL, eBay, Yahoo!, Lycos, GeoCities, HotMail, Tim Berners-Lee, and Marc Andreessen.

FBI Director Robert Mueller issued the following statement: "If the Internet remains a virtual Wild West for narcotraffickers and other criminals, that would not only threaten our country’s national security, but also the very existence of the Internet industry as a legitimate business enterprise."

Indeed, experts have speculated on the possibility of Internet applications that aid terrorists and put at risk our national security interests.

"Suppose maps become digitized and freely available on the Internet" says a spokesman for the Department of Homeland Security. "Suddenly, terrorists have access to military grade technology for selecting, scoping, and planning their attacks. Citizens will be helpless. Access to such tools must be strictly controlled"

Technologies to send mail electronically, dubbed "e-mail," have also raised concerns. Experts predict that this tool will be exploited by pedophiles around the world to distribute child pornography. "Regulation of E-mail is our top priority" says Postmaster General Patrick R. Donahoe. "We have made it our goal to ensure that every E-mail sent is tracked and stored. This database will be made accessible to law enforcement officials around the country, to ensure our nations safety."

Cyber-anarchists, who oppose regulation of the Internet, have pushed forward the dangerous concept of "net-neutrality." This idea has been denounced by spokesmen for the movie, music, radio, newspaper, book, magazine, advertising, television, and sports industries: "It will destroy jobs, plain and simple. Net-neutrality is nothing more than a ploy to subvert and destroy our time tested business models."

Not all in the industry oppose regulation, however. Says Cisco CEO John Chambers: "Regulation is a sign that the Internet is reaching mainstream acceptance, which is why we are partnering with the NSA to install hardware based tracking on all our routers. Such moves can only bring legitimacy to the Internet."

Postad

Kul quote, framförallt:

"Regulation of E-mail is our top priority" says Postmaster General Patrick R. Donahoe.

:-P

 

Men det ska väl sägas att vi inte riktigt vet om den allmänna rädslan var befogad eller ej, vi har visserligen inte sett någon mardröm realiserad ännu men vi är ju precis i början av utvecklingen. Antagligen är vi tack vare tekniken bra mycket bättre på att hantera tailevents, men samtidigt är vi nog också bra mycket mer benägna att skapa dem själva.

Postad

verkar som de flesta experter är positivt överraskade över hur genomförbar hyperloop faktiskt verkar. viss kritik mot att siffran är låg, att det oftast kostar mycket mer än planerat, men den kritiken känns som ett argument för att välja den billigaste tekniken då det 10x dyrare projektet också lär kosta mer än planerat... :twisted:

 

man kan iaf tycka att om hans papper hade haft allvarliga brister så borde någon sågat det vid det här laget, men nätet är väldigt tyst på kritik. massa noobs som spammar invändningar han tar upp och folk som nitpickar på någon detalj, men inget "bryter mot termodynamikens lagar". och som vanligt massa som whinear att detta inte är något nytt, som att man måste komma med nya saker för att göra bra saker...

 

Har skummat igenom rapporten och tycker allt verkar ganska "down to earth" - straightforward. Fastnade dock på FEM-analysen: det presenteras färgglada bilder med en skala (Maximum principal stress at 1g in X (psi)(magnified x10)) men några siffror presenteras inte. Man kan ju undra vad syftet med bilderna är.

 

--

 

På tal om massmedia som inte har någon aning om vad de skriver om

 

http://jalopnik.com/how-much-can-cnn-get-wrong-about-f1-engines-physics-in-1111423405

 

While a standard engine is powered by a belt connected to the crankshaft, a turbo engine runs on its own exhaust steam, making it more energy efficient.

 

--

 

Boken anlände för övrigt idag! Har bara hunnit läsa några enstaka sidor men är redan positivt överraskad av det enkelheten i hans sätt att uttrycka sig. Hade förväntat mig att boken skulle vara mer av vetenskaplig karaktär i syntaxen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...