Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

har ändrat åsikt senaste året, numera är jag emot IP. tror världen klarar sig utmärkt ändå och har svårt att motivera det moraliskt och tror vinsterna med att inte ha IP överväger vinsterna att ha IP.

 

om IP skulle avskaffas skulle ett gäng bli griniga och ett annat gäng konsumera dålig skit. men det är främst ett övergångsproblem, sedan skulle folk anpassa sig. forskning sker ändå och folk är snälla så folk kommer stödja Apple, Elon med flera som forskar hellre än att köpa billiga kinesiska kopior. framtida produkter kommer vara så komplexa ändå att det blir svårt att bara kopiera allt och det går säkert att lösa det med DRM eller liknande om man verkligen vill. sedan lösningar som Spotify/HBO-go etc är folk beredda att betala för även om det är enklare än någonsin att kopiera just för att de funkar lite bättre.

 

är något kapitel om public good i Huemer där han förklarar problemet med freeriders, eller snarare icke-problemet och hur svårt det är att motivera att kräva pengar av alla freeriders, som i detta fallet snor andras ideer.

 

tror också IP blir väldigt svårt att motivera när vi spela in vad vi ser. ska man inte äga det man ser och ha rätt att dela med sig det till andra? samma med ljud, ska man inte ha rätt att dela med sig det man hör, om det så är en låt.

 

tror helt enkelt att

1. det är väldigt svårt att motivera IP

2. en värld utan IP skulle förmodligen vara ungefär lika bra eller bättre när jämvikt inställt sig.

 

 

eller påskynda beroende på var i bubblan man är. som t ex nu med argentiska valutan, folk vet ju att valutan är i en bubbla så den inoffiecella kursen är långt högre än den officiella och turister tar med sig bitcoin istället för att växla dollar för de vet de får mycket bättre värde för det. detta medför att bubblan spricker ännu snabbare...

 

varför göra en skillnad melan IP-rätt och "fysiskt" ägande? det ena torde vara en förlängning av det andra osv ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, sa vad händer nu pa bitcoinfronten? Om man läser slutet har, kommer det handa mycket eller kommer det ligga rätt still, har något hänt redan? Hur hostas silkroad förresten, likt piratebay med proxies osv?

 

http://www.twitlonger.com/show/n_1rlo0uu

 

ingen aning, men DPR tjänar miljontals dollar så antar han lägger lite pengar på att göra det svårt att spåra skiten.

 

1098276_513496285397067_1614628055_n.jpg

 

 

darknet är en viktig del av bitcoin, just nu är silkroad killer-appen som får många flashbackare att försöka lära sig bitcoin, men tror folk överdriver SRs betydelse för bitcoin. så stor är inte volymen jämfört med bitpay etc och om folk bara trodde bitcoin skulle vara SR så skulle bitcoin inte vara värt mycket idag, så uppenbarligen spekulerar folk i att bitcoin ska bli mycket mer.

 

helt klart är bitcoin väldigt antifragile, för varje DDoS på mtgox eller SR blir nätverket starkare och båda har funkat mycket bättre sedan DDoSerna under april.

 

kan myndigheterna inte ta ner TPB lär de inte kunna ta ner DPR eller bitcoin heller som inte ens har en front.

 

 

nu är helgen snart slut så nu vill jag har reviews på The Problem With Political Authority!

 

är nästna klar med boken och älskar den. den har fått mig att se på auktoritet annorlunda, ser det som mer problematisk än innan. ser mycket mer problem med att argumentera för status quo och börjar se många angrepp på anarkismen som väldigt veka då de ofta argumenterar för att negativa saker ska ske som antagligen sker ännu mer på alternativet demokrati.

 

har också lärt mig mycket om arten människan och vårt biologiska sociala arv och hur det yttrar sig i vår kultur.

 

har gjort en del åsiktsändringar och framförallt fått en del klarhet i frågor jag varit osäker om. mest i om hur jag ser på vilket motstånd man kan förväntas behöva göra för att inte ha en moralisk skuld, tydligen är det svårt att motivera att man har skyldighet att göra motstånd. sålänge man saboterar så mycket man kan under förutsättningarna utan att göra så mycket uppoffringar så är det antagligen moraliskt försvarbart.

 

heltok, dina serietips har uppskattats. Ray Donovan verkar öööövernöt 8-)

 

Continuum följer jag fortfarande. Jag ska egentligen inte kunna tycka om den serien men det är nåt med den som jag inte riktigt kan sätta fingret på som gör att jag är helt fast :)

 

tycker The Brige är sevärd också.

 

varför göra en skillnad melan IP-rätt och "fysiskt" ägande? det ena torde vara en förlängning av det andra osv ...

det ena är det någon som förlorar på det direkt, det andra indirekt. kan se att det går att motivera det första, det andra not so much.

 

en länk som bör få IP-förespråkare att fundera:

http://en.wikipedia.org/wiki/Illegal_prime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite efter men vill passa på att hälsa nya djurarten liliger välkommen!

FVNlV9R.png

564864-liliger-cub-russia-zoo.jpg

 

pappa lejon, mamma liger.

 

söt! och riktigt biffig mamma :)

 

folk whinear om det är omoraliskt, som om något vi gör med djuren på zoo skulle vara mer moraliskt. :-/

 

Beställde den igår så hoppas få den i veckan, första bok jag köpt på år och dar så nu får den se till att vara bra!

 

nice, återkom med review!

 

underbar porcfest av Gary Johnson:

massa bra livsråd till libertarianer och andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser du är bästa lösningen när man kommer till frågor som radiovågor eller ljudvågor som breder ut sig och påverkar annans egendom. Kan man äga en bandbredd på någon annans egendom utan att denna gått med på det?

 

Skulle ju bli kaos om folk fick sända fritt vad dom ville...(eller?)

 

Uppar denna

 

 

nice, återkom med review!

 

Har också beställt boken men är ingen snabb läsare så det lär nog ta ett någon vecka innan jag läst den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser du är bästa lösningen när man kommer till frågor som radiovågor eller ljudvågor som breder ut sig och påverkar annans egendom. Kan man äga en bandbredd på någon annans egendom utan att denna gått med på det?

 

Skulle ju bli kaos om folk fick sända fritt vad dom ville...(eller?)

 

tror marknaden skulle anpassa sig. och i fallet AC-samhälle som jag antar alternativet vi diskuterar så tror jag arbitration firms skulle fixa till allt på något snyggt sätt. rekar att du läser Huemer's kapitel om hur det skulle funka.

 

imo när det blir kaos blir det ofta antifragile lösningar, där det däremot är auktoritärt blir det ofta fragile.

 

 

also:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som svårigheten kommer stiga rätt rejält om någon vecka:

speed-small-lin.png

 

bitcoin +50% på en månad :)

ggPfOLJ.png

 

får väl anses som godkänt. men hoppas på lite april-action igen.

 

noterar också att TSLA skenar iväg:

98WzZX5.png

 

tydligen säljer Tesla jävligt bra i USA nu, står för >8% av all lyxbilsförsäljning i USA. kom att tänka på föreläsningen vi hade om elmotorer i bilindustrin. vår föreläsare som varit utvecklingschef eller något för volvos hybrider sa att han inte trodde på elmotorer i bilar i stor skala, att det hybridlösningar antagligen är det som gäller. känns lite som den gamla bilindustrin riskerar falla rätt rejält för de har ett mindset från petroleum-tiden och ser problemen medan de små företagen skiter i vad man inte kan göra och bara släpper bra produkter istället.

 

problemet är också att de gamla jättarna har så låga marginaler och har sån hög hävstång för att kunna konkurrera idag att de knappt har råd att ställa om sina liner till elbilsproduktion. visst de kan fortsätta konkurrera om bilar med små vinstmarginaler, men gör de likt Nokia och förlorar lyxbils-segmentet så blir det svårt med lönsamheten tillslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vända på det: om folk slutar köpa elbilar, tror du då Tesla börjar bygga något helt annat eller tror du de går under? Tesla har väl inte på något sätt bevisat att de är mer flexibla i sitt mindset, bara att deras enkelspår är attraktivare än de flestas för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vända på det: om folk slutar köpa elbilar, tror du då Tesla börjar bygga något helt annat eller tror du de går under?

 

tror inte det kommer ske, men givet att det gör det så ja. hela poängen med Tesla var att göra elbilar.

 

Tesla har väl inte på något sätt bevisat att de är mer flexibla i sitt mindset, bara att deras enkelspår är attraktivare än de flestas för närvarande.

här tycker jag du och många andra gör missen. för enligt mig har Tesla faktiskt bevisat just detta. se Model S och Model X, de har enormt mycket nytänk som knappt en annan biltillverkare har.

 

liten lista:

1. säljer bilar utan återförsäljare, ändrar lagen för att tillåta det

2. har uppdateringar över nätet nattetid

3. bakåtvända säten i bakluckan

4. ingen startknapp

5. frunk+trunk

6. handtag som bara åker ut när man är nära bilen

7. gigantisk touch-LCD-display

8. gratis bränsle till alla kunder för alltid på deras egna nät

9. batteryswap

10. säten man kan stå upp vid

11. avancerad fabrik där de gör det mesta själv

 

etc etc

jag äger inte en så jag vet inte alla detaljer, men antar det är massa annat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte det kommer ske, men givet att det gör det så ja. hela poängen med Tesla var att göra elbilar.
Precis, de satsar på en lösning som verkar gå vägen. De är tidigt ute och de gör det bra, men huruvida de hänger med när förutsättningar och kundbeteendet åter ändras har vi ju ingen aning om. De som idag kallas "jättarna" hängde med bra länge, på senare tid har dock det mesta förändrats ganska radikalt, både konsumentbeteenden och tekniska möjligheter. Vad händer med Tesla när det svänger nästa gång? Kommer organisationen vara mindre trögrörlig?

 

här tycker jag du och många andra gör missen. för enligt mig har Tesla faktiskt bevisat just detta. se Model S och Model X, de har enormt mycket nytänk som knappt en annan biltillverkare har.

Jämfört med vilken annan ny organisation? Tesla grundades 2003, de har lanserat en bil och är på väg ut med modell nummer två. Det vore väl bra misslyckat om de inte ut-listade Volvo vad gäller nya funktioner och upplägg, eller inte var bättre förberedda på att hantera sitt tilltänkta segment konsumenter.

 

Jag själv ser inget problem alls i att inte Volvo går in stenhårt på elbilar. Om "jättarna" exempelvis valde att pivotera hela modellen redan idag skulle det väl rimligen uppstå ett gigantiskt gap på marknaden och den "jätte" som stannar kvar drar in multum på hybrider eller liknande. Vidare är de som du säger konstruerade för att bygga andra typer av bilar. Menar du att Tesla inte kommer få samma problem i framtiden?

 

Kanske borde man vara bättre på att utnyttja kapital till att starta nya separata divisioner - har inte jättebra koll på hur de arbetar.

 

 

Även jag har klagat på "jättarna", men då har det mer handlat om att marknad varit så för jävla tröga på att snappa upp nya kundbeteenden och leta nya kanaler. Kändes lite som de resonerade som att: "jaha, konsumenter gillar inte att äga grejer längre. va tråkigt.".

 

 

roligt om man har namnet tesla och gör diseltraktorer
Istället för Tesla får de väl skriva "Tesla".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, de satsar på en lösning som verkar gå vägen. De är tidigt ute och de gör det bra, men huruvida de hänger med när förutsättningar och kundbeteendet åter ändras har vi ju ingen aning om.

tror du missförstått Elon lite. när han startar Tesla, SpaceX etc är det inte för att tjäna pengar, det är för att förändra världen. han verkar mest glad om han får konkurrenter som är ännu bättre. iaf utåt, sedan kanske han är girig som fan, men ska man tro hans satsningar verkar han inte bry sig jättemycket om pengarna.

 

Vad händer med Tesla när det svänger nästa gång? Kommer organisationen vara mindre trögrörlig?

klart det blir svårare när de ökar volymen, men känns som att de har en väldigt ung organisation fortfarande. förresten, har det hänt något innan? har väl mest vara rak uppgång?

 

Tesla grundades 2003, de har lanserat en bil och är på väg ut med modell nummer två. Det vore väl bra misslyckat om de inte ut-listade Volvo vad gäller nya funktioner och upplägg, eller inte var bättre förberedda på att hantera sitt tilltänkta segment konsumenter.

hur beläst är du på ämnet? känns mest som att du är per default trillsk. de har släppt två bilmodeller som säljs idag och är påväg ut med den tredje som de redan har presenterat och har två uppdateringar på gång, bland annat kommer Model S blir 4hjulsdriven den med dvs 0-100 på 4s där också.

 

det jag mest reagerar på är att den gamla industrin inte ens testat att sälja bilar via nätet. hur sjukt är inte det? typ Lexus eller någon av dem kunde väl testat? och mjukvarauppdateringar via nätet, hur kan man missa att testa det?

 

nej de är kvar i det gamla tänket:

2012-BMW-3-Series-Interior-1.jpg

 

där allt handlar om att kunna ta 20kkr betalt för en skit-gps som är mycket sämre än de som folk har i sin 3år gamla mobil.

 

jämför hur mycket färre knappar, spakar och annat:

Tesla-Model-S-Interior.jpg

 

Jag själv ser inget problem alls i att inte Volvo går in stenhårt på elbilar. Om "jättarna" exempelvis valde att pivotera hela modellen redan idag skulle det väl rimligen uppstå ett gigantiskt gap på marknaden och den "jätte" som stannar kvar drar in multum på hybrider eller liknande. Vidare är de som du säger konstruerade för att bygga andra typer av bilar. Menar du att Tesla inte kommer få samma problem i framtiden?

Tesla är klara med övergången. de andra tillverkarna kommer få problem att göra övergången. detta innebär ett enormt försprång. sedan är Tesla fortfarande litet så andra har tid på sig, men det är ingen trivial sak att byta produktionen. de flesta biltillverkarna har anpassat sin massproduktion för en generell platform, att köra två olika plattformar samtidigt blir väldigt problematiskt. och elbilar är en osäker marknad, det blir svårt att motivera för ägarna att ta risken att ge sig in på den mer än som plojgrej. se Leaf etc, det är gammaldagsbilar med elmotor påklistrad, Tesla är från grunden anpassad för enbart el-drift. samma med BMW i3, det är anpassad för hybriddrift.

 

jag vet givetvis inte hur det kommer gå, men känns som det finns risk för disruption.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det jag mest reagerar på är att den gamla industrin inte ens testat att sälja bilar via nätet. hur sjukt är inte det? typ Lexus eller någon av dem kunde väl testat? och mjukvarauppdateringar via nätet, hur kan man missa att testa det?

 

Är långt ifrån expert på ämnet men det verkar inte bara vara Tesla som kör mjukvaruuppdateringar på distans.

 

En snabb googling

 

Mercedes:

http://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

 

BMW:

http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/mobile_devices/bluetooth_software_update.html

 

Audi (Samma leverantör som till Tesla):

http://www.zdnet.com/blackberry-launches-ota-software-updates-for-vehicle-makers-7000016409/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, du är mer optimistisk men även mer påläst i ämnet.

 

Jag måste byta ämne, för jag måste fråga om folk här tror hela ammonium hydroxide-grejen var den långsamma men samtidigt slutgiltiga dödsstöten för McDonalds? Själv har jag varit lite förvånad att kurvan inte är sämre, och jag tror det är hejdlös nedförsbacke inom rimlig framtid. Vet ej om ni diskuterade det när det var aktuellt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2092127/Jamie-Oliver-Victory-McDonalds-stops-using-pink-slime-burger-recipe.html

 

Jag har två återkommande poänger jag vill koppla till detta:

 

1) Heltok, jag har ingen aning om varför jag inte tänkte på McDonalds som exempel förut. Har McDonalds en överlägsen produkt?

 

2) Det är väldigt lätt att förstå att kroppen inte gillar McDonalds. Det är inte överdrivet individuellt heller; om vi bortser från skräp innehåller det heller inte tillräcklig näring, inte ens om folk köper två burgare men skippar brödet. Varför? Jag vet inte, har ingen aning. Detta är också det folk har haft problem med de senaste 5-10 åren. De läser innehållsdeklarationen, ser andelen protein osv, bestämmer att det är okej näring. Hade de bara känt efter lite på hur kroppen svarade finns det inte en chans att de blivit lurade speciellt länge alls. Är det så jävla svårt förstå saker utan siffror - gällande sin egen kropp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har McDonalds en överlägsen produkt?

 

väldigt öppen fråga, men ja. MCD har en produkt som kunderna uppskattar. de kanske inte bryr sig om vad som får flest stjärnor ed. istället vill de ha en kompromiss av typ:

1. en produkt som ger dem stimuli och ta bort hunger

2. en produkt med hög repeterbarhet

3. en simpel beställningsprocedur

4. snabb betjäning

5. snabbt få maten

6. bra läge

 

jag äter aldrig på MCD, höll på att spy när jag åt dem till frukost under ett pokerrace så har dåliga associationer... min favoritkedja för snabbmat är Fuji. jämför vi kriterierna ovan för den stora massan så har MCD

1. lite bättre stimuli

2. ungefär samma repeterbarhet

3. enklare beställning, färre alternativ

4. ungefär lika

5. ungefär lika

6. ungefär lika

 

så lite bättre på 1,3 men i övrigt lika. överlägsen alltså.

 

 

var ett kapitel i Political Authority om att folk tenderar att vara rationella. de kanske inte alltid är det, men vi får börja vår analys med att folk är det tillräckligt ofta. utifrån det antagandet kan vi göra intereferens och förutspå om demokrati kommer leda till höga skatter eller om anarkokapitalism kommer innebära att poliser krigar mot varandra.

 

känns som vi ofta bråkar om det ämnet, tycker Huemer beskrev det bra :)

 

Är det så jävla svårt förstå saker utan siffror - gällande sin egen kropp?

tydligen, jag misslyckades en gång i tiden så jag kan förstå folk som misslyckas. krävs rätt lång process för att man ska avlära sig 12års felinlärning.

 

Är långt ifrån expert på ämnet men det verkar inte bara vara Tesla som kör mjukvaruuppdateringar på distans.

 

En snabb googling

 

Mercedes:

http://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

 

BMW:

http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/mobile_devices/bluetooth_software_update.html

 

Audi (Samma leverantör som till Tesla):

http://www.zdnet.com/blackberry-launches-ota-software-updates-for-vehicle-makers-7000016409/

nu läste jag inte dem, men kanske skrev lite slarvigt. menade inte uppdateringar, menade uppgraderingar. Tesla lover massa features som kommer när mjukvaran är klar. som turn by turn etc.

 

---

 

lol bara i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17252677.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ta mitt MCD-perspektiv när jag är piggare imorn, vi har ju förstås lite olika åsikt.

Om du menar det kvantitativa måtten är det ju hur kul som helst. Jag har alltid vetat att Sverige är känt för det där med siffror, allt ska vara bestämt i tydliga siffror, samt har helt skeva förhållningssätt till saker som längd och ålder och vikt.

 

Men jag har aldrig fattat hur extremt det är förrns jag kom tillbaka, speciellt det där med ålder:

Jenny Hellqvist, 22,

Knuuti, 23,

Börja rota i lite random artiklar på tex aftonbladet eller dn så gissar jag att ni märker vad jag menar. :-P

 

 

Sportartiklar är inget undantag. Skribenter gillar oftast inte repetera ett ord eller namn för ofta, vilket gör att när någon skriver om exempelvis Zlatan är det standard att mixa upp med saker som "the big striker"/"the big swede"/"the swedish striker" etc. I sverige är det standard att istället mixa med "30-åringen".

 

Samma gäller alla spelare: "26-åringen..", "35-åringen", "28-åringen".

 

Vad detta säger är alltså att svenska skribenter anser att åldern är ett mer talande attribut än "big striker". Vilket förstås är häpnadsväckande, men det sistnämnda är ju nämligen inte en siffra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...