Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

du kommer att hamna på alldeles gör gravt underskott på 1 mål restaurangmat per dag :) Är rätt bra mängder du ska trycka i dig om du ska äta en 2k kcal måltid, exempelvis snabbmat som är tätt på kcal i form av dricka, strips etc.. burgermeny(vanliga varianterna) med ost-dip hamnar på typ 1400-1600 kcal beroende på burgaren.

 

annat snabbt exempel:

 

500g potatis

500g entrecote

 

(100g protein - 80g kolhydrater - 48g fett)

1kg mat - 1200 kcal, du ska dryga ut det rätt bra med sallad, sideorders, bröd m.m. för att komma upp i 2k kcal och då har du en helvetes stor köttbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är expert på området eftersom området är enkelt och de flesta andra av oklar anledning gör det avancerat: det största problemet med potatis är inte potatisen, det är att den gör att du orkar mindre kött.

 

Världens enklaste heuristics de flesta gör avancerade och får bakvänt:

- Fokusera på att äta tillräckligt mycket bra, inte tillräckligt lite dåligt. Sikta på att få i dig 0.8-1kg kött/kyckling/fisk om dagen. Är du fortfarande sugen på potatis, så visst, ät du lite potatis också.

 

- Träna 20-25 minuter varje dag. Och när jag skriver träna menar jag explodera. Om det nu är armhävningar, gym eller springa upp och ner för en backe är sekundärt. Samma resonemang som ovan: är du utöver detta sugen på att leka cardio eller på annat vis träna i 2 timmar, go for it. Kommer inte skada. Antagligen inte hjälpa så mycket heller, å andra sidan.

 

Så till vad som gör ovanstående speciellt: Skulle du konsekvent lyckas med de två punkterna är du snart ett förjävla fitness-monster. Precis så "svårt" är det. Mer realistiskt är att du faktiskt kommer misslyckas en hel del, men bara du håller detta som standard och avvikelser som undantag kommer du i bra form. Med tanke på att du "bara" är 183 behöver du inte bli smal/spinkig för att nå målet, du behöver bara sluta vara chipsig. Så det är ett ganska bra mål du har fått för livsEV.

 

Sedan finns det självklart mycket individiduella aspekter som avgör hur mycket och vad man ska äta/göra för att optimera. Men du behöver inte optimera.

500g entrecote

 

då har du en helvetes stor köttbit.

Nåja. Jag anser att det blir sjukt otymligt att köpa något <0.4kg, för att det då blir snack snarare än en måltid (men ändå måste tillagas på samma sätt). Jag är inte sån stor kille.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

500g-ish är en mindre storlek för en fläskfilé-längd, visst kan du grilla och trycka i dig en sådan men det är ju inget du gör med lätthet om du gillar att äta kött med runtomkring till, t.ex. grilla majs, haloumi, en schysst grönsallad, dricka, och pommes/potatis/ris/pasta/couscous eller whatever som får dig att sjunga.

 

 

Hur mycket du har på övriga tallriken hemmavid är inte jämförbart(oh well, är väl rätt så individuellt i guess) med restaurangtallrikar där det är otroligt snålt tilltaget med allt på sidan om det du betalar för... köttet fisken eller fågeln.

 

edit: gör det enkelt för dig, börja använda dig av en matkalkyl första veckorna, logga och väg allt du äter, och sikta på 2g/kg protein och fyll upp med kolhydrater&fett för att ligga på 2k kcal. Varken mer eller mindre, och blanda in en promenad. När ögonmåttet har kommit på plats..(tar några v så du har hunnit igenom alla basvaror några ggr) så behöver du inte väga skiten längre, du vet hur mycket du skall äta. Hjälper rätt bra när man tvingas äta ute då och då också, t.ex lunch bufféer där du kan välja maten själv så blir det inte att du över-äter så fruktansvärt trots att du tror du tar en vettig tallrik, man tar något mindre mat än vad man skulle ha tagit hemma så är det oftast rätt ok hur de än har tillagat skiten så länge det inte är friterat, badar i ströbröd eller nåt i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fastar man periodiskt och äter mat(inte matprodukter) så tycker jag inte det är så svårt att trycka i sig kalorier. ser ingen direkt poäng men att äta mer än man orkar, men man kan äta tills man får nog.

 

exempel på studentkost: 500gram gröna gårdar köttfärs(15% fetthalt)+tacokryddmix+grönsaker +creme fraiche + salsa + ost + jalapeño. efterrätt spraygrädde, hallon, choklad, jordnötssmör. ät av allt tills man är nöjd. sedan äter man inte förrän nästa dag. spela roll om man hamnar på 1500 kalorier eller 2500kalorier, kroppen lär reglera intaget ganska vettigt och man lär iaf inte hamna i överskott innan man blir seriöst illamående, snarare blir det 500-1000kcal underskott.

 

trillskes råd om hård stryketräning är bra om man vill se snygg ut och leva väl, men vinna vad vetefan.

 

---

 

kissekatt tipsade om en bok:

the_problem_of_political_authority_an_examination_of_the_right_to_coerce_and_the_duty_to_obey-huemer_michael-20980655-frntl.jpg

 

har börjat läsa i den nu och måste säga att jag änsålänge älskar den. och det är inte bara för att jag delar åsikter, det jag gillar är främst hur den är skriven:

1. den är väldigt tydlig

2. den är väldigt rakt på sak

3. den är ödmjuk och ärlig

4. den är intelligent

5. den går snabbt fram

 

bokens syfte är att förklara varför anarki är det enda rätta genom att bara använda enkla premisser vi alla kan enas om, göra enkla slutsatser utifrån dem, syna de vanligaste och populära invändningarna och förklara alternativet. och boken gör detta mycket bra.

 

så för vem är den?

1. för folk som är liberala och vill läsa något så att de känner att de har rätt

2. för folk som inte är liberala men är intellektuellt ärliga och kan tänka sig syna sina egna argument och se om man fortfarande tycker samma.

 

review:

5.0 out of 5 stars The best book of libertarian political philosophy around January 18, 2013

By Bryan Caplan

Format:Paperback

I've read almost every work of libertarian political philosophy ever written. This is simply the best book in the genre.

 

What's so great about it? Simple: Huemer scrupulously reasons from widely shared moral premises to surprising conclusions. There's no question begging, no obscurantism, and no bullet biting. The book begins by pointing out that if a private individual acted like a government, almost everyone would consider his behavior immoral. He then charitably considers all the major attempts to defend this asymmetry.

 

If you'd like to learn more about political views you disagree with, *The Problem of Political Authority* is ideal. Huemer earnestly tries to engage thoughtful readers of all descriptions. He toes no party line, makes no ad hominems, and never hectors. He's just a very smart, broadly knowledgeable scholar making a careful case for a controversial conclusion.

 

P.S. If you want to know more about Huemer's intellectual qualities before you buy, check out his TED talk:[...]

 

hade höga förväntningar på boken, blev positivt överraskad. framförallt blev jag glad över hur enkelt författaren skriver. försöker själv vara väldigt rakt på sak, ha en tydlig röd tråd och förklara saker med enkla resonemang. jag vet att jag inte ofta inte lyckas, Michael Huemer lyckas verkligen skriva så som jag vill kunna skriva. så bara för att få läsa en intelligent skriven bok är boken läsvärd.

 

min gissning är att ni som är nyliberaler vilket tydligen de flesta som läser här är kommer uppskatta boken och antagligen förändra era åsikter uppåt bland alternativen. vore kul om folk här kunde läsa boken, se om ni köper argumenten och berätta om ni bytte åsikter tack vare den. för boken är verkligen väldigt bra på att ifrågasätta och motivera, till den grad att den nästan känns som ett entydigt bevis för sin ståndpunkt.

 

här kan ni köpa den:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1137281650

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska åka till Amsterdam för första gången nu i veckan, tips?

500g-ish är en mindre storlek för en fläskfilé-längd, visst kan du grilla och trycka i dig en sådan men det är ju inget du gör med lätthet om du gillar att äta kött med runtomkring till, t.ex. grilla majs, haloumi, en schysst grönsallad, dricka, och pommes/potatis/ris/pasta/couscous eller whatever som får dig att sjunga.
Sallad, majs, sparris, kronärtskocka - vad man nu gillar - no problemo. Pommes etc, absolut, det gör det hela kämpigare. Vilket är varför vi fyller behovet - 0.5kg kött - först och främst, resten löser sig.

 

Såhär: 0.5kg kött, flottig sallad och 80g skev kemi-labbad bearnaise (eller motsvarande) är standard latmanslösning. Poängen är att när vi är nere på den typen av rätt och kallar den dålig så har vi inte bara kommit långt på vägen, vi har kommit hela vägen till fitness.

 

Så enkelt är det alltså att klättra långt förbi genomsnittlig människas avancerade upplägg, eftersom de gång på gång medvetet eller omedvetet hamnar vid saker som är bra mycket sämre än 80g kemikaler.

 

Enda "svåra" är att det inte är gratis, alla kan inte ha kött eller motsvarigt som basföda. Men jobbar man 14-15 timmar om dagen vore det väl fan om man inte får pengar för det.

 

ser ingen direkt poäng men att äta mer än man orkar, men man kan äta tills man får nog.
Men det är lite som att säga att man inte ska forcera fasta om man inte är van (som du själv påpekat blir folk helt dumma i huvudet första veckorna de inte äter frukost).

 

Alla perioder jag varit i en form jag anser godkänd har fått börja med att jag första och kanske även andra dagen stoppar i mig ungefär dubbelt så mycket nötter/kött som jag känner för att göra. Tror inte heller på att forcera saker på sikt, men det kan ändå kräva en liten knuff.

trillskes råd om hård stryketräning är bra om man vill se snygg ut och leva väl, men vinna vad vetefan.

Det är ju win-win, >80kg på 183cm är ju chips-vikt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, första gången man fastar kommer man ha svårt att få i sig tillräckligt på en måltid. därav 24h fasta och sedan ren rejäl ätardag. men sedan när man fastar så blir det inte så svårt, man äter kanske 1.5x dagen efter en 24h fasta. och kör man IF med säg 16-8 med 2 måltider så blir det inte så svårt att få i sig så man står sig, men blir väl snarare att man äter 0.8x per dag.

 

fascinerande hur svårt det är att inte äta när man är frisk, men enkelt att inte äta när man är magsjuk. men också fascinerande hur mycket enklare det blir att inte äta efter att man har lyckats genomföra en 24h fasta en gång, om det så var för flera månader sen. tror det mesta handlar om ovana och homeostatis som ibland kan vara lite svår att bryta.

 

periodisk fasta passar inte alla och har sina för och nackdelar. jag orkar inte bry mig om att orka köra det, fastar oregelbundet istället. men det är ett väldigt kraftfullt verktyg för viktnedgång och muskelbyggnad om man orkar. men det är väl kanske inte det bästa rådet att ge folk, väldigt få som vågar testa det. för er som är intresserade se jman som IF:ade sig från

total_gambler_12484_15.jpg

till

 

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stötte på Galfond i vegas, blev chockad att han såg så vältränad ut. Hade alltid fått bilden av att han var småtjock.

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/phil-galfond-has-huge-biceps-1292803/ :-P

 

Sjukt, har inte tänkt på det heller, när man tittar på ansiktet tänker man att han är lite sådär där mysigt småtjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockan är 10.26 nu? Tokboken goes timetravel?

 

se några poster upp!

 

Stötte på Galfond i vegas, blev chockad att han såg så vältränad ut. Hade alltid fått bilden av att han var småtjock.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/phil-galfond-has-huge-biceps-1292803/ :-P

 

Sjukt, har inte tänkt på det heller, när man tittar på ansiktet tänker man att han är lite sådär där mysigt småtjock.

 

han används som referens på leangains. grymt snygg förändring, gick från rund mysgubbe till modellsnygg typ.

 

 

---

 

omg trueblood

 

---

 

lol dexter

DBOIO.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol dexter

Tillräckligt sevärt men jag stör mig på hur hispigt det är ända sedan bytet av manusförfattare. Första 3-4 säsongerna var så enormt bra balanserade. Nu är det mer "chock and awe" och sedan "närå, j/k".

 

Ser fram emot en episod när Dexter sitter på death row i 40 minuter och sedan vaknar ur en dröm. :roll:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

kanske inte för alla, men för en tekniknörd likt mig jösses vilket övertag. imo är det för en rätt stor del av alla bilköpare som elbilar, med modernt tänk typ Tesla, kommer vara brutalt överlägsna de traditionella biltillverkarnas petroleumbilar.

 

 

Week-130719.png

July 20, 2013

Market Update 19 Jul 2013: Gold Stocks Bottom?

0

Markets were mixed this week, with currencies lower and commodities mostly higher. Two things stand out: Gold stocks, which may be making a bottom, and silver, which continued falling to a new low for this move.

 

Currencies were all weaker, led by Bitcoin, which dropped 6.0% to 2.2 g. For most currencies, this would be a huge move, but for the highly volatile BTC, it was a pretty quiet week, with a trading volume of only 65 kg.

skön blog :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska åka till Amsterdam för första gången nu i veckan, tips?

 

bo inte på hotell. hyr en lägenhet med kanalutsikt

taxibilar tar oftast inte kort

tryfflar kan vara kul att testa, men undvik typ allt annat som säljs i smartshops

häng i vondelpark

http://www.residentadvisor.net/events.aspx?ai=29 för house- och technoevents

waguy beef burger på http://www.burger-bar.nl är bästa snabbmaten

http://www.coffeeshop.freeuk.com/Map.html för att hitta trevliga coffeshops nära dig

sök dig bort från turiststråken. hyr en cykel. gå vilse vid kanalerna.

 

trevlig resa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm wtf..

 

"Utebliven frukost ökar hjärtdöd

 

Den som inte äter frukost löper

27 procent större risk att dö i hjärt-

infarkt eller annan hjärtsjukdom än

den som äter på morgonen.

 

Det visar en studie på 27.000 män

som Harvard School of Public Health

i Boston i USA har gjort under 16 år.

 

-När kroppen är i fastetillstånd ökar

den kolesterolhalten, insulinhalten

och blodtrycket, säger forskaren Leah

E Cahill som har lett studien.

 

-Om man inte äter på morgonen fortsät-

ter det här fastetillståndet. Över tid

blir det en påfrestning för kroppen.

 

-Det kan orsaka höga kolesterolvärden,

diabetes och högt blodtryck vilket

i sin tur kan ge hjärtsjukdomar,

säger Cahill.

 

Även om man räknar bort faktorer som

fysisk aktivitet, sömn, matvanor och

vikt så ökar risken att dö i hjärt-

infarkt eller någon annan hjärtsjukdom

med 27 procent om man hoppar över

frukosten.

 

Cahill håller inte med de forskare

som säger att fasta ger ökat skydd

mot cancer och diabetes.

 

-Det är en ansträngning för kroppen.

Jag skulle inte rekommendera det,

säger hon."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de som skippar frukost har risigare hälsa är ju känt sedan tidigare, frågan är väl snarast om det beror just på frukostskippandet eller om de också gör andra saker saker som påverkar hälsan negativt. Det låter inte som den här studien är avsedd att reda ut det.

 

Edit: Det verkar som om studien faktiskt var avsedd att mäta hälsoeffekterna av att äta frukost och faktiskt kompenserade för en hel del andra riskbeteenden och den där 27%-iga ökningen var efter att man kompenserat för till exempel rökning och alkoholkonsumtion.

 

http://circ.ahajournals.org/content/128/4/337

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym bil!

Touchpanelen ser lite svårmanøvrerad ut nær man ær on the run?

 

jag tycker den ser ut att lagga. men det är deras första version och de uppdaterar den löpande så kanske löser sig. hade önskat ett sammarbete med typ Apple eller bara ha en iPad där, men fortfarande ljusår bättre än:

2012-volvo-c30-interior-dashboard-car-review-autopartsite-net.jpg

 

tror inte det är så svårt med touchscreen när man kör, man kan ju smsa på iPhonen utan större problem och när man väl kör i svåra situationer ska man inte pilla ändå. tror de viktigaste funktionerna kan göras från ratten och passageraren får sköta allt annat.

 

ser viss problematik att det kan vara svårt som förare att inte fokusera på filmen om ungarna ser typ Avatar eller liknande på skärmen. antar det är något man kan vänja sig vid.

 

Edit: Det verkar som om studien faktiskt var avsedd att mäta hälsoeffekterna av att äta frukost och faktiskt kompenserade för en hel del andra riskbeteenden och den där 27%-iga ökningen var efter att man kompenserat för till exempel rökning och alkoholkonsumtion.

 

fortfarande epidemiologisk studie... tror att det finns en hel del andra faktorer bland folk som skippar frukost efter att hela livet fått höra att frukost är det viktigaste målet.

 

-När kroppen är i fastetillstånd ökar

den kolesterolhalten, insulinhalten

och blodtrycket, säger forskaren Leah

E Cahill som har lett studien.

det första är väl bra. det andra stämmer förvisso, men ser inte direkt problematiken då skadan är konvex. det sista är kanske inte jättebra om man ska tro studier på H/G-folk(de har mycket lägre blodtryck än vad som anses "friskt" i västvärlden), men känns som det är något annat i deras livsstil som kanske påverkar det.

 

gissar på att sambandet är:

högriskperson -> ökad risk för rökning & ökad risk för beteende som höjer blodtryck & ökad risk för CVD & ökad risk för skippad frukost

 

att högriskpersoner oftare röker kan man ta bort, men jämför man högriskpersoner som inte röker med icke-högriskpersoner som inte röker lär en stor riskskillnad fortfarande kvarstå.

 

-Det är en ansträngning för kroppen.

Jag skulle inte rekommendera det,

säger hon."

fragile.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har bilen inte röstkommandon för de mest använda/enklaste reglagen? :shock:

 

När jag kör min egna bil är jag så van vid var reglagen sitter så behöver sällan kika på mittkonsolen öht - med en touchscreen ser jag framför mig att olycksrisken ökar sett emot "manulla" reglage eftersom man måste fästa blicken på skärmen för att se vad man egentligen pysslar med.

 

Also, smsa när man kör bil - trodde vi var överens om att det var småkorkat? Handen på hjärtat, hur många har inte behövt räta upp bilen efter lite ivrigt knapptryckande på mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...