Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

där sa han att vi är designade för att äta 2-3 ggr/dag (vilket iofs inte utesluter periodisk fasta), men att vi inte är designade för längre fasta typ 7-10 dagar, vilket köttätare är. och eftersom dom enbart äter en ggn/v så klarar dom att fylla magsäcken till typ 50% av sin vikt (minns inte exakta siffran men höftar).

 

vi som har testat IF eller kanske varit så extrema att vi ätit 1 meal/day har märkt att man lätt går ner i vikt och att det är svårt att överäta, vilket kanske inte alls betyder att vi är skapta för den modellen, snarare tvärtom då vi inte får i oss tillräckligt med föda på så vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol manuella rattar på en bil man är bekant med >> touchscreen alla gånger i veckan ur ren safetysynpunkt, du kan inte göra ett skit på touchscreen utan att vara en fara för omgivningen. Jag är jävligt bekant med min iphone men jag kan ju inte göra ett skit på den utan att ha alldeles för mycket fokus, det enda jag klarar utan att kolla direkt på den är att höja/sänka volymen, och det råkar vara en "manuell" volymkontroll. Men likt förbannat sitter jag där och sms'ar och är en ren jävla livsfara emellanåt, men då är jag "lite" bättre på sms'a medan jag kör än om jag skulle t.ex. slita upp navigatorn eller nåt, då har jag iaf åtminstone vett att stanna på sidan av vägen... huga om jag hade en touschreen på bilen, skulle klippa en kärring direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fortfarande epidemiologisk studie... tror att det finns en hel del andra faktorer bland folk som skippar frukost efter att hela livet fått höra att frukost är det viktigaste målet.
Det är inte en särskilt vetenskaplig hållning att avfärda en stor, relevant studie utan att ha läst den med hänvisning till att det kanske finns något som de inte tagit hänsyn till som skulle förskjutit hela resultatet åt fel håll. Som ett minimum bör man ju åtminstone justera sannolikheten att det är dåligt att skippa frukost en aning uppåt.

 

där sa han att vi är designade för att äta 2-3 ggr/dag (vilket iofs inte utesluter periodisk fasta), men att vi inte är designade för längre fasta typ 7-10 dagar, vilket köttätare är.
Jag kollade bara början på videon, men vad jag så var snubben någon random medicine doktor vilket ger ungefär ingen kompetens alls att uttala sig om vad människor är "designade" att göra eller inte. Finns det någon anledning att tro att han vet vad han snackar om eller är det bara ytterligare ett i raden av miljoner evolutionära resonemang betydligt rikare på ounderbyggda spekulationer än på data och riktig forskning?

 

vi som har testat IF eller kanske varit så extrema att vi ätit 1 meal/day har märkt att man lätt går ner i vikt och att det är svårt att överäta, vilket kanske inte alls betyder att vi är skapta för den modellen, snarare tvärtom då vi inte får i oss tillräckligt med föda på så vis.
Värt att notera är att måltidsfrekvens i ovan diskuterade studie inte var associerat med negativa hälsokonsekvenser åt något håll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade bara början på videon, men vad jag så var snubben någon random medicine doktor vilket ger ungefär ingen kompetens alls att uttala sig om vad människor är "designade" att göra eller inte. Finns det någon anledning att tro att han vet vad han snackar om eller är det bara ytterligare ett i raden av miljoner evolutionära resonemang betydligt rikare på ounderbyggda spekulationer än på data och riktig forskning?

 

ingen aning hur legit han är men han verkar ha snackat på samma event som Dr Esselstyn, starch solution osv fwiw.

 

han visar iaf på biologiska skillnader mellan kött och växtätare, typ som längd på tarmar, tänder, käkmuskler osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen aning hur legit han är men han verkar ha snackat på samma event som Dr Esselstyn, starch solution osv fwiw.
Gissningsvis inte särskilt legit alls då.

 

han visar iaf på biologiska skillnader mellan kött och växtätare, typ som längd på tarmar, tänder, käkmuskler osv.
Right, det är den sortens snack man kör när man vill ge sina spekulationer skenet av att vara avsevärt säkrare än de faktiskt är. Det är som sagt inte direkt någon brist på den sortens resonemang och imo har de inget större värde och särskilt inte om de kommer från folk som inte faktiskt har läst på ordentligt både vad gäller antropologi och evolutionär biologi. Det brukar sällan ideologer eller marknadsförare ha gjort, vilket torde innefatta si så där 90-100% av alla som talar särskilt mycket om kosthållning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paleodiethalfbaked3.jpg

 

ser ut som alla åt 90-100% likt vad moderna paleo-rörelsen rekommenderar?

 

jämför med SLV:

drZrbMx.png

(slängde in alla mjölprodukter under corn)

 

 

lol, lars ohly instagrammar sin kuk:

http://www.expressen.se/nyheter/oj-da-du-rakade-visst-visa-mer-an-tankt-ohly/

här kan ni köpa en keps med bilden: http://www.zazzle.se/lars_ohly_visar_snoppen_oversize-148733416496082684

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lustigt att man missade majsbrödsätarna.

 

sen vette fan vad inuiterna får i sig för frukt o grönt naturligt. skulle vara magsäcksinnehållet från sälen typ

 

Inuiter käkar bland annat havstång (kuanniq, kelp), gräsörter samt olika sorters arktiska bär, t.ex. kråkbär.

 

En av svårigheterna med inuitdiet är att få i sig tillräcklig mängd C-vitamin. Detta löser man med fördel genom att komplettera sommargräset och bären med valskinn eller sälhjärna under de 9 hårda vintermånaderna. Växtätares lever innehåller också c-vitamin. Stöter man på någon stackars ren när man är ute och traskar på den arktiska tundran bör man alltså genast knycka dess lever.

 

220px-Caribou.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon källa på det?

 

Karen Fediuk, Vitamin C in the Inuit Diet, McGill University, 2000

Finns också ett par bra allmänna artiklar om hur inuiter här:

 

Critical Inuit Studies: An Anthology of Contemporary Arctic Ethnography (samling artiklar om Inuiter, allt från vad man äter / mätningar av blodvärden till vilka moralsystem man tillämpar, skönlitterära miljöskrivningar, inuiternas historia osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karen Fediuk, Vitamin C in the Inuit Diet, McGill University, 2000

 

Finns också ett par bra artiklar om hur inuiter får i sig c-vitamin här:

 

Critical Inuit Studies: An Anthology of Contemporary Arctic Ethnography (samling vetenskapliga artiklar om Inuiter, allt från hur man får i sig vitaminer till vilka moralsystem man tillämpar)

 

läste denna:

http://members.shaw.ca/karen.fediuk/VitaminCintheInuitdiet.pdf

 

abstract säger:

This thesis explored the place of vitamin C in the Inuit diet through analysis of traditional food sources, assessment of contemporary intake among women aged 20 - 40 years, estimation of a pre contact intake of vitamin C and qualitative interviews to contextualize current food choices that can affect vitamin C intake. This thesis provides the first reports of vitamin C values for several Inuit traditional foods. There are rich sources of vitamin C

in the Inuit traditional food although they are infrequently consumed by this group of women. On average half of the women interviewed in each season met the 1990Recommended Nutrient Intake (RNI) set at 30 mg/day, however, only 34% of the group met the new Estimated Average Requirement (EAR) of 60 mg/day. Historically, ample vitamin C was obtained through the traditional Inuit food system.

 

så tolkar jag det rätt så har inuiter slutat äta inuit-diet och därmed börja få problem med c-vitamin, men normal inuit-diet innehåller rikliga mängder vitamin c.

 

En av svårigheterna med inuitdiet är att få i sig tillräcklig mängd C-vitamin.

enligt din källa är det alltså snarare att en inuitdiet ger tillräckliga mängder c-vitamin, men att post-contact-inuit-diet har brister. alltså om man som pokerforumit bestämmer sig för att äta inuit-diet får man vara nog med att verkligen följa en inuit-diet för att få sitt behov. men tycker din post fick det att låta som att även en traditionell inuit-diet hade problem med c-vitamin. eniga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså om man som pokerforumit bestämmer sig för att äta inuit-diet får man vara nog med att verkligen följa en inuit-diet för att få sitt behov.

 

Exakt! Problemet med moderna människor som bestämmer sig för att äta inuit-diet är att de missar att man måste käka valskinn och sälhjärna, samt en hel del kelp, kråkbär och renlever.

 

Det finns också en myt om att högproteindiet på något sätt skulle sätta ned c-vitaminbehovet, detta saknar vetenskapligt stöd.

 

 

men tycker din post fick det att låta som att även en traditionell inuit-diet hade problem med c-vitamin. eniga?

 

Det beror ju på vad man menar med "traditionell"

 

Om man har riklig tillgång till kelp, örter, arktiska bär och sälhjärna är det enkelt att få i sig tillräckligt med c-vitamin på Inuit-diet. Problemet för inuiterna var att de inte alltid hade ett överflöd av mat att välja på, mycket på grund av hårda vintrar. Det finns arkeologiska fynd som antyder populationen stundtals hade problem med skjörbjugg och man kan koppla detta till hårda vintrar / kort sommar och därmed förmodad c-vitaminbrist (se Fediuk, samt relaterade artiklar i Journal of Food Composition and Analysis 2002).

 

En annan indikator är de sedelärande historier som cirkulerade där man som eskimåbarn fick lära sig att man blev sinnessjuk, tappade tänder och började blöda ur ögon, näsa och mun om man inte åt sin kelp (se folklore under Critical Inuit Studies).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TED-talk om bitcoin:

 

 

---

 

 

Erik Voorhees(säljaren av Satoshi Dice, Bitcoinguru etc) samlar några av de största bitcoinbloggarna och diskuterar bitcoin:

 

(snubblade över den efter att ha sett ett John Durant-talk om evolutionär diet från samma Porcfest)

tyckte han hade en mycket bra poäng om att OM vi ska ha public health care så borde den vara fokuserad på akut vård, inte på komplexa problem(för det är den värdelös på och oftare kontraproduktiv än produktiv).

 

funderar på om han har en poäng i att libertarianer kanske borde vara för förbud mot att använda antibiotika i stor utsträckning på kossor(som vi gör för att de blir feta av antibiotika(likt människor(för antibiotika förstör vår tramflora))) då det är ett hot mot oss andra att vi kan bli utsatta för resistenta sjukdomar. inte för att jag är libertarian, men ur det perspektivtet kanske det är relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bo inte på hotell. hyr en lägenhet med kanalutsikt

taxibilar tar oftast inte kort

tryfflar kan vara kul att testa, men undvik typ allt annat som säljs i smartshops

häng i vondelpark

http://www.residentadvisor.net/events.aspx?ai=29 för house- och technoevents

waguy beef burger på http://www.burger-bar.nl är bästa snabbmaten

http://www.coffeeshop.freeuk.com/Map.html för att hitta trevliga coffeshops nära dig

sök dig bort från turiststråken. hyr en cykel. gå vilse vid kanalerna.

 

trevlig resa!

Vi var lite trötta och snabba så blev hotell, men nu när du säger det hade förstås lägenhet varit trevligt. Idag blev det några timmars trampbåt. Sjukt fin stad.

 

Hur söker man sig bort från turiststråken, dock? Hela staden verkar bestå av turister och folk som vill sälja droger till turister. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var lite trötta och snabba så blev hotell, men nu när du säger det hade förstås lägenhet varit trevligt. Idag blev det några timmars trampbåt. Sjukt fin stad.

 

Hur söker man sig bort från turiststråken, dock? Hela staden verkar bestå av turister och folk som vill sälja droger till turister. :-P

 

Hela staden är turiststråk, men roliga sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska till Spanien en sväng i början av september och tänkte höra om lite tips om vart man ska bo och vad man måste göra. Än så länge är bara flyg, 30 augusti till Madrid och sen hem från Barcelona 8 september, och fotboll 1 september i Madrid inbokat på schemat. Grundplanen är väl typ fotboll/shopping i Madrid och sen sol/bad i Barcelona och eller Valencia.

 

Åker med flickvännen ska väl kanske tilläggas, kan säkert gå ut och festa någon kväll men vi är mer lagda åt att dricka vin och äta gott. Finns det kanske någon grym restaurang man inte får missa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket akademiker och arbetsgivare och lite allt möjligt här av vad jag förstått. Hur ser ni på det där med att "stressa" fram examensdokument? Jag har hamnat i ett rätt otrevligt i-lands problem där min drivkraft, framtid och allmänna lycka kolliderar rätt hårt med min studieplan.

 

Story: om jag ska ha en komplett civilingenjörsexamen inom närmsta året måste jag stanna i Sverige för att skriva tentor under hösten. Drar jag kommer jag ändå sitta där med 300hp, antagligen redan till nyår, men inte med en komplett examen.

 

Hur skulle ni resonera och värdera?

 

Hela staden är turiststråk, men roliga sådana.
Ja, mycket trevlig stad, men sjukt att hela staden är lite som genomsnittlig tågstation, ingen bor här, alla passerar. Alla man träffar är amerikaner som fortfarande pratar om hur de trivdes i Milano och Rom.

 

Sköna de där amerikanerna också, det märkte jag där borta också: som amerikan behöver du bara åka till europa för att bli sofistikerad. Eller det behöver du inte heller, du kan bara säga det. "I´ve been to europe", och vips kommer varannan människa respektera dig och de andra fnysa åt din fina livsstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Story: om jag ska ha en komplett civilingenjörsexamen inom närmsta året måste jag stanna i Sverige för att skriva tentor under hösten.

 

Hur skulle ni resonera och värdera?

 

Uppskatta vad en riktig civilingenjörsexamen är värd (låt oss för sakens skull säga 4.2mille) och vad en låtsasexamen är värd (låt oss säga 1.8 mille). Skillnaden (2.4 mille) måste alltså motsvara livsvärdet av att dra och göra det som inte kan vänta några månader tills du har en riktig examen.

 

Du och jag har förmodligen helt olika uppfattning om värdet av en riktig examen och vad man ska använda den till så det är viktigt att du själv höftar lite värden.

 

Tycker dock det verkar sjukt konstigt att investera 5 år av sitt liv i en utbildning, dra på sig stora studieskulder?! och sedan välja att bli en dropout bara för att man inte orkade studera 3 månader extra.

 

Du stänger ett antal dörrar och karriärmöjligheter när du inte kan kryssa i högskoleexamen.

 

Oavsett vad de som saknar examen hoppas och tror hamnar deras jobbansökan oftast i fel hög hos McKinsey / Accenture.

 

Jag är helt säker på att du kan hitta ett antal anekdotiska exempel där någon programmerare lyckades få ett jobb utan fullständig examen. Det betyder inte att det är smart att stänga dörren till alla de företag och institutioner som faktiskt använder en professionell rekryteringsprocess.

 

Slutligen, journalister älskar att frossa i din utbildning och en artikel i DI om den nye forskningschefen som inte ens har en riktig utbildning ser illa ut. Särskilt om han lite urskuldande försöker förklara att "jodå, det saknas bara 18p och ett exjobb, men jag läste lite andra kurser i USA och bla bla bla". Antar dock att du kan köra en Refaat El Sayeed.

 

Mycket av Fermentas framgångar tillskrivs Refaat El-Sayed själv. När det kom fram att han inte var doktor i biokemi, vilket han hela tiden förespeglat, störtdök Fermentas aktie och allmänheten undrade om det hela var ett luftslott. Lögnerna uppmärksammades i samband med att Björn Gillberg bad att få se bevis för att El-Sayed hade en doktorsexamen och doktorshatt. El-Sayed bad offentligt om ursäkt, men skadan var redan skedd. En storslagen affär med Volvos Pehr G Gyllenhammar avblåstes, och det svenska näringslivet vände honom ryggen. El-Sayed tvingades avgå från vd-posten i Fermenta.

 

Edit: Jag förstår att du tror att det handlar om att du runt nyår eventuellt ska åka hem till sverige, men antalet spännande möjligheter som lockar kommer inte vara färre då. Det är inte första gången en student funderat på förhala sin examen och statistiken är inte till din fördel här. Examen först, jobb eller postgradstudier utomlands efteråt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...