Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

känns rätt OT detta. men ja reklam påverkar människor. människor påverkar människor. en person med dåligt omdöme kan påverka människor. hitler kunde göra det. vad är din poäng?

 

tror inte dessa människor kan förneka detta, inte intellektuellt ärligt iaf. vissa är säkert för dumma för att bedömma hur mycket/lite de påverkas.

 

tror dock du överskattar betydelsen. inte så att trabant kan lägga tusen biljarder på marknadsföring och börja sälja mer än VW. visst vi agerar instinktivt och vi fattar kollektiva beslut. men i fria marknader gör vi oftast rätt bra beslut.

 

tror det du är intresserad av behandlas bäst här:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

 

Four elements required to form a wise crowd

 

Not all crowds (groups) are wise. Consider, for example, mobs or crazed investors in a stock market bubble. According to Surowiecki, these key criteria separate wise crowds from irrational ones:

 

Diversity of opinion

Each person should have private information even if it's just an eccentric interpretation of the known facts.

 

Independence

People's opinions aren't determined by the opinions of those around them.

 

Decentralization

People are able to specialize and draw on local knowledge.

 

Aggregation

Some mechanism exists for turning private judgments into a collective decision.

Det här gäller för Surowieckis teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen gillar jag inte volvo. tycker deras inredning känns kommunistgrå och platt, bilarna känns tråkiga att köra och rätt ointressanta. men bland vuxna framgångsrika är det bilen som gäller. audi/bmw etc anses vara "invandrar bilar".

 

What?

BMW och Audi invandrarbilar... Här i Stockholm är de iaf de klart mest vanliga bilarna bland den övre medelklassen skulle jag säga. Gärna i de olika SUV-varianterna Q7, Q5 och X6. Invandrare ser man möjligtvis i gamla MB och ibland i gamla BMW.

 

Har BMW själv obv...

 

Lastar mer i Saab 9-5an än i nya V70n. Volvoingenjörerna tänkte inte till när dom gjorde taket typ 2 dm tjockt, och även väggar. Helt sjukt mycket utrymmet går till spillo på en så stor bil. Sen kan jag säga att Saabs säten är minst lika bra. Saab har bättre köregenskaper med sportcombin, den är lägre och lite fastare dämpning. Även en mindre ratt gör det hela ännu bättre. Saab har en del tråkiga motoralternativ, men Biopowermodellerna utklassar Volvos etanolalternativ.

Saaben är billigare att äga, billigare reservdelar, billigare skatt, försäkring.

Sen är ju inköpspriset typ 100k mindre på en liknande Saab mot volvo.

 

Hade V70, bytte till 9-5, sparar tusenlappar/år, får in barnvagnen och 3 hundar i bagaget, och jag har roligare när jag kör saab. Då hade jag ändå en D5a AWD.

 

Många som hyllar SAAB på detta sätt men lik förbannat säljer de inga bilar. De är ju i princip kk nu om inte ett mirakel inträffar som skjuter upp det ofrånkomliga i något år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt sjukt att fortfarande klassa bmw som något överdrivet invandrarmärke imo. Visst är det ju blattar som tycker dom är häftiga när dom glider runt i trimmade 15 år gamla bmws men att kalla det invandrarmärke för det känns ju rätt löjligt. De nya bilarna har då inte några stdinvandrare råd med. Känns ännu sjukare att kalla audi det. Som jag för övrigt tycker gör dom överlägset snyggaste bilarna idag av stdmärkena

 

Volvo känns trist som fan... även om dom håller på att rycka upp sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt sjukt att fortfarande klassa bmw som något överdrivet invandrarmärke imo. Visst är det ju blattar som tycker dom är häftiga när dom glider runt i trimmade 15 år gamla bmws men att kalla det invandrarmärke för det känns ju rätt löjligt. De nya bilarna har då inte några stdinvandrare råd med. Känns ännu sjukare att kalla audi det. Som jag för övrigt tycker gör dom överlägset snyggaste bilarna idag av stdmärkena

 

Volvo känns trist som fan... även om dom håller på att rycka upp sig

 

några år gammal 318/320 kostar inte inte så mycket, de skaffar bara twinexhaust från http://www.tuffabilgrejer.se och tar bort motorspecssiffrorna så ser den SNABB ut

 

macroman; grinar illa när jag ser X6.... X5/X5M och Q7 däremot mumma överjävligt fläskiga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minihijack: hehe, det här såg inte helt lätt ut. Blir mer och mer nyfiken på CrossFit. Det är en gammal barndomspolare som bloggar och lägger ut dessa videos om ni undrar varför den här pågen dyker upp nu igen heh

 

 

2km rodd

100 reps på kroppsvikt bänkpress

15 airsquats varje gång du vilar

2km rodd

 

Allt skall göras på under 42:06

 

 

wtf, ser sjukt likt ut gymmet där jag brukar gå. Visst fan äre stepin i piteå?

 

edit: såg nu att det var så :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt sjukt att fortfarande klassa bmw som något överdrivet invandrarmärke imo. Visst är det ju blattar som tycker dom är häftiga när dom glider runt i trimmade 15 år gamla bmws men att kalla det invandrarmärke för det känns ju rätt löjligt. De nya bilarna har då inte några stdinvandrare råd med. Känns ännu sjukare att kalla audi det. Som jag för övrigt tycker gör dom överlägset snyggaste bilarna idag av stdmärkena

 

Volvo känns trist som fan... även om dom håller på att rycka upp sig

 

a bit racist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar länge på att köpa en a5, sjukt snygg, problemet är att en golf har fler hestar..

 

funderade på en sådan jag med, provkört den 2ggr. första gången var jag väldigt impad men andra gången kändes den sjukt onödig och inte gick inte så bra.

 

den är grymt snygg, men tycker den är lite väl stor för att vara så opraktiskt. baksätet går knappt att använda och den är längre större än klumpiga A4 och rejält hög vikt. så rolig är inte den gigantiska mittkonsollen heller, tycker nästan golfen gti är snyggare inuti.

2008-audi-a5-scn-net-006.jpg

vw-golf-gti-mk6-production2.jpg

 

lite problemet med audi A4+, de är stora, klumpiga och tunga. BMW är lättare och styr bättre. synd bara att BMW tappat i designen. 1serien var ett bottennapp och 3serien är rejält utdaterad. men en 335 cab årsmodell 2007 från tyskland känns som rätt bra värde...

 

gillar A3 mer än A4/A5, men den är lite gammal. ska väl släppas en ny version av den närsomhelst så känns vettigt att vänta och se vad den erbjuder. en A3 2.5tfsi sedan hade varit sjukt nice:

 

Golf kommer väl ny till våren också, men dröjer väl innan den kommer i motorstarkare och snyggare alternativ, men den är nog smartaste valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns rätt OT detta. men ja reklam påverkar människor. människor påverkar människor. en person med dåligt omdöme kan påverka människor. hitler kunde göra det. vad är din poäng? Min poäng är att starka personligheter, eller de med tillräckligt mycket makt och inflytande kommer alltid kunna påverka folk i olika riktningar. Vad gäller Apple har de till viss del lyckats med den masspsykos som gör att om en som inte har några baskunskaper vill ha en smartphone blir det självklara valet iphone utan reflektion av köparen.

 

tror inte dessa människor kan förneka detta, inte intellektuellt ärligt iaf. vissa är säkert för dumma för att bedömma hur mycket/lite de påverkas. Precis min poäng

tror dock du överskattar betydelsen. inte så att trabant kan lägga tusen biljarder på marknadsföring och börja sälja mer än VW. visst vi agerar instinktivt och vi fattar kollektiva beslut. men i fria marknader gör vi oftast rätt bra beslut. Det är såklart väldigt svårt att tvätta ett varumärke som så många år förknippats med något annat. Men med obegränsad ekonomi kommer de självklart sälja mer bilar än VW, löjligt att påstå något annat. Dock kanske det inte först o främst är tv spottar man satsar på för en sån sak.

tror det du är intresserad av behandlas bäst här:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds Inte speciellt imponerad, har iofs bara skummat texten men finns ju mängder av fails där mängden tar felaktigta beslut. Både stora och små.

 

Alltså jag vet att det är näst intill omöjligt att övertyga dig om detta då du anser att den enskilda människans förträfflighet alltid kommer göra rationella bar val i stort. Det är ett feltänk, med pengar, timing, övertygelse och påverkan kommer sämre produkter slå bättre. Det finns en anledning varför det blev spotify och inte de andra 10 konkurrenterna. Och det har inte att göra med att de var bättre eller ens först. Jens of sweden blev inte miljonär för att han hade bäst produkt till bäst pris. Ser man det i större perspektiv blev inte Arnold guvenör för att han var bra lämpad till posten, inte heller Bush hade vunnit utan sina miljarder.

 

Tror du Nordkoreas befolkning hatar sin statschef? Jag är tämligen övertygad om att de fick svara vad de tycker om honom med garanti att svaret aldrig läckte ut ändå till majoritet skulle svara att han är bra för landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng är att starka personligheter, eller de med tillräckligt mycket makt och inflytande kommer alltid kunna påverka folk i olika riktningar. Vad gäller Apple har de till viss del lyckats med den masspsykos som gör att om en som inte har några baskunskaper vill ha en smartphone blir det självklara valet iphone utan reflektion av köparen.

jepp, men utsträckning på fria marknader blir sällan så stor.

 

Det är såklart väldigt svårt att tvätta ett varumärke som så många år förknippats med något annat. Men med obegränsad ekonomi kommer de självklart sälja mer bilar än VW, löjligt att påstå något annat. Dock kanske det inte först o främst är tv spottar man satsar på för en sån sak.

nu gör du en halmgubbe, jag 1000 miljarder i marknadsföring. menade inte att man skulle betala folk för att använda ens produkt.

 

 

 

 

 

Inte speciellt imponerad, har iofs bara skummat texten men finns ju mängder av fails där mängden tar felaktigta beslut. Både stora och små

något som är relevant för sammanhanget? anser du att de 200miljoner som köpt iPhone är homogena? det som skrivs på wikipedia handlar ju inte direkt mycket om business, val etc.

 

 

Alltså jag vet att det är näst intill omöjligt att övertyga dig om detta då du anser att den enskilda människans förträfflighet alltid kommer göra rationella bar val i stort.

jag vet att det näst intill omöjligt att övertyga dig då du tror att 1+1=banan. seriöst, sluta med halmgubbar. jag säger att vi som helhet oftast gör bra val och att den bäst lämpade produkten oftast vinner på fria marknader. kanske inte direkt, men förändringen brukar gå åt det hållet, ju större skillnad desto snabbare. bara att du inte fattar att folk har olika preferenser. folk valde windows xp över mac os x för att givet deras erfarenhet, vad deras vänner gjorde, vilka program de körde var xp bästa valet för dem. att xp hade sämre geekbenchresultat sket de i.

 

 

Det är ett feltänk, med pengar, timing, övertygelse och påverkan kommer sämre produkter slå bättre.

pengar är en del av produkten. ska vi inte använda timing när vi jämför? isåfall var det ju rätt idiotiskt av folk att köpa sina P2 150mhz, de kunde ju väntat på en mycket billigare sandy bridge.

 

Det finns en anledning varför det blev spotify och inte de andra 10 konkurrenterna. Och det har inte att göra med att de var bättre eller ens först. Jens of sweden blev inte miljonär för att han hade bäst produkt till bäst pris.

du är så lol. samma plats på pyramiden om och om igen. du säger att motsatsen gäller utan att ge exempel eller förklara varför. spotify säljer bra för att det gör något folk vill. jag älskar spotify, gick från att konsumera 0kr/år på musik till 69*12kr/år. har 0 låtar i iTunes trots att jag äger både iPad och iPhone. överallt läser jag samma sak, på amerikanska forum också.

 

Ser man det i större perspektiv blev inte Arnold guvenör för att han var bra lämpad till posten, inte heller Bush hade vunnit utan sina miljarder.

ofri marknad, helt annan spelteori bakom det.

 

 

Tror du Nordkoreas befolkning hatar sin statschef? Jag är tämligen övertygad om att de fick svara vad de tycker om honom med garanti att svaret aldrig läckte ut ändå till majoritet skulle svara att han är bra för landet.

ofri marknad. jag pratar inte om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev en lång text med svar på alla dina kommentarer men nöjer mig med att konstatera att du förnekar en vedertagen sanning om hur marknaden fungerar. Du lever i en illusion i att alla människor gör rationella och logiska val. Och att det alltid är det företag som bäst täcker folks behov som blir störst. Jag säger ett stort lol på dig.

 

Läs lite om "peer pressure marketing" eller "how to be top of mind". Tror du verkligen företag världen över kastar ut miljarders miljarder på något som inte fungerar i verkligheten. Vill man dra det ett strå längre förkastar du ju allt vad reklam heter över huvudtaget.

 

Jag har nästan alltid fått vika mig (med rätta) i diskussionerna här på PF med dig token och jag anser att du är beläst och intelligent och har bra grund till dina tankar och påståenden, men det här blir bara trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What?

BMW och Audi invandrarbilar... Här i Stockholm är de iaf de klart mest vanliga bilarna bland den övre medelklassen skulle jag säga. Gärna i de olika SUV-varianterna Q7, Q5 och X6. Invandrare ser man möjligtvis i gamla MB och ibland i gamla BMW.

 

Har BMW själv obv...

 

 

 

Många som hyllar SAAB på detta sätt men lik förbannat säljer de inga bilar. De är ju i princip kk nu om inte ett mirakel inträffar som skjuter upp det ofrånkomliga i något år till.

 

Antagligen deras marknadsföringsavdelning som är fucked up för bilarna är det inget fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev en lång text med svar på alla dina kommentarer men nöjer mig med att konstatera att du förnekar en vedertagen sanning om hur marknaden fungerar.

samma ruta i pyramiden. börjar bli tröttsamt.

 

Du lever i en illusion i att alla människor gör rationella och logiska val. Och att det alltid är det företag som bäst täcker folks behov som blir störst. Jag säger ett stort lol på dig.

halmgubbe. jag säger att tendensen är sådan, att det är ytterst sällan en värdelös produkt blir störst, snarare handlar det om att två likvärdiga produkter tävlar och den ena vinner pga marknadsföring. jag säger inget om behov, jag pratar om preferens, inte om behov.

 

Läs lite om "peer pressure marketing" eller "how to be top of mind". Tror du verkligen företag världen över kastar ut miljarders miljarder på något som inte fungerar i verkligheten. Vill man dra det ett strå längre förkastar du ju allt vad reklam heter över huvudtaget.

det fungerar, men inte i den utsträckningen du tror. om malboro tar stora marknadsandelar av camel pga bra reklam är det för att produkterna är likvärdiga, prissättningen är likvärdig, men tack vare duktig reklam tar de marknadsandelar. i fallet apple, spotify etc är inte produkterna likvärdiga alls, därmed blir marknadsföring svårare. mycket av marknadsföringen handlar om ren informering, visa vad deras produkter gör för att öka informationen kunderna har när de fattar beslut.

 

jag säger inte att BMWs annonser i automotorsport inte funkar, de ger en bättre bild av märket. men när folk läser tidningen är det främst betyget i testerna och läsarnas omdömen som avgör om läsaren blir mer eller mindre benägen att köpa bilen.

 

du får gärna svara på alla min motexempel jag har radat upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller med dig i mycket heltok men att folk köper bmw för att recensionerna levererar fullstjärnigt tror jag inte mycket på. märket är så väl etablerat sedan länge så dom lever på namnet och skulle säkert kunna sälja skitbilar ett par modeller innan folk börjar ifrågasätta. se bara mercedes för några år sedan och "älgtestet". bilen välte i kurvorna. mercedes levde kvar på topp.

 

lite som konstnärer. bli stor och sedan kan du spotta ut en guldpletterad bajskorv (true story finns tydligen på riktigt, såldes dyrt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller med dig i mycket heltok men att folk köper bmw för att recensionerna levererar fullstjärnigt tror jag inte mycket på.

nej, men mycket handlar om att BMW faktiskt har gjort bra bilar och folk har bilmärke med historia av att göra bra som kriterie. liksom att folk förväntar sig att iPhone 5 ska vara bra för att de vet att Apple har mycket att förlöra på att göra dåliga saker. givet att informationssökande har högt pris för vissa är det ofta rationellt att köpa den som har tradition av att vara bra. inte att iphoneköpare är dumma i huvudet vilket sulla hävdar.

 

men sedan har vi en stor inflytelserik massa som faktiskt tar reda på saker, läser recensioner, prövar alternativen. dessa har sedan bekanta de har mer eller mindre inflytande på. kommer en mycket bättre produkt än alternativen så behöver den inte mycket marknadsföring, det sprider sig ändå. se minecraft som exempel, hur mycket marknadsföring gjorde han? ryktet om att hans spel uppfyller mångas kriterier spred sig som en löpeld. att spelet har sämre grafik, färre fps, mindre frags/timma än andra spel är inte relevant. folk har andra preferenser, vissa vill bara bygga lite i lugn och ro.

 

märket är så väl etablerat sedan länge så dom lever på namnet och skulle säkert kunna sälja skitbilar ett par modeller innan folk börjar ifrågasätta. se bara mercedes för några år sedan och "älgtestet".

mm, när produkter är dåliga uppmärksammas detta. sedan är älgtest rätt liten del av folks bedömningsmall.

 

lite som konstnärer.

där är folks kriterier ofta om framtida värde, om konstnärens historia, inte hur många färger eller hur mycket osymmetrier bilden har mindre viktigt.

 

bli stor och sedan kan du spotta ut en guldpletterad bajskorv (true story finns tydligen på riktigt, såldes dyrt)

men folk köper ändå bilden välinformerade och gör ett rationellt beslut. att vi tycker det är märkligt har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...