Gå till innehåll

Tips på sällskapsspel (strategi)


wingman

Recommended Posts

Det finns ett svenskt krigsstrategispel som heter World on war (märkligt nog inte at war) där det gäller att kombinera olika vapengrenar så som t ex flyg och stridsvagnar. Alltså du kan inte bara anfalla med flyg utan måste göra det ihop med ett annat vapenslag och då väljer du utifrån den aktuella fienden i landet du ska anfalla. Jag tycker att det verkar intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snabbgoogla på diplomacy, är det enbart ett dataspel eller finns det som "live" version?

 

För att förtydliga söker jag inte dataspel

 

 

Diplomacy skapades innan datorspel var aktuella. Det är ett brädspel och spelas nog bäst på det sättet - problmet är att det i praktiken behövs 7 deltager så det är inte så lätt att få ihop till ett parti IRL.

 

 

Annars finns även de klassiska Risk - eller varför inte något affärspelen från Alga. Monopol, Nya Finans, Jägersro.

 

PS Jag skrev en applet för att hjälpa till att spela Diplomacy över nätet för ca 10 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diplomacy skapades innan datorspel var aktuella. Det är ett brädspel och spelas nog bäst på det sättet - problmet är att det i praktiken behövs 7 deltager så det är inte så lätt att få ihop till ett parti IRL.

 

 

Annars finns även de klassiska Risk - eller varför inte något affärspelen från Alga. Monopol, Nya Finans, Jägersro.

 

PS Jag skrev en applet för att hjälpa till att spela Diplomacy över nätet för ca 10 år sedan.

 

Favoritöppning som Tyskland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska köpa nåt nytt sällskapsspel tänkte jag, finns det nåt bra därute med mkt strategi och sånt? :)

 

 

Köp en kortlek! då kan du spela poker, t ex Texas Hold Em.

Dvs varje spelare har 2 kort på hand o sen kommer det succesivt upp till 5 kort på bordet o så är det meningen att få så pass bra hand som möjligt med hjälp av dessa o så ska man satsa pengar på sina kort. Det är det mkt strategi i!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vikingatid är ett mastodontspel i stil med Civilization, men tar väl inte riktigt lika lång tid att spela igenom. Tidskrävande är det dock, men kul.

 

San Marco är ett strategispel för 3-4 spelare. Ruskigt kul, en av mina favoriter, men det är samtidigt ruskigt påfrestande... jag har själv alltid konstant ångest under den timmen det tar att spela klart en omgång. :shock:

 

Lord of the Rings: The Confrontation är ett kul och snabbspelat spel för två spelare. Det har dock ungefär lika många undantag som regler vilket gör att man bläddrar i (det lyckligtvis tunna) regelhäftet ganska ofta i början. :-)

 

Ett annat lättsmält och snabbspelat strategispel för 2-4 spelare (ju fler, desto roligare) är Kingdoms, tar ungefär fem minuter att lära sig och 30 minuter att spela en omgång i.

 

Svea Rike, designat av allas vår Dan Glimne, förtjänar väl också att nämnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni är 2 så kan jag rekommendera "pentago". Det liknar 5 i rad men spelplanen består av 4 kvadrater och efter varje utplacerad kula måste man vrida på en av kvadraterna. Det blir mer strategi än vanliga 5 i rad och är otroligt fascinerande att spela. Riktigt kul faktiskt :-)

 

Vill du ha ett spel för fler än 2 kan "speculation" vara något. Det är inte ett renodlat strategispel men jag tycker mixen mellan strategi och tur är väldigt välbalanserat. Det är ett affärsspel (lite liknande monopol) men tar ca 1-1,5h att spela. Spelet går ut på att öka sitt kapital så mycket som möjligt genom att köpa olika tillgångar. Detta gör man i auktioner och av motspelarna. För att inte bli av med sina värdefulla tillgångar kan man gömma undan dem för motståndarna men då finns risken att man råkar ut för skatterazzior som kan bli riktigt dyra.

Det krävs alltså en hel del taktik. Det roligaste momentet tycker jag är att värdera tillgångarna: man måste ju även ta hänsyn till det implicita värdet en tillgång kan få i framtiden. Riskavvägningarna som görs förgyller spelet mycket och när jag spelade det kunde jag inte undvika att dra vissa paralleller till pokern, inte jätte stora kanske men det grundläggande tankesättet skiljer sig inte jätte mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boardgamegeek är ett bra ställe för att hitta brädspel av alla typer.

 

Edit: El Grande, som är ett avv toppspelen där, tyckte jag var riktigt kul när jag spelade det ett par gånger för 10 år sedan. Men alla andra ville spela Settlers så fort det inhandlades till korridoren, men jag tyckte hela tiden att El Grande var roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett spelet Ticket to Ride i affärerna och det verkar väldigt roligt. Det har även vunnit priser som årets spel i flera länder. Är det någon som provat det? Är det roligt?

 

Vill även nämna att Carcassonne(stavning?) som någon nämnde tidigare tycker jag är ett väldigt roligt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter skoj, historienörd som man är. Var kan man hitta mer info om det?

Så mycket bättre ställen än tillverkarens hemsida vet jag inte om det finns... även om det inte står så mycket så är det iaf något:

 

http://www.trollspel.se/

 

Spelet verkar vara slutsålt, tyvärr. Jag hade ingen aning om det förrän nyss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även nämna att Carcassonne(stavning?) som någon nämnde tidigare tycker jag är ett väldigt roligt spel.

 

Yes, precis beställt det och ett spel som hette Roborally, det senare låg högt på nån rankinglista jag hittade och hade mkt fina recensioner, någon som testat?

 

http://www.worldofboardgames.com/boardgame-info.php?boardgameID=274&page=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...