Gå till innehåll

olika spel beroende på stack-storlek?


honest99

Recommended Posts

Vad jag vill komma fram till är att position inte blir en sån allt överskuggande faktor som du verkar vilja få det till. Ja, position blir viktigare, men ökningen av positionens vikt är avtagande.

 

Du kommer ju knappast sitta och spela push/fold med en miljon BB. En raise är fortfarande i rimliga belopp, och du raisar fortfarande med en andel av de händer som slår fi's HD. Han kommer i sin tur att raisa med en andel av den HD som slår din HD, och så vidare. Bara för att stackarna är djupa så slutar man ju inte spela poker.

 

Bara för att du sitter ur position så betyder det inte heller att du kommer förlora hela stacken så fort han har nöten. Du har ju, som sagt, fortfarande viss pot-kontroll, även om det är mindre än om du sitter i position.

 

så hur ställer du dig till en all-in med tredje nöten om du riskerar 1 miljon BB?

 

Saken är den att du aldrig kommer att hamna all in för en miljon BB med tredjenöten. När bettandet kommit så långt så har man snävat av sin HD så pass mkt att tredjenöten är foldad för länge sen. Det är detta jag menade på när jag tidigare skrev att pottern aldrig går mot oändligheten i poker, eftersom

poker inte är diskret. När man väl närmar sig oändligheten så har man redan snävat av sin HD så pass mkt att den bara innehåller nöten.

 

Sidenote: Nöt mot nöt skulle i teorin kunna leda till en oändlig pott. Men inte ens det,om man dessutom ska räkna med raken. Om raisandet gått så långt att man kan dra slutsatsen att fi också sitter på nöten, så kommer man ju bara att syna, för att inte generera mer rake.

 

Dessutom: I MoP löser författarna ett antal [0,1]-spel där det är FL som gäller och stackarna är oändliga och det inte finns nån cap. I dessa spel skiljer sig inte öppnings-HD:n särskilt mkt från spelen med cap. Och de är definitivt inte 100%.

 

Har förresten för mig att ju fler bets som kan gå in i potten, desto mindre är positionsfördelen (enligt MoP), och ju större stackarna är desto fler bets kan ju onekligen gå in i potten. Så möjligen har vi varit helt fel ute från första början i denna diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...