Waggho Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Jag har läst några populärvetenskapliga böcker inom bl a ekonomi och psykologi som jag har snappat upp namnen på här på pf och genom surfande på amazon. Jag skulle vilja ha tips på fler liknande böcker som är bra. Dessa tre gillade jag skarpt: - The undercover economist - Fooled by randomness - Stumbling on happiness Har också läst Malcolm Gladwells böcker "The tipping point" och "Blink" vilka jag tyckte var ganska bra och klart läsvärda men inte helt klockrena. Richard Layers "Happiness" var knappt läsvärd. Gemensamt för de jag gillar är väl att de har en förmåga att ge någon slags aha-upplevelser och att de är lärorika samtidigt som de är underhållande. Det är dessa egenskaper jag är ute efter snarare än att de behöver vara inom något visst ämne. Tipsa på! Citera
Hjort Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Sperm Wars, The Red Queen, The Man Who Mistook his Wife for a Hat, Guns Traders Money. Citera
Ignatius Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Freakonomics, Wisdom of Crowds, Richard Dawkins, Carl Sagan Citera
thestonk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Freakonomics är väldigt basal och kanske inte "aha-ig", dock kan den bitvis vara skoj att läsa. Däremot är "Ett utsökt universum" av Brian Greene klart läsvärd. Citera
Waggho Postad 16 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Nån som har läst Quirkology av Richard Wiseman förresten och kan säga om den är bra? Richard Dawkins Jag har The selfish gene och har kommit igenom ungefär halva. Den är lite för tung och icke-underhållande för min smak, vill ha något mer lättsmält som det inte är någon stor ansträngning att läsa. Hur är The Red Queen i förhållande till den? Tack för alla tips hittills! Citera
eurythmech Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Freakonomics är väldigt basal och kanske inte "aha-ig", dock kan den bitvis vara skoj att läsa. Däremot är "Ett utsökt universum" av Brian Greene klart läsvärd. QFT Citera
Waggho Postad 16 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2007 När jag surfade runt på amazon och kollade på böckerna nu möttes jag av följande text ut ett omdöme till "Crimes against logic" av James Whyte: [Whyte] whets a long knife of ultra-rationalism on the cold stone of logic, and death by a thousand cuts is inflicted on prejudice, statistics, morality, religion, weasel words, and seductive sirens such as politicians, New Agers, advertising executives, and, of course, journalists who expect you to be persuaded by anything other than facts. Låter det inte kusligt likt en beskrivning av Hjort? Hjort, har du läst boken? Citera
psykologen Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Flow- Mihaly Csikszentmihalyi Med tanke på titeln den bästa pokerboken. Citera
Ignatius Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Jag har The selfish gene och har kommit igenom ungefär halva. Den är lite för tung och icke-underhållande för min smak, vill ha något mer lättsmält som det inte är någon stor ansträngning att läsa. Då föreslår jag två böcker av Simon Singh: Fermats gåta och Kodboken. Båda riktiga "pojkböcker" i ordets bästa bemärkelse. Citera
HataB2B Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Boken (som Hjort nämner) Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt är utan tvekan den populärvetenskapliga bok jag läst som fascinerat mig mest. Dessutom är den förbannat roligt skriven. Bl.a. får man närmare information om EN av personligheterna som låg till grund för Raymond i filmen rain man (inte Kim Peek). Citera
dlinder Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Nån som läst denna: http://www.tenthdimension.com/ Man blir sugen av flashfilmen... Citera
Knapp_0 Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 http://zombie.bloggagratis.se/824-bocker/ Scrolla ned till boken The serpent and the rainbow och läs rescensionen. Riktigt bra bok. (Jag reserverar mig för att det var 15 år sen jag läste den. Jag lånade ut den och fick inte tillbaks den, så någon kvalitet hade den väl). Att det fanns en film baserad på boken med Bill Pullman hade jag ingen aning om. Däremot har jag sett ett Arkiv X avsnitt baserat på boken. Jag tror författaren är kanadensare. Skum sajt förresten. Citera
Hjort Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Hur är The Red Queen i förhållande till den?Den har väl rätt stora likheter, även om den har större fokus på män-kvinnor, vilket automatiskt gör det mer intressant. Matt Ridley har ju studerat under Dawkins om jag minns rätt. Sperm Wars är dock oerhört smaskig, och fått väldigt bra kritik för de litterära, snuskiga delarna. Nedsidan är att det är lite lätt att bli ultraparanoid angående kvinnor efter den. Tror inte jag läst Whyteboken, vilket är lika bra då det vore att sparka in vidöppna dörrar. Citera
Waggho Postad 16 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2007 EDIT: Såg fel på vilken bok du pratade om och skrev därmed ett konstigt svar som nu är borta. Citera
gdaily Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Antar att GEB inte kan räknas till lättläst populärvetenskap, men otroligt fascinerande är boken (speciellt svenska översättningen). Citera
eurythmech Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Mjo, på tiden att man läser den, antar jag. Citera
Waggho Postad 27 September , 2007 Författare Rapport Postad 27 September , 2007 Är det nån som har läst nån bra bok som är någorlunda begripbar och handlar om kvantfysik? Citera
eurythmech Postad 28 September , 2007 Rapport Postad 28 September , 2007 Enbart kvantfysik? Har för mig att Greene pratar en hel del om kvant i sin bok. Citera
Waggho Postad 28 September , 2007 Författare Rapport Postad 28 September , 2007 Då föreslår jag två böcker av Simon Singh:Fermats gåta och Kodboken. Båda riktiga "pojkböcker" i ordets bästa bemärkelse. Har just läst ut Kodboken. Den var trevlig. Intressant och lärorik utan att man behöver anstränga sig särskilt. Citera
Waggho Postad 28 September , 2007 Författare Rapport Postad 28 September , 2007 Antar att GEB inte kan räknas till lättläst populärvetenskap, men otroligt fascinerande är boken (speciellt svenska översättningen). Hittade den i en bokhandel i Lettland(!) och bläddrade igenom den lite. Lättläst var som sagt inte intrycket man fick , men vad handlar den om egentligen? Och varför är den svenska översättningen extra bra? Citera
Recommended Posts