Hjort Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Diskuterade med en topprankad online-turneringsspelare, verkade som han ville slå om till 12k eller så för att lämna utrymme för en shove från FI.Krångelpelle, jag tycker det är pet som gäller. Citera
sulla Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Diskuterade med en topprankad online-turneringsspelare, verkade som han ville slå om till 12k eller så för att lämna utrymme för en shove från FI. Slå om till 12 är standard och lite tråkigt alternativ, att du får ställ tillbaks där händer uteslutande av överspelande AK alt AA QQ eller helt galna spelare som överspelar ett PP. Men jag tycker vi ska utesluta det då vi troligen har att göra med en kompetent FI här. Som sagt kommer båda FI mot en raise redan nu ta beslut om de ska spela för hela vår stack. Vi ger dem de ingen möjlighet att tro att vi har FE om vi lägger in 12. Citera
nils_anders Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Krångelpelle, jag tycker det är pet som gäller. Har försökt att lista ut vad pet betyder nu ett tag, googlade och allt jag fick fram var huruvida det var tillåtet att ha husdjur med sig till pokerborden. Förklaring tack Citera
nils_anders Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Slå om till 12 är standard och lite tråkigt alternativ, att du får ställ tillbaks där händer uteslutande av överspelande AK alt AA QQ eller helt galna spelare som överspelar ett PP. Men jag tycker vi ska utesluta det då vi troligen har att göra med en kompetent FI här. Som sagt kommer båda FI mot en raise redan nu ta beslut om de ska spela för hela vår stack. Vi ger dem de ingen möjlighet att tro att vi har FE om vi lägger in 12. Nja, han resonerade som så att många vet vem han är och att han kan slå om tom, så folk shovar med en bredare range än vad de synar en push med. Nu har ju vi dödliga inte en sån image. Däremot verkade han inte så het på syn OOP heller, litegrann beroendes på vilka positioner våra motståndare har. Men som i den här handen så höjer ju fi i rätt sen position därför vill vi slå om eftersom vi inte överrepresenterar våran hand. Citera
sulla Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Nja, han resonerade som så att många vet vem han är och att han kan slå om tom, så folk shovar med en bredare range än vad de synar en push med. Nu har ju vi dödliga inte en sån image. Däremot verkade han inte så het på syn OOP heller, litegrann beroendes på vilka positioner våra motståndare har. Men som i den här handen så höjer ju fi i rätt sen position därför vill vi slå om eftersom vi inte överrepresenterar våran hand. Som sagt är vår position bra i denna hand, vi får chansen att visa svaghet mot FI1 som är aggro, dessutom har vi möjlighet att se hur FI2 besvarar raise eller check check. Citera
sulla Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Nja, han resonerade som så att många vet vem han är och att han kan slå om tom, så folk shovar med en bredare range än vad de synar en push med. Nu har ju vi dödliga inte en sån image. . Förstår vad han menar men tycker inte riktigt det passar i situationen, har han sett frågan i sin helhet, med stackar, pos, read mm. Grejen är ju att tom eller inte kommer Hero med en raise bli bunden till potten. Citera
kurtkatt Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 ovanligt att det är krig mot sulla.... ja tycker inte din plan e helt värdelös och dina resonemang om att vi måste hitta max värde etc e bra. Men både överkort problem och det ja säger nere tycker ja gör det rätt mkt jämnare än du försöker göra det till (som att syn e jättemkt mer +ev än ställ) däremot ditt snack om Fis call range e ju löjligt tighta och antagligen fel. ja särskilt om han är duktig. Vi har en perfekt squeeze situation mot en Lag och en coldcaller med en stack som inte ger fi särskilt bra odds. ja skulle va mkt förvånad om inte en kompetent Fi synar 99+ aq+ här just för att en kompetent Fi är helt medveten om sin image och förändrar sin call range utifrån sin egen image. vidare så tror ja du överskattar hans förmåga att stacka av postflop. Tex så förlorar vi troligtvis värde mot många midpar som 88-tt som kan hitta foldar postflop på fel floppar. du kankse tjänar ett cbet ibland men istället losar en avstackning på jt4 floppar när han hade synat pf med 99 etc min känsla är att hela ditt resonemang bygger på att han autostackar med vilket toppar/midpar som helst post flop. plus att han synar väldigt tight pf. samtidigt tycker du vi ska anta att han är kompetent. för mig går det inte ihop alls. och ja jag har läst hela tråden så om du vill hacka på mig kör nåt vettigt om varför han skulle sätta dig på uteslutande på höga pp när du squeezar här och varför han skulle tycka 97 vara bra på 873 flop etc Citera
Hjort Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 Förklaring tack "peta in markerna". Citera
edsf Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Postad 14 Augusti , 2007 sulla "dryga 91 får du med syn + checkraise" ehh, givetvis inte sulla "Runt 53K får du om du pushar direkt." Nej, man får i genomsnitt mer om dom inte synar väldigt tajt sulla "Du får anta att du redan är torsk om han sitter på AA/KK, så hur får du då pengar från de övriga händerna? Ställ? Mmm kanske att AK/JJ synar, kanske inte, bara för att han är aggro pre betyder inte att han tar allinsyner hur som helst." "Han höjer varje hand" Att han inte tar syn med annat än JJ+, "kanske" AK är så brutalt absurt. sulla "Vi pratar MTT, detta är inte CG, är det förbi din begränsning som pokerspelare så tillför du inget med menlösa kommentarer." Men sluta med översittarattityden. Eurythmech tänker rätt och inte du. XaaL "Jag gillar sullas linje skarpt. Går man in maximera den troliga vinsten och är redo att chansa något för det så tycker jag att det är helt rätt linje. Om man däremot vill göra det lättare för Fi men samtidigt nästan alltid kommer att ta ner potten, då ställer man.." Om man vill maximera vinsten, då spelar man inte som sulla. sulla "Ge mig en vettig HD och jag ska berätta vad som är fel med den." Jag kan ge dig HDn 66+, AQ+ (även fast han borde syna lösare mot en äns halvtajt, halvkompetent pushare.) försök nu berätta vad som är fel med den. sulla "Stars miljon, vi har kommit en bit och får anta att vi har relativa kompetenta FI´s i denna hand." Nej. sulla "Ni som skriver ställ in lirar för ofta på prima 10-30$ nivå" Ja, alternativt stars 1000$ turnering, där en del folk normalt pushar och synar semioptimalt. sulla "Alltså bör en syn HD se ut så här vid heros raise/allin AK,AKs,AA,KK,QQ,JJ" Det bör den? Varför då? sulla "Att han skulle vara dum i huvudet och syna en allin eller raise som betyder att han comittar sig allin med en hand som inte har odds kan vi INTE förutsätta. Killen är chipleader vilket innan motsatsen bevisats får betyda att han är duktig och mycket väl vet vad han gör." Att han är dum nog att lägga nöthänder som AQ kan vi inte förutsätta. Motsatsen har "bevisats", han minihöjde. Det gör att vi får anta att han är dålig tills motsatsen är bevisad, för att det är extremt sällan optimalt att minihöja. Och att han är chipledare säger ytterst lite om hans kompetens. sulla "kravet för FI´s synrange som kräver honom på 23BB där han stått för endast 2BB redan bör kräva nån form av hand." Ja, det kräver en hand som han har EV+ att syna med pot oddsen som han får. sulla "Finns troligen bara ett överkort ute alternativt 2 st A. Skulle säga att de ser ganska ljust ut." Jag får anta att du av någon anledning glömde bort kungarna i leken. Ebisumaru "Vad gör du med AJ här" sulla "Som hero? Kastar, ur position och kass hand" Jätteilla, du tjänar som sjutton på att spela den med antinget ett ställ eller syn, checkpush på bra floppar. sulla "Som FI? Raisar aldrig upp den i första läget, limpar möjligen. Har jag raisat kommer jag definitivt inte syna att ställ" Jag tror nästan du skämtar här. Det är om möjligt ännu värre att inte openhöja AJ från vilken position som helst på bubblan som chipledare. sulla "Slå om till 12 är standard och lite tråkigt alternativ, att du får ställ tillbaks där händer uteslutande av överspelande AK alt AA QQ eller helt galna spelare som överspelar ett PP. Men jag tycker vi ska utesluta det då vi troligen har att göra med en kompetent FI här." Är det standard? Du har inte nämnt någonting om att det skulle vara standard tidigare. Jag tror nästan du säger så för att verka kompetent. Och åter igen, om vi har att göra med kompetent motståndare så vet han att han har höjt varje hand och vill inte sitta och lägga nöthänder som AQo i det här läget med dom pot odds han får. sulla "Folk har svårt att förstå på detta forum..." Det är du som har svårt att förstå, du kan inte bättre turneringspoker än dom flesta här. Det har du visat i många trådar. Du kan posta handen i 2+2 highstakes MTT forum och se vad dom säger, dom har generellt extremt bra koll där. Spelarna där spelar väl bland den bästa turneringspoker som finns just nu. Citera
schoolbook Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Motsatsen har "bevisats"' date=' han minihöjde. Det gör att vi får anta att han är dålig tills motsatsen är bevisad, för att det är extremt sällan optimalt att minihöja.[/quote'] Detta är faktiskt inte så självklart. Chen och Ankenman beskriver i "Mathematics of Poker" som till stor del handlar om optimalt spel i förenklade pokervarianter vilka lärdomar de tagit med sig till verkligt spel och de argumenterar för att minihöjningar är bra i tidig position. Detta var något OT, huvudfrågan vågar jag inte säga något om innan jag tänkt igenom det i lugn och ro. Citera
matte med slice Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Hur får ni till en checkraise på floppen? Vi sitter i i pos. EDIT: Det gör vi inte alls Ser två alternativ, det ena är AI pre och det andra är syn och CRAI på nästan alla floppar. //Matte Citera
Kape Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Jag är för dålig spelare för att kunna säga vad som är rätt men jag tror alla beslut förutom fold är +EV. Feg som jag är så hade jag nog pushat men frågan är om inte raise/syn har mycket större potential. Linjen med syn och sen CRAI på floppen är lite jobbig och eftersom jag skulle vara sjukt orolig för ett A eller K på floppen så ställer jag in markerna direkt. Citera
bossbaver Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Diskuterade med en topprankad online-turneringsspelare, många vet vem han är och att han kan slå om tom, så folk shovar med en bredare range än vad de synar en push med. Nu har ju vi dödliga inte en sån image. Lite som att slänga ur sig: jag hade synat och ställt oavsett flopp, och alla hade lagt sig eftersom att jag är kändis och alla vet att jag alltid träffar floppen.... fast nu är det ju iofs inte så... eller: eftersom "alla vet" att jag bara ställer med AA, så ställer jag o vinner potten PF... fast nu vet ju inte alla det... (sorry om jag var dryg, jag jobbar på en mer soft image) Citera
ebisumaru Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Jag är för dålig spelare för att kunna säga vad som är rätt men jag tror alla beslut förutom fold är +EV. Klart att alla spel förrutom fold är +EV, dock olika mycket givetvis. Citera
vetgirig Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Problemet som jag ser i denna diskussion är att INGEN tar upp vilken range man själv har enligt motståndaren. Vilka händer ställer man med i detta läget tror Fi ? När man vet det så vet man även vilken range Fi kan syna en all-in med. Med totalt 42+13=57 i potten kostar det 38 att syna, man ger FI pottoddsen 40%. Så vad FI behöver är 40% vinstchans mot vår tänkta HD för att det skall vara spelteoretiskt korrekt att syna. Tyvärr finns inte mycket information om hur HERO spelat och vad för image HERO har vid bordet - vilket gör det svårt att bestämma vilken HD Fi sätter HERO på. I vår tänkta HD för att pusha ligger förmodligen QQ som en av de aldra bästa händerna - finns många sämre händer vi kan pusha med. Det gör att Fi är mycket mera synbenägen än att bara syna med händer som vi är slagna med. QQ bör leda över de aldra flesta händer Fi kan tänka sig att syna med. Det finns egentligen bara två händer man är mycket rädd för KK och AA. Problemet med att syna är att då har men noll koll på hur man ligger till om det kommer överkort på bordet men har även noll koll på hur man ligger till om det kommer nära sammanhangnade underkort på bordet. Mot två motspelare så vill man åtmindstone få bort en av dem pre-flopp - det talar för en höjning. Problemet med att höja är att man måste höja mer än 40% av sin egen stack för att få bort motståndarna. Då kommer min gamla 40%-regel in som säger att om jag höjer med mer än 40% av min kvarvarande stack så är det bästa att slänga in hela kvarvarande stacken på en gång. För oavsett vilka hotande kort som kommer på floppen så måste jag i praktiken syna pga pottoddsen. Jag hade förmodligen ställt in och hade varit nöjd om jag bara vunnit nuvarande potten - för den ökar stacken med hela 30% och utan syn så har jag 0% chans att åka ut ur turneringen. Kan man öka sin stack med 30% varje gång man får bra kort så är det gudasänt. Citera
nils_anders Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Lite som att slänga ur sig: jag hade synat och ställt oavsett flopp, och alla hade lagt sig eftersom att jag är kändis och alla vet att jag alltid träffar floppen.... fast nu är det ju iofs inte så... eller: eftersom "alla vet" att jag bara ställer med AA, så ställer jag o vinner potten PF... fast nu vet ju inte alla det... (sorry om jag var dryg, jag jobbar på en mer soft image) Nu sa jag inte någonstans att det är så man ska spela, utan berättade bara vad han sa och hur han resonerade. Citera
Flesh2Flesh Postad 15 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Tyvärr finns inte mycket information om hur HERO spelat och vad för image HERO har vid bordet - vilket gör det svårt att bestämma vilken HD Fi sätter HERO på. Nja, jag har skrivit det jag tyckte var relevant också utifrån Fi's synpunkt. Jag lade två potter mot honom postflop innan. Mao vet han vem jag är kan man förutsätta. Citera
elvis77 Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Det som gör Sullas resonemang helt galet imo är hans resonemang om syn-hd för fi. Jag menar killen sitter på en monsterstack och behöver bara syna med c:a 16% av sin stack. Han vet att vi vet att han kan ha any 2 och i det läget blir det riktigt lönsamt för honom att syna med bra många händer fler än de Sulla räknar upp (som är horribelt tight). Lägger man sedan till faktorn att han absolut kan vara av det släktet som blixtsynar med händer som KQ,KJs,TJs,22 mm (som man ser hela tiden i turneringar som den här) så är anledningen till ställ ännu större. Citera
honest99 Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Gillar sullas ide, men... Betänk att så dåliga kort som A5s slår QQ var tredje gång, så måste jag nästan ställa. (Och jag vill nog inte ens ha ett call...) Citera
vetgirig Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Nja, jag har skrivit det jag tyckte var relevant också utifrån Fi's synpunkt. Jag lade två potter mot honom postflop innan. Mao vet han vem jag är kan man förutsätta. Det säger ingenting om hur du uppfattas vid bordet. Kan tänka mig följande två extrema alternativ som stämmer in på din beskrivning: Har du suttit vid bordet i tre händer och synat pre-flopp de två tidigare och så lagt dig då du missat floppen ? Eller har du suttit vid bordet 1000 händer och limpat in 2 gånger förut med AA och KK och lagt dem på floppen då du inte floppade 4-talet ? Både alternativen motsvarar din beskrivning om att du synat pre-flopp två gånger och lagt dig på floppen.... men det ger två helt olika bilder av HERO som pokerspelare. En viktig del när man återberättar en handhistoria och ber om råd är att man beskriver situationen och ger en bild motståndarna och även hur man själv uppfattas. Har man t.ex. nyligen spelat många potter eller har man suttit och kastat skräphänder en lång tid ? Har man en bild som LAG eller TAG. Så att du lagt dig i två händer är egentligen inte så relevant information - annat än att du då kanske uppfattas som weak-tight och om du ställer pre-flopp nu så måste du ha en monsterhand så motståndarna kommer bara syna med AA ? Kan Fi tro att 88 ingår i din HD - kan FI tro att ATC ingår i din HD ? Det är viktigt när man bestämmer hur man skall agera att veta ungefär med vilka händer man kan tänka sig att ställa in i detta läget och med vilka händer man bara synar - enligt FI. Vet man hur FI tänker om en själv så kan man agera motsatt för att få FI att göra fel. Citera
honest99 Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 I liten undring till. Om man nu väntar på floppen. Vad gör man med en flopp typ AK3? Mot xx har man fortfarande över 70% vinstchans, men hej... kan man simma i mer mörker??? Killen med med xx lär ju se läget tusen gånger lättare och hur är det med den tredje spelaren? Citera
Hjort Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Postad 15 Augusti , 2007 Problemet som jag ser i denna diskussion är att INGEN tar upp vilken range man själv har enligt motståndaren.Det är inte ett problem, eftersom det inte är viktigt beslutsmässigt. Dels eftersom det inte är information vi alls har tillgång till på ett meningsfullt sätt. Vi vet inte hur folk brukar tänka och det fåtal händer vi sett honom spela ger knappast särskilt meningsfull info. Och nej, även om man spelat ett par hundra händer med någon så ger inte det en bra bild av hur man är uppfattad. De kanske inte har kollat särskilt mycket, eller fäst sig vid en udda hand man själv inte tänkt på särskilt mycket. I övrigt så är det väldigt sällan som den profilen skulle ändra vårt beslut med QQ särskilt mycket ändå, så det är lite av ett icke-beslut. Imageinformation är tämeligen oviktig, eftersom vi sällan känner till den, när vi känner till den inte vet hur motståndarna anpassar sig, och när vi känner till hur motståndarna anpassar sig ändå inte ändrar vårt beslut. Vad vi däremot vet är att han dels öppnat tillräckligt mycket för att se slaskig ut och dessutom borde spela på det viset. Alltså kan vi sluta oss till att han har en bred range och höjning är rätt. Sett till betsizen så är det inte särskilt svårt att se att den faller under kategorin spel där det är möjligt att tjäna lite mer än push med en mindre höjning, men också möjligt att massivt underprestera. Hence, push. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Det som gör Sullas resonemang helt galet imo är hans resonemang om syn-hd för fi. Jag menar killen sitter på en monsterstack och behöver bara syna med c:a 16% av sin stack. Han vet att vi vet att han kan ha any 2 och i det läget blir det riktigt lönsamt för honom att syna med bra många händer fler än de Sulla räknar upp (som är horribelt tight). Lägger man sedan till faktorn att han absolut kan vara av det släktet som blixtsynar med händer som KQ,KJs,TJs,22 mm (som man ser hela tiden i turneringar som den här) så är anledningen till ställ ännu större. 1: Varför skulle Hero ställa any two? Med +20BB? Som jag ser det skulle en ställ HD från Hero se ut ungefär 88+ AQ+. Som chippie, kan man självklart syna med en HD som står sig ca 40% mot detta men man kan också välja att spela safe och de är väldigt troligt är FI bara har 25-30% mot Heros HD. Låt mig klargöra: Får man syn på sin allin så självklart kan man ställa när som, men miniraisen från FI betyder inget. Han har troligen inget och är beredd att kasta för minsta motstånd. Pushar vi lär han vika många av de händer som ingår i hans openraiseHD medans vi kan locka med honom om vi bara synar. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Jag har fortfarande inte läst något övertygande i denna tråd, folk skriver ställ som om det vore självklart att vi får syn vilket säkert är mindre än 20% av gångerna. Dessutom är det väldigt många kommentarer med cashgame tänk. Ska posta detta i 2+2 o se resultat, vore kul med lite övertygande svar, man kan ju alltid tänka om... Citera
Recommended Posts