Gå till innehåll

SBRUGBY om HU och callingranges


nils_anders

Recommended Posts

Detta var bara ett exempel. Varför blir alla så galna?

 

jag ser ingen som är galen. snarare folk som diskuterar huruvida konceptet stämmer. själv vet jag inte (han talar väl dock om spel långt över min nivå), om fi har A2h (eller nån annan suitad hjärter 2) då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exemplet i sig är väl inte så viktigt, poängen är att ofta så ser fis handrange ut så här, från svagast till starkast:

 

x--1---|--------2---------|-------3------|--------4-------x

 

Där

 

1 = bluff

2 = check/fold

3 = check/syn

4 = värdebet

 

Poängen som han vill illustrera, som jag förstår det, är att våra händer som motsvarar moståndarens 2&3 har samma värde här.

 

edit: dvs, den svagaste handen i "2" - ess hög, och den starkaste handen i "3" - andra par bra kicker, är i allt väsentligt lika starka här.

 

Kritisera gärna om jag missat nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockrent exempel. Det ni missar är att Brian säger att fi betar pot på river och det gör han mest troligt inte med nåt annat än K, 5 eller AQ. Som handen är spelat så bör han syna på river eftersom fi mycket väl kan ha haft ett drag på den där dragvänliga brädan.

 

En bra spelare skulle förmodligen värdebeta (inte potbeta) en hand som inte innehåller K eller 5 och som har oss slagen på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade inte att fi pottade.

 

Min post var inte riktad till dig. Håller med dig i det du skrev ovan.

 

Men hur har jag inte redan kommenterat det här?

 

Och varför ska han då inte lika gärna syna med JT?

 

Precis. J hög borde vara lika stark som A hög i dom här situationerna.

 

Nu är jag inte alls nån höjdare på HU-spel och jag vet inte hur ofta fi bluffar med A hög på river där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra spelare skulle förmodligen värdebeta (inte potbeta) en hand som inte innehåller K eller 5 och som har oss slagen på river.

 

Till och med en dålig spelare förstår väl att hans värdebets bör vara lika stora som hans bluffbets?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. J hög borde vara lika stark som A hög i dom här situationerna.
Men det är den inte eftersom folk ibland antingen bluffar fel, eller felskattar sin bluffrange. Eller helt enkelt går på "känsla" och pottar med 22 eftersom de fått för sig att du har ett par du tänker vika.

 

Mot en perfekt, eller typiskt vettig, motspelare så gör det inte så stor skillnad. Men det kan bli spektakulärt dåligt mot någon som inte sköter sig så snyggt, eller vet om att du syner med sämre händer och därför värdebetar mkt lägre än vad som är normalt.

 

Det händer att man synar med J-hög, men det är ju inte direkt jättestandard. Särskilt som motståndaren då i den här sekvensen kan värdebeta typ allt han checksynade floppen med utom de sämre stegdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är den inte eftersom folk ibland antingen bluffar fel, eller felskattar sin bluffrange. Eller helt enkelt går på "känsla" och pottar med 22 eftersom de fått för sig att du har ett par du tänker vika.

 

Skulle A hög vara bättre än J hög i dom situationerna du beskriver? Det är väl i sånna fall där fi får för sig att bluffa med A hög men det borde vara såpass sällan att när vi väl har en situation som Brian beskriver så borde han syna med J hög lika ofta som han synar med A hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Herregud har ni läst vad han skrev eller??

"The river brings another five and your opponent bets pot."

Och ni snackar om att den andra kan värdebeta en dam..90% av er betar 2/3 pott max när ni värdebetar en hand.. Därför slår a-8 precis samma händer som qj...FIs range består i princip bara av en kung el bättre, el ett missat drag med denna beten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud har ni läst vad han skrev eller??

"The river brings another five and your opponent bets pot."

Och ni snackar om att den andra kan värdebeta en dam..90% av er betar 2/3 pott max när ni värdebetar en hand.. Därför slår a-8 precis samma händer som qj...FIs range består i princip bara av en kung el bättre, el ett missat drag med denna beten.

 

 

Tror de flesta förstått att han bettar pott på river ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...