Gå till innehåll

PLO/8 - Blir jag kvartad här?


Recommended Posts

En hand som jag funderat lite på till och från. Har kommit fram till att jag behöver en andra åsikt (eller fler).

 

Jag spelar PLO/8 fullring och har precis flyttat upp en nivå så jag är lite sådär halvt obekväm men börjar vänja mig. Jag har lyckats dubbla upp till 200bb och sitter i mittposition. Precis till höger om mig har jag en spelare med ungefär lika mycket i stacken som spelar väldigt aggressivt. Han höjer ofta pre, men har i princip alltid visat upp bra händer (A2xy, A3xy eller liknande, men även A45x och ibland höga koordinerade kort).

 

Fi höjer som vanligt pre, jag har :Ah::2c::Jh::Ts: och synar, samma sak gör två stycken bakom.

 

Floppen kommer :3d::7c::8s: och Fi betar ut pott.

 

1) Vad borde jag göra här? Och varför?

 

 

Nåväl, jag slog om pott, de två personerna bakom lägger sig och Fi synar. Nu ligger cirka 100bb i potten. Vi har 150bb var i stacken.

 

Turn är :4d: och Fi betar pott.

 

2) Vad gör jag nu? Är jag kvartad och borde lägga mig? A2 och ungefär vilka andra kort som helst leder ju över mig. Eller försöker han bara skrämmas och i själva verket är det jag som frirullar honom på nior och eventuellt femmor? Är potten så stor att jag 'måste' syna?

 

 

Tips emottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daily: han skrev ju PLO8.

 

Jag tycker att du kunde nöjt dig med att syna floppen. Finns ingen anledning att driva ut de andra två spelarna. De kanske sitter med bra hög eller möjlighet till höghand och synar om du inte höjer.

 

På turn vet jag inte. Här blev det svårt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I läge 1:

Härifrån spelar du egentligen bara för halva potten, dessutom så har du två spelare bakom att agera. Att hitta en lägg här är inte helt galet. Visst du kan syna och klonka, men tveksamt...

 

Läge 2: Min personliga åsikt om PLO/B är ju att man inte bör spela för halva potten, sure han är aggressiv men varför syna för 2 mot 1 på pengarna för att sedan som bäst splitta och som sämst scoopar han kalaset?

Man måste nog oxå, med tanke på den action han ger på turn, ge honom cred för färgdraget likväl...dessutom har du ju representerat styrka på floppen, vilket inte tycks ha påverkat honom nämnvärt...

 

så jag säger nog fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjore förresten en liten snabb uträkning av läget på turn.

 

Fi kan ha A2 + stege och då vinner han 75% om det inte kommer en nia, annars vinner vi 75%

 

Fi skulle kanske kunna ha bara stege + färgdrag och inte A2. I det läget har vi tre outs för att scoopa och annars blir det splitpott.

 

Kom fram till att det i 1) är EV -38BB för dig att syna turn och river all in och i 2) är det +28BB. Det är nog inte troligare med läge 2 än läge 1 så därför bör du lägga dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga, jag slår ju inte om på floppen för att jag vill spela om enbart halva potten. Jag slår om för att få bort alla och ta hem potten där och då. Vilket kanske var fel, men tanken var att det behövs en rätt bra hand bakom för att orka syna två pottbet.

 

Till exempel kan jag få bort någon som sitter på en liknande hand som jag, och kanske nån som sitter med ett tvåpar och inte vill spela om hela sin stack med det. Och har fi höjt pre med något annat än A2xy så får han det också jobbigt.

 

Är det resonemanget helt galet?

 

 

På turn så behöver jag ett EV på 0.375 för att syna. Tveksamt om jag har det. Om jag "vet" att han har A2 ska jag lägga antar jag.

 

Fler tankar uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
I läge 1:

Härifrån spelar du egentligen bara för halva potten, dessutom så har du två spelare bakom att agera. Att hitta en lägg här är inte helt galet. Visst du kan syna och klonka, men tveksamt...

Men inte lägger du väl mot ett potbet när du HAR nötlågen? Omslag är ju inte bra för du VILL ha fler med i potten så att du får EV+

 

Läge 2: Min personliga åsikt om PLO/B är ju att man inte bör spela för halva potten, sure han är aggressiv men varför syna för 2 mot 1 på pengarna för att sedan som bäst splitta och som sämst scoopar han kalaset?

Man måste nog oxå, med tanke på den action han ger på turn, ge honom cred för färgdraget likväl...dessutom har du ju representerat styrka på floppen, vilket inte tycks ha påverkat honom nämnvärt...

så jag säger nog fold.

Fi kan ju inte scoopa då du redan har nötlågen så som sämst får man 25% av potten. Skulle ha svårt att folda den där dock. Tror dock inte att det alltid är fel att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nötlågen kan bli counterfeitad med ett ess eller tvåa på river.

 

 

Sant.

6 kort counterfeitar möjligen (inte säkert) min nötlåg. Sen har jag tre 9or som ger mig nötstegen och en 9a till som kanske ger mig bästa handen plus fyra 5or som kanske ger mig bästa handen.

 

Summerar man det så ser det ju ut som de två möjligheterna nog tar ut varandra med kanske en liten fördel för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, den här gamla tråden har vaknat igen. Då kanske det kan vara på sin plats att avslöja resultatet.

 

Fi satt med A236. Vilket innebar att jag hade ett EV på 0.35. Marginellt fel att syna i just det här fallet alltså.

 

http://twodimes.net/h/?z=3059868

pokenum -o8 ah 2c jh ts - ad 2h 3c 6h -- 3d 4d 7c 8s

Omaha Hi/Low 8-or-better: 40 enumerated boards containing 8s 7c 4d 3d

cards scoop HIwin HIlos HItie LOwin LOlos LOtie EV

Ts 2c Ah Jh 0 10 30 0 0 4 36 0.350

3c Ad 6h 2h 4 30 10 0 4 0 36 0.650

 

Slutsatserna jag har dragit av denna handen och andra liknande där två personer har nötlågen är:

a) har man nötlågen plus ett par ligger man oftast inte efter.

b) Döda pengarna i potten gör att det i princip alltid är rätt att syna även om man 'bara' har en nötlåg. Fi kan ju beta med något annat.

 

Eller om man så vill: "Orka lägga nötlågen, lixom."

 

Och nej, jag träffade inte och fick nöja mig med 25% av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...