Gå till innehåll

iq test hur smart är du?


mrfiskman

Recommended Posts

tycker detta iq test inte alls mäter iq på ett bra sätt, personligen tycker jag inte allmännbildning borde inkluderas i iq-test, den andra typen av iq där allmännbildning inte inkluderas (den som mensa använder sig utav) är mycket bättre och ger en bättre bild av ens naturliga intelligens. ifall jag inte vet vad ordet förtappad betyder så borde inte detta dra ner mitt iq.

 

Fick 123:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

tycker detta iq test inte alls mäter iq på ett bra sätt, personligen tycker jag inte allmännbildning borde inkluderas i iq-test, den andra typen av iq där allmännbildning inte inkluderas (den som mensa använder sig utav) är mycket bättre och ger en bättre bild av ens naturliga intelligens. ifall jag inte vet vad ordet förtappad betyder så borde inte detta dra ner mitt iq.

 

Fick 123:-(

 

Du menar att du har gått omkring hela livet utan att veta vad "förtappad" betyder, men vill ändå att folk ser dig som smart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du har gått omkring hela livet utan att veta vad "förtappad" betyder, men vill ändå att folk ser dig som smart?

 

HOHO, mr sarksasm/hävdningskillen/killen som försöker ge tillbaka sen mobbingen på högstadiet är tillbaka 8-) , nej jag vet vad det betyder fast detta borde inte avgöra mitt iq, även ifall jag inte visste detta borde jag kunna vara smart.

Nu är du troligen lite trångsynt och tänker att alla som är smarta måste veta vad det ordet betyder men faktum är att smarta människor som bor i "osvenska" områden kanske inte hör ordet och p.g.a viss sannolikhet inte heller lär sig ordet när de läser böcker och således vet de helt enkelt inte vad det ordet betyder,

 

de är trots detta ändå smarta, aja orka förklara för detta för hävdningskille number 1 at the forum. Hursomhelst att inte veta ordet förtappad leder inte till att man inte är smart, svälj det bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...jag förstår verkligen inte varför det här är så kontroversiellt.

 

Det här testet är inget facit till hur smart någon är. Det är ett test som försöker ge en viktad poäng till din förmåga att tolka logiska bildserier, känna till ords betydelse och användning, ditt sifferminne, din förmåga att relatera diverse koncept till varandra logiskt samt enklare matematisk analytisk förmåga och huvudräkning. Det är bara en del av svaret på frågan "hur smart är du?".

 

Om någon förkrossas över att testet inte visar hur smarta dom är "egentligen", för att testet inte är smalt nog. Tja...du tycks redan ha en god uppfattning om vad dina styrkor och dina svagheter är, grattis!

 

Det här blir så mycket tävling man vill att det ska vara.

För många kanske det lämpar sig väl att skicka runt till alla polare, och sedan håna alla som fått mindre än en själv, och komma på kreativa bortförklaringar (intelligens)till alla som fått högre.

För andra handlar det tydligen om en hel del personlig prestige.

 

Varför kan man bara fråga sig.

 

Lyckligtvis så finns det massor av olika sammanhang där olika intelligensformer är bäst lämpade. I schackklubben uppskattas en form av intelligens, i författargruppen till studentspexet en annan.

 

Men egentligen, är inte det här alldeles uppenbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...jag förstår verkligen inte varför det här är så kontroversiellt.

 

Det här testet är inget facit till hur smart någon är. Det är ett test som försöker ge en viktad poäng till din förmåga att tolka logiska bildserier, känna till ords betydelse och användning, ditt sifferminne, din förmåga att relatera diverse koncept till varandra logiskt samt enklare matematisk analytisk förmåga och huvudräkning. Det är bara en del av svaret på frågan "hur smart är du?".

 

Om någon förkrossas över att testet inte visar hur smarta dom är "egentligen", för att testet inte är smalt nog. Tja...du tycks redan ha en god uppfattning om vad dina styrkor och dina svagheter är, grattis!

 

Det här blir så mycket tävling man vill att det ska vara.

För många kanske det lämpar sig väl att skicka runt till alla polare, och sedan håna alla som fått mindre än en själv, och komma på kreativa bortförklaringar (intelligens)till alla som fått högre.

För andra handlar det tydligen om en hel del personlig prestige.

 

Varför kan man bara fråga sig.

 

Lyckligtvis så finns det massor av olika sammanhang där olika intelligensformer är bäst lämpade. I schackklubben uppskattas en form av intelligens, i författargruppen till studentspexet en annan.

 

Men egentligen, är inte det här alldeles uppenbart?

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i h-vete ska man tänka på fråga 15, någon som förstår?

:shock:

 

Citat från min dagbok:

 

 

Mail från Ben Pridmore, fd världsmästare i IQ-test och minnesteknik samt VM-femma i "mental calculations world championship" ett år. Kort och gott, en hyfsat klyftig kille.

Hi Göran

 

I've discussed this with a friend, and we're both thinking it's number 5. It's symmetrical on a line with the others on that diagonal, and it has rotational symmetry like the others in the right-hand row (turn them 180 degrees and they look the same).

I'm not convinced, though! I'll let you know if I think of anything else.

 

Are you playing much othello lately, or just poker?

Good luck with whatever you're doing, anyway!

 

Ben

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/22729-tag-team-shahin-och-othello-koer-dagbok-324.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som ser något samband mellan

 

Hur många IQ-testfrågor måste jag svara på för att vara säker på min verkliga intelligens?

 

och

 

Hur många händer måste jag spela för att vara säker på vad min bb/100 händer ligger på?

 

;-)

 

och alla dessa bortförklaringar... liknar gamla hedliga bad beats, haha, ja, vi pokerspelare är oss lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ngt som inte riktigt stämmer, folk verkar ange lite väl höga resultat.

Eller detta är ett oberoende pokerforum va o inte en gren av ett mensaforum?

Själv lyckades jag med 132 o var jätteglad att hamna i 98e percentilen. :-D

Men med tanke på hur pass bra folk verkar ha lyckats i övrigt så ska man nog ta det med en STOR nypa salt. Jag tror absolut inte att jag är SÅ smart som detta testresultat indikerar.

 

Iofs så är det ju samma sak då man frågar hur mkt folk vinner respektive torskar på pokern, alltid en majoritet som går ordentligt plus i alla fall anger att dom gör det. Men i själva verket är förlorarna i majoritet.

Precis som att hälften ska lyckas under medel (dvs IQ<100) på IQ-test som är korrekt kalibrerade.

 

 

Jag ser några direkta orsaker till att dom presenteraderesultaten är så pass höga:

 

*Urvalet på dom som testar sig dvs att dom som vet med sig att dom är smarta är mer benäga att göra IQ-test.

 

*Dom som lyckas bra är mer benägna att presentera sitt resultat.

 

*Man förskönar sitt resultat

 

*Testet kan vara missvisande eller gammalt (testresultaten på IQ-tester har hela tiden gått upp ända sedan man introducerade sådana)

 

 

p.s. "If you´re so smart why aren´t you super rich" hette en bok som jag hade som kurslitteratur i finansiell ekonomi. Inte för att jag läste boken (då denna var bredvidläsning) men titeln är ngt att tänka på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

163

 

och då är jag extremt bakis och har inte sovit en blund inatt. Har halsfluss också så skulle nog kunna förbättre detta en hel del...

Hmm... vad fick du på de olika delarna där man kunde få max 20? Det går ju inte att få så mycket mer än full pott på alla delar, så det blir nog i alla fall svårt att "förbättra en hel del". Och vad jag fattade är maxresultatet 153 på det här testet?

 

 

IQ-resultat, jämförelser

Resultat

 

 

160

S-B V toppvärde

 

153

IV-test toppvärde

 

139

Poetic Genius Society

 

131

Mensa-samfund

 

125

genomsnitt för PhD & MD

 

115

genomsnitt för collegestudent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... vad fick du på de olika delarna där man kunde få max 20? Det går ju inte att få så mycket mer än full pott på alla delar, så det blir nog i alla fall svårt att "förbättra en hel del". Och vad jag fattade är maxresultatet 153 på det här testet?

 

LOL! *Vi har en mytoman ibland oss* 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol, tycker jag verkligen inte. Typ enda man behövde tänka efter på. De andra svaren var antingen självklara eller så hade man ingen aning och chansade. :D

Nje, detta var det ända där svaren var självklara. Annars så fick man tänka efter för att komma på att det nte var någon idé och sedan chansa :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...