Gå till innehåll

Hur skulle ni gjort? Vägledning


MaybePirog

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag är 19 år och tog nyligen studenten med hyfsade betyg på en bra linje. Jag har ett sommarjobb på ett lager där jag inte trivs. Jag sökte bara sommarjobb eftersom att det var planerat att jag skulle åka ner till Australien i höst med en kompis för att jobba. Det sket sig. Istället så ska jag åka ner till Irland efter jul med två kompisar och jobba där. Jag har spelat poker sedan september 06. Det har gått bra och jag tycker att poker är skitkul. Jag har tålamod och disciplin och är duktig på matematiskt tänkande såväl som psykologiskt tänkande. Jag har drömmar om att bli "pokerproffs". Jag skulle gärna vilja ge pokern ett försök i höst eftersom jag fortfarande bor hemma och har knappt några utgifter. Föräldrarna tjatar om att jag ska försöka få heltidsanställning på lagret jag nämnde. Men jag står inte ut med tanken att ha ett 8-5 arbete där jag har tråkigt och önskar att tiden går fort. Men det känns ändå lite ensamt att sitta hemma själv och grinda pokern, så jag har tänkt ut tre olika alternativ som jag sitter och tänker på.

 

1. Fortsätta jobba på lagret, tråkigt men jag får känna på arbetslivet och har en säker inkomst.

 

2. Spela poker på heltid, ca 5h/dag och även börja styrke- och konditionsträna hårt varje dag (behövs). Nu är ett bra tillfälle att ge det ett försök eftersom jag fortfarande bor hemma och iaf har något planerat till våren (Irland).

 

3. Försöka få deltidsjobb på lagret och resten av tiden spela poker. Jag får garanterat ca 5k/månad från lagret att leva på och behöver inte sitta ensam varje dag. Bör tillägas att jag har många vänner som jag umgås med på helger och kvällar.

 

Hur mycket jag räknat med att kunna tjäna på pokern i månaden är lite mindre än vad jag tjänar på lagret.

 

Hur skulle ni gjort?

 

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fortsätta jobba på lagret, tråkigt men jag får känna på arbetslivet och har en säker inkomst.

 

2. Spela poker på heltid, ca 5h/dag och även börja styrke- och konditionsträna hårt varje dag (behövs). Nu är ett bra tillfälle att ge det ett försök eftersom jag fortfarande bor hemma och iaf har något planerat till våren (Irland).

 

3. Försöka få deltidsjobb på lagret och resten av tiden spela poker. Jag får garanterat ca 5k/månad från lagret att leva på och behöver inte sitta ensam varje dag. Bör tillägas att jag har många vänner som jag umgås med på helger och kvällar.

 

Peace

 

Först, jag lever nummer 1 just nu.. Tråkigt men sant. Jag vill välja nummer 2 men väljer att inte göra det pga olika anledningar.

Du kommer tröttna på pokern så mycket efter ett tag och bli sjukt asocial. Sen sitter du där och har inget sug för spelet längre vad gör du då?

Nummer 3 låter bra i teorin men kommer troligen inte hända. Du är 19 bast och ska leva lite nu.. Du kommer plocka ut mycket pengar som du vinner och då tappar du nivåer och kommer ingenstans. Det krävs SJUK disciplin för både nummer 2 och 3.

 

Men känner du att du har disciplin och att pokern är verkligen skoj så prova nummer 3 för du bor trots att hemma och dina päron har fortfarande styr lite över dig. Men glöm inte att du gör det som känns bäst, så mitt förslag är:

 

nummer 1.3.. Fixa heltid men spela ändå! Du slutar 5 och har goda tider att spela på kvällen och håva in mycket pengar ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 1 såklart.

 

 

Du kan alltid spela poker på fritiden. Om och när pokern ger dig dubbelt så höga inkomster som jobbet så kanske du kan börja fundera på att bli proffs.

 

OBS Under tiden du har kvar jobbet så kan du använda dina pokervinster till att bygga rulle och gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur bra du är, men även om trean är en kompromiss tror jag att den kan vara bäst. Du är ung och bor hemma = ingen tung försörjningsbörda. Lagerjobb suger, enda poängen är att dra in deg och få kontakt med arbetsmarknaden. Eftersom du bor hemma är degen np och arbetsliverfarenhet får du även med deltid. Alltså är trean bra. Möjligen är tvåan ändå bättre om du är grym på poker, men det är svårt att veta - kanske även för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många pratar om hur viktigt det är med arbetslivserfarenhet i framtiden när man ska söka jobb. Men hur mycket bryr sig egentligen en arbetsgivare om ifall man spelade poker eller arbetade på ett lager som man inte alls ville jobba på året efter man slutat gymnasiet när man sedan söker jobb efter 4-5 års högskole/ universitetsstudier?

 

Jag förstår att det inte är så lätt att svara på, men ni som är lite äldre och har gått ut högskola eller universitet kanske kan ge ett lite generellt svar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många pratar om hur viktigt det är med arbetslivserfarenhet i framtiden när man ska söka jobb. Men hur mycket bryr sig egentligen en arbetsgivare om ifall man spelade poker eller arbetade på ett lager som man inte alls ville jobba på året efter man slutat gymnasiet när man sedan söker jobb efter 4-5 års högskole/ universitetsstudier?

 

Jag förstår att det inte är så lätt att svara på, men ni som är lite äldre och har gått ut högskola eller universitet kanske kan ge ett lite generellt svar i alla fall.

 

 

Mycket! Ett bra betyg ifrån en föredetta arbetsgivare visar att du kan passa tider och göra de uppgifter du blir ombedd att göra. Vilket skitjobb som helst är en jättebra merit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på 3.

 

Jag har testat 2 på deltid (i vuxen ålder, med ett stabilt och välbetalt jobb)och jag tror att om jag hade spelat poker på heltid skulle det bli nästan lika trist som det du beskriver i punkt ett. Man sitter där och gnetar och efter tio timmar i sträck har man ont i huvet och vrålar över alla idioter som drar ut en hela tiden. Bättre att ha ett jobb i botten, inte minst socialt, och spela poker på deltid. Man blir utbränd på pokern periodvis och då är det bra att kunna hålla uppe ett tag tills man är sugen och skärpt igen.

 

Dessutom ställer det höga krav på mental stabilitet att ha ett jobb där man periodvis går back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.

 

Om du tjänar mindre som proffs än att arbeta på lager håller det inte, därmed inte sagt att du aldrig kommer kunna utvecklas.

mitt krav för o sluta KTH var 50k/månad typ, då kändes skolan kall.

Inte ångrat mig på 3år iaf.

 

om lagret inte lockar, sikta högre.

 

om alternativ 3 funkar o pokern går bra, leta jobb som ger lite mer än pengar. Ett pokerproffs jag känner (sann historia) jobba som förskolekock och det var inte för pengarna. Till slut hade han inte råd att jobba utan kör bara poker.

(om man nu inte stjäl så ser jag itne mkt fördelar med lager, hitta jobb som ger dig; mat, förmåner, kontakter, nöje el ngt)

 

Sen så verkar detta vara lite mellanår då du säkert kommer plugga vidare senare så ta chansen o inte jobba ihjäl dig, man kommer få jobba resten av livet ändå på ngt sätt. Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...