Gå till innehåll

Vilket spel har minst varians?


HookaHey

Vilket pokerspel har minst varians för en tight spelare  

225 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket pokerspel har minst varians för en tight spelare

    • Limit Texas
    • Pot limit Texas
    • No Limit Texas
    • Sit 'n Go (alla spel)
    • Limit Five Card Draw
    • Pot Limit Five Card Draw
    • Limit Seven Card Stud
    • Limit Seven Card Stud Hi/Lo
    • Pot Limit Omaha
    • Pot Limit Omaha Hi/Lo


Recommended Posts

Vore kul att få igång en diskussion hur olika pokerspel skiljer sig från varandra. Vilka fördelar och nackdelar de olika spelen har osv. Därför lägger jag upp denna omröstning som utgångspunkt för en diskussion.

 

Rösta på det alternativ du tycker ger minsta möjliga varians för en tight spelare. Dra från dina erfarenheter och kom med teorier. Alla inlägg välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed limit omaha/8 FR
Jag håller med Djens. Det absolut säkraste spelet för en tight spelare måste vara FLO Hi/Lo FR. Det räcker att spela nötterna i princip. I värsta fall blir man utdragen och kvartad. Men hur mycket kan man tjäna på ett sånt spel?

 

Vilket spel har stöst risk/reward ratio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är FL Omaha Hi/Lo, det behövs ingen omröstning för det. Men det alternativet tog du inte ens med.

 

Kanske just därför jag inte tog med det. Ola med sina korta dryga svar :lol: precis som på fråga ola.

 

Poängen var först och främst att få fram en diskussion om skillnader mellan alla spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Djens. Det absolut säkraste spelet för en tight spelare måste vara PLO Hi/Lo FR. Det räcker att spela nötterna i princip. I värsta fall blir man utdragen och kvartad. Men hur mycket kan man tjäna på ett sånt spel?

 

Vilket spel har stöst risk/reward ratio?

 

Cripploi tjänade bra på spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjag la till det alternativet i omröstningen. Och det går liksom inte att rösta om, det bara är så, ett faktum.

 

Kan du va snäll o ta bort det nu :roll: , så vi får en ordentlig omröstning med de alternativ jag gav?

 

FÖ så håller jag inte med dig. Tycker 7 card stud hi/lo 9max isf skulle ha mindre varians om man spelade ubertight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är FL Omaha Hi/Lo, det behövs ingen omröstning för det. Men det alternativet tog du inte ens med.
Nope. Antagligen är det typ Razz eller limit draw om man tittar på typisk varians per hand i faktiska spel. Eller ja, det är väl typ 1-5 spreadlimit stöt utan ante när jag tänker efter.

 

Det finns inte att ett spel som ofta går till showdown med flervägspotter har låg varians. Möjligen kan du hävda "säkrast inkomst", men det är ju helt beroende av speltillgång snarare än något som har särskilt mycket med spelet att göra. I så fall är det ju low stakes NL som gäller eftersom det är lätt att kladda in en jäkla massa händer i det.

 

Dessutom så spelas o8 med mörkar istället för mikroante som i stöt, vilket gör enorm skillnad för variansen.

 

Och om vi nu ska ta hypotetiska spel så kan vi väl lika gärna ta femstöt utan ante eller bring-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fixed omaha 8 fullring kanske är låg varians om man nutpeddlar.

 

men 6max tycker jag det är riktigt jobbig varians om spelarna är hyfsade.

 

 

vilka är värst? PLO, 273D?

 

PLO SH och TNL är toppkandidater för högst varians för en tight spelare. Spelar man tight 273D så är nog inte variansen så farlig.

 

PLO 5/2, PLO 6, och kinapoker har ju alla skyhög varians, men är inte lika vanligt förekommande.

 

sökö Hi/Lo är ett spel med låg varians om det spelas tight/agressive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstade på NL, men det beror dels på att jag inte känner till de andra spelformerna.

Dels för att variansen för en tight "duktig" låglimit nutgrinder sällan överstiger 10 000 händer vilket du kan spela på ett par dar. Och till skillnad från FL så går det att på färre händer ta igen en badstreak genom att en eller två chipdonatorer kliver in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är väldigt intressant att röstningen är så jämn hittills. Det visar hur olika vår uppfattning om varians är. Eller kanske bara att alla har olika erfarenheter, vad vet jag :roll: .

 

Omaha är det enda spelet som inte fått några röster. Kan vi då säga att generellt har PLO högst varians av alla spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte nog om alla spelen för att ge ett svar, kan dock säga detta. Det är definitivt inte NL texas holdem. Själva begrepet no limit bidrar ju ganska kraftigt till att ge en "bredare" varians eller bredare fördelning.

 

Jag har läst mattumatesk stattestik sådesså! :-P

 

 

No limit gör att man kan få bort dragen man inte får bort i fixed limit.

 

 

Så spela No limit texas holdem - spela bara top-4 händer i och ställ in preflop så kommer variansen att vara väldigt liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No limit gör att man kan få bort dragen man inte får bort i fixed limit.

 

 

Så spela No limit texas holdem - spela bara top-4 händer i och ställ in preflop så kommer variansen att vara väldigt liten.

 

Låter rimligt att det är lättare att skrämma bort dragen i NL men jag har enormt svårt att tro att det skulle påverka variansen så pass mycket som det faktum att man kan gå all in gör. Dessutom antar jag att den här diskussionen gäller något slags genomsnittligt spel och inte ett sånt specialfall som att bara ställa preflop på top-4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt att det är lättare att skrämma bort dragen i NL men jag har enormt svårt att tro att det skulle påverka variansen så pass mycket som det faktum att man kan gå all in gör. Dessutom antar jag att den här diskussionen gäller något slags genomsnittligt spel och inte ett sånt specialfall som att bara ställa preflop på top-4.

 

Om du jämför variansen i absoluta termer mellan NL 1/2 med FL 1/2 så blir den naturligtvis större, iom att det handlar om större belopp i NL än i FL. Men om du spelar NL 1/2 så spelar du ju FL på mkt högre nivå, kanske 10/20, och då är all ins inte så viktiga längre.

 

Varians är ett mått på hur mkt resultatet typiskt sett skiljer sig från ens förväntade snittresultat (EV). I FL är det fler händer där det skiljer sig ganska brutalt från ditt EV bla iom de många utdragningarna och draghänderna. All ins är rätt ointressanta egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det måste så klart bestämmas ifall det gäller NL och FL vid samma nivåer men det antog jag bara att det var och jag tror det var så trådskaparen menade. Ska man jämföra spelen så måste det ju nästan ske vid samma nivå på mörkarna annars tar man in för många parametrar.

 

Angående utdragningarna så är det som du säger antar jag att vissa händer kan ge resultat som avsevärt skiljer sig från EV på grund av utdragningar men detta gäller väl även i NL p.g.a. av att man kan vinna eller förlora väldigt stora potter?

 

Är det ingen som har en enorm databas med HH för alla spelen som kan avgöra den här diskussionen här och nu? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...