Gå till innehåll

Anhålla eller häkta?


Cyntax

Recommended Posts

Du är antingen häktad på "sannolika skäl" eller "skäligen".

 

Och således är ett anhållande en tillfällig väntan på häktning och åklagare ska inom 72 timmar till domstol lämna en häktningsframställan för att begära häktning, annars är det fri fot som gäller.

 

Wikipedia rockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 saker "anhållen" annat ord för omhändetagen av polis tex, Om skälen är starka föreligger en "häktning" tills dommare/åklagare/advokat överlägger om häktningsförhandlingar. har för mej det är så

 

Nej, åklagare beslutar om anhållande. Inom tre dygn måste beslut om häktning tas - av tingsrätt. Om ingen häktning sker skall personen försättas på fri fot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajaja, det där kan jag. Ni kan det iaf. inte till 100%, ser jag.

Jag pikade den som hade skrivit artikeln!

2 saker "anhållen" annat ord för omhändetagen av polis tex, Om skälen är starka föreligger en "häktning" tills dommare/åklagare/advokat överlägger om häktningsförhandlingar. har för mej det är så
Nej så är det inte.
Nej, åklagare beslutar om anhållande. Inom tre dygn måste beslut om häktning tas - av tingsrätt. Om ingen häktning sker skall personen försättas på fri fot.
Delvis rätt. Även polis kan anhålla i brådskande fall.

 

Men nu var det inte för att få en lektion i processrätt som jag startade tråden. Den kursen har jag redan läst.

 

Lås tråden och kasta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Polisen griper i brådskande fall, de anhåller ingen. Däremot kan de verkställa ett anhållningsbeslut av åklagaren som således är den som beslutar om anhållning. Rätten häktar folk. Lagen är skriven lite avigt så att folk ska häktas först, därefter anhållas och till sist gripas (något förenklat). I praktiken så blir det dock tvärtom. Man grips av polisen och anhålls sedan av åklagaren om skäl finns för det och till sist kan man häktas. För att kunna häktas får det dessutom inte vara uppenbart att påföljden kommer stanna vid böter (men det finns naturligtvis fler krav än så).

 

Dessutom får vem som helst gripa någon som begår ett brott varpå fängelse kan följa under förutsättning att man påträffar gärningsmannen på bar gärning eller flyende fot (vilket leder till att även en åklagare skulle kunna gripa någon). Detta kallas för "envarsgripande". Eftersom man inte kan räkna med att gemene man vet vilka brott som kan ge fängelse så är det inte straffbart att envarsgripa någon som bara begått ett bötesbrott, såvida det inte sker uppsåtligen, då kan det vara tal om ett olaga frihetsberövande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...