Gå till innehåll

PLO - Hur spela ds A-A-x-x preflop?


Rebonius

Recommended Posts

Eftersom jag oftast limpar in med de andra händerna jag spelar så limpar jag in med A-A-x-x också. Om det är re-raisat före mig brukar jag försöka dega in. Ska jag bara syna här eller ska jag höja igen?

Gör jag rätt som spelar A-A-x-x för setvalue eller för att få in över halva stacken preflop?

 

Inte några speciella reads.

 

PokerStars Game #10443587811: Omaha Pot Limit ($0.10/$0.25) - 2007/06/15 - 04:13:08 (ET)

Table 'Isabella III' 6-max Seat #2 is the button

Seat 1: tomgus456 ($25.65 in chips)

Seat 2: zf1879 ($28.75 in chips)

Seat 3: Jackman ($3.95 in chips)

Seat 4: LeChuck77 ($10.20 in chips)

Seat 5: xxxxalexxxx ($15.35 in chips)

Seat 6: MDreAc ($44.85 in chips)

Jackman: posts small blind $0.10

LeChuck77: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to tomgus456 Ace of ClubsAce of SpadesQueen of Clubs5 of Spades

xxxxalexxxx: calls $0.25

MDreAc: folds

tomgus456: calls $0.25

zf1879: raises $0.50 to $0.75

Jackman: calls $0.65

LeChuck77: calls $0.50

xxxxalexxxx: calls $0.50

tomgus456:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slowspela? Nej. Undantag om det sitter någon eller några lösa spelare som du vet kommer raisa och då kan slå om mot.

 

På högre nivåer kan du få se limpande med AAxx av en del proffs. Jag gillar det inte eftersom du får ta svårare beslut på floppen.

 

Personligen sätter jag gärna in hela stacken med AAxx preflop. Men det är beror ju på om man får "svar" på sin raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dega in max!

 

Enda gången du inte ska dega max är om du nu har en sådan shortstack som du vet kommer ställa bakom och hans höjning gör att du har rätt att dega om bakom (om han höjer mer än halva din höjning). Men det kan vara jobbigt att hinna räkna på så dega du max.

 

Jackman skulle säkert gärna isolera sig med dig i potten men det är oftast för jobbigt att hinna räkna ut vad du måste höja för att om/när han degar all in så får du rätt att slå om ännu en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slowspela? Nej. Undantag om det sitter någon eller några lösa spelare som du vet kommer raisa och då kan slå om mot.

 

På högre nivåer kan du få se limpande med AAxx av en del proffs. Jag gillar det inte eftersom du får ta svårare beslut på floppen.

 

Personligen sätter jag gärna in hela stacken med AAxx preflop. Men det är beror ju på om man får "svar" på sin raise.

 

Blir det verkligen svårare beslut på floppen om man limpar ?

 

Jag har bara spelat mycket omaha i några veckor och det har gått riktigt bra.....men min stora stora läcka är AAXX, jag har plussat c:a $4000 men det skulle nog vara minst 10k om jag foldat alla AAXX pre.

 

Jag har oftast pottat vad som går pre för att sen varierat med / pott /halv pott /CR pott / CC / CF på floppen. Normalt kanske man får in 1/5 av stacken pre för att sedan förlora mycket mer alla gånger som man inte får potten direkt på floppen. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska göra för att tjäna pengar med den handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Här pottade jag, snubben efter mig gick all in och jag och en till synade. Han ena hade K-K-x-x och han andras kort såg jag inte.

Men alla som säger att man alltid ska höja så mycket med A-A-x-x, betyder det inte också att man ska höja med alla andra händer man spelar?

Ibörjan pottade jag alltid med A-A-x-x preflop, men jag gjorde det även med alla andra händer, är det bra eller dåligt? Det kändes som att det blev väldigt svåra beslut både när jag pottade med så många händer före floppen och fick flera synare. Och om man pottar med bara A-A-x-x preflop blir man väl sönderläst även på $25 borden efter ett tag?

Kan tilläggas att jag är ny på PLO cashgame, har bara spelat PLO Heads Up SnG förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det verkligen svårare beslut på floppen om man limpar ?

 

Jag har bara spelat mycket omaha i några veckor och det har gått riktigt bra.....men min stora stora läcka är AAXX, jag har plussat c:a $4000 men det skulle nog vara minst 10k om jag foldat alla AAXX pre.

 

Jag har oftast pottat vad som går pre för att sen varierat med / pott /halv pott /CR pott / CC / CF på floppen. Normalt kanske man får in 1/5 av stacken pre för att sedan förlora mycket mer alla gånger som man inte får potten direkt på floppen. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska göra för att tjäna pengar med den handen.

 

När jag började spela Omaha hade jag också en stor läcka med AAxx... Jag har helt enkelt börja vika den ofta på floppen om man möter 3-4 motståndare..

 

problemet med limp-raise är ju att man i stort sett spelar med öppna kort...

 

Jag CBettar i stort sett aldrig jobbiga floppar (CBar som i missat totalt och har AA utan FD eller SD t.ex) mer än HU (och jag fått in minst 20% av stack preflop...)

 

På ett aggro bord limp-reraisar jag ofta (men med fler händer än AAxx också).. eller limp-synar om jag bara får en höjning utan någon syn emellan (eller pottar om om det är 0 limpare mellan mig och höjare.. hmm blev det där klart?)... på ett tajt bord så pottar jag alltid först in...

 

Grejjen är ju den att mot en motståndare är AA favorit... men möter du någon med AKQ5ss och QJ109ss så faller ju dina odds ganska dramatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Här pottade jag, snubben efter mig gick all in och jag och en till synade. Han ena hade K-K-x-x och han andras kort såg jag inte.

Men alla som säger att man alltid ska höja så mycket med A-A-x-x, betyder det inte också att man ska höja med alla andra händer man spelar?

Ibörjan pottade jag alltid med A-A-x-x preflop, men jag gjorde det även med alla andra händer, är det bra eller dåligt? Det kändes som att det blev väldigt svåra beslut både när jag pottade med så många händer före floppen och fick flera synare. Och om man pottar med bara A-A-x-x preflop blir man väl sönderläst även på $25 borden efter ett tag?

Kan tilläggas att jag är ny på PLO cashgame, har bara spelat PLO Heads Up SnG förut.

 

Du behöver inte potta alla händer du ska spela... JJ88 t.ex behöver man ju inte potta .. men har några limpat in innan så kan man ju limpa med =)

 

Potta KKxxss, AKJ10 s och ss, QJ109s och ss J1098s och ss och dylika kvalitetshänder... annars blir du helt klart för lättläst... även på low limit. :)

 

Man behöver inte alltid CB:a heller... vissa potter är det bara att ge upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar omaha på ungefär samma nivå på samma site, jag brukar dega med AAXX så länge som jag får in degen preflop, får jag bara in runt 10bb eller liknande så skiter jag i det och limpar istället. Det är ju ingen som viker på den nivån, den perfekta situationen är ju att potta upp utg och få ett omslag och nån körp som synar emellan, då kan man trycka på rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelsuitade ess spelar jag hårt före floppen. De två färgdragen maskerar ju handen en del även om man talar om att man har AA. Enkel- och osuitade AA spelar jag försiktigare.

 

EDIT: Om stackarna är riktigt djupa gillar jag att göra "AA-reraisen" med andra kvalitetshänder. Väldigt bra sätt att maskera sin hand. Om A floppar blir fi tvungen att vika, och träffar man tror fi att man missat floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte potta alla händer du ska spela... JJ88 t.ex behöver man ju inte potta .. men har några limpat in innan så kan man ju limpa med =)

 

Potta KKxxss, AKJ10 s och ss, QJ109s och ss J1098s och ss och dylika kvalitetshänder... annars blir du helt klart för lättläst... även på low limit. :)

 

Man behöver inte alltid CB:a heller... vissa potter är det bara att ge upp...

 

Tack, det låter bra!

Ska jag potta händer som 5789ds också? Och vad gör jag med händer som de ovan ifall någon höjer före?

 

Off Topic

Djens, jag har följt din dagbok och hoppas att motriggen vänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...