Gå till innehåll

Skall man höja här?


lagu2653

Recommended Posts

Nyss kommit in i rummet så jag vet inte hur någon spelar. Sitter på SB PF med 100 BB och ATo på hand. 3 har limpat. Skall man höja till 7BB (4BB + 1BB per limpare).

 

Hold'em eller Finns i sjön?

Hur många runt bordet?

Övriga spelares stackdjup?

Limit, No limit, Pot-limit?

Hur stora är blindsen?

Är motståndarna veklösa eller aggro?

Vilken spelstil har du?

(Ställ bättre fråga nästa gång så blir det lättare att försöka svara ;-) )

 

Generellt sett tycker jag ATo är lite för klen för att pressa 3 limpare och en BB som inte talat ännu om vi nu antar Hold'em, full ring, djupa stackar, no-limit på nivån NL20/NL50/NL100 mot vekalösa motståndare men en syn är det värt. Hoppas på en bra flopp men vet om att ATo är en problemhand.

Lätt att bli indragen i en dyr pott som du förlorar mot fi med bättre kicker / tvåpar med t.ex. A5, och ifall du skulle få jättebra träff på floppen är det svårt att få betalt. Men allt är ju situationsberoende och utan reads är det imho 50-50 mellan syn och höjning.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL microlimit 10 spelare runt bordet folk sitter med mellan 50 BB och 150 BB. Jag tight aggro. Andra... Ultimate Bet NL2 De foldar direkt på floppen om någon betar och ingen har satt något. Många limpar PF.

 

Fortfarande en farlig hand att spela.

De som foldar direkt efter floppen är de som spelar rätt men hur gör du om floppen kommer typ A85, två i färg?

Säg att du betar 4BB som en CB (ca 1/2 - 2/3 pott) och får med dig en spelare. Turn "ofarlig" 4 som inte fyller färgen. Vad att göra nu?

Du har kastat in totalt 5 BB (4,5 frivilligt) i en pott där du är slagen av en myriad av andra händer. A8, A5, A4, 88, 55, (AA), 67, AJ, AD, AK, ... och har dessutom ett potentiellt färgdrag kvar att skydda dig emot så du måste enligt alla teorier beta vidare, allra minst 1/2 pott för att inte ge fi odds att dra till färgen och att ge upp initiativet på turn sätter dig bara i en tråkig sits på river då en check/syn blir som att syna i blindo.

Problemet är inte bara handen ATo utan även din position. SB pratar ju alltid först på alla gator efter floppen och det gör knappast problemhanden lättare att spela.

 

Men en höjning preflop då? Vad talar för det, egentligen?

Mikrolimitnivån är ju inte känd som stället där folk limp-foldar preflop. Allt för ofta får man limp-syn från +3 spelare nästan oavsett höjning och även om 7BB är i saftigaste laget att syna för första limpare räcker det ofta att han (första) är tillräckligt lös och synar för att många andra också ska gå med (potoddsen blir ju lockande för andra och tredje limparen).

Då är du i samma situation men med en ännu större pott vilket betyder ännu dyrare CB för att behålla initiativet.

 

Nej, jag hävdar fortfarande att ATo ur position är en potentiell dödsfälla och grymt svårspelad. Handen ser bättre ut än den verkar, lätt att förälska sig i och därmed svår att släppa. Vinner lite, förlorar stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold varje dag i veckan (i det aktuella sammanhanget). Att höja på SB efter ett gäng limpare på microlimit åstadkommer väl ganska sällan något annat än att alla synar igen. Jag skulle därför hellre höja med en SC eller ett pocketpar än en hand som "alltid" är dominerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold varje dag i veckan (i det aktuella sammanhanget). Att höja på SB efter ett gäng limpare på microlimit åstadkommer väl ganska sällan något annat än att alla synar igen. Jag skulle därför hellre höja med en SC eller ett pocketpar än en hand som "alltid" är dominerad.

 

Inte ens en syn (0.5BB) givet att man lovar sig själv att kasta skräpet om man inte träffar stenhårt?

Det borde finnas något sätt att få +EV på handen annat än att kasta pre, eller har jag mina rosa glasögon på mig nu igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens en syn (0.5BB) givet att man lovar sig själv att kasta skräpet om man inte träffar stenhårt?

Det borde finnas något sätt att få +EV på handen annat än att kasta pre, eller har jag mina rosa glasögon på mig nu igen?

 

Problemet är imho att det finns så väldigt få floppar vi verkligen är säkra på att vi gillar när vi är uppe mot 4 fi med AT. Hur bra flopp vill du ha, och hur stor sannolikhet är det att du får den? Är det säkert att vi klarar att hålla vårt löfte att kasta skräpet när floppen kommer AJT och det blir action?

 

Jag säger inte att det är fel att syna - bara att jag skulle folda. Delvis beror det på att jag vet mina svagheter. En riktigt bra postfloppspelare har säkert EV+ på att syna här, men jag tror inte att jag är en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är imho att det finns så väldigt få floppar vi verkligen är säkra på att vi gillar när vi är uppe mot 4 fi med AT. Hur bra flopp vill du ha, och hur stor sannolikhet är det att du får den? Är det säkert att vi klarar att hålla vårt löfte att kasta skräpet när floppen kommer AJT och det blir action?

 

Jag säger inte att det är fel att syna - bara att jag skulle folda. Delvis beror det på att jag vet mina svagheter. En riktigt bra postfloppspelare har säkert EV+ på att syna här, men jag tror inte att jag är en av dem.

 

Då är vi två. 8-)

 

Jag märke att jag började säga emot mig själv lite där, sorry OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold varje dag i veckan (i det aktuella sammanhanget). Att höja på SB efter ett gäng limpare på microlimit åstadkommer väl ganska sällan något annat än att alla synar igen. Jag skulle därför hellre höja med en SC eller ett pocketpar än en hand som "alltid" är dominerad.

 

Man foldar ALDRIG AT här. Däremot känns raise kallt iom att du är ur position. Skillnad om du sitter på knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna bägge två.

 

Själv är jag novis på NL. Därför frågan.

 

Helt enkelt för att AT är en hyfsat stark hand, troligtvis det starkaste esset involverat i handen givet preflopaction (AJ, AQ och AK hade alla förmodligen höjt preflop) och det kostar en halv big blind att se en flopp som kan ge dej en stor pott om floppen kommer ex TTx eller KQJ. Den som tycker att man ska folda här på grund av att det kan bli svårspelat efter floppen bör se över sitt postflopspel istället, för det är isf där bristen ligger snarare än att AT skulle vara så dålig att den inte är värld att syna in från sb med efter flera limpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt för att AT är en hyfsat stark hand, troligtvis det starkaste esset involverat i handen givet preflopaction (AJ, AQ och AK hade alla förmodligen höjt preflop) och det kostar en halv big blind att se en flopp som kan ge dej en stor pott om floppen kommer ex TTx eller KQJ. Den som tycker att man ska folda här på grund av att det kan bli svårspelat efter floppen bör se över sitt postflopspel istället, för det är isf där bristen ligger snarare än att AT skulle vara så dålig att den inte är värld att syna in från sb med efter flera limpare.

 

Tack för det uttömmande svaret. Då var jag inte helt fel ute. Gäller bara att bli bättre postflopp oxå då :lol:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...