Gå till innehåll

PRG: JamFold Program


w00d

Recommended Posts

Jag skrev ihop ett program som kollar JamFold för olika händer.

Fick idén efter att ha sett Heltoks SnG-film där han använder nån tabell av något slag :]

 

Det bygger på en .txt-fil som jag hittade i 2+2-forumet.

Jag har faktiskt ingen aning om statistiken är bra eller inte, så ni som har koll får gärna prova och se om den verkar rimlig. Har ni någon annan lista som ni vet är bättre så skicka gärna över den.

 

Som standard visar den en BB-ratio (Effektiv stack dividerat med BB) från 1 till och med 20. Vill man visa mer så får man skicka in ett heltal som parameter till programmet.

ex: JFP.exe 100

då visar den BB-ratio från 1 till och med 100

(Detta går att göra i en genväg t.ex.)

 

Jag vet inte om detta kan vara till användning för någon, men förhoppningsvis tycker någon det är smidigare än att sitta och leta i en lista själv :]

 

 

Givetvis kommer jag såsmåningom att ta sjukt mycket betalt för programmet samt att det kommer att släppas en 30-dagars trial med ett GUI helt i 3D (stöds dock endast av DirectX10-kort och kräver Vista).

 

 

Länk till programmet:

http://hem.bredband.net/crozk/JFP.rar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar jättesmidigt om det är en lista som funkar bra naturligtvis. Du har ingen länk till vart du hittade den? Om inte annat var väl heltoks lista från mathematics of poker, känns inte helt omöjligt att få tag på. Heltok kanske t.om scannar in den åt dig om du ber snällt :D

 

Bara så jag fattat rätt, effektiv stack, innebär det även motståndarens stack. Om motståndaren t,ex har jätteliten stack på BB och du sitter på smalblind kan man använda programmet för att bedömma hurvida det är rätt att jamma med 72off.

 

Jättebra inintiativ hursomhelst, kommer underlätta SNG beslut oerhört, jag ska leka lite med resultaten jämfört med SNG wiz tänkte jag och se lite vad som händer.

 

 

Hm en grej till bara, bör man inte ta hänsyn till hur många spelare det är kvar osv, eller hur är dom här listorna uppbyggda egentligen, hur har man tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Verkar jättesmidigt om det är en lista som funkar bra naturligtvis. Du har ingen länk till vart du hittade den? Om inte annat var väl heltoks lista från mathematics of poker, känns inte helt omöjligt att få tag på. Heltok kanske t.om scannar in den åt dig om du ber snällt :D

 

2. Bara så jag fattat rätt, effektiv stack, innebär det även motståndarens stack. Om motståndaren t,ex har jätteliten stack på BB och du sitter på smalblind kan man använda programmet för att bedömma hurvida det är rätt att jamma med 72off.

 

3. Hm en grej till bara, bör man inte ta hänsyn till hur många spelare det är kvar osv, eller hur är dom här listorna uppbyggda egentligen, hur har man tänkt.

 

1. Jag hittade den på nedanstående länk.

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=10379436&an=0&page=0

Tror inte jag känner för att skriva en så stor text-fil själv utifrån några bilder :]

Tvivlar på att det går att få ut något vettigt format om man scannar.

 

2. Som jag har förstått det är det den minsta stacken man ska ta hänsyn till när man går all-in från button när alla foldat fram till en. Men förmodligen kan man stjäla från SB också.

Jag tror det ska funka så som du beskrev i exemplet med 72o :]

 

3. Som sagt så tror jag bara det gäller när alla foldat fram till dig. Men om någon här inne vet hur det egentligen ligger till så vore det fint o få det berättat :]

 

Edit: Antar den här listan påminner om SAGE, och det är väl designat för heads-up spel om jag inte har helt fel. Men jag antar att det är applicerbart när det bara är ett fåtal spelare kvar och man vill stjäla blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde inte heltok den,när det var rätt många spelare kvar? Kanske inte är nån dum idee att skaffa mathematics of poker iaf, ett välfungerande sånt här program verkar jättepraktiskt.

 

känns inte som nån större svårighet att göra ett till heads up spel heller enligt Sage-systemet, men det funkar bara under 10 bb om jag fattat rätt. I princip skulle man således kunna köpa in sig kort i heads up cashgame med ett sånt program och spela mer eller mindre perfekt poker, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde inte heltok den,när det var rätt många spelare kvar? Kanske inte är nån dum idee att skaffa mathematics of poker iaf, ett välfungerande sånt här program verkar jättepraktiskt.

 

känns inte som nån större svårighet att göra ett till heads up spel heller enligt Sage-systemet, men det funkar bara under 10 bb om jag fattat rätt. I princip skulle man således kunna köpa in sig kort i heads up cashgame med ett sånt program och spela mer eller mindre perfekt poker, eller har jag fel?

 

Fixar någon fram en ny lista kan jag säkert anpassa koden så den funkar efter den listan. :)

 

Om någon förresten har MoP och orkar jämföra min lista med tabellen i boken så vore det nöten :]

 

Att man spelar perfekt poker är väl en överdrift, men man minskar iaf försprånget en bra spelare har rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tabellen är en lösning för HU sb vs bb jam/fold NLTH som antagligen är nära på optimalt för vanlig NLTH vid stackdjup kring 8bb.

 

i smallstakes HU cashgame dödar raken en om man shortstackar.

 

när man spelar SNG etc får man tänka på att värdet av chipsen inte är konstant, alltså kan jam/fold lösningen vara EV- jämfört andra strategier. men när det väl är HU så är den antagligen nära optimal. kanske någon smart matematiker i framtiden hittar en bättre lösning med limp etc som visar sig ha bättre förväntat värde i sb genom att ibland completa, minraisa, completefolda etc, vem vet, det får framtiden utvisa.

 

tror ni överskattar tabellen lite. är inte heliga graalen direkt och motståndarna spelar ju inte optimalt på långa vägar så man gör nog klokt i att avvika från den rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi SnG-spelare tycker ju om att spela som bottar efter ett bestämt mönster. Vi tycker att det hade varit bäst om alla fick varsin sån här lista att spela efter så att alla spelade bäst hela tiden. På så sätt behöver vi inte busta bara för att en fisk synar med fel hand. Vi gillar inte avvikande spel. Det funkar inte förstår du heltok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tabellen är en lösning för HU sb vs bb jam/fold NLTH som antagligen är nära på optimalt för vanlig NLTH vid stackdjup kring 8bb.

 

i smallstakes HU cashgame dödar raken en om man shortstackar.

 

när man spelar SNG etc får man tänka på att värdet av chipsen inte är konstant, alltså kan jam/fold lösningen vara EV- jämfört andra strategier. men när det väl är HU så är den antagligen nära optimal. kanske någon smart matematiker i framtiden hittar en bättre lösning med limp etc som visar sig ha bättre förväntat värde i sb genom att ibland completa, minraisa, completefolda etc, vem vet, det får framtiden utvisa.

 

tror ni överskattar tabellen lite. är inte heliga graalen direkt och motståndarna spelar ju inte optimalt på långa vägar så man gör nog klokt i att avvika från den rätt ofta.

 

 

Ja vi överskattar det säkert. Men som nybörjare vill man väl gärna ha nåt fast att luta sig lite på när man är osäker runt bubblan och 3 spelare så man spelar hyggligt åtminstone.

 

Man får väl va observant när det är nån riktig shortstack med i spelet och kanske fega lite, i det läget.. men annars gör man väl inga megafundamentala fel om man följer den där hyggligt. Lite ev- ibland kankse men det kanske är värt det i långa loppet om alternativet är att göra riktiga idiotmoves, och så lär man sig förmodligen snabbare om man har nån guideline att spela efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw har läst en del om ICM beräkningar osv verkar rätt lätt, förutsatt man har nåt av de olika program som räknar ut ICM'et.

 

Hursomhelst allting bygger ju på vilka händer du kan pusha mot vilka motståndare beroende på stack. Om man standardiserar det så mkt att en tight synar runt 15% och en lös kanske 30% osv.. Borde finnas någon tabell över det här också så man slipper beräkna varenda jäkla hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Här var jag lite sen ser jag :)

Undrar dock om jag förstått rätt i detta!?

Push columnen innebär alltså hur många BB man själv har och om det då blir rätt att ställa och callcolumnen innebär hur många BB MOTSTÅNDAREN har som jag blir tvungen att syna eller har jag missuppfattat detta?

 

Så bör det vara ja :]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...