Gå till innehåll

NoQ:s turneringsresultat


Recommended Posts

  • Svars 222
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jag tänker mig att rimliga händer på FI är KK, AK och QcJc samt KcQc... AQ är också möjlig medan det känns som lite magstarkt spel med AJ... Jag tror att om han är ett aggro och om du har vikt för honom förut så är chansen mycket stor att han bluffar här med en hand som QQ eller KJ. Kanske så stor som 30-40%. Eftersom du bara får stryk av KK, AK, AA och 99 så känns synen självklar. Den hand som FI med störst sannolikhet sitter på är förstås AK med tanke på bettinghistoriken. Men du får ta den 20%-risken...(?):-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jo. klart det är men när man spelar för högt (för rullen), så e det ok tycker jag för att minska den redan höga variansen man får. på NL50 (som jag borde spela och med gott resultat senaste dagarna..) hade jag nog delat ut höjning på flop.

 

edit: lagt till lite saker inom ()

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här kommer en hand från den nivån som jag brukar spela.

 

6-max NL50$

----------------------------

NoQ Stack 130$ utg+1 raises to 1.5$ with :Tc::Ts:

Fold

Fold

Fold

Fold

Fi in BB with 85$ in stack reraises to 6$

NoQ calls 4.5$

-----------------------------

Ok lite tankar kring Fi, av vad jag sett hittills. Verkar vara en tight spelare, han är en av de få som släpper sin blind regelbundet när man stealar. Släpper även på flopp om man cb:ar ifall han missat.

-----------------------------

Flop: :Qh::Th::3c:

-----------------------------

Fi bets 7$ into 12.25$

NoQ raises to 21$

FI tänker en bra stund innan han synar.

-----------------------------

Turn: :As:

-----------------------------

Fi: Check

NoQ: Check

-----------------------------

River: :6c:

-----------------------------

Fi bets 17$ into 53.25$

NoQ?

 

Vad gör vi här, Fold, Call eller Raise?

Potten är 70$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att han är relativt tight så jag utgår ifrån det.

 

Pre, han re-raisar från BB så jag sätter honom på AK, AQ, AA-JJ. Kanske AJ, AT, 99, KQ och KJ också. Nu vet jag inte hur din image, men den här rangen verkar hyfsat rimlig.

 

Floppen är ju onekligen rätt bra och hans cb känns sådär halvvekt. Att han tänker länge kan vara för att han vill att du ska tro att han är jättesvag. Om man utgår från den range jag sätter honom på pre så är AKs, AJs, AQ, AA, KK, QQ och KJ rimligt att han skulle kunna syna med.

 

Turn ... jag gissar att du checkar för att hålla nere potten? Jag tycker det är OK, visserligen kanske du ger färgdraget ett gratiskort men jag tror inte du får betalt av så många händer du slår i det här läget, däremot kan du säkert få en fet checkraise mot dig ibland.

 

River. Alltså, om du vill höja här tycker jag du kunde ha bettat på turn istället. Vilka händer betalar av dig? (typ AQ, 33, AT)

Däremot har du genom att checka bakom på turn gett honom en möjlighet att bluffa river så jag ser inte hur du skulle kunna motivera en fold. Du behöver vara good 1 gånger av 5 så syna!

 

Skulle vara kul att höra dina tankegångar kring turn/river. Var du rädd eller slowplayade du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

 

Jag uppfattade nog honom som ännu tightare än vad ni gör.

Rangen jag satte honom på AA-JJ, AK, kanske AQ men förmodligen inte.

Resten av medelstarka händer trodde jag bara han hade synat med och crap foldat.

 

Hela tanken när jag synade hans reraise var att jag sannolikt ligger efter men har oddsen för att syna för att träffa triss, annars släpper jag handen relativt enkelt.

 

Floppen gillar jag.

Att han tänkte länge på min reraise kändes som verkligen om han tänkte på att folda ett överpar.

När turn kommer A är jag sjukt rädd för AA men inte det minsta för KJ mot denna motståndare.

När han betar ut river känns det som jag är slagen, men det är för billigt så jag synade. Å visst satt han på AA.

 

Men som sagt, det kanske var för vekt spelat ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, nu kommer jag in för sent igen...

 

Har lite svårt för checken på turn. Att han bettar ut floppen kan betyda nästan vad som helst, t ex ett cb med AK. När han synar din reraise blir rangen mindre. Tycker ändå inte att sannolikheten att du är slagen är större än 20% (det är AA och QQ vi snackar om här...) Jag satte honom på KK, KQ och AQ vid floppen. Tycker inte att man kan vara så rädd för över-set att man tar det piano på en sån livsfarlig bräda som det var på turn.

 

Visst, är du redan slagen så är det rätt att checka och sen syna. Men om du leder (vilket jag alltså anser att du gör 80 % av fallen) så måste det väl vara rätt att betta 3/4 pot för att ta hem potten direkt eller för att vinna ännu mer när han slasksynar med sin AQ. (?)

 

När du nu checkade på turn är ju riverspelet lite intressant. Han bettade ut 1/3 pott? Tycker att ditt move här beror på hur bra du tycker att motståndaren är. Är han en bra spelare tycker jag att du ska syna. Är han kass ska du reraisa.

 

Man kan ju välja att se det från andra hållet också. Du bettar utg, bb raisar du synar. Flopp kommer QhThx, bb bettar ut, du reraisar han synar. Turn A-ickehjärter... check-check. Vilken hand-range har du? Knappast KQ eller KJ... Knappast AA heller för den delen ( för farlig bräda för checken...) Det som återstår är AKs, AQ(inte så trolig) och möjligtvis AJs, tillsammans med KK-TT

 

När han bettar ut rivern gör han det antingen för att få värde i en stark hand, eller i ett försök att bluffa hem den, alternativt lägger han ett stop-bet. Om han är bra försöker han inte bluffa hem den eftersom du med största sannolikhet har en träff värd att syna av med. Däremot kan det röra sig om ett stop-bet, han kanske t ex har AQ. Tycker dock att rangen för stop-bet-händer är liten här. Det är typ AJs, AKs och AQ...

 

Om han är bra är chansen större att han värdebettar här med ett monster eftersom han vet att du måste syna av pga turnspelet.

 

Om han är kass känns det som att han kan värdebetta en han du slår, liksom stopbetta och syna av med en hand du slår. Lägger han sig när du reraisar så är väl det ingen katastrof heller direkt. Frågan är bara om en kass spelare skulle värdebetta så lite? Vet inte... Men jag tycker det lutar åt raise om han är kass och call/fold om han är bra...

 

Ahhh.. nu måste jag jobba!!!:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas: Alltså, du sätter honom på KQ men inte AA på floppen? Det är betydligt mer troligt att en tight spelare höjer ur position pre med AA och synar raisen på floppen med AA än KQ. Jag kan gå med på att KQ ingår i hans range, men det är bland det absolut sämsta jag sätter honom på pre.

 

Det som gör checken på turn OK är ju att han troligtvis inte får något värde av en sämre hand (förutom AQ som du nämnde). Visst, du ger KQ och KK chansen att få ett freecard, men då snackar vi ändå om max 5 outs. Alltså, det känns lite som att du ignorerade att Noq sa att han var tight. Mot en unknown håller jag med om att man leder 80% av gångerna, mot en tight kille tror jag inte att det är så.

 

En annan aspekt är att Noq sitter med 2,5 inköp och kanske inte vill spela bort det i en marginell situation som denna.

 

Sen ser jag inte poängen med att höja river när rangen han synar med där är extremt liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm....

Tja, till att börja med kan NoQ bara förlora de 85$ som fi har...

 

japp, AA ingår såklart i rangen också, missade att ta med den handen men den finns ju mer eller mindre alltid med i rangen (både vid syn och höjning pre)..

 

Jag är ju ingen cash-game-spelare och jag hoppas det framgått vid det här laget, så ni får ju ta mina kommentarer med en nypa salt... Jag har dock absolut tänkt på att NoQ sa att han var tight. Grejen är bara att tighta spelare också spelar "löst" ibland för att mixa, det är därför som KQ finns med i rangen. Jag tror absolut inte att det bara är AQ KQ och KK man ger outs när man checkar turn. Kommer det ett av korten A,K,Q,J eller en hjärter så är man mer eller mindre körd om man utgår ifrån att fi var stark på floppen. Det som är bra med checken är ju dock att bluffen kan induces:as och det skedde ju också....(även om det nu inte var en bluff :-) )....Säger bara att jag tycker det är +EV att raisa turn. Att pusha all-in på turn kostar 35 för att vinna 50 (om han lägger sig) och 85 (om han synar), som han alltså måste vinna 35/85 = 41 % av gångerna för att breaka even...

 

Säg att snubben synar 75 % av gångerna... det betyder att 25% av gångerna tar NoQ hem (50+85)$, och 75 % av gångerna har Noq en chans att tjäna (85+35)$... Säg att denna chans är vad... 30% ? Då ska vi se....

 

0.25*85+120*0.75*0.3-35=21.25+27-35=13,25 $

 

+13.25$ per situation alltså med de oddsen jag angav.. Men visst, det är kanske mer +EV att checka..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm....

Tja, till att börja med kan NoQ bara förlora de 85$ som fi har...

 

Ja, fast då är han ju nere på 1 inköp igen. Det finns ju vissa fördelar med att sitta med 2,5 inköp ...

 

Jag är ju ingen cash-game-spelare och jag hoppas det framgått vid det här laget, så ni får ju ta mina kommentarer med en nypa salt... Jag har dock absolut tänkt på att NoQ sa att han var tight. Grejen är bara att tighta spelare också spelar "löst" ibland för att mixa, det är därför som KQ finns med i rangen. Jag tror absolut inte att det bara är AQ KQ och KK man ger outs när man checkar turn. Kommer det ett av korten A,K,Q,J eller en hjärter så är man mer eller mindre körd om man utgår ifrån att fi var stark på floppen.

 

Nä, det håller jag inte med om. Alltså, kommer en hjärter och fi inte sitter på färgen måste fi ändå våga bluffa river för att ta potten från Noq. Säg att fi sitter på AK och K kommer så måste han våga bluffa straighten osv osv. Det kräver ändå att fi gör ett move i dessa lägen.

 

Men visst, kommer ett scare-card så är risken stor att Noq får ett svårt beslut på river.

 

Det som är bra med checken är ju dock att bluffen kan induces:as och det skedde ju också....(även om det nu inte var en bluff :-) )....Säger bara att jag tycker det är +EV att raisa turn. Att pusha all-in på turn kostar 35 för att vinna 50 (om han lägger sig) och 85 (om han synar), som han alltså måste vinna 35/85 = 41 % av gångerna för att breaka even...

 

Säg att snubben synar 75 % av gångerna... det betyder att 25% av gångerna tar NoQ hem (50+85)$, och 75 % av gångerna har Noq en chans att tjäna (85+35)$... Säg att denna chans är vad... 30% ? Då ska vi se....

 

0.25*85+120*0.75*0.3-35=21.25+27-35=13,25 $

 

+13.25$ per situation alltså med de oddsen jag angav.. Men visst, det är kanske mer +EV att checka..?

 

Jag fattar inte var du får 35 ifrån (tror du räknar fel på hur mkt fi investerat i potten). Sen vinner han bara 50$ när killen foldar, du kan inte räkna de 35$ han just bettat som vinst. Det gör för övrigt att din uträkning ger Noq knappt +ev ...

 

På turn har fi 58$ kvar och det ligger 53.25$ i potten. Jag kan använda dina siffror (även om jag tror att 30% vinstchans är lite hög när han väl synar).

 

Snubben foldar = 25% sannolikhet. Noq tjänar 53.25$.

 

Snubben synar och vinner. Noq förlorar 58$. Chansen att detta händer är 0.75*0.7.

 

Snubben synar och förlorar. Noq tjänar 111.25$. Chansen att detta händer är 0.75*0.3.

 

Snabb uträkning: 53.25*0.25 + 111.25*0.75*0.3 - 58*0.75*0.7 = +7.89

 

Justerar man siffrorna lite, typ att han foldar eller vinner oftare så når man snabbt ett minus-resultat.

 

poängen med att raisa rivern kan jag iofs ifrågasätta lite jag också... men en poäng är kanske att få s k tilt-calls eftersom det är de sista 15$ or so av fi:s stack...

 

Tror du räknar helt fel här. Fi har investerat 6$ före flopp, 21$ på flopp och 17$ på river. Han borde ha typ 40$ kvar, dvs nästan ett helt inköp.

 

 

Insåg just att du är sjuk nog att skriva fel med flit bara för att provocera mig att skriva ett svar ... men mot bättre vetande så svarar jag ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ok... 2.5 inköp = 125$? Så 125-85 = 40$... blä mao..:roll:

 

Jag förstår den uppenbara fördelen med att ha ett stort inköp, d v s man kan vinna mer på en enstaka hand. Men nackdelen ser vi ju här, d v s man kan förlora mer på en enstaka hand. Är det +EV att ha en stor stack? (förmodligen ja eftersom allsmäktige Zalon yttrade sig positiv till daze-sizen)

 

Men alltså, såhärba: Finns det andra fördelar som ni känner till? Att ha en liten stack är ju som bekant ett bra vapen eftersom det kan vara otroligt svårläst när en spelare med 30 $ går all-in i en pot på 15$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på hur liten stacken är. Jag kommer ihåg när jag lirade cg för läääänge sedan och det var en fi som konsekvent satte sig med typ 12xbb. Det läskiga var att han plussade varenda jävla gång. Min poäng är väl kanske att det blir väldigt lätt poker med en liten stack, all in eller fold liksom. Generellt sett (inte bara enligt Zalon) brukar det väl anses att fördelarna med stor stack överväger de med liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på hur liten stacken är. Jag kommer ihåg när jag lirade cg för läääänge sedan och det var en fi som konsekvent satte sig med typ 12xbb. Det läskiga var att han plussade varenda jävla gång. Min poäng är väl kanske att det blir väldigt lätt poker med en liten stack, all in eller fold liksom. Generellt sett (inte bara enligt Zalon) brukar det väl anses att fördelarna med stor stack överväger de med liten.

 

Det beror ju på om man är sämre eller bättre än sina motspelare på bordet man sitter. Tror man ha sig en edge i postflop spelet så är ju djupare man är bättre.

Är man sämre är det ju klart fördelaktigt att sitta med en shortstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PokerStars Game #22085560107: Hold'em No Limit ($0.25/$0.50) - 2008/11/16 7:08:12 ET

Table 'Uppsala' 6-max Seat #1 is the button

Seat 1: ianuaXII ($101.50 in chips)

Seat 2: JabbaDia ($50 in chips)

Seat 3: Krimskrams ($24.20 in chips)

Seat 4: Saturnus75 ($30.70 in chips)

Seat 5: Nordq ($60.20 in chips)

Seat 6: Badface84 ($50 in chips)

JabbaDia: posts small blind $0.25

Krimskrams: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Nordq King of ClubsKing of Spades

Saturnus75: folds

Nordq: raises $1 to $1.50

Badface84: folds

ianuaXII: calls $1.50

JabbaDia: folds

Krimskrams: folds

*** FLOP *** King of Diamonds7 of HeartsJack of Hearts

Nordq: bets $2.50

ianuaXII: calls $2.50

*** TURN *** King of Diamonds7 of HeartsJack of Hearts10 of Clubs

Nordq: checks

ianuaXII: bets $7

Nordq: raises $7 to $14

ianuaXII: raises $16.50 to $30.50

 

XII har mixat friskt, vi har battlat hårt och senast vann jag på en rå bluff på turn där jag hade två överkort å han hade nååt bättre! Känns som han bluffat mig nångång tidigare oxå men synade inte.

 

Push to protect eller syna å hålla potten nere?

 

 

 

PokerStars Game #22085492412: Hold'em No Limit ($0.25/$0.50) - 2008/11/16 7:02:57 ET

Table 'Hollandia' 6-max Seat #6 is the button

Seat 1: llanboy23 ($52.85 in chips)

Seat 2: maxthethird ($49.20 in chips)

Seat 3: MASTORITZ ($24.25 in chips)

Seat 4: Diégo Marado ($11.95 in chips)

Seat 5: Nordq ($63.30 in chips)

Seat 6: Only11 ($45 in chips)

llanboy23: posts small blind $0.25

maxthethird: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Nordq 8 of Diamonds8 of Spades

MASTORITZ: folds

Diégo Marado: raises $0.50 to $1

Nordq: raises $1 to $2

Only11: folds

llanboy23: calls $1.75

maxthethird: folds

Diégo Marado: folds

*** FLOP *** 8 of Clubs7 of Hearts3 of Diamonds

llanboy23: checks

Nordq: bets $2.50

llanboy23: raises $3.50 to $6

Nordq: calls $3.50

*** TURN *** 8 of Clubs7 of Hearts3 of DiamondsJack of Hearts

llanboy23: bets $5

Nordq: raises $12 to $17

llanboy23: calls $12

*** RIVER *** 8 of Clubs7 of Hearts3 of DiamondsJack of Hearts4 of Diamonds

llanboy23: bets $27.85 and is all-in

 

Göra? bluffar han eller sitter han verkligen på 56?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...