Gå till innehåll

Ken i trubbel igen...


Musse

Recommended Posts

  • Svars 182
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej

 

Reserverar mig direkt mot att jag bara läst några sidor i tråden, men jag har stött på lite konstiga spekulationer och tänkte förklara vad frisläppandet kan betyda.

 

Ken anhölls som skäligen misstänkt efter beslut av åklagare. Åklagaren måste under anhållandetiden nå upp till misstankegraden på sannolika skäl (undantagsfall skälig misstanke). Åklagaren måste begära den anhållne häktad senast kl. 12 fjärde dagen efter anhållandet. På den tiden måste alltså åklagaren stärka sin misstanke mot personen. Görs genom förhör och genom att kolla fakta som framkommer. Innan personen anhölls har man givetvis säkrat viss bevisning för att nå upp till skäligen misstänkt. I detta fall troligen genom avlyssning av cevianmannens telefon innan denne anhölls och genom att kontrollera Kens affärer - mellan cevianmannen, samtalen och kens affärer. Man studerar också handlingsmönster - ex. allt man äger satsas i optioner strax innan stor nyhet - försäljning o sedan helt likvid innan nästa osv.

 

Åklagaren sa efter frisläppandet att misstanken kvarstod mot Ken. Kan tolkas som att misstanken inte stärkts, vilket åklagaren då ofta säger.

 

Även om misstanken stärkts till sannolika skäl kan åklagaren låta bli att begära häktad eller tingsrätten låta bli att häkta. Det måste finnas en grund för att personen skall sitta frihetsberövad. I detta fallet skall en häktning syfta till att Ken inte påverkar utredningen. Åklagaren uttalade att det inte fanns kollusionsfara (ken kunde inte påverka utredningen), vilket alltså betyder att åklagaren säkrat bevis genom ex. tfnavlyssning och handlingsmönster och att dessa bevis inte kan påverkas genom att Ken är på fri fot. Motsatsen är att det fanns vittnen att höra som inte Ken hade fått påverka. I detta fallet verkar det som att han fått ev. olovlig information från cevianmannen. Den personen kan han inte påverka - han är ju redan häktad med restriktioner.

 

Alltså i brist på mer information - åklagaren använde inte formuleringen att misstanken stärkts (vilket man ev. kan tolka motsatsvis) och att Ken sedan släpptes var inte överraskande på något sätt. Vad man kan säga är väl att om Ken varit insyltat på så sätt att han varit en av de drivande så hade han nog begärts häktad. Här ser det ut som att han använt info från cevianmannen - andrahandsinfo och tagit samma positioner - och är därmed mer perifier i utredningen.

 

Några tankar. Kanske skingrar lite /åklagaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget konstigt att man pratar aktieaffärer med sina kompisar. Pratar inte ni poker och tipsar om övervärde med era kompisar?

 

Klart man får prata poker och aktier med sina vänner, dock inte om man jobbar på / äger företaget i fråga och har insiderinformation.

Dom har väll tystnadsplikt om sånt eller? Annars skulle det inte vara olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är uppenbarligen helt oskyldig.

 

De har gripit massor i samband med cevianhärvan - och sedan släppt dom.

 

Det finns inget konstigt att man pratar aktieaffärer med sina kompisar. Pratar inte ni poker och tipsar om övervärde med era kompisar?

 

Ken Lennard kommer inte dömas, mitt tips. Någon som vill betta om det? Ger er 2.5 till 1 i odds. (Hoppas jag inte bryter någon regel här på PF nu.. Gör jag det så får ni ta det hela som ett skämt ;))

hur mycket kan du betta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

me_too: jag var inne på samma spår som dig. att ken verkar ha använt information som han fått av cevianmannen och nu återstår det bara att se huruvida ken visste om att detta var insiderinformation, eller ännu delikatare: om åklagaren lyckas bevisa att ken visste att det var insiderinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna gamla goding:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,626005,00.html

 

Gillar citatet:

"På Handels var Percy Barnevik och Lars Ramstedt idoler. Alla ville bli som dem, jobba 100 timmar i veckan, tjäna 100-tals miljoner. Men vad är de i dag? Rika och förnedrade."

 

ett annat guldkorn:

"Gör du någon samhällsnytta?

– Nej. Jag har funderat mycket på det men jag har kommit fram till att jag inte gör det. Inte nu, inte som pokerspelare.

– Det gör å andra sidan inte aktiehandlare heller, tycker jag"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...