Gå till innehåll

Kass turn, hur går vi vidare?


Recommended Posts

Spelat kanske 150 händer vid bordet, jag är inte reg här så ingen aning om fi är det heller. Han har gått från $200 till $700+ under tiden jag suttit vid bordet men genom standardsituationer, dvs nån stor set-ning osv. Han har dock varit rätt snäll mot mina blinds och tror inte jag sett honom raisa ur pos preflop tidigare.

 

 

NL $200 Texas Hold'em (No Limit)

Table 'Premium (6 Max)', 6 seats max, Real money

Seat 4 is the button. Small Blind $1, Big Blind $2

Seat 1 (playing) : HERO, amount $200.10

Seat 2 (playing) : Player 2, amount $142.30

Seat 3 (playing) : Player 3, amount $197

Seat 4 (playing) : Player 4, amount $519

Seat 5 (playing) : Player 5, amount $99

Seat 6 (playing) : Player 6, amount $708.80[/b

Player 5: Small Blind ($1)

Player 6: Big Blind ($2)

 

** Dealing Down Cards **

Dealt to HERO: [9d, 9s]

 

HERO: Call ($2)

Player 2: Fold

Player 3: Fold

Player 4: Fold

Player 5: Fold

Player 6: Raise ($11)

HERO: Call ($9)

 

** Dealing Flop **

Community cards: [9c, 5c, 2s]

 

Player 6: Bet ($16)

HERO: Raise ($46)

Player 6: Call ($30)

 

** Dealing Turn **

Community cards: [Ad]

 

Player 6: Check ($0)

HERO: Gör vad?

 

Tack för den floppen! Jag settar alltså, jag höjer hans CB direkt på floppen för att bygga pott. Han synar och vi kan väl då anta att han sitter på ett överpar, AKs/AQs i klöver är long shots.

 

Turnen suger ju rätt hårt, AA har dragit ut, JJ+ lär inte betala så mkt mer...

 

Bet? isf hur mkt? bet commitar ju oss i princip, kanske inte är en issue här iofs

check? nja, eller?

 

Vad är vettigt spel? Ska vi över huvud taget tänka på det eventuella draget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första höj preflop.

 

Floppen bra spelat. Bara att fortsätta bomba på turn. 2/3 - 3/4 pott. Syna givetvis alla omslag, ifall han nu har AA eller någon obskyr stege får du helt enkelt betala av med en träff som denna.

 

Synar han bara och det faller ett blankt på river är det bara att trycka in resten. IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Commit är inte ett problem i min mening. Har han AA är det bara att betala.

 

Om vi släpper ett kort finns det ju en vettig chance att han checksynar halvpot på river såvida flushkortet inte kommer i varje fall.

 

Dock tror jag ändå att jag skulle betta. Din motståndare har nog svårt att sätta dig på ett ess, iofs finns ju möjligheten att du kan ha A9 eller Acxc men om du har bluffig image / din motståndare är tiltad så kan du ju fortsätta och betta och representera en bluff. Isf lär du betta 60-70% pot eller mer, och hoppas att din motståndare inte tror på dig och sedan ställa river ifall han synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det höjdes preflop i princip varje hand, jag räknade med en raise bakom för att sen slå om, jag hade nog rätt tajt image på ett annars ganska löst bord. Borde väl ha nämnt detta... aja, därav limpen iaf. Sen när fi som jag inte sett panga så ofta preflop, och aldrig så här hårt, slår upp till $11 och jag har pos på honom.. ja. då väljer jag att bara syna för set value istället.

 

Jag får bara en så stark vibb av att han har nåt stål, typ QQ+. Folk respekterar ofta en UTG-limp från en tajt spelare och har de inte stålet men en höj-hand (typ nämnda AK/AQs) så är höjningen ofta mindre som för att se om vi vill slå om igen och isf sen ta det lugnt alternativt lägga direkt. Lite så är min erfarenhet iaf. Denna fi hörde inte heller till någon av de slaskiga vid bordet och han hade spelat ett par bra händer riktigt hårt och rättfram, inget trixande.

 

Om vi nu antar att fi har något av paren JJ+, vad är då bäst väg??

 

Bettar vi 'normalt', typ 50-80% pott kommer vi ju troligen få lägg av JJ-KK och av AA ett ställ som vi är committade att syna, inte så bra scenario eller hur?!

 

Kan ett riktigt mesbett vara ide? Betta typ $20 i $120-potten och kanske få raise eller iaf syn också av de lägre paren.

 

Check funkar ju för att sedan betta/höja på alla blanka rivrar och syna på J, Q, K och klöver (han bettar knappast på en klöver om han inte har dem själv...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar du spela fullring eller? jag respekterar aldrig en limp utg från en tight spelare. antar bara att han har ett litet par som de vill jaga set med

 

när du limpar preflop så minskar chansen att vinna en stor pot rätt rejält. om en tight spelare limpar utg, synar en stor raise för att sen höja min flopbet. då är det väl set 95 % av gångerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det höjdes preflop i princip varje hand, jag räknade med en raise bakom för att sen slå om, jag hade nog rätt tajt image på ett annars ganska löst bord. Borde väl ha nämnt detta... aja, därav limpen iaf. Sen när fi som jag inte sett panga så ofta preflop, och aldrig så här hårt, slår upp till $11 och jag har pos på honom.. ja. då väljer jag att bara syna för set value istället.

 

Limp-raise i ett 6-manna cashgame är ju bara dåligt.

 

Om vi nu antar att fi har något av paren JJ+, vad är då bäst väg??

 

Varför ska vi anta att han nu bara har dessa händer? AJo - AKs 77+ känns väl lite mera rimligt.

 

Bettar vi 'normalt', typ 50-80% pott kommer vi ju troligen få lägg av JJ-KK och av AA ett ställ som vi är committade att syna, inte så bra scenario eller hur?!

 

Vi ska beta samma summa oavsett hand i detta läge, ifall Fi sitter på JJ-KK så får vi ju inte betalt i alla fall på river om han nu inte träffar. Dessutom kan han ju sitta på ett färgdrag och vi vill ju gärna ta betalt av dragen. Som sagt sitter han på AA så är det bara att betala av. Ska vi vara rädda för absoluta nöten i varje hand kan vi ju lika gärna lägga ner. Detta är en No-brainer IMHO.

 

Kan ett riktigt mesbett vara ide? Betta typ $20 i $120-potten och kanske få raise eller iaf syn också av de lägre paren.

 

Nej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limp-raise i ett 6-manna cashgame är ju bara dåligt.

 

 

 

Varför ska vi anta att han nu bara har dessa händer? AJo - AKs 77+ känns väl lite mera rimligt.

 

 

 

Vi ska beta samma summa oavsett hand i detta läge, ifall Fi sitter på JJ-KK så får vi ju inte betalt i alla fall på river om han nu inte träffar. Dessutom kan han ju sitta på ett färgdrag och vi vill ju gärna ta betalt av dragen. Som sagt sitter han på AA så är det bara att betala av. Ska vi vara rädda för absoluta nöten i varje hand kan vi ju lika gärna lägga ner. Detta är en No-brainer IMHO.

 

 

 

Nej!

Håller med om allt förutom att jag tycker att 77+ är lite snävt. 22+ skulle jag vilja säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men orka med alla som säger "no-brainer", "han kan ha lite vad som helst" (22+, 77+ och allt vad ni sagt), "bara att betala av essen" osv osv. Försök vara lite mer nyanserade!

 

Varför ska vi anta JJ+? Jo av den enkla anledningen att jag bad er göra det för att sen fortsätta diskussionen därifrån. Att anta innebär att för stunden ta något för sanning och utgå från det. Att antagandet sen kanske visar sig felaktigt är irrelevant. Att anta något är inte heller detsamma som att tro något.

 

Visst borde jag kanske höja pre, jag bjuder på den eftersom tråden ligger i handanalys-delen. Frågan jag ville ha svar på är väl egentligen:

 

Hur spelar vi en hand i en relativt stor pott där bådas händer är ganska definierade och där turn kommer med ett kort som antingen stryper all action eller gör att vi förlorar hela stacken?

 

Ställd så blir den väl rätt lätt att svara på i och för sig: det är ingen mening att betta.

 

Är väl bara longshoten att han kan ha färgdrag som nästan tvingar oss att beta i den aktuella handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och visst kan han ha 27o också, likaväl som 22+ etc. Men känn efter vad som är troligt i den här handen baserat på vad jag sagt om motståndaren. Han har inga småpar, de höjer han inte pre ur pos mot en motståndare och han synar inte en raise ur pos på floppen. Har han settat så spelar han tillbaka direkt på floppen, särskilt ur pos. Han floatar inte överkort ur pos på floppen om han är lite tajt. Han höjer inte heller några sc ur pos pre mot en gubbe. Hans syn på floppen är ju det som rejält snävar åt hans HD, före det kan det visst vara en hel del olika händer även om det pga hans stil redan är rätt snävt.

 

Vad blir slutsatsen? Minst paren TT+ alt. AJs+, minst. Jag är som sagt villig att snäva åt hans HD ännu lite till: JJ+/AK/AQs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och visst kan han ha 27o också, likaväl som 22+ etc. Men känn efter vad som är troligt i den här handen baserat på vad jag sagt om motståndaren. Han har inga småpar, de höjer han inte pre ur pos mot en motståndare och han synar inte en raise ur pos på floppen. Har han settat så spelar han tillbaka direkt på floppen, särskilt ur pos. Han floatar inte överkort ur pos på floppen om han är lite tajt. Han höjer inte heller några sc ur pos pre mot en gubbe. Hans syn på floppen är ju det som rejält snävar åt hans HD, före det kan det visst vara en hel del olika händer även om det pga hans stil redan är rätt snävt.

 

Vad blir slutsatsen? Minst paren TT+ alt. AJs+, minst. Jag är som sagt villig att snäva åt hans HD ännu lite till: JJ+/AK/AQs.

 

Spelat kanske 150 händer vid bordet, jag är inte reg här så ingen aning om fi är det heller. Han har gått från $200 till $700+ under tiden jag suttit vid bordet men genom standardsituationer, dvs nån stor set-ning osv. Han har dock varit rätt snäll mot mina blinds och tror inte jag sett honom raisa ur pos preflop tidigare.

 

 

Men herregud, du har spelat 150 händer mot honom på en nivå som du inte normalt spelar i och du har aldrig sett honom raisa ur position. Med den informationen kan du omöjligt veta att han enbart har JJ+ AK,AQs. Känns meningslöst att ens diskutera. Detta är en NO BRAINER. Tyvärr så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men orka med alla som säger "no-brainer", "han kan ha lite vad som helst" (22+, 77+ och allt vad ni sagt), "bara att betala av essen" osv osv. Försök vara lite mer nyanserade!

 

Varför ska vi anta JJ+? Jo av den enkla anledningen att jag bad er göra det för att sen fortsätta diskussionen därifrån. Att anta innebär att för stunden ta något för sanning och utgå från det. Att antagandet sen kanske visar sig felaktigt är irrelevant. Att anta något är inte heller detsamma som att tro något.

 

Visst borde jag kanske höja pre, jag bjuder på den eftersom tråden ligger i handanalys-delen. Frågan jag ville ha svar på är väl egentligen:

 

Hur spelar vi en hand i en relativt stor pott där bådas händer är ganska definierade och där turn kommer med ett kort som antingen stryper all action eller gör att vi förlorar hela stacken?

 

Ställd så blir den väl rätt lätt att svara på i och för sig: det är ingen mening att betta.

 

Är väl bara longshoten att han kan ha färgdrag som nästan tvingar oss att beta i den aktuella handen.

 

Men om vi nu ska anta att han har JJ+. Ja beta 2/3 pot hoppas på en fisksyn av JJ,QQ,KK. Ifall han slår om vet du ju att han har AA, så då är det bara att folda. Enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, slutsatsen blir för min egen del iaf att det knappast är värt att betta över halvpott här, känns som enda handen man vill skydda mot är AXs klöver och bettar man "lite för lite" är väl chansen till omslag från dessa händer rätt stor vilket vi i så fall välkomnar. En större bet, 60%+ av potten, tjänar inget syfte här då vi får vik eller ställ från fi.

 

Postade handen därför att jag kände att jag gjorde ett misstag som bettade ca $90 tror jag det var, alltså 75% av potten. Svårt att vara kall där då det är längesen jag spelade regelbundet på nivån. Så här i efterhand känns väl handen rätt så enkel som nån sa, och det får väl ses som att jag lärt mig nåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men orka med alla som säger "no-brainer", "han kan ha lite vad som helst" (22+, 77+ och allt vad ni sagt), "bara att betala av essen" osv osv. Försök vara lite mer nyanserade!

 

Inte för att dissa men ffs...

 

Du säger ju själv att du sätter honom på den snäva rangen JJ+? Det var väl därför du avvek från din "styva" plan att limp/raisea med 99?

 

Om du nu tycker att rangen 22+ är en "no-brainer" så tyder väl det på att du inte borde avvikit från din "styva" plan?

 

Förresten, precis som nämnt tidigare respekteras ingen openlimp med 99. Själv respekterar jag aldrig någon som limpar vid något tillfälle (bortsett från fylla upp SB och checka BB för er som vill kalla det limpa)

 

Försök gå på ett rakt led nästa gång du är inne och gastar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger ju själv att du sätter honom på den snäva rangen JJ+? Det var väl därför du avvek från din "styva" plan att limp/raisea med 99?

 

exakt...

 

Om du nu tycker att rangen 22+ är en "no-brainer" så tyder väl det på att du inte borde avvikit från din "styva" plan?

Hur fick du till det här egentligen?? Jag tycker INTE att handen är en "no-brainer", jag klagade på folk som skriver att den e det och sen inte säger så mycket mer. Vad betyder det ens att tycka att en range är en no-brainer??

Jag förstår ärligt inte ens meningen.

 

Förresten, precis som nämnt tidigare respekteras ingen openlimp med 99.

Brukar du spela med öppna kort eller? Det är ingen som vet att jag har 99. För du kan väl inte mena "respekt" från er här på forumet? :roll:

 

Sen vid pokerbordet borde du kanske fundera på att respektera en limp-re-raise från UTG som spelat tajt och inte så trixigt...

 

 

Sån massa snack om respekt förresten, är det respekt du vill vinna vid bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det ens att tycka att en range är en no-brainer??

Jag förstår ärligt inte ens meningen.

 

Betyder att det är enkelt att sätta honom på en viss range.

 

Brukar du spela med öppna kort eller? Det är ingen som vet att jag har 99. För du kan väl inte mena "respekt" från er här på forumet? :roll:

 

Tycker du det är transparant spel att aldrig limpa? När jag ser någon openlimpa blir jag glad, för då är det med stor sannolikhet någon som är ganska dålig

 

Sen vid pokerbordet borde du kanske fundera på att respektera en limp-re-raise från UTG som spelat tajt och inte så trixigt...

 

Jag förstår, så din plan var att ur pos representera en hand som är aningen starkare än den du har?

 

Sån massa snack om respekt förresten, är det respekt du vill vinna vid bordet

Jag vill vinna pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och visst kan han ha 27o också, likaväl som 22+ etc. Men känn efter vad som är troligt i den här handen baserat på vad jag sagt om motståndaren. Han har inga småpar, de höjer han inte pre ur pos mot en motståndare och han synar inte en raise ur pos på floppen. Har han settat så spelar han tillbaka direkt på floppen, särskilt ur pos. Han floatar inte överkort ur pos på floppen om han är lite tajt. Han höjer inte heller några sc ur pos pre mot en gubbe. Hans syn på floppen är ju det som rejält snävar åt hans HD, före det kan det visst vara en hel del olika händer även om det pga hans stil redan är rätt snävt.

 

haha du kan då verkligen läsa dina motståndare. På 150 händer har du snappat upp följande:

 

- Han höjer inte småpar ur pos pre med limpare före

- Han höjer heller inte SC i samma läge

- Han trebetar varje gång han hittat set på flopp

- Han floatar inte överkort ur pos på floppen

 

Måste jag säga att du är aningen "djärv" när du drar dina slutsatser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...