Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska nu försöka sammanfatta mig själv som poker spelare och hoppas få en del inputs från er andra på hur jag tänker:

Historia:

Började spela till och från för 2 år sedan, i samband med pokerboomen. Har spelat lite live (mest homegames) men även turneringar med blandat resultat.

Dessutom spelar jag online och här börjar problemen.

- Online tiltar jag mer och gör idiotsynar, idiot ställ etc

- Online spelar jag cashgames 0.50/1 dollar Party eller 2.50/5 SEK SvS

OM vi håller oss till online spelandet så tänker jag såhär:

Jag kan spela på 0.25/0.50 ett tag och det går rätt hyffsat.

Går sedan upp ett steg och det kan flyta rätt bra med, problemet är att när jag förlorar pengar så är det ofta hela stacken, medans jag vinner många små potter oftast.

Nu till anledningen till varför jag sätter mig och skriver:

Igår kväll satt jag med 1000 SEK på 2.50/5 SEK SvS och spelade. Jag vinner pengar av "sämre" spelare som synar med sämre händer.

Efter ett tag går jag upp till nästa nivå och vinner där. Jag sitter nu med 2500 SEK och begår det stooora misstaget att gå upp till 7.50/15 SEK för att "testa".

Det slutar med den här handen:

***** Hand 323461844 *****

7.50/15.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 16 maj 2007 00:37:35

Frida 8 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Mastarn (3702.40)

Plats 2: breikaleg (3401.76)

Plats 3: ILDUCE444 (3112.35)

Plats 4: Hero (2500.85)

Plats 5: poker531 (2428.15)

Hero lägg LM 7.50

breikaleg lägg SM 15.00

** Giv **

breikaleg [N/A, N/A]

ILDUCE444 [N/A, N/A]

Hero[9s, 5s]

*** Bet Runda 1 ***

ILDUCE444 Lägg

Hero Syna 15.00

breikaleg Passa

*** Flop(Board): *** : [2h, 5h, 5r]

*** Bet Runda 2 ***

Hero Satsa 30.00

breikaleg Höj till 90.00

Hero Syna 90.00

*** Turn(Board): *** : [2h, 5h, 5r, Kr]

*** Bet Runda 3 ***

Hero Passa

breikaleg Satsa 195.00

Hero Höj till 390.00

breikaleg Höj till 945.00

Hero Höj till 2055.00

breikaleg All-in 3296.76

Hero All-in 2395.85

*** River(Board): *** : [2h, 5h, 5r, Kr, 6h]

*** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 4986.70

Mastarn [N/A, N/A] Högsta kort $(STR_G_CARD_DEUCE) Vinst: 0.00

breikaleg [5k, Er] Triss i femmor , ess sidokort Vinst: 4986.70

ILDUCE444 Lägger mig Vinst: 0.00

Hero [9s, 5s] Triss i femmor Vinst: 0.00

poker531 [N/A, N/A] Högsta kort $(STR_G_CARD_DEUCE) Vinst: 0.00

Sammanfattning:

1. Jag borde förstått att även han har trissen efter hans reraisar

2. Eftersom jag inte bettar ut på turn - tror han inte att jag har trissen?

3. Eftersom detta är över min nivå, chansar jag , synar och blundar för att jag hoppas att han sitter med överpar eller tvåpar

4. Frågan är om jag hade spelat handen likadant på min "normala" nivå

Så lite kommentarer på detta vore kanon.

1. Hur tycker ni jag resonerar

2. Är synen bra eller tomtespel

3. Varför vinner jag upp till en viss summa för att sedan förlora hela stcken på ett felbeslut?

Tack för att ni orkade läsa (ni swom gjorde det) :-)

:shock:

Postad

du förlorar allt eftersom du sattsar allt, så enkelt är det. det spelar ingen roll hur duktig du är, riskerar du hela din rulle varje hand så förlorar du den förr eller senare.

hört talas om money management?

EDIT: och ja, synen på turn kan man diskutera, vad tror du han gör så här med? par i K? du synar flopp och CR han på turn, han måsste ju ge dig creeds för en 5a, så då slår han antagligen den handen.

Postad

1. Folda pre (eller höj om fi är en rock). openlimpa i SB är inte bra.

2. Checkraisa inte turn (checksyna eller beta ut).

3. Checksyna river eller checkfolda om han överbettar. Lite beroende på vad som hände på turn då...

4. Posta inte resultat.

Tycker generellt att du överspelar handen ganska grovt när det är en limp-pott på 30 kr på floppen och BB kan ha exakt vad som helst...

Postad
Synar du med 95s? Varför..... :shock: Jag slänger då hellre den handen än bara synar...

För att jag tänkte smyga med... Vilket är det första misstaget jag gör. Det sätter mig i ett jobbigt läge om jag träffar och det gjorde jag såklart...:shock:

Postad
sluta med det!

Nått bra förslag på hur man kan stoppa sig själv från detta.

Det sjuka är att jag vet innerst inne att jag är illa ute, ändå gör jag det jag inte borde. Vet att det säkert har att göra med att det är mycket snabbare online.

Postad
Nått bra förslag på hur man kan stoppa sig själv från detta.

Att verkligen lyssna på nedanstående visdomsord borde fungera bra.

du förlorar allt eftersom du sattsar allt, så enkelt är det. det spelar ingen roll hur duktig du är, riskerar du hela din rulle varje hand så förlorar du den förr eller senare.
Postad

Ja, det går att sluta med det. Eller åtminstone dämpa.

Men då måste du sluta tänka "vilken otur jag har, bla, bla" och alla andra rutiner du har för att tycka synd om dig själv och jobba upp lite ordentlig tilt.

Om du kollar på hur bra spelare fungerar så sitter de inte och tänker på en massa tjafs som vilket kort som kommer komma vid all-in eller om de borde vunnit en pott.

Det är mycket den sortens tänkande som leder till tilt, och det är helt självvalt.

Postad

Bästa sättet för mig att undvika tilt är att analysera handen som gick dåligt ordentligt.

Om jag inser att jag gick in i handen som favorit och spelade rätt, fick FI att spela fel men hade otur så är det ju bara att vara glad och inse att i det långa loppet kommer man att vinna på det.

Inser jag att jag spelade fel så lär jag mig ju det och kan vara glad för att jag antagligen spelar handen annorlunda nästa gång

Postad

Fold pre, du får en drömflopp men har ingen aning vad bb sitter på på grund av preflopspelet. Redan på floppen hade jag börjat ana oråd, han höjer knappast med en 2a där och efter din syn så måste du inse att han med största sannolikhet har en femma, alt. 22.

På turn hade jag resonerat som så att jag har inte mkt investerat, jag vet inte vad Fi har och jag hade helst velat hålla nere potten. C/c såvida han inte överbetar enormt.

Som jag ser det är det ett tomtespel, inte just att du hamnar allin men på sättet du gör det. Nästa gång har du 22 =)

Postad
........

Igår kväll satt jag med 1000 SEK på 2.50/5 SEK SvS och spelade. Jag vinner pengar av "sämre" spelare som synar med sämre händer.

Efter ett tag går jag upp till nästa nivå och vinner där. Jag sitter nu med 2500 SEK och begår det stooora misstaget att gå upp till 7.50/15 SEK för att "testa".

....

Du kan ju inte gå upp i nivå varje gång du dubblat på din befintliga nivå!?!?

I poker förlorar man rätt som det är ett inköp antingen för att man begår ett misstag eller tiltar eller rätt och slätt blir uttdragen av en 2 outare.

Hade du stannat kvar på 2.50/5SEK hela kvällen hade du ju ivarje fall fortfarande vart 1 inköp plus för sessionen.

Postad
Varför inte?

Man måste väl ha rulle för att spela på högre nivåer.

Det här med bankrulle är för övrigt väldigt intressant. Folk tror ju att det handlar om hur mycket pengar man har på ett speciellt konto eller på sidan, fast vad det handlar om är hur mycket man har avsatt totalt, oavsett om dessa pengar finns på lönekontot, pokerkontot etc etc, eller hur?

Hade jag spelat handen på 2.50/5 hade jag förmodligen köpt in mig igen och spelat vidare (då med en läxa lärd). Eftersom jag nu spelade på en högre nivå än bekvämt, fanns inte alternativet att köpa in igen.

Så jag tror nog att han har en poäng, eller hur tänker du Hjort?

Postad
Jag tror att du tänker fel om du ens funderar på att gå till en nivå som du inte bemästrar och där varje förlorat inköp känns tungt.

Jag håller fullständigt med dig, det var min poäng. Så varför spelar jag på nivåer där det inte känns bekvämt? Jo, för att det är stora potter och mer pengar att vinna. Lätt att glömma att det är mycket att förlora med :shock:

Det är ju såklart fel att spela på en nivå där man är rädd för att förlora pengarna, likväl som det är fel att spela på en där man inte bryr sig om sina förluster.

Postad
Jag håller fullständigt med dig, det var min poäng. Så varför spelar jag på nivåer där det inte känns bekvämt? Jo, för att det är stora potter och mer pengar att vinna. Lätt att glömma att det är mycket att förlora med :shock:

Det är ju såklart fel att spela på en nivå där man är rädd för att förlora pengarna, likväl som det är fel att spela på en där man inte bryr sig om sina förluster.

men du verkar inte förstått poängen

du måsste spela på en nivå som du har råd att förlora på, och iomed att du bygger en större rulle kan du spela högre. det går inte att börja spela på en hög nivå med en inköp i rullen och tro att man ska börja tjäna pengar.

och nej, likväl är det inte fel att spela på en nivå där man inte bryr sig om sina förluster.

Postad

Jag brukar "göra om" trissar till induce bluff händer med liknande action. Säg att han höjer dig på flop, fine då synar du och lägger i checksyn mode om han fortsätter betta hårt.

Om han check checkar turn lär du ju bettar river. Om han bettar jättesvagt på turn typ 20% (inga bra seplare gör detta) kan du höja till 80% pot och reppa bluff.

På river kan man ju trixa till det med en betfold strat men genrellt med denna linje mot de flesta Fi är checksyn river nog att rekommendera också

Postad
men du verkar inte förstått poängen

du måsste spela på en nivå som du har råd att förlora på, och iomed att du bygger en större rulle kan du spela högre. det går inte att börja spela på en hög nivå med en inköp i rullen och tro att man ska börja tjäna pengar.

och nej, likväl är det inte fel att spela på en nivå där man inte bryr sig om sina förluster.

Ok, så vad du säger är att det är utvecklande och bra att spela på microlimit där man slaskar bort pengarna?

Jag har svårt för resonemanget att lira poker utan pengar oxox bara för att "man är med vänner"? Förespråkar du det med?

Postad

Det är svårare än det verkar, det här. Det gäller att hitta en nivå där du bemästrar spelet, har br-krav för, men där du samtidigt inte slaskar för mkt. Ett tips kan ju vara att multitabla (läste inte om du gjorde det), då riskerar du inte att spela för många skithänder heller.

Postad
Ok, så vad du säger är att det är utvecklande och bra att spela på microlimit där man slaskar bort pengarna?

Jag har svårt för resonemanget att lira poker utan pengar oxox bara för att "man är med vänner"? Förespråkar du det med?

vad jag säger är att det inte är lika fel att spela på en nivå där man inte berörs av förluster som där man tycker att förlusterna är för stora. tex när man började spela på NL10 så tyckte jag inte att förlusterna va specielt jobbiga att ta, jag slaskade dock inte bort nåra pengar bara för att jag ansåg att det inte skulle skada min ekonomi, utan jag spelade poker för att jag tyckte det var roligt och ville bli bättre.

att spela helt utan insatts med vänner går naturligvis inte, men när man spelar med folk som inte brukar spela, så tycker dom oftast att det räcker med en hundring i insatts. inte heller detta kan skada min ekomomi, dock tycker jag fortfarande att det är roligt

Postad
Varför inte?

Om jag har 30 inköp (rekomenderat av flera) för den nivå jag brukar spela på.

Jag spelar på 1 bord och dubblar mitt inköp.

Jag går upp till nästa nivå för jag vunnit och vill vinna mera.

Då har jag 15,5 inköp på denna nivå.

Jag har tur och dubblar snabbt upp igen.

jag går då upp till nästa nivå.

Där har jag då 7,75 inköp

Helt plöttsligt spelar jag utan någon fallskärm utan några stötdämpare och jag riskerar att förlora större delen av min bankrulle bara på några händer.

Sen har du ju ioförsig rätt i att Man kan.... men det är inte rätt....

Postad
Det är svårare än det verkar, det här. Det gäller att hitta en nivå där du bemästrar spelet, har br-krav för, men där du samtidigt inte slaskar för mkt. Ett tips kan ju vara att multitabla (läste inte om du gjorde det), då riskerar du inte att spela för många skithänder heller.

mmm.. Har multi-tabbat en del och då spelar jag bättre, plus att det blir mer action eftersom man har två möjligheter till bra kort istället för ett. Däremot tappar man lite möjligheten att läsa motståndet med fler bord. Frågan är dock hur viktigt det är på t.ex. NL 0.25/0.50 $ ?

Postad
mmm.. Har multi-tabbat en del och då spelar jag bättre, plus att det blir mer action eftersom man har två möjligheter till bra kort istället för ett. Däremot tappar man lite möjligheten att läsa motståndet med fler bord. Frågan är dock hur viktigt det är på t.ex. NL 0.25/0.50 $ ?

det är naturligtvis viktigt, men du får skaffa Pokeroffice eller pokertracker så slipper du hålla koll på det själv