gregcadillac Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1 - Players(max 6): itaca (EUR 48,14 in seat 1) wer85 (EUR 182,42 in seat 2) twank85 (EUR 86,78 in seat 3) DDrogba (EUR 139,51 in seat 4) Pawel_B (EUR 100,50 in seat 5) HERO (EUR 199,68 in seat 6) Dealer: twank85 Small Blind: DDrogba (0,50) Big Blind: Pawel_B (1,00) HERO was dealt: Kh - Ah HERO Raise (4,00) wer85 Call (4,00) twank85 Fold DDrogba Fold Pawel_B Fold Flop 3s - 8h - 7h HERO Bet (9,25) wer85 Raise (20,00) HERO Raise (48,00) wer85 Call (37,25) Turn 3s - 8h - 7h - Js HERO Bet (125,00) Ja, vad tycker ni om spelet? Citera
fjansson Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Varför re raisa? Känn dig ägd och vänta på en bra hand istället. Citera
ampixo Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Varför re raisa? Känn dig ägd och vänta på en bra hand istället. Kolla handen en gång till. Citera
grebgokz Postad 14 Maj , 2007 Rapport Postad 14 Maj , 2007 OK. Jag tycker att reraisen på floop är lite onödig jag hade ofta nöjt mig med en syn här. Vilken hand vill du representera? AA-KK? Eller en liten triss? inte så trolig hand med tanke på Pre raiset. Men det är OK inget fel att kollra bort fi från färgdraget. Att beta turn är också som spelat bra. Du vill ge sken av att du slår bordet AA-QQ alternativt att du nu träffa med knekten. Men jag tycker dit bet är onödigt stort. Du ger dig själv inte odds för färgdraget med ett så stort bet. Du förvandlar din hand till en bluff. Han synar ju bara om han verkligen har en hand. Du har 9 outs hjärter plus säg 3 outs till (vi kan ju anta att ett av dina överkort kanske är dominerad här så vi räknar inte alla 6 outs) då har du 12 outs vilket ger dig ungefär 3:1 att dra ut och vinna. i potten ligger ca 100 om du då betar som nu 125 och han synar får du ju 225/125~= 1,8:1 i pottodds men du är i bästa fall 3:1 att vinna. om du istället här bettar 50 så får du ju 150/50 3:1 i odds. Vilket är bättre om han skjutit tom eller på något drag som inte redan sitter så får du ju rätt odds och har höga implicita odds om han sitter på en stege och du träffar färgen. Om han är tom foldar han troligen för ett 50 bet också. Jag skulle nog beta någonstans mellan 50 och 75 då räcker oddset om man räknar implicita odds. Citera
decoy Postad 14 Maj , 2007 Rapport Postad 14 Maj , 2007 Reraisen på floppen var onödig. Turnbetet var bra, men kunde ha varit lägre, kanske en 75. Citera
keso123 Postad 14 Maj , 2007 Rapport Postad 14 Maj , 2007 Tycker inte heller om reraisen på flopp men hade gillat den mer om den va större. (fast jag hade inte gillat den) Citera
_zed_ Postad 14 Maj , 2007 Rapport Postad 14 Maj , 2007 Jag tycker grebgokz fick med det som finns att säga... Citera
gregcadillac Postad 14 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2007 Om vi nu betar 50-75, vad gör vi då om fi ställer? Synar med odds på färgen antar jag. Men varför ska vi beta så att vi får odds att syna om fi höjer? Jag förstår inte riktigt det tänket, för om fi ställer lär han ju inte ha sämre hand än vad han skulle ha synat med, och vilka händer lägger han mot ett bet på 50-75 som han synar en all in med? Vad blir skillnaden om man pushar direkt istället för att beta 50-75? Citera
_zed_ Postad 15 Maj , 2007 Rapport Postad 15 Maj , 2007 Om vi nu betar 50-75, vad gör vi då om fi ställer? Synar med odds på färgen antar jag. Men varför ska vi beta så att vi får odds att syna om fi höjer? Jag förstår inte riktigt det tänket, för om fi ställer lär han ju inte ha sämre hand än vad han skulle ha synat med, och vilka händer lägger han mot ett bet på 50-75 som han synar en all in med? Vad blir skillnaden om man pushar direkt istället för att beta 50-75? Du har förstås en poäng i det du skriver. Min första reaktion var att jag själv hade föredragit att endast syna floppen, och c/c turn, trots ditt starka drag. Efter lite mer analys av handen börjar jag dock undra om det är rätt väg. Fråga är ju vad Fi kan ha här, och en färdig hand eller ett starkt drag kan man väl utgå ifrån. Eftersom du sitter på nötfärgdraget och han väl hade slagit om pre med QQ+ så lutar det väl åt 87, lägre pocketpar eller typ Th9h. På floppen leder du väl mot allt utom 88, 77, 33 och 87, och borde nog få in så mycket pengar som möjligt, men inte genom att miniraisa som du gör utan att raisa rejält och syna ett ställ. Jag tror detta är +EV i längden även om det ger större svängningar i bankrullen. Det balanserar ju även ditt spel då du kan spela dina set hårt på floppen. Fråga är om du känner att det finns ett behov av att balansera ditt spel, det beror ju lite på nivå och motspelare. Som spelat tror jag inte han settat, då hade han väl reraisat på floppen och då ger kanske ditt ställ en FE som berättigar det. Pocket lägger han nog, och har han 2par, set eller satt stegen så får du väl dra till färgen... Jag är väldigt kluven till hur man ska spela denna hand och hoppas det är fler som kommenterar den, men antingen spela den hårt och försöka få pengarna redan på floppen eller ta det lugnt och syna ner om det ger odds - problemet är ju att få betalt om färgen sitter. Någon slags standardlinje vore ju trevligt att ha. Hade ni haft en stack på 100BB hade jag nog reraisat all-in på loppen i alla fall. Citera
gregcadillac Postad 15 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 15 Maj , 2007 borde nog få in så mycket pengar som möjligt, men inte genom att miniraisa som du gör utan att raisa rejält och syna ett ställ. Jag vet inte om du har förstått riktigt hur b2b skriver sina handhistories. På floppen höjer jag till 48 mer än min första höjning på 9, alltså till 57 vilket är ungefär 3* hans höjning som var till 20. Det var alltså ingen miniraise, om du nu tolkade det som att jag höjde till 48, men jag kan hålla med om att det ändå hade varit smartare att höja lite mer på floppen. Jag hoppas att jag får fler komentarer på den här handen då jag tycker det är lite svårt att hitta den rätta linjen. Citera
grebgokz Postad 15 Maj , 2007 Rapport Postad 15 Maj , 2007 Om vi nu betar 50-75, vad gör vi då om fi ställer? Synar med odds på färgen antar jag. Men varför ska vi beta så att vi får odds att syna om fi höjer? Jag förstår inte riktigt det tänket, för om fi ställer lär han ju inte ha sämre hand än vad han skulle ha synat med, och vilka händer lägger han mot ett bet på 50-75 som han synar en all in med? Vad blir skillnaden om man pushar direkt istället för att beta 50-75? Skillnaden är kanske inte så stor. Men med ditt bet på 125 har du förvandlat ditt fina drag till en bluff. Han kommer folda alla händer du leder över (vilket inte är så många) och han kommer att ställa med alla starka händer. Du kanske får han att folda händer som A7 eller JQ vilket är bra. Med ett mindre bet så måste du naturligtvis syna ett ställ pga pottoddsen men du får kanske också syn av svagare drag dvs får in mer pengar i potten. Nackdelen är att han kanske väljer att syna med A7 eller JQ vilket inte är bra. Om du inte drar ut på river. Problemet här är att du inte är favorit om han inte är helt tom eller på ett svagt drag, dvs ditt drag blir en bluff. Synar han så är du favorit att förlora mycket pengar. Men om du betar mindre så ger du dig själv odds för draget om han synar och även om han ställer. Det är skillnaden. Fall 1 så gör du en bluff med några outs ifall du blir synad i fall 2 gör du faktiskt en värdebet med ditt drag som har exakt lika stor chans att ta hem potten direkt om han är tom. En annan viktig skillnad är att du i fall1 är nästan all-in dvs du kan knappast folda river ens om du missar pga pottodds. Men om du raisar 75 och blir synad och sen missar draget kan du folda river och spara lite pengar. Om draget sitter kan du troligen potta han och vinna en bra pott. Citera
_zed_ Postad 15 Maj , 2007 Rapport Postad 15 Maj , 2007 Jag vet inte om du har förstått riktigt hur b2b skriver sina handhistories. På floppen höjer jag till 48 mer än min första höjning på 9, alltså till 57 vilket är ungefär 3* hans höjning som var till 20. Det var alltså ingen miniraise, om du nu tolkade det som att jag höjde till 48, men jag kan hålla med om att det ändå hade varit smartare att höja lite mer på floppen. Nej, det hade jag inte förstått - trodde du höjde till 48. Citera
_zed_ Postad 15 Maj , 2007 Rapport Postad 15 Maj , 2007 Skillnaden är kanske inte så stor. Men med ditt bet på 125 har du förvandlat ditt fina drag till en bluff. Han kommer folda alla händer du leder över (vilket inte är så många) och han kommer att ställa med alla starka händer. Du kanske får han att folda händer som A7 eller JQ vilket är bra. Med ett mindre bet så måste du naturligtvis syna ett ställ pga pottoddsen men du får kanske också syn av svagare drag dvs får in mer pengar i potten. Nackdelen är att han kanske väljer att syna med A7 eller JQ vilket inte är bra. Om du inte drar ut på river. Problemet här är att du inte är favorit om han inte är helt tom eller på ett svagt drag, dvs ditt drag blir en bluff. Synar han så är du favorit att förlora mycket pengar. Men om du betar mindre så ger du dig själv odds för draget om han synar och även om han ställer. Det är skillnaden. Fall 1 så gör du en bluff med några outs ifall du blir synad i fall 2 gör du faktiskt en värdebet med ditt drag som har exakt lika stor chans att ta hem potten direkt om han är tom. En annan viktig skillnad är att du i fall1 är nästan all-in dvs du kan knappast folda river ens om du missar pga pottodds. Men om du raisar 75 och blir synad och sen missar draget kan du folda river och spara lite pengar. Om draget sitter kan du troligen potta han och vinna en bra pott. Jag är helt med på din linje, men passar den inte bättre tillsammans med en syn på floppen. När man nu raisat floppen och Fi endast synat, kan det inte vara läge att semibluffa för att få Fi att slänga fler händer som slår oss, och annars hoppas på färgdraget? Hur ser du på att få in så mycket som möjligt på floppen? Hur skulle du spelat med 100BB? Citera
grebgokz Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Jag är helt med på din linje, men passar den inte bättre tillsammans med en syn på floppen. När man nu raisat floppen och Fi endast synat, kan det inte vara läge att semibluffa för att få Fi att slänga fler händer som slår oss, och annars hoppas på färgdraget? Hur ser du på att få in så mycket som möjligt på floppen? Hur skulle du spelat med 100BB? Att få fi att folda händer som leder över oss är en tanke men du får offra mesta delen av din stack för att ta reda på om det lyckas. Har han något starkare än ett lågt par eller ett överpar till floopen så kommer det inte att gå dvs 2 par triss. vad gäller 100bb (han har ju 200BB i den här handen) så gillar jag inte att pusha en hand där jag inte är favorit att vinna. Fi skriker ut en stark hand här och jag är inte favorit. Att pusha på floop är en ren bluff för du kommer att förlora handen fler gånger än du vinner. Hade jag haft 100BB så skulle jag ha check-synat floop alternativt Bet-synat (vilket är den linje jag valt från början i den här handen dvs Bet-syn flop och check-syn turn). Men som han spelat handen fram till turn skulle jag där ha betat mindre. Vill du representera AA-KK eller triss så skulle du ju inte överbeta potten eller hur? Citera
_zed_ Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Att få fi att folda händer som leder över oss är en tanke men du får offra mesta delen av din stack för att ta reda på om det lyckas. Har han något starkare än ett lågt par eller ett överpar till floopen så kommer det inte att gå dvs 2 par triss. vad gäller 100bb (han har ju 200BB i den här handen) så gillar jag inte att pusha en hand där jag inte är favorit att vinna. Fi skriker ut en stark hand här och jag är inte favorit. Att pusha på floop är en ren bluff för du kommer att förlora handen fler gånger än du vinner. Hade jag haft 100BB så skulle jag ha check-synat floop alternativt Bet-synat (vilket är den linje jag valt från början i den här handen dvs Bet-syn flop och check-syn turn). Men som han spelat handen fram till turn skulle jag där ha betat mindre. Vill du representera AA-KK eller triss så skulle du ju inte överbeta potten eller hur? Då hade vi nog valt samma linje i denna handen i alla fall, men att ställa på floppen efter hans raise är något som ofta förespråkas med ett så starkt drag, dock kanske oftare på högre nivåer där man måste balansera sitt spel mer för att kunna göra samma spel med exempelvis set. Att pusha är ju inte en ren bluff utan en semibluff, vi har trots allt ganska många outs, det svåra är att veta om en K eller A ger oss vinst, och frågan är om han kan släppa A8 eller överpar (vilket vi inte vill i detta fall). Det är ju också så att om det kommer ett till hjärter på turn är det ju väldigt svårt att få mer betalt vilket talar för att få in mer på floppen. Vi hade som sagt valt samma linje, men jag är inte alls övertygad om att den är "rätt"... Citera
boil42 Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Vad är fördelen med att betta ut 50 på turn gentemot att checka? Får man Fi att lägga händer som slår oss nu? Eller är det bara en bet för att hålla potten nere? Är inte riktigt med på resonemanget "betta tillräckligt lite för att ge oss själva odds att dra". Tycker man genom att betta 50 väljer en linje som blir varken hackad eller malen ... men förklara gärna fördelarna jämfört med check/högre bet! Jag missar kanske något fundamentalt här ... Citera
Jerico Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Håller med att om man ska betta turn ska man göra det för FE och inget annat. Dvs 50 suger... har själv gjort det misstaget ett par gånger och man mår alltid illa precis när man gjort det. Citera
_zed_ Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Håller med att om man ska betta turn ska man göra det för FE och inget annat. Dvs 50 suger... har själv gjort det misstaget ett par gånger och man mår alltid illa precis när man gjort det. Ja som handen är spelad känns väl det rimligast. Men det skulle vara intressant att veta hur du/ni skulle spelat den på flopp/turn? Mina val står mellan b/c flopp + c/c turn, eller b/r flopp. Är b/r bra alls, och är den i så fall att föredra med stackar på 100bb och då b/r all-in? Om man b/r med denna stack, hur går man vidare på turn vid syn? Citera
Jerico Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Ja som handen är spelad känns väl det rimligast. Men det skulle vara intressant att veta hur du/ni skulle spelat den på flopp/turn? Mina val står mellan b/c flopp + c/c turn, eller b/r flopp. Är b/r bra alls, och är den i så fall att föredra med stackar på 100bb och då b/r all-in? Om man b/r med denna stack, hur går man vidare på turn vid syn? Antingen skulle jag spela som OP men med en lite större flopraise och därmed större turnbet (all-in), detta krävder dock rätt read. Mer troligt är dock att jag bara skulle syna flopraisen och sen checkfolda eller checksyna turn beroende på hur mycket han bettar. Man måste inte vinna varje hand. Citera
_zed_ Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Antingen skulle jag spela som OP men med en lite större flopraise och därmed större turnbet (all-in), detta krävder dock rätt read. Mer troligt är dock att jag bara skulle syna flopraisen och sen checkfolda eller checksyna turn beroende på hur mycket han bettar. Man måste inte vinna varje hand. Okej. Jag har själv inte spelat så vansinigt länge men försöker lära så mycket jag kan - så det känns ju skönt att man inte är helt way out då... Man vill ju ha ett par standardlinjer att följa. Kan det vara läge att reraise all-in på floppen med 100BB i stacken tycker du? Citera
grebgokz Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Antingen skulle jag spela som OP men med en lite större flopraise och därmed större turnbet (all-in), detta krävder dock rätt read. Mer troligt är dock att jag bara skulle syna flopraisen och sen checkfolda eller checksyna turn beroende på hur mycket han bettar. Man måste inte vinna varje hand. Nej man måste inte vinna varje hand. Och att check syna turn är nog mitt första val här. Med tanke bå att han har både Raisat mig och synat min 3 bet på floop. Att bluffa ut honom ur potten känns bortkastat. Att beta 50-75 här kan ju fungera som ett blockbet. Går han på luft är chansen stor han foldar har han en svagare hand som A8 eller överpar som JJ så kommer han kanske syna istället för att raisa så pass mycket att du måste folda handen vilket är högst sannolikt om du checkar, och du har då haft odds för ditt bet till ditt drag. Det är det jag menar när jag säger att man skall beta för att ge sig själv odds. Citera
Jerico Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Okej. Jag har själv inte spelat så vansinigt länge men försöker lära så mycket jag kan - så det känns ju skönt att man inte är helt way out då... Man vill ju ha ett par standardlinjer att följa. Kan det vara läge att reraise all-in på floppen med 100BB i stacken tycker du? Med 100bb måste det väl ändå vara instaställ på floppen här. Citera
Jerico Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Nej man måste inte vinna varje hand. Och att check syna turn är nog mitt första val här. Med tanke bå att han har både Raisat mig och synat min 3 bet på floop. Att bluffa ut honom ur potten känns bortkastat. Att beta 50-75 här kan ju fungera som ett blockbet. Går han på luft är chansen stor han foldar har han en svagare hand som A8 eller överpar som JJ så kommer han kanske syna istället för att raisa så pass mycket att du måste folda handen vilket är högst sannolikt om du checkar, och du har då haft odds för ditt bet till ditt drag. Det är det jag menar när jag säger att man skall beta för att ge sig själv odds. Checkar jag turn lutar jag åt checkfold om han bettar en ok summa. Hans minraise på floppen tyder ju dock på att han kanske inte är så het på betsizing så har man tur kanske han ger bra odds... Tycker att beta 50 (efter att ha 3 betat helt fel summa på floppen) här är ett fiskspel som bara är spew faktiskt, vad gör du på blank river (oftast blankar ju river...)?? Citera
grebgokz Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Okej. Jag har själv inte spelat så vansinigt länge men försöker lära så mycket jag kan - så det känns ju skönt att man inte är helt way out då... Man vill ju ha ett par standardlinjer att följa. Kan det vara läge att reraise all-in på floppen med 100BB i stacken tycker du? Kan fungara men jag skulle inte välja den linjen faktiskt. En del spelar sina drag hårt. Men du har i bästa fall 12 outs i sämsta fall 9 outs. 12 outs = 1,2:1 9 outs = 1,9:1 Att vinna handen. hur mycket finns det i potten redan? Vad stor är % att han foldar och vad är oddsen. Säg att det är 20% chans att han foldar. Du vinner då direkt. 38,5 *0,2 = 7,7. 80 % synar han och du vinner då 34% av ggrna så du vinner 27,2% av gångerna 182 *0,272=49,5 och förlorar 80% *56% dvs du förlorar 44,8%, 149 * 0,448 = 66,7 Alltså +7,7+49,5-66,7= -9,5 EV på push. Siffrorna blir bättre ju fler outs du har (nu räkna jag på 9 outs) och bättre ju större % att han foldar. Citera
Jerico Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Tror du unskattar hur ofta fi foldar om man ställer in 100 bb på floppen med ett någotsånär read på fi som icke sinnesslö. Dessutom blir turnspelet helt sjukt sinnesförvirrat OOP på turn med 100bb oavsett om man klonkar eller ej. Citera
Recommended Posts