Gå till innehåll

Nytt kort till NETELLER


checkamat

Recommended Posts

  • Svars 258
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur menar du att det är guld värt? Som jag förstått det att om du handlar med det i sverige, får du betala deras växlingsavgift på 1,9% precis som du får om du cashar ut till ditt bankkonto?

 

eftersom att jag har kontot i usd och kortet i usd bör det inte vara några växlingsavgifter, vad jag läste? kanske förstod fel. jag är dum och oekonomisk så jag bryr mig inte så mkt om 1,9% ändå. får ju i princip instant cashout från alla mina sajter jag lirar på med kortet, och slipper behöva göra mindre uttag till bankkontot som tar en jävla tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom att jag har kontot i usd och kortet i usd bör det inte vara några växlingsavgifter, vad jag läste? kanske förstod fel. jag är dum och oekonomisk så jag bryr mig inte så mkt om 1,9% ändå. får ju i princip instant cashout från alla mina sajter jag lirar på med kortet, och slipper behöva göra mindre uttag till bankkontot som tar en jävla tid.

 

Om du skall ta ut pengar i Sverige eller handla med kortet här, eller något annat land som inte använder sig av usd så blir det ju en växlingsavgift där...:idea:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte just handla på pccity.se, men fick meddelandet att det inte går att handla med kort utställt i det landet som kortet kommer från.

En närmare koll i visade att det bara är kort som är utställda av svenska banker som funkar.

 

Försökte sedan beställa på onoff.se istället, men köpet nekades där också.

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte just handla på pccity.se, men fick meddelandet att det inte går att handla med kort utställt i det landet som kortet kommer från.

En närmare koll i visade att det bara är kort som är utställda av svenska banker som funkar.

 

Försökte sedan beställa på onoff.se istället, men köpet nekades där också.

 

:(

 

 

Det är ett elektronkort, går alldeles utmärkt att handla över disk på onoff mensvårare att köpa online. Köpte mp3 förra veckan där med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inte. Jag förklarade varför Neteller skrev som de gjorde. Andra har redan påpekat att det är en växlingsavgift och hur den ser ut så jag behöver inte göra det igen.

 

Växlingsavgiften på 1.9% gäller ju valutaväxling från Netellerkontot till kortet, inte kortet -> uttag/köp.

 

Hur stor den växlingsavgiften är är väl mer oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar förvirrande med växlingsavgiften på 1,9%. Enligt mitt mail från Neteller suport så tar dom inga avgifter när pengarna är överförda till kortet utan bara om du inte har samma valuta på konto och kort.

 

Ni som använt kortet är ni SÄKRA på att ni betalt en avgift vid köp eller utag?

 

I så fall är det alltså företaget som tillhandahåller kortet som tar ut avgiften. Är det någon som har länk till deras sida där det står, hittar inte.

 

Men det här betyder ju att dom som inte har konto och kort i samma valuta först måste betala avgift för att föra över pengar och sen för att ta ut och handla....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar förvirrande med växlingsavgiften på 1,9%. Enligt mitt mail från Neteller suport så tar dom inga avgifter när pengarna är överförda till kortet utan bara om du inte har samma valuta på konto och kort.

 

Ni som använt kortet är ni SÄKRA på att ni betalt en avgift vid köp eller utag?

 

I så fall är det alltså företaget som tillhandahåller kortet som tar ut avgiften. Är det någon som har länk till deras sida där det står, hittar inte.

 

Men det här betyder ju att dom som inte har konto och kort i samma valuta först måste betala avgift för att föra över pengar och sen för att ta ut och handla....

 

Ursäkta att jag går lite OT igen med mitt ePassportekort, men de tar i alla fall ingen avgift för uttag, ändå har det blivit en växlingsavgift på 2-4%. Varför? Förmodligen för att de har dåliga växlingskurser. Banker och online wallets brukar inte vara så duktiga på att redovisa dessa. ICA-banken hävdar t.ex. att de använder Mastercards egna kurser. Går man in på Mastercards (eller VISA's) hemsida kan man inte heller hitta några kurser (åtminstone sist jag var och kollade). Så för att få reda på vilka (dolda) avgifter man till slut får betala så får man nog helt enkelt testa sig fram (eller låta någon annan göra det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag går lite OT igen med mitt ePassportekort, men de tar i alla fall ingen avgift för uttag, ändå har det blivit en växlingsavgift på 2-4%. Varför? Förmodligen för att de har dåliga växlingskurser. Banker och online wallets brukar inte vara så duktiga på att redovisa dessa. ICA-banken hävdar t.ex. att de använder Mastercards egna kurser. Går man in på Mastercards (eller VISA's) hemsida kan man inte heller hitta några kurser (åtminstone sist jag var och kollade). Så för att få reda på vilka (dolda) avgifter man till slut får betala så får man nog helt enkelt testa sig fram (eller låta någon annan göra det).

 

Jo det är fult av sidorna att inte redovisa växelkurser och avgifter.

Vi borde här på pf.nu göra något typ av test där vi plockar ut från diverese pokersidor och internetplånböcker och sedan jämföra med en och samma kurs (Typ forex.se) för att få en uppfattning om alla dolda avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är fult av sidorna att inte redovisa växelkurser och avgifter.

Vi borde här på pf.nu göra något typ av test där vi plockar ut från diverese pokersidor och internetplånböcker och sedan jämföra med en och samma kurs (Typ forex.se) för att få en uppfattning om alla dolda avgifter.

 

Det blir svårt eftersom ofta tar överföringar flera dagar och då vet man inte vilken dags kurs man ska jämföra med. Dessutom vet man inte vilken källa för "korrekta" växlingskurser man ska använda; xe.com, dn, svt text etc. visar ju inte exakt samma kurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt eftersom ofta tar överföringar flera dagar och då vet man inte vilken dags kurs man ska jämföra med. Dessutom vet man inte vilken källa för "korrekta" växlingskurser man ska använda; xe.com, dn, svt text etc. visar ju inte exakt samma kurser.

 

Visst kursen ändras lite undertiden uttaget processas men det kan inte skilja allt för mycket. Man får helt enkelt bestämma vilken dag man tittar på kursen (tex dagen för uttaget eller dagen pengarna syns på kontot). Sen så länge alla använder samma referens-kurs så är det ju lugnt.

 

Behöver ju inte vara någon exakt undersökning eftersom det inte kommer fungera i praktiken. Men man kan iaf få en fingervisning om vilka sätt som är de "dyraste" och "billigaste".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Nån som vet vad som händer ifall man lyckas fixa minussaldo på kortet (-$15)? Får man straffavgift ända tills man sätter in nya pengar eller avvaktar de bara tills man gör en insättning? Råkade ta fram fel kort på flygplatsen i Holland och betalade ölen med detta kort.

 

menar du att man har kredit? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...