Gå till innehåll

AKs på bubblan


Recommended Posts

Hade det varit en MTT så hade kanske situationen varit annorlunda.

 

Just av denna anledningen så tror jag att det är ganska mkt EV+ att alltid satsa på att ta förstaplatsen.

 

FYP

 

Alltså, i det här läget känns det verkligen helt fel att satsa på att vinna, jag är ju långt ifrån säker på vinst med mina 5000 i marker och att bubbla är en katastrof. I en MTT på bubblan däremot trycker jag, då vill jag ju in till finalbordet eftersom det är där de flesta pengarna finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej, mitt mål är inte att vinna. Det är att maximera mitt $EV vilket (oftast) faktiskt betyder att ta sig ITM. En bubbelplats ger 0, en tredjeplats 40 och en förstaplats 100. Bara för att jag dubblar upp är jag ju långt ifrån säker på en vinst, jag kommer fortfarande att ha drygt hälften av vad CL har, samt lite mindre än chiptvåan.

 

Då är inte jag så säker på att det är $EV+ att ta en 60/40 i det här läget, när det är nästan 50/50 att shortisen åker nästa hand (förutsatt att han inte får walk).

 

Ganska centralt för diskussionen va? Vilka händer vill du pusha med här om inte denna? Hyggligt intelligenta motståndare ser väl att du viker hela tiden vilket innebär att ge shortstacken en walk eller två är EV+...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mkt har du investerat då? Om det är 40 för trean och 100 för ettan så är det väl isf en 22$ turre (såvida det inte är en tvåbordsturre..) Och isf vinner du inte 40$ för trean, utan du vinner effektivt 18$ för trean och 78 för ettan.. Det är en ganska stor skillnad i förhållanden.. Mer än fyra gånger så mkt pengar för ettan jämfört med trean.. Hade det varit en freeroll och du inte investerat något så hade kanske situationen varit annorlunda..

 

Nu blev det många poster på rad, men jag är inte så bra på att klippa och klistra...

 

Så kan du ju såklart inte räkna, du glömmer ju i så fall bort att det blir -22 vid en bubbelplats. Enklast är väl att räkna 0 för bubbla, +40 för trea osv. Detta ger ju att en tredjeplats inte är värd 4 ggr mer, utan istället 2,5. Ganska stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska centralt för diskussionen va? Vilka händer vill du pusha med här om inte denna? Hyggligt intelligenta motståndare ser väl att du viker hela tiden vilket innebär att ge shortstacken en walk eller två är EV+...

 

Sant, men de senast gångerna har han varken fått walk eller pushat på mig. Spelare på den här nivån är inte hyggligt intelligenta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel, det är det inte. Jag vet inte hur du tänker i din lilla uträckning ovan, men man vinner inte 400% av vad trean vinner när man kommer etta.

Samt spelar det heller ingen roll om turneringen var gratis eller om man betalade för att spela den.

 

Skulle gärna vilja att du förklarade vad som är fel i "min lilla uträkning" istället för att bara säga att det är fel.

 

Det jag menar på att du har investerat 22$.. Alltså, om du kommer trea så har du vunnit 18$ alltså din rulle har ökat med 18$.. medan om du kommer etta så har den ökat med 78$.. Alltså 4 ggr mer.. Visst, detta kan mycket möjligt vara ett tankefel, men du får gärna förklara vari felet ligger isf.

 

 

Nojjby: Varför postade du ens denna handen? Du skrev i början att du ville ha hjälp med beslutet, och nu försvarar du dig med näbbar och klor trots att en stor majoritet har skrivit att det är en solklar push! Du vill inte ha positiv kritik, du vill att din tanke ska vara rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja att du förklarade vad som är fel i "min lilla uträkning" istället för att bara säga att det är fel.

 

Det jag menar på att du har investerat 22$.. Alltså, om du kommer trea så har du vunnit 18$ alltså din rulle har ökat med 18$.. medan om du kommer etta så har den ökat med 78$.. Alltså 4 ggr mer.. Visst, detta kan mycket möjligt vara ett tankefel, men du får gärna förklara vari felet ligger isf.

 

Jag skrev ditt tankefel några inlägg ovan, du räknar inte med att du backar $22 vid förlust.

 

Nojjby: Varför postade du ens denna handen? Du skrev i början att du ville ha hjälp med beslutet, och nu försvarar du dig med näbbar och klor trots att en stor majoritet har skrivit att det är en solklar push! Du vill inte ha positiv kritik, du vill att din tanke ska vara rätt.

 

Jag har inte sagt hur jag valde att göra i handen, eller hur?

 

Anledningen till att jag postade den var att jag ville veta rätt värden med hjälp av ICM och SNGPT, eftersom jag (som jag skrev tidigare) inte är helt på det klara hur dessa funkar.

 

Följande ICM-värden fick jag:

 

FOLD: 20.40%

Push, syn och vinst: 28.88%

Push, fold: 23.53%

Push, syn och förlust: 0%

 

Sen vet jag inte riktigt hur man ska göra... Jag söker runt lite på forumet och återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar på att du har investerat 22$.. Alltså, om du kommer trea så har du vunnit 18$ alltså din rulle har ökat med 18$.. medan om du kommer etta så har den ökat med 78$.. Alltså 4 ggr mer.. Visst, detta kan mycket möjligt vara ett tankefel, men du får gärna förklara vari felet ligger isf.

 

Tankefelet ligger i att avgiften redan är erlagt och inte går att få tillbaka. Allt som spelar roll nu är prispengarna. Bubbla ger 0, trea 1, tvåa 1.5 och etta 2.5 (inköp).

 

Nojjby: Varför postade du ens denna handen? Du skrev i början att du ville ha hjälp med beslutet, och nu försvarar du dig med näbbar och klor trots att en stor majoritet har skrivit att det är en solklar push! Du vill inte ha positiv kritik, du vill att din tanke ska vara rätt.

 

Hade han bara velat räkna antalet åsikter hade han gjort en poll. Nu ville han ha argumentation, och det har bara en av de som förespråkar push gett vad jag kan se (det att shorten kan hållas vid liv med walks med flit). De flesta har fundamentalt missförstått SnG-spel, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push varje dag i veckan, förutsatt att jag inte ser BB som jättelös eller att BB inte ser mig som jättelös. Det räcker att lillstacken har lite tur och dubblar upp en gång så är vi själva illa ute. Jag försöker aldrig folda mig ITM såvida inte marginalerna är betydligt större än här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om BB synar med ATC, dvs 100% är push $EV-

Vet ej om det är korrekt av BB att syna med ATC men med tanke på att det finns en till storstack får man anta att han vill ha någon slags hand. Om vi antar att han nöjer sig med 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är det jättepush.

EV diff +2,2%/+$4.34

 

Har han tightare synHD ökar vårt $EV+

Om BB tror att vår push HD är JJ+, AQs+ är det endast $EV+ att syna med AKs och KK+

Alltså, push är ICM korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, spela bubbla aggressivt ska man göra mot mindre stackar, inte chipleader. Får vi syn av ett par här är handen en $EV-mässig katastrof.

 

Jag är inte riktigt med här.

Får vi syn så ligger vi förstås efter lite men om du antar att det enda BB synar med är pp så är det jätte$EV+ eftersom BB verkligen inte sitter med PP jämnt.

Ställa med premiumhänder mot CL är inte $EV- även om det förstås är bekvämare att pusha runt lillstacken.

 

Om vi i exakt samma situation skulle ha KK så skulle vi ligga efter mot AA vid en syn från BB. Dock sitter ju inte BB på AA varje hand och vi skulle utan att blinka pusha KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med här.

Får vi syn så ligger vi förstås efter lite men om du antar att det enda BB synar med är pp så är det jätte$EV+ eftersom BB verkligen inte sitter med PP jämnt.

Ställa med premiumhänder mot CL är inte $EV- även om det förstås är bekvämare att pusha runt lillstacken.

 

Om vi i exakt samma situation skulle ha KK så skulle vi ligga efter mot AA vid en syn från BB. Dock sitter ju inte BB på AA varje hand och vi skulle utan att blinka pusha KK.

 

Poängen är att även om vi leder rätt stort mot en syn så är den fortfarande en katastrof för oss, för att en bust är mycket större förlust än en uppdubbling är vinst.

 

KK ligger oerhört mycket bättre till mot Fi:s HD än AK, som trots allt vid en all in pre "bara" är äss hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att även om vi leder rätt stort mot en syn så är den fortfarande en katastrof för oss, för att en bust är mycket större förlust än en uppdubbling är vinst.

Nej, för $EV beräknas på chipEV och markernas värde i förhållande till priserna.

$EV+ är vad vi strävar efter och om $EV är positivt så är det korrekt spel även om BB råkar sitta med AA som står eller 79o som blir en kåk. Pushar du 100% i av gångerna du kommer i denna situation så är du en vinnande spelare.

Om vi tror att BB callHD är endats alla PP är det för övrigt $EV+ att pusha ATC.

 

KK ligger oerhört mycket bättre till mot Fi:s HD än AK, som trots allt vid en all in pre "bara" är äss hög.

0,2% i EV är inte oerhört mycket bättre:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om BB synar med ATC, dvs 100% är push $EV-

Vet ej om det är korrekt av BB att syna med ATC men med tanke på att det finns en till storstack får man anta att han vill ha någon slags hand. Om vi antar att han nöjer sig med 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är det jättepush.

EV diff +2,2%/+$4.34

 

Har han tightare synHD ökar vårt $EV+

Om BB tror att vår push HD är JJ+, AQs+ är det endast $EV+ att syna med AKs och KK+

Alltså, push är ICM korrekt

 

Tack ska du ha för den hjälpen, trodde faktiskt att det skulle vara mindre EV-skillnad på de två besluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om BB synar med ATC, dvs 100% är push $EV-

Vet ej om det är korrekt av BB att syna med ATC men med tanke på att det finns en till storstack får man anta att han vill ha någon slags hand. Om vi antar att han nöjer sig med 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är det jättepush.

EV diff +2,2%/+$4.34

 

Har han tightare synHD ökar vårt $EV+

Om BB tror att vår push HD är JJ+, AQs+ är det endast $EV+ att syna med AKs och KK+

Alltså, push är ICM korrekt

 

Hur räknade du ut det där? Pokerstove? Skulle vara intressant att veta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för $EV beräknas på chipEV och markernas värde i förhållande till priserna.

$EV+ är vad vi strävar efter och om $EV är positivt så är det korrekt spel även om BB råkar sitta med AA som står eller 79o som blir en kåk. Pushar du 100% i av gångerna du kommer i denna situation så är du en vinnande spelare.

Om vi tror att BB callHD är endats alla PP är det för övrigt $EV+ att pusha ATC.

 

Jag förstår inte alls vad det du skriver har att göra med det jag skrev. Jag sa alltså att en syn från BB med två underkort är -$EV för oss. Har du en ICM-beräkning som motsäger det? Den som postats hittills stödjer ju påståendet.

 

0,2% i EV är inte oerhört mycket bättre:-)

 

Nu blandar du ihop begreppen ännu en gång. KK ligger oerhört mycket bättre till mot Fi:s HD än AK, där är det inga 0,2% inte.

 

Notera alltså att jag inte sagt att detta är en fold, tvärtom. Bara att argumenten för push i tråden har varit minst sagt vilsna, och nästan inte i något fall tagit hänsyn till stackpositioner. De flesta hade tydligen pushat även om kortisen haft 1 chip kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 1 chip kvar så skulle situationen varit ganska annorlunda, då hade jag också kunnat förespråka en fold iom att shortstacken hade varit ohjälpligt efter.. Det gäller inte om han har 1,5 BB kvar..

 

En liten OT fråga, sry för det, men gäller samma sak om man är ITM fast med en medioker hand? T.ex.

Blinds 400/800

Button: 900 chips

Hero SB: 2400 chips

BB: 10000+ chips

 

Du får upp säg K9o, rätt att trycka eller ska man satsa på andraplatsen i det här läget? Vilket ger mest EV+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Notera alltså att jag inte sagt att detta är en fold, tvärtom. Bara att argumenten för push i tråden har varit minst sagt vilsna, och nästan inte i något fall tagit hänsyn till stackpositioner. De flesta hade tydligen pushat även om kortisen haft 1 chip kvar.

 

Det är ju inte ens jämförbart med den situationen som verkligen var. Ska du jämföra, så jämför äpplen och äpplen, inte äpplen och morötter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ens jämförbart med den situationen som verkligen var. Ska du jämföra, så jämför äpplen och äpplen, inte äpplen och morötter.

 

Självklart är det jämförbart, hela poängen med resonemanget är att vi har en lillstack som ska ut. Storleken på hans stack avgör beslutet huruvida vi ska pusha mot bb med AK. Någonstans mellan 800 (eller vad det var) och 1 chip går gränsen. Hur kan jämförelsen någonsin inte vara relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det jämförbart, hela poängen med resonemanget är att vi har en lillstack som ska ut. Storleken på hans stack avgör beslutet huruvida vi ska pusha mot bb med AK. Någonstans mellan 800 (eller vad det var) och 1 chip går gränsen. Hur kan jämförelsen någonsin inte vara relevant?

 

Självklart är det situationerna jämförbara, men inte likadana.. Vilket inte betyder att vi som tyckte att situationen var en push när smallstacken hade 800 chips skulle tycka samma sak om han hade haft 1 chip kvar.. Vilket du antydde i din förra post.

 

Svårt att säga exakt var gränsen går dock, för mig går den iaf när jag vet med all säkerhet att han kommer att åka ut, vilket definitivt inte är en säkerhet i det fallet som postades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det situationerna jämförbara, men inte likadana.. Vilket inte betyder att vi som tyckte att situationen var en push när smallstacken hade 800 chips skulle tycka samma sak om han hade haft 1 chip kvar.. Vilket du antydde i din förra post.

 

Anledningen till att jag förutsatte det var att de flestas resonemang inte på det minsta sätt tog hänsyn till kortstacken. Det var mer "bra hand, pang tjong!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte alls vad det du skriver har att göra med det jag skrev. Jag sa alltså att en syn från BB med två underkort är -$EV för oss. Har du en ICM-beräkning som motsäger det? Den som postats hittills stödjer ju påståendet.

Alltså, om BB har ett PP och synar så ligger vi självklart efter, det är jätteuppenbart. Själva poängen är ju att det är långt ifrån alla gångerna han sitter med PP så det förväntade värdet av en push är positivt efter som BB oftast inte sitter med PP.

 

Nu blandar du ihop begreppen ännu en gång. KK ligger oerhört mycket bättre till mot Fi:s HD än AK, där är det inga 0,2% inte.

Inte enligt SNGPT.

 

Notera alltså att jag inte sagt att detta är en fold, tvärtom. Bara att argumenten för push i tråden har varit minst sagt vilsna, och nästan inte i något fall tagit hänsyn till stackpositioner. De flesta hade tydligen pushat även om kortisen haft 1 chip kvar.

 

Jepp, vet att du efterlyste argument och att någon efterlyste $EV beräkning.

Det är det jag har försökt bidragit med här.

SNGPT tar hänsyn till stackstorlek, däremot måsta man som användare ange HD vilket är det svåra. Dock, om vi antar att BB:s HD är 22+ så är det $EV+ att pusha.

Vi tyx vara överens om hur vi ska spela handen, men har tydligen olika sätt att resonera oss fram till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...