Gå till innehåll

MSN-konto+pengar stulna! Varning! Belöning utlovas till den som får fast honom!


MrGibson

Recommended Posts

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kanns som det ar fler an jag som vill ha tag pa honom, da jag formodligen inte ar forsta offret. Far vi tag i honom kan sakert fler fall nystas upp.

 

ja en reward tycker jag låter aldeles utmärkt.

 

Harmed utlyser jag en beloning pa 5000kr till den som kan spara hackern, vilket leder till att han aker fast och jag far tillbaka mina pengar.

 

Go get him!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det ar sa latt...(?) I sa fall kan jag ju latt fa den av MSN/Microsoft. Har han inte sakrat sig pa det sattet kanns det som han klantat sig rejalt.

 

Av MSN-konversationen att döma så verkar inte killen vara världens smartaste.

Om det när någon som, efter stölden, fått ett mail från din e-postadress så kan man ju med lätthet se från vilken IP-adress mailet skickades.

Sen är det bara att be polisen att hämta hem fullständiga uppgifter från berörd ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av MSN-konversationen att döma så verkar inte killen vara världens smartaste.

Om det när någon som, efter stölden, fått ett mail från din e-postadress så kan man ju med lätthet se från vilken IP-adress mailet skickades.

Sen är det bara att be polisen att hämta hem fullständiga uppgifter från berörd ISP.

Är han inte helt blåst lär han köra via proxy och då är det svårare att hitta honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åååååh! Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. :-(

 

Sjukt jobigt att det finns folk som till alla medel inte kan låta andras tillhörigheter vara ifred. Bara för att du glömt nycklarna i dörren så förtjänar du väl inte att få vardagsrummet länsat under dagen.

 

Om man nu har gjort det enkelt för sig vid registreringen av MSN, Hotmail, Gmail och sina pokerkonton så tycker jag inte att "man får skylla sig själv".

 

Datorer innebär en säkerhetsrisk och personer som använder datorer utgör en ännu större säkerhetsrisk. Siter och privatpersoner lägger jätteresurser på att stärka det yttre skalskyddet (krypterad hårdvara, SSL-certifkat och brandväggar, ...) medan den största risken för dina e-pengar heter Josefin, är 11 år gammal och din internetdyrkande dotter. Eller så heter hon Eva-Lena, 42 år och din fru. Mest troligt är dock att personen är du själv som i ett anfall av lättja har valt lösenord som en mellanstadieelev skulle kunna gissa sig till under en lärarlös mattetimme. Eller så har du herrsurfat lite för mycket och ovetandes släppt in en trojan som bara ligger och väntar på att du ska logga in på NetEller. Tro mig - möjligheterna slutar inte där.

 

Det är av rädsla för att tappa kunder som MSN, hotmail, pokersite YYY, ... inte TVINGAR sina användare att byta lösenord med jämna mellanrum. Och att inte kräva ett slumpmässigt lösenord med minst 2 siffror och 1 stor bokstav underlättar ju också för de mera långfingrade av oss. Sen att tillåta en helt idiotisk kontrollfråga typ 'favoritglass' för att skicka ut lösenordet är den sämsta av alla dåliga konstuktioner jag sprungit på. Usch!

 

Nej, hoppas att den aktuelle hobbyhackern, som tydligen inte kan hålla sig från MSN efter stölden är genomförd, åker dit så det skvätter om det.

(Vem f-n snor en bil och glassar runt med den dagen efter i samma kvarter som den snoddes i? Beteendet känns väldigt pubertalt. Läser du detta - lämna tillbaka killens rulle och väx upp!)

 

Tyvärr ger jag det inga jättemöjligheter. Har läst många olika trådar om detta och det verkar som om förundersökningar tenderar att läggas ner i brist på bevis mer än ofta. Bästa chansen har du nog om du själv inleder sökandet m.h.a. supportpersonal och liknande hos ISP'er / pokerrummen. Dra din story och hoppas på välvilja. Lycka till och håll oss gärna uppdaterade genom forumet.

 

mvh ... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åååååh! Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. :-(

 

Sjukt jobigt att det finns folk som till alla medel inte kan låta andras tillhörigheter vara ifred. Bara för att du glömt nycklarna i dörren så förtjänar du väl inte att få vardagsrummet länsat under dagen.

 

Om man nu har gjort det enkelt för sig vid registreringen av MSN, Hotmail, Gmail och sina pokerkonton så tycker jag inte att "man får skylla sig själv".

 

Datorer innebär en säkerhetsrisk och personer som använder datorer utgör en ännu större säkerhetsrisk. Siter och privatpersoner lägger jätteresurser på att stärka det yttre skalskyddet (krypterad hårdvara, SSL-certifkat och brandväggar, ...) medan den största risken för dina e-pengar heter Josefin, är 11 år gammal och din internetdyrkande dotter. Eller så heter hon Eva-Lena, 42 år och din fru. Mest troligt är dock att personen är du själv som i ett anfall av lättja har valt lösenord som en mellanstadieelev skulle kunna gissa sig till under en lärarlös mattetimme. Eller så har du herrsurfat lite för mycket och ovetandes släppt in en trojan som bara ligger och väntar på att du ska logga in på NetEller. Tro mig - möjligheterna slutar inte där.

 

Det är av rädsla för att tappa kunder som MSN, hotmail, pokersite YYY, ... inte TVINGAR sina användare att byta lösenord med jämna mellanrum. Och att inte kräva ett slumpmässigt lösenord med minst 2 siffror och 1 stor bokstav underlättar ju också för de mera långfingrade av oss. Sen att tillåta en helt idiotisk kontrollfråga typ 'favoritglass' för att skicka ut lösenordet är den sämsta av alla dåliga konstuktioner jag sprungit på. Usch!

 

Nej, hoppas att den aktuelle hobbyhackern, som tydligen inte kan hålla sig från MSN efter stölden är genomförd, åker dit så det skvätter om det.

(Vem f-n snor en bil och glassar runt med den dagen efter i samma kvarter som den snoddes i? Beteendet känns väldigt pubertalt. Läser du detta - lämna tillbaka killens rulle och väx upp!)

 

Tyvärr ger jag det inga jättemöjligheter. Har läst många olika trådar om detta och det verkar som om förundersökningar tenderar att läggas ner i brist på bevis mer än ofta. Bästa chansen har du nog om du själv inleder sökandet m.h.a. supportpersonal och liknande hos ISP'er / pokerrummen. Dra din story och hoppas på välvilja. Lycka till och håll oss gärna uppdaterade genom forumet.

 

mvh ... Jocke

 

 

Tyvarr hjalpte inte mina losenord innehallande bade stora och sma bokstaver plus olika tecken. Inte heller en sakerhetsfraga/svar som ar helt oberoende av varandra. Ett virus gjorde att han kunde ta over min MSN. Hur mitt virusprogram missat det har jag ingen aning om. Det enda jag kan skylla mig halvt pa ar att jag litade pa Windows inbyggda brandvagg. Den var val ungefar lika saker som ett skohorn i datorsammanhang. Trodde dock det skulle racka da jag reser runt for tillfallet och saledes har olika ip varje inloggning. Stupid or what?!

 

Tack for lyckonskningarna. Ska uppdatera nar det gatt framat och tiden ar ratt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är tyvärr att inget antivirus program hittar alla virusar. Det är ingen mass spridning mera för att krasha så många datorer som möjligt utan skräddarsydda virusar som kan ligga och vänta på läge...

 

Målet är inte att radera diskar o förstöra, utan att stjäla information, helst obemärkt

 

Redan för över ett år sedan var internet-kriminalitet mer lönsamt än knarkhandel, vart ligorna dras då är ju inte så konstigt...

 

Reser du mycket o kopplar du upp dig via öppna trådlösa nätverk? Det är inget att rekommendera med datorer som har känslig information.

 

Det finns ju så hopplöst många sätt att råka illa ut, tex bara att besöka en sida, även en seriös sida...kan resultera i att du får en trojan på datan (tex superbowl sajterna i vintras)

 

När du väl är smittad är antagligen brandväggar och sånt utslagna av viruset.

 

Sedan är en annan sak att komma ihåg....om ett program har en sårbahet, tex msn, så kan inte brandväggen göra nåt, eftersom du som användare har redan tillåtit att msn är online och kommunicerar med internet...

 

Precis som JockePett sa ovan: "Tro mig - möjligheterna slutar inte där. "

 

 

Kör sjölva jabber im-klient med egen server, kanske det skulle va en service pokerforum.se kan tänka sig ha, tex wildfire servern med krav på kryptering för att ansluta.

 

 

edit: sedan kommer ju lättanvända saker oftast med ett pris: säkerhet.

skype vs voip, var skype går igenom routern utan problem kan det vara ett helsike att få voip telefonin att fungera korrekt. Samma paraller drar jag mellan msn(och andra populära im kllienter) och jabber. Dom vill inte göra dom för svåranvända för vanliga användare, då får dom inga användare...så enkelt är de... medans voip / jabber är öppen källkod som fokuserar på säkerhet i utvecklingen...men betydligt mer svåranvända, utan några lull-lull finesser(går dock att skaffa det mesta iform av plugins)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart: Ja

 

Men det är ju också beroende på vad du hanterar för summor, är du en nöjjes spelare som lirar nån liten turre nu som då...då e de väl inte så viktigt(även om de e lika illa att bli av med sina uppgifter då med).

 

Sedan kan du ju ta den andra ytterligheten: vissa hanterar mer pengar än företag på sin hemma pc.... se till att det är en arbetsmaskin då, utan extra krimskrams, som på ett företag...

 

Ni som bevisligen spelar på höga nivåer/är kända osv... ,det finns dom som håller ögonen öppna och funderar ut elakheter...jag lovar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får bli att införskaffa en dator enbart för pokern då!

 

Men hur sköter man sånt praktiskt? Alltså man måste ju få in klienterna, pokertracker och PAHud till datorn, att ta dem från sin förra dator och lägga över med hjälp av en extern hårddisk låter inte så bra då filerna redan kan vara infekterade? Då äre väl bättre att ladda hem allt från respektive hemsida och sen inte använda internet nått mer?

 

Nått mer man behöver tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju scanna med ett antal olika online scanners, rootkit scanners osv först.... Tror inte du bara kan flytta över PT så bara till annan dator.

 

Gör backup på dina databaser, och importera dom sedan till nyinstallerade PT på nya datorn.

 

Andra självklara saker e ju att man inte kör nå piratkopierade operativsystem på sina "arbetsdatorer", ser till att routern(för en sån har ni förstås) är korrekt konfigurerad(inga deffault lösenord osv), man kör inte trådlöst om man inte vet vad man håller på me...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det mest idiotiska folk gör IMO är att hålla stora summar pengar som inte behövs egentligen. jag håller 5-10 inköp på siten, gular jag det så sätter jag in några inköp till. jag har iof rullen utspridd på lite olika siter men försöker hålla det mesta på banken som känns tusen gånger säkrare än random pokersite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

precis, och läs även ColdCallers inlägg inne i tråden, mycket matnyttigt:

tex:

- "I personally wouldn't use any public wireless network to play poker on. There is nothing you can do to help secure yourself - it has to come from within the router. "

- router lösenord: "Make sure you guys use alphanumeric non-dictionary passwords that are not duplicated anywhere else for your poker rooms and NETeller accounts. I cannot stress this enough."

...osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på:

De flesta trojaner hittas inte av antivirusprogrammen då dessa oftast inte är spridda och kända virus och ofta är anpassade av varje tjuv och därför är unika = av känner ej igen dem.

 

Ta aldrig emot en .exe fil från någon som ni inte litat till 100% på.

Tänk också på att windows som standard döljer registrerade filtyper så att en fil som heter SexyGirl.jpg.exe bara kommer synas som SexyGirl.jpg i filhanteraren och lätt misstas för en bildfil. Detta är ett av dom vanligaste sätten som "hackare" använder för att infektera folk. Nyare versioner av msn tror jag dock varnar om man får en exe fil skickad till sig.

 

Även .com filer är körbara, vet dock ej om sådana används i xp/vista överhuvudtaget eller om de försvann med 16bitars DOS.

 

Spara aldrig lösenord till pokersidor i klienten eller i en textfil på datorn (här är jag skyldig :/ ), ganska uppenbart egentligen. Helst inte ens användarnamnet.

 

Ha en brandvägg igång. XP's inbyggda fungerar väl.

 

Att använda en bredbandsdelare eller router som det heter hjälper till att skydda datorn genom att den inte blir direkt åtkomlig från Internet. Detta ger dock problem med många spel, vilket går att lösa men det krävs en att man vet lite om hur nätverk fungerar. Inget jättesvårt dock.

 

Ha säkra lösenord på pokersidorna och särskilt på mailen som är kopplad till.

Har du en mail hos din Internetleverantör (dom flesta erbjuder det) så kan det vara en god ide att använda den just till poker. Den är oftast gratis ändå.

 

Undvik Internet Explorer i möjligaste mån. Säkrare alternativ är ex. Firefox eller Opera.

 

Fyller på listan om jag kommer på något mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...