Gå till innehåll

MSN-konto+pengar stulna! Varning! Belöning utlovas till den som får fast honom!


MrGibson

Recommended Posts

AVG Anti-Virus Free - gratisvarianten för vanligt folk:

 

http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2

 

 

Men annars är det bästa och kasta ut Microsofts programvara helt och hållet. Minimalt bör du byta webbklient till Firefox och epostklient till Thunderbird.

 

 

PS De ALDRA BÄSTA anti-virus programmet klarar mindre än 50% av alla kända virus. Så även med dessa så är man inte säker.

 

AVG kör jag med nu :) Firefox kör jag med och kör med gmail till pokersiterna..

 

Vad menas med att byta ut microsofts programvara då? Byta OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

AVG kör jag med nu :) Firefox kör jag med och kör med gmail till pokersiterna..

 

Vad menas med att byta ut microsofts programvara då? Byta OS?

 

ett alternativ är ju att köra mac och dualboota in i windows för pokern. alterantivt köra windows i parallell. osx har varit förskonat mot större säkerhetsrisker.

 

 

 

btw, jag körde avast tidigare men kör nu NOD32. diggar det skarpt, kostar lite pengar men skit samma. dumt att snåla med säkerheten som pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens Otrevligheter

 

2007-04-27 08:15 - TechWorld:

Banktrojan spreds via sponsrade Google-länkar

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.105627

 

"I onsdags upptäckte ett säkerhetsföretag att hackare hade köpt sökord på Google och kopplat länkarna till webbsidor med skadlig kod som installerade trojaner som samlar in lösenord."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hade ingen aning om detta gibbe. Men började undra häromdagen när jag skrev till dig och fick svaret "Vem är du?" "wrt" "har vi träffats?" och sen "Har du mycket deg på banken? kan du låna mig 10k" "Jag har bustat, du får pengarna nästa vecka" så frågade runt lite och fick reda på detta. Fruktansvärt störande, hoppas det har löst sig.

 

Mvh wrt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var en annan på pf som gav $900 denna veckan till denna hackern. så uppenbarligen verkar ju det vara väldigt lukrativt att tigga pengar på msn.

 

vilket får mig att fundera på hur mycket pengar mitt msn-konto skulle vara värdt på svarta marknaden. jag har ju rätt saftigt många pokerspelare på min lista som säkert skulle ge mig några $1000 utan mycket tanke på det hela.

 

rent allmänt tänker jag vara jävligt skeptisk till polare som självmant ber om pengar per msn/irc/mail/annat i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, den taktiken har jag då använt, En "nöjjes" dator brevid behöver inte vara dyr.

Eftersom nya elakheter inte känns igen nuförtiden lika lätt som förut, ofta vet inte ens AV företagen att dom existerar, det är inte masspridning utan skräddarsydda elakhetet som kan ändra kod själva eller kod tillverkad bara för en liten målgrupp, i vissa fall bara nån enstaka person.

 

Använd inte trådlösa nätverk(se till att den är korrekt konfigurerad iaf, inte deffault settings, med deffault lösenord osv)

Så enkelt knäcks ditt trådlösa nätverk på tre sekunder(trots kryptering) http://prod.sc.idg.se/2.1070/1.102586

 

Men surfa på internet kan man väl göra även med pokerdatorn? Är det inte bara när man laddar hem program som det finns risk för trojan angrepp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men surfa på internet kan man väl göra även med pokerdatorn? Är det inte bara när man laddar hem program som det finns risk för trojan angrepp?

Nej, nuförtiden sprids största delen genom sårbarheter via websidor, endera via sårbar hackad seriös sajt eller en elak server bara upplagd för att locka in användare..... tex Googles sponsrade länkar är ofta farliga - Säkerhetscentret

 

Eller du kör nån sårbar produkt när du kommer in på websidan.... allt från qtime, adobe eller va som helst

 

För att ta ett exempel: du kommer in på en sida med webcamAnnas_film, din spelare har en sårbarhet tex quicktime som startar automatiskt du kommer in på sidan.... det kan ge remote system access för angriparen.

 

28% of all detected applications are insecure

det gäller så gott som alla program och operativsystem....för att ta några exempel siffror:

But looking at media players such as Quicktime and WinAMP, then the figures are more worrying, as 26.96% of all WinAMP 5 installations miss important security updates and 33,14% of all Quicktime 7 installations are outdated.

 

Har ni senaste versionen av tex nån mediaspelare installerade?? 1/3 av dom som kört secunia software testen hade kritiskt sårbara versioner.

Det gäller i stort sätt alla program som kan startas/användas osv med en webläsare, macromedia flash, adobe reader osv osv....

 

då har ingen ens nämt operativ system, webläsare osv...detta är bara några få vanliga program som dom flesta har installerade

där är listan av applications som testas:

View detailed list of applications dvs, inte så värst många

 

Network Software Inspector (LIVE) testar betydligt fler(över 4000 program) men är för företag, och i beta stadiet... knappast nåt som blir gratis.

 

Hur som helst: ger väl det en bild om hur säkert det är att surfa på måfå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nuförtiden sprids största delen genom sårbarheter via websidor, endera via sårbar hackad seriös sajt eller en elak server bara upplagd för att locka in användare..... tex Googles sponsrade länkar är ofta farliga - Säkerhetscentret

 

Eller du kör nån sårbar produkt när du kommer in på websidan.... allt från qtime, adobe eller va som helst

 

För att ta ett exempel: du kommer in på en sida med webcamAnnas_film, din spelare har en sårbarhet tex quicktime som startar automatiskt du kommer in på sidan.... det kan ge remote system access för angriparen.

 

28% of all detected applications are insecure

det gäller så gott som alla program och operativsystem....för att ta några exempel siffror:

 

 

Har ni senaste versionen av tex nån mediaspelare installerade?? 1/3 av dom som kört secunia software testen hade kritiskt sårbara versioner.

Det gäller i stort sätt alla program som kan startas/användas osv med en webläsare, macromedia flash, adobe reader osv osv....

 

då har ingen ens nämt operativ system, webläsare osv...detta är bara några få vanliga program som dom flesta har installerade

där är listan av applications som testas:

View detailed list of applications dvs, inte så värst många

 

Network Software Inspector (LIVE) testar betydligt fler(över 4000 program) men är för företag, och i beta stadiet... knappast nåt som blir gratis.

 

Hur som helst: ger väl det en bild om hur säkert det är att surfa på måfå?

 

Men jag har en Norton Antivirus prenumeration på min Poker dator. Skyddar inte det mot allt det du nämner ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw vilket är bäst norton eller macfee?

 

Norton segar ner datorn något fruktansvärt, dessutom är Symantecs kundtjänst bra jävla värdelösa. Annars har såväl Norton som Macafee hållit mig virusfri.

 

Trist när folk drabbas (och att polisen antagligen inte skulle göra något även om ni kan tillhandahålla såväl namn som adress om ni inte har ett skriftligt erkännande skrivet i vittnens närvaro). Det är nog som flera sagt omöjligt att skydda sig helt, men jag för min del kan inte begripa:

 

1. Att någon använder hotmail till att regga ett konto där det kommer att finnas pengar. Använd mailadress från din ISP eller köp en egen domän för någon ynka hundralapp om året.

2. Att MSN fortfarande används sedan Skype kom. Utvecklingen borde leda om trafiken på samma sätt som datorer konkurrerat ut Facits gamla reseskrivmaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har en Norton Antivirus prenumeration på min Poker dator. Skyddar inte det mot allt det du nämner ovan?

 

Det är ju sårbarheter i legitima mjukvaror det handlar om som gör att nån kan få kontroll över ditt system, inga virus +att det handlar ofta om saker som inte AV känner igen, slå ut AV/brandvägg kan elaka saker också göra. Visst kan ditt AV hitta nåt som nån annan remotly laddar upp på din dator vid senare tillfälle, men det är ju så att nån kan få remote system access av olika nivåer, vilket egentligen brandväggen/routern ska stoppa. Men eftersom anslutningen startas från din dator(när du går in på sidan) så stoppar inte brandväggen/routern det(för du har ju tex tillåtit att qtime går online i brandväggs settings)

 

mera om sårbarheter där:

http://www.sitic.se/ Sveriges IT-incidentcentrum.

http://secunia.com/ Danskt säkerhetsföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Att MSN fortfarande används sedan Skype kom. Utvecklingen borde leda om trafiken på samma sätt som datorer konkurrerat ut Facits gamla reseskrivmaskiner.

 

MSN ör lika illa jämfört med jabber(XMPP) som skype är jämfört med VOIP(SIP), tyvärr är båda fokuserade på användarvänlighet och lull-lull funktioner samt är closed source jämfört med open source protokollen XMPP och simpleSIP som fokuserar mer på säkerhet(dock ska ingen IM-klient ses som säker)

Skype är ju samma teknik som fildelning, Peer2Peer baserad voip. Om man inte använder fildelning på pokerdatorn av säkerhetsskäl kanske man vill undvika samma teknik i telefonin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte just att jag suttit och läst en knappt 4 månader gammal tråd, trodde du blivit robbad nu. Hur gick det till slut?!

 

Frågan är ju om man inte skulle lägga upp det man har till B2B och be dom undersöka var pengarna har hamnat? Killen kanske t.o.m. laddade in dom på sitt egna b2b-konto (är det ens möjligt att ladda stålar med olika namn på konto/neteller) eller skapade killen ett B2B-konto i ditt namn och degade in för att sedan chipdumpa? Isf måste han chipdumpat över $8k väldigt snabbt?

 

Förstår inte hur de lyckas ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSN ör lika illa jämfört med jabber(XMPP) som skype är jämfört med VOIP(SIP), tyvärr är båda fokuserade på användarvänlighet och lull-lull funktioner samt är closed source jämfört med open source protokollen XMPP och simpleSIP som fokuserar mer på säkerhet(dock ska ingen IM-klient ses som säker)

Skype är ju samma teknik som fildelning, Peer2Peer baserad voip. Om man inte använder fildelning på pokerdatorn av säkerhetsskäl kanske man vill undvika samma teknik i telefonin.

 

Ditt inlägg går en kilometer över mitt huvud (jag erkänner, jag är en teknisk idiot), men jag tolkar det som att du tycker att såväl MSN som Skype är värdelösa ur säkerhetssynpunkt. Du har säkert rätt, men hittills är ändå Pokerforum befriat från trådar om hackade Skypekonton.

 

Poängen i min kommentar - som dock hamnar så långt utanför trådens ämne att jag tänkte lägga ner nu - är att MSN är så användarovänligt/gammalmodigt jämfört med Skype att jag inte fattar att MSN finns kvar på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur får man bort trojaner ur sin data?

det är väldigt olika och beror på vilka skadliga saker man har på burken....vissa saker kräver flera olika steg(tex reboot med vissa settings till safe mode osv)

 

säkehetsforum kan du få hjälp på tex:

http://forums.techguy.org/54-security/

 

du använder ett program som heter HijackThis, postar logen på forumet och följer instruktioner

....annars är de väl bara att formatera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väldigt olika och beror på vilka skadliga saker man har på burken....vissa saker kräver flera olika steg(tex reboot med vissa settings till safe mode osv)

 

säkehetsforum kan du få hjälp på tex:

http://forums.techguy.org/54-security/

 

du använder ett program som heter HijackThis, postar logen på forumet och följer instruktioner

....annars är de väl bara att formatera

 

 

ok tack låter avancerat .tyvärr är jag dålig på datorer kanske kan fråga nån polare eller försöka själv.är det mycket farligt för säkerheten med massa trojaner i datan ?för det vet jag att jag har. jag har norton antivirus som säger att dessa är i "karantän" och inte kan skada datan vad nu det betyder.jag vet att vissa spelare fått kontona tömda pg av att dom haft datan på dygnet runt och nån har kapat datan när dom inte ser på och spelat på den via en trojan och dumpat chips.personligen har jag alltid datan stängd när jag inte är vid den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, två månader gammal är den. =)

 

Efter jag fryst konton och stängt ned allt jag kunde släppte jag hela grejen och bara hade semester. Kom nu hem i mitten av maj och håller på att samla ihop allt material så ska jag göra en komplett polisanmälan sedan, så får de börja tåta i det. Sjukt drygt att hålla på med allt, tar mkt tid och ork, så det går segt. Har precis flyttat in i ny lägenhet och så, så det är mycket annat att pyssla med oxå. Men snart så händer det kanske lite grejer. Vill inte skriva för mkt här, utan jag återkommer om ett tag när det har utretts mer och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack låter avancerat .tyvärr är jag dålig på datorer kanske kan fråga nån polare eller försöka själv.är det mycket farligt för säkerheten med massa trojaner i datan ?för det vet jag att jag har. jag har norton antivirus som säger att dessa är i "karantän" och inte kan skada datan vad nu det betyder.jag vet att vissa spelare fått kontona tömda pg av att dom haft datan på dygnet runt och nån har kapat datan när dom inte ser på och spelat på den via en trojan och dumpat chips.personligen har jag alltid datan stängd när jag inte är vid den.

 

Trojaner kan göra olika saker, stjäla lösen tex, då spelar det ingen roll att du stänger av datorn... Hur som helst är de inte bra med trojaner på datan, är du säker på att dom är i karantän hela tiden och inte hittas på nytt vid varje start och placeras i karantän igen?

...då får man ta hjälp på tex forumet där uppe, eller AV-programmets hemsida, dom bruka ha step by step, eller en litet program skrivet för att få bort sånt som måste manuellt rensas.

 

Jag har inte Norton, men du ska kunna tömma karantän mappen (om du inte ska studera dom har du ju ingen nytta av att spara dom i karantän, dom gör dock ingen skada där)

 

Hur fallet nu är med din dator är det omöjligt att säga här,,,via HijackThis loggar ser experterna på säkerhets forumet direkt vad som inte hör hemma på din dator och ger dig instuktioner hur ta bort elaka saker...

 

som sagt: det finna massor av trojaner och annan elak kod som AV-program inte kan ta bort även om det hittas...nästa start av datorn är dom tillbaka, för att helt få bort dom kan krävas många manuella steg och det är olika på vad man är smittad av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trojaner kan göra olika saker, stjäla lösen tex, då spelar det ingen roll att du stänger av datorn... Hur som helst är de inte bra med trojaner på datan, är du säker på att dom är i karantän hela tiden och inte hittas på nytt vid varje start och placeras i karantän igen?

...då får man ta hjälp på tex forumet där uppe, eller AV-programmets hemsida, dom bruka ha step by step, eller en litet program skrivet för att få bort sånt som måste manuellt rensas.

 

Jag har inte Norton, men du ska kunna tömma karantän mappen (om du inte ska studera dom har du ju ingen nytta av att spara dom i karantän, dom gör dock ingen skada där)

 

Hur fallet nu är med din dator är det omöjligt att säga här,,,via HijackThis loggar ser experterna på säkerhets forumet direkt vad som inte hör hemma på din dator och ger dig instuktioner hur ta bort elaka saker...

 

som sagt: det finna massor av trojaner och annan elak kod som AV-program inte kan ta bort även om det hittas...nästa start av datorn är dom tillbaka, för att helt få bort dom kan krävas många manuella steg och det är olika på vad man är smittad av

 

 

gick in i karantänmappen och det går att deleta varje virus och trojan försvinner dom ur datan då? eller är dom bara borta ur mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick in i karantänmappen och det går att deleta varje virus och trojan försvinner dom ur datan då? eller är dom bara borta ur mappen?

asså det är en hel vetenskap de där för att få bort precis allt, dom finns fortfarande kvar i tex operativsystemets återställningspunkter...skulle datan din krasha, och återställas till tidigare punkt.... då är trojanerna tillbaka

 

det som finns i karantän mappen är inte farligt(ibland placeras kanske nån legitim fil där så kan man ångra, ibland kanske man vill studera viruset för att förstå hur man blivit smittad och vilken skada det kan ha hunnit göra), varför jag ville du skulle tömma den...var för att se om norton hittar samma filer igen i nästa reboot och placerar dom i karantän igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...