Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

alltså..... loooooooool för stackars pemmsan. för 100bb är det väl OK att skicka in degen på rookienivåer. men på normala grindnivåer och uppåt så ska inte degen in på t.ex mer än 5-manna(om de inte e sjukt aggro) förrän på turn då du har dödat ett kort(dvs helt ofarligt).

alltså.... du har nöten, men du är efter i resterande fall då du får syn eller omslag på en sån bräda med mer än 100bb. Det är helt enkelt så de funkar.

t.ex... du kan dela samma nötstege mot en kille som har flushdrag. Förstår du vad det innebär? turkuka för splitten!

• Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
alltså.... du har nöten, men du är efter i resterande fall då du får syn eller omslag på en sån bräda med mer än 100bb. Det är helt enkelt så de funkar.
Det är superfiskigt att bara syna/slå om första omslaget med HD:ar som är favorit mot nötstege. Är ju samma sak som att böna och be om att bli sönderabusad genom att motståndaren kan höja skitmycket utan att särskilt oroa sig för att vare sig bli synad eller höjd. För att inte tala om vad det gör för ens möjlighet att semibluffa med någorlunda vettig frekvens.

Obviously foldar man för övrigt aldrig när det väl är syn mot en all-in på floppen som gäller. Fold blir typ bara aktuellt när det handlar om multipla motståndare och/eller svindjupa stackar. Däremot är pottkontroll, handbalansering och exploatering av nits rätt aktuella saker att tänka på som ofta talar för syn istället för höjning.

Postad
12 år?

Väldigt gulligt med personagrepp :-D , men det känns onödigt att gå i svaromål i åldersfrågan. Kanske bättre du försöker ta till dig av vad som skrivs i tråden :roll: det sägs en hel del vettiga saker där.

Postad
Väldigt gulligt med personagrepp :-D , men det känns onödigt att gå i svaromål i åldersfrågan. Kanske bättre du försöker ta till dig av vad som skrivs i tråden :roll: det sägs en hel del vettiga saker där.

ne de sägs inget vettigt, kan redan allt! :d:-P

Postad
Nej, klart du inte ska lägga nöten även om det ligger ett färgdrag ute. Han kan ju lika gärna ha settat.

Självklart vill du ha in alla slantar i mitten när du sitter på nöten. ;)

Bara så du vet så kan man mycket väl ha negativt väntevärde trots att man floppar nöten i Omaha.

Man vet att det finns sjukt mycket fisk där ute när majoriteten på ett forum där folk ska kunna spela resonerar helt fel. :)

Pemmsen, fortsätt köra din "jag kan redan allt" så kan jag gå med på att spela HU, any pokergame, alla dagar i veckan resten av ditt liv.

Postad
Bara så du vet så kan man mycket väl ha negativt väntevärde trots att man floppar nöten i Omaha.
Ja, men det är så sällsynt att man i princip aldrig ska vika floppad färdignöt. Lite som att diskutera när man ska vika AA pre i turneringar. Not that meningsfullt.
Postad
Ja, men det är så sällsynt att man i princip aldrig ska vika floppad färdignöt. Lite som att diskutera när man ska vika AA pre i turneringar. Not that meningsfullt.

Online (med 100bb stackar) och preflophöjd pott så är det sällsynt.

Men Hjort, spelar du med djupa stackar och inte kan slänga en floppad nötstege utan redraw, ja då har du en stor läcka i ditt spel

Postad
Men Hjort, spelar du med djupa stackar och inte kan slänga en floppad nötstege utan redraw, ja då har du en stor läcka i ditt spel
Nä, det har jag inte.

Det är fortfarande extremt sällan man ska vika floppad färdignöt om man så spelar med 10kbb i stacken. Det är helt enkelt inte tillräckligt frekvent med nötstege på floppen och att man hamnar i en situation där man bör vika för att det ska kunna vara en stor läcka. Lite som att det inte kan vara en stor läcka att folda AA för sällan i fixed.

Normalt krävs det ändå någon form av squeezesituation, vilket inte direkt är supervanligt. Är det HU så är det lugnt att plocka ett kort så gott som alltid. Vet faktiskt inte om det någonsin kan vara rätt att vika en färdig nöthand i PLO på floppen mot en motståndare. Är väldans tveksam.

Om jag däremot slarvar med att vika när det inte längre är nöt eller älskar att tokeskalera potten så kan vi börja tala stor läcka.

Postad
Online (med 100bb stackar) och preflophöjd pott så är det sällsynt.

det vet han ju. jag har på sistone spelat en hel del shorthanded PLO, det största fel folk gör är ju faktiskt att lägga för mycket näst efter att spela Texas.

mitt sjukaste redraw någonsin:

8sTs9c9d

flopp:

6h 7s 9s

ingen action såklart...

vet inte hur många Omaha-händer jag har spelat men det som står i super system 2 tex är ju bra för att förstå hur spelet skiljer sig från texas men alldeles för tight shorthanded.

har man broadwaystegen kan man ju passa sig lite även för 100bb dock.

Postad
Nä, det har jag inte.

Det är fortfarande extremt sällan man ska vika floppad färdignöt om man så spelar med 10kbb i stacken. Det är helt enkelt inte tillräckligt frekvent med nötstege på floppen och att man hamnar i en situation där man bör vika för att det ska kunna vara en stor läcka. Lite som att det inte kan vara en stor läcka att folda AA för sällan i fixed.

Normalt krävs det ändå någon form av squeezesituation, vilket inte direkt är supervanligt. Är det HU så är det lugnt att plocka ett kort så gott som alltid. Vet faktiskt inte om det någonsin kan vara rätt att vika en färdig nöthand i PLO på floppen mot en motståndare. Är väldans tveksam.

Om jag däremot slarvar med att vika när det inte längre är nöt eller älskar att tokeskalera potten så kan vi börja tala stor läcka.

kort sagt det nybörjare ska förstå är att floppar man nöten utan redraw ska man inte välja en linje där man 5-bettar allin på floppen för hundratals big blinds utan snarare syna och se vad som händer på turn.

folda för att man blir höjd är det väl ingen som pratar om om inte FI är en extrem nutpeddler.

Postad
folda för att man blir höjd är det väl ingen som pratar om om inte FI är en extrem nutpeddler.
OP frågade om han skulle folda Ola verkar säga att man rätt ofta ska folda floppad nötstege utan redraws vid djupstacksfel. Så det verkar vara ett aktuellt ämne.

Och även om fi är en extrem nutpeddler kan jag inte se särskilt många scenarion där vik med nötstege (alltså ingen färg eller kåk möjlig) är rimligt mot en person.

Postad
Handhistorik felar lite.

I en situation hade jag 79xx och floppen kommer 568, två spader.

En motspelare betar runt pott, jag kontrabetar.. han återhöjer pottmax och är all-in. Jag har inga drag till flush/kåk eller högre stege. Jag misstänker att han har samma stege som jag.

Ska jag folda?

Nu har jag inte läst svaren men för mej är det ingen raise utan syn. Har du fortfarande nöt efter turn med fler än 1 FI så skulle jag slå om för att få bort drag till river - är det 1 Fi så skulle jag synat och vilje se river - antagligen skulle FI gå all in med sitt set redan... är det samma stege blir det jobbigt på river om bordet parat sej eller brädan visar 3 färgkort....

Jag hadde satt FI på set eller ev. stege med färgdrag.... mina analys är med erfarenhet av ca 3 h PLO spelande :-?

Sitter du kort är det bara att trycka in allt efter flop givetvis... men sitter du tungt mot tungt vill jag ite riskera hela min stack för en mindre pott !

Postad
OP frågade om han skulle folda Ola verkar säga att man rätt ofta ska folda floppad nötstege utan redraws vid djupstacksfel. Så det verkar vara ett aktuellt ämne.

Och även om fi är en extrem nutpeddler kan jag inte se särskilt många scenarion där vik med nötstege (alltså ingen färg eller kåk möjlig) är rimligt mot en person.

då blir man ju helt överkörd så det är ju uppenbarligen helt fel.

speciellt eftersom fi sällan har dubbla redraws så har man position har man väl ofta ett "bluffredraw" också.

Postad

Jag har inte diskuterat situationen en motspelare specifikt, jag diskuterar generellt.

Postad
Jag har inte diskuterat situationen en motspelare specifikt, jag diskuterar generellt.
Ja, och generellt är det ingen stor läcka att aldrig folda floppade nötstegar.

inte då, betfold, bet-check-syn, bet--check--raise, checkraise, checksyn eller checkfold beroende på spelare, hans bet/check och betstorlek vid bet.
Det där är trams.