Gå till innehåll

I början på större Freezeout-tuneringar


Lobo

Recommended Posts

Om man åker på en bad-beats i början på en sådan tuneringen, åkte precis på en sådan. Limpade in med par i åttor. Floppen visade 852, där åttan och tvåan var i klöver. Fjärde kortet var en knekt som inte var i klöver. Betade normalt igen och motspelaren gick all-in. Givetvis synade jag och med det risken att åka ut. Femte kortet var ett klöver och tuneringen var slut för min del.

 

Man vet att flushar träffar då och då, men det kan väl aldrig vara rätt att lägga sig någon gång i ett sådant läge oavsett om motspelaren gått all-in redan på floppen? Tilläggas kan sägas att jag var nästan säker på att spelaren gick på flushen.

 

Vad jag menar är att t. ex Phil Ivey hade väl aldrig lagt sig i ett sådan läge om det ens hade varit första potten i ett VM eller WSOP (om dessa nu är freezeout-tuneringar). Då är det väl bättre att ta smällen och åka ut direkt i tuneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det åt det hållet för Shahin? Jag trodde han bara använde den kraften för att syna när han vet att han är dog.

 

On topic: Om du satte honom på flushdrag (och du låg ju bra till mot annan HD också) så är det ju bara att välja det som ger mest förväntad vinst, syna förmodligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på hur snabb turneringen är. I just detta exemplet kan du inte lägga dig, men självklart behöver man ibland lägga en hand som man tror leder.

 

Du måste också ta stor hänsyn till hur bra du är jämförst med resten av fältet i tureringen.

Vi använder VM som exempel. För Phil Ivey skulle det inte ens vara rätt att ta en 70/30 första handen, eftersom han är så pass mycket bättre än resten av fältet.

För en som spelar poker för första gången skulle det vara självklart att ta en 50/50 eller kanske tom en 40/60.

Detta kanske låter lite konstigt, men tänk efter så förstår vad jag menar. Kan också låta konstigt för att jag kollar på porr samtidigt som jag skriver detta och inte är särskilt koncentrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du att den kommer så kan du folda, Shahin är bra på att förutsäga sånt har jag hört.

 

Förstår du inte frågan, eller gör du dig bara rolig? I en rebuy kan jag köpa nya marker, men i början på en freezeout har alla lika många marker och nu har jag ingen chans att komma tillbaka om jag förlorar. Jag hade ingen tanke på att lägga mig, men jag undrade om det kunde finnas folk som skulle kunna göra det p.g.a rädslan att åka ut var större än viljan att vinna.

 

Förstår att det låter som en nybörjarfråga, men det är jag absolut inte. Dock har jag ingen större erfarenhet från större freezeout-tuneringar, spelar mest rebuy.

 

Om man nu skall spela tight som Anders Eriksson och det gänget sade att dom gjorde. Vilka händer skall man då gå med på? Hade dom gått med på pocket par i åttor från mellan-position? Anledningen att jag limpade in med åttorna var just för dom implicita odden som också mycket riktigt uppstod i detta fallet.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar nu alltså om VM, första handen, ingenting i potten. Jag är ganska övertygad att han skulle folda...

 

Menar du att Phil Ivey skulle folda första handen om en spelare sköt in alla sina marker i mitten och han var säker på att han hade 70-30?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ursäkta mig och ödmjukt slicka era fotsulor:oops:

Har hela tiden tänkt på 60/40, och får uräkta mig med att jag kollar på tv och är väldigt inne i ett program om ett kvinnofängelse där man inte har något att göra förutom att ägna sig åt varandra.

 

Ni får dock hålla med mig om att han skulle lägga 60/40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på hur snabb turneringen är. I just detta exemplet kan du inte lägga dig, men självklart behöver man ibland lägga en hand som man tror leder.

 

Du måste också ta stor hänsyn till hur bra du är jämförst med resten av fältet i tureringen.

Vi använder VM som exempel. För Phil Ivey skulle det inte ens vara rätt att ta en 70/30 första handen, eftersom han är så pass mycket bättre än resten av fältet.

För en som spelar poker för första gången skulle det vara självklart att ta en 50/50 eller kanske tom en 40/60.

Detta kanske låter lite konstigt, men tänk efter så förstår vad jag menar. Kan också låta konstigt för att jag kollar på porr samtidigt som jag skriver detta och inte är särskilt koncentrerad.

 

och inge har så stor edge att de kan lägga 70/30.

 

jag kan lova att Phil Ivey aldig skulle lägga om motståndarna visade, siåfall skulle ju folk bara ställa in varje pott på drag mot honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och inge har så stor edge att de kan lägga 70/30.

 

jag kan lova att Phil Ivey aldig skulle lägga om motståndarna visade, siåfall skulle ju folk bara ställa in varje pott på drag mot honom...

 

Bra att ni förstår vad jag ville få ut av frågan. Är det fel att limpa in med par i åttor från mellanposition tidigt i tuneringen om man vill spela tight? Som jag sade var jag ute efter de implicita oddsen. Vilka kort går de extremt tighta med med i början av tuneringarna (freezout)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl aldrig att lägga det setet på det brädet?

 

fi har 7 outs om färg och dig slagen med JJ, men det är ju allt... EDIT fel, färgstegdrag ok... hmmm men online(?) tidigt går väl som sagt inte, tretton outs på turn är ju inte heller något o va rädd för

 

 

 

 

Ivey-grejen är mer intressant, men jag kan inte tänka mig han sätter sig i 70-30 situation när han lugnt kan bygga stack nästan utan risk i WSOP... killen är ju grym på att läsa folk, varför i hela friden ska han lämna något till slumpen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...