Gå till innehåll

Datasäkerhet vid pokerspel online


Fiddy

Recommended Posts

Otroligt bra artikel.

 

Läser själv datasäkerhet just nu, glöm inte att du kan behöva ett "antipest" program som kompliment till ditt antivirusprogram. exempeltvis ad-aware. Och glöm inte att syna din brandvägg för att se vilka portar som är öppna, kanske har du öppnat portar som du inte använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Otroligt bra artikel.

 

Läser själv datasäkerhet just nu, glöm inte att du kan behöva ett "antipest" program som kompliment till ditt antivirusprogram. exempeltvis ad-aware. Och glöm inte att syna din brandvägg för att se vilka portar som är öppna, kanske har du öppnat portar som du inte använder?

 

hur vet man vilka man använder och inte?

 

//Computer Noob/Fish :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet man vilka man använder och inte?

 

//Computer Noob/Fish :oops:

 

Det behöver du inte hålla reda på om du använder en brandvägg för hemanvändaren. Dessa funkar ofta så att de ber dig godkänna de applikationer som får tillgång till internet. Olika applikationer använder olika portar, men i de fall en brandvägg enl ovan används så sköter den porthanteringen åt dig.

 

Har du däremot en brandvägg som kräver att du själv bestämmer vilka portar som ska användas så behöver du läsa in dig på ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Bra skrivet,men ett problem som kvarstår är ju alla pokerklienter som inte tilllåter att man skapar (säkra) lösenord,utan endast tilllåter små,stora bokstäver och siffror.

Alla som vet något om lösenord förespråkar ju att man kombinerar med div tecken för att uppnå ett så säkert lösenord som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet,men ett problem som kvarstår är ju alla pokerklienter som inte tilllåter att man skapar (säkra) lösenord,utan endast tilllåter små,stora bokstäver och siffror.

Alla som vet något om lösenord förespråkar ju att man kombinerar med div tecken för att uppnå ett så säkert lösenord som möjligt.

Det går ju att kompensera om man i stället väljer ett lösenbord med fler tecken. Det sjuka är ju dock att många pokerrum dessutom har en maxlängd på lösenordet.

Något jag också tycker är dumt är att bankomatkoderna alltid är på 4 siffror. Det är lättare att gissa en bankomatkod på tre försök än att vinna storvinst på lotto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En tanke som slog mig när jag läste igenom den här tråden och specifikt om keyloggers. Har inte mycke kunskap om hackers eller hur mycket de kan komma åt. Men har förstått att de kan knäcka det mesta bara de ger sig fan på det.

 

Men om jag förståt det hela rätt så samlar en keylogger upp allt man skriver på tangentbordet.

 

Då kom jag på att man skulle kunna lösa problemet på detta sett. Rätta mig om jag har fel. E ju ingen hacker som sagt. Men borde man inte kunna kryptera lösennordet själv? Lite omständigt men borde ju funka och vara ganska säkert.

 

Säj att jag har hund som lösen till mina pokersiter. Så Har jag en 20 teckens krypterings rad. 123456789abcdefghijk. skriv 123 på tangentbordet sen tryck på raden till lösenordet skriv "h" tryck brevid och skriv 456 "i luften" tryck på raden igen osh skriv ett "u" osv. Självklart skall man ha ett lösenord som inte har nått samanhang och samma med krypteringen.

 

Funkar ju inte så bra om den där loggen spara mus klicken men annars borde de väl funka eller?

 

Ganska bökigt men om folk pratar om att de vill ha dosor eller fingertrycks läsare till sina pokerkonton så borde det här va bättre.

 

E jag ute å cycklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke som slog mig när jag läste igenom den här tråden och specifikt om keyloggers. Har inte mycke kunskap om hackers eller hur mycket de kan komma åt. Men har förstått att de kan knäcka det mesta bara de ger sig fan på det.

 

Men om jag förståt det hela rätt så samlar en keylogger upp allt man skriver på tangentbordet.

 

Då kom jag på att man skulle kunna lösa problemet på detta sett. Rätta mig om jag har fel. E ju ingen hacker som sagt. Men borde man inte kunna kryptera lösennordet själv? Lite omständigt men borde ju funka och vara ganska säkert.

 

Säj att jag har hund som lösen till mina pokersiter. Så Har jag en 20 teckens krypterings rad. 123456789abcdefghijk. skriv 123 på tangentbordet sen tryck på raden till lösenordet skriv "h" tryck brevid och skriv 456 "i luften" tryck på raden igen osh skriv ett "u" osv. Självklart skall man ha ett lösenord som inte har nått samanhang och samma med krypteringen.

 

Funkar ju inte så bra om den där loggen spara mus klicken men annars borde de väl funka eller?

 

Ganska bökigt men om folk pratar om att de vill ha dosor eller fingertrycks läsare till sina pokerkonton så borde det här va bättre.

 

E jag ute å cycklar?

 

moderna keyloggers hjälper det inte mot iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
De flesta bredbandsleverantörer erbjuder mailkonton utöver själva anslutningen. Ofta gratis, eller till en låg kostnad. Använd hellre ett sådant mailkonto.
problemet är att knappt nån av dom är krypterade, så på sitt sätt är många webmail tjänster säkrare

godkänt ceritifikat, låset synligt samt https:// i adress fältet så är det krypterat i imap(webmail)

i pop så ställer man in i epostklienten, men som sagt leverantören måste ju stöda det

 

eller så kan de gå så där:

Regeringar världen över hackade efter global läcka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratades lite om kryptering och det var även någon som lade till någonting om SSID och MAC-adressen, men jag tänkte ta det igen då jag har skrivit lite om ämnet.

 

Tro inte att du är säker bara för att du har köpt en (trådlös) router. Eftersom att det kan vara lite klurigt för en person med låg datorvana att ändra inställningarna till routern, säljs många routrar med avstängda säkerhetsfunktioner. Se till att göra detta om du använder ett trådlöst nätverk:

  • Ändra routerns användarnamn och lösenord. Det är ofta inställt till admin admin då du köper routern. Om du inte ändrar detta kan vem som helst ändra routerns inställningar; stänga av brandväggen, omdirigera internettrafik m.m.
  • Om möjligt; ta bort nätverksnamnet. Om du måste använda ett nätverksnamn, använd inte Svenssons nätverk eller något liknande (nämner varför nedan).
  • Stäng av Service Set Identifier (SSID). SSID skickar ut nätverksnamnet med gämna mellanrum för att man ska kunna se nätverket då man tar upp listan på nådda nätverk. Om du stänger av den här funktionen måste du aktivt söka efter nätverket. Använd därför nåt random-namn så att det inte blir lika lätt för en utomstående att hitta.
  • Bestäm vilka datorer som ska få tillgång till nätverket mha MAC-adresser. Varje nätverkskort har ett unikt nummer, en sk MAC-adress. Om du går in i routerns inställningar kan du aktivera en funktion som gör att endast de MAC-adresser som finns i listan kommer åt nätverket.
    .....Så, kolla upp MAC-adresserna till de datorer som ska använda nätverket:
    .....Start -> Kör -> "cmd" OK -> "ipconfig /all".
    .....Där kommer MAC-adressen stå. Observera att varje nätverkskort har en unik adress, du kommer därför behöva två adresser per dator om du ska kunna använda både det vanliga och det trådlösa nätverkskortet.
  • Slå på krypteringen:
    1. WPA2 (bäst)
    2. WPA
    3. WEP
  • Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att kryptera datorn i osx:

inställningar, säkerhet, aktivera file vault.

 

i xp/vista vet jag inte....

 

 

Truecrypt är ett bra program för kryptering. Det är gratis, open source och vad jag förstått mycket pålitligt. Det finns i versioner för Linux och Windows, och en version för macintosh är planerad.

 

Truecrypt fungerar genom att du skapar filer som du kan montera som volymer i operativsystemet. Så när du t ex behöver filen med dina lösenord i Windows startar du truecrypt och monterar t ex enheten Q i 'Den här datorn'. För monteringen kan du använda en mycket säker passphrase i stället för bara ett kort lösenord. Givetvis bör man göra backup av filen så att inte lösenorden försvinner när hårddisken går sönder, så som hårddiskar har för vana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra artikell, dock så bör det nämnas att trådlösnätverk med kryptering inte är helt säkert. Spelar ingen roll vilken kryptering du har en utomstående kan ändå komma in och avlyssna.

 

det är sant

 

trådlöst är inte så säkerhet.

 

några tips

 

en trådslös bredbands-router med brandvägg är bättre.

och ta bort namnet (send inte ut något namn)

vet de inte namnet på nätverket

blir det mycket svårare koppla upp mot.

 

(i grannes dator blir det ett namnlös nätverk -

skriv namn för att koppla upp mot)

 

har du ett nätverks namn på routern som 35654876sdghssd344343

 

blir det svårare

 

att ha standardnamn som routern heter

är dumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...