Gå till innehåll

Datasäkerhet vid pokerspel online


Fiddy

Recommended Posts

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra artikel.

 

När det gäller mail och MSN så är det ju den absolut vanligaste vägen att få in virus och trojaner. Dessa kan också gömmas i helt andra filer än rena installationsfiler, så klicka aldrig på länkar till bilder eller liknande överhuvudtaget i MSN.

 

BitTorrent och liknande tjänster kan också vara en källa till otyg om man inte riktigt vet vad man gör.

 

Det finns en utmärkt och gratis onlinetjänst för att kolla hur sårbar ens dator är för attack utifrån, tar tio minuter att köra igenom, https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett extra säkerhetsskydd rekomenderar jag också "Spybot - Search & Destroy" som letar upp och tar bort spyware på datorn. Kostnadsfri, finns på download.com:

http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022_4-10122137.html

 

Helt suverän. Ställ in så att den skapar en restore-point (Mode -> Advanced/Settings) så kan du deleta allt den hittar utan risk att du sabbar nåt hederligt program för all framtid. Men hos mig har den bara hittat oärligt skit hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst nätverk

Det blir allt vanligare med trådlöst nätverk. Oftast har man då en router som erbjuder trådlös kommunikation ansluten till sitt bredbandsuttag. I routern finns det då i de flesta fall en inbyggd brandvägg (se ovan), vilken förstås ska användas. Brandväggen skyddar dock bara informationen via bredbandskabeln. Mellan routern och din dator sker kommunikationen i luften, och utan någon form av säkerhet finns det två allvarliga risker med trådlös kommunikation. Den ena är att vem som helst kan utnyttja ditt nätverk för egna syften genom att sitta i närheten med en dator och därigenom logga in på internet. Det andra är förstås att denna person också kan avlyssna all den trafik som skickas mellan din dator och routern. Inloggningsnamn och lösenord är då en smal sak att få fram. Att någon skulle sitta och avlyssna just ditt nätverk är kanske långsökt, men eftersom alla vanligt förekommande trådlösa routers har inbyggd säkerhet i form av kryptering (WEP) så finns det ingen anledning att utsätta sig för risken. I användarguiden för din trådlösa router finns det information om hur du använder krypteringsskyddet. Ha det igång, och slipp oroa dig. Har du ännu inte köpt någon router men tänker göra det, så kontrollera att den erbjuder kryptering.

/crillux

 

Som ytterligare säkerhetsåtgärder kan det vara bra att låsa accesspunkten till nätverkskortens MAC-adresser, som brukar stå någonstanns på kortet (eller datorn ifall det är inbyggt).

 

Att stänga av SSID Broadcast är också en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, smart.

Jag håller med om AVG, den kör jag med ochså, fast jag har köpt programmet eftersom jag använder den till mitt företag ochså, den är mycket bättre och slöar inte ner som tex hemska Norton som många kör med.

 

Det finns bärbara datorer med en liten tryckplatta för fingeravtryck, som då givetvis använder ett fingeravtryck som en nyckel för åtgång till datorn. Är det någon som vet hur de är uppbyggda, är det i princip samma sak som ett skriftligt lösenord eller är det tryggare? Jag ger mig fan på att det bara är att boota datorn med en "tjyvkopplings-bootdisk" så kommer man förbi den lilla detaljen.

 

Jag tror att stölder av pokerkonton kommer att bli en stor grej inom kort, det är så lätt för hackers att komma över lösenord eller knäcka lösenord till pokerkonton. Det är egentligen konstigt att det inte är vardagsmat redan idag. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, smart.

Det finns bärbara datorer med en liten tryckplatta för fingeravtryck, som då givetvis använder ett fingeravtryck som en nyckel för åtgång till datorn. Är det någon som vet hur de är uppbyggda, är det i princip samma sak som ett skriftligt lösenord eller är det tryggare? Jag ger mig fan på att det bara är att boota datorn med en "tjyvkopplings-bootdisk" så kommer man förbi den lilla detaljen.

 

Problemet med den här typen av lösningar är att det till sist och slut ändå är mjukvara som ska hantera autencieringen. Kan man då skriva en kodsnutt som kan "lura" mjukvaran så kan man givetvis gå förbi skyddet. Så en "tjyvkopplings-bootdisk" kan göra tricket, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra skriven, uppskattas!

 

Dock så har jag lite funderingar gällande lösenord. Jag har ett avancerat lösenord med både versaler och genemer samt siffor och tecken. Det som jag är orolig för är att jag använder detta lösenord till, inte bra en, utan flera pokersajter vilket ökar risken för att tömma alla mina konton om någon tomte skulle komma över mitt lösenord. Är det hyfsat säkert att ha det så? Annars så har man nästan sju olika lösenord att hålla koll på och inget av de är lätta att komma ihåg.

 

Någon som har tips på vad man kan göra i lösenordsväg om man spelar på fler än en sajt, vilket de flesta av oss gör?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är säkert eller ej, men jag har samtliga mina bankomatkoder, visakortskoder mm uppskrivet på en lapp i min plånbok. Dock så är det "krypterat", genom att jag på alla nummer har lagt till ett ojh samma nummer

 

Exempel (påhittade siffror)

1234 Bankomaten

2345 Visa

3456 Mastercard

osv

 

Säg nu att min "hemliga personlihga siffra" är 101

 

Då kan jag lätt räkna ut vad mina egentliga koder är genom att dra bort 101 från varje

 

Så rätt pinkoder skulle då vara

1133 Bankomaten

2244 Visa

3355 Mastercard

 

På samma sätt kan man ju såklart göra med sajterna, typ

 

oLa1234gLaD Ladbrokes

oLa2345gLaD Betsson

 

osv osv

Sedan kan man ju ha siffrorna nedskrivna på något papper, sin hemliga siffra i huvudet, och bokstavssträngarna gemensamma för alla sajter. Det borde vara ett betydligt bättre alternativ än de som man har nuförtiden i alla fall, betydligt säkrare och minst lika lätt att komma ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är säkert eller ej, men jag har samtliga mina bankomatkoder, visakortskoder mm uppskrivet på en lapp i min plånbok. Dock så är det "krypterat", genom att jag på alla nummer har lagt till ett ojh samma nummer

 

Exempel (påhittade siffror)

1234 Bankomaten

2345 Visa

3456 Mastercard

osv

 

Säg nu att min "hemliga personlihga siffra" är 101

 

Då kan jag lätt räkna ut vad mina egentliga koder är genom att dra bort 101 från varje

 

Så rätt pinkoder skulle då vara

1133 Bankomaten

2244 Visa

3355 Mastercard

 

På samma sätt kan man ju såklart göra med sajterna, typ

 

oLa1234gLaD Ladbrokes

oLa2345gLaD Betsson

 

osv osv

Sedan kan man ju ha siffrorna nedskrivna på något papper, sin hemliga siffra i huvudet, och bokstavssträngarna gemensamma för alla sajter. Det borde vara ett betydligt bättre alternativ än de som man har nuförtiden i alla fall, betydligt säkrare och minst lika lätt att komma ihåg.

 

Du är inte dum du! Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé alls, tror att många kör med liknande lösningar. Men visst kan det vara farligt att ha samma lösenord på alla konton. Att då använda en algoritm som bara du själv känner till underlättar ju en del.

 

Jag tror man ska vara försiktig med att krångla till det för mycket för sig själv. Då blir det lätt att man klickar på "Kom ihåg mig" i alla fall, av ren lättja.

 

Edit;

Efter att ha kollat igenom lite trådar här på pf.nu så borde jag nog skrivit något om faran med "scamsiter" också. Men jag trodde inte folk var så lättlurade som tydligen är fallet. Lämna aldrig ut kontonummer, användarnamn eller lösenord om du inte här fullständigt säker på vem du är i kontakt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bärbara datorer med en liten tryckplatta för fingeravtryck, som då givetvis använder ett fingeravtryck som en nyckel för åtgång till datorn. Är det någon som vet hur de är uppbyggda, är det i princip samma sak som ett skriftligt lösenord eller är det tryggare? Jag ger mig fan på att det bara är att boota datorn med en "tjyvkopplings-bootdisk" så kommer man förbi den lilla detaljen.

 

Bootdisk fungerar tyvärr inte, det går inte att hårdvaru knäcka via switch eller jumper heller. Så det är ganska säkert måste jag säga, men dock när det blir lite fet på plattan så kan det hända att du inte kommer in själv ens.

 

Men det finns dock ett Master Password som endast tillverkaren har och även några återförsäljare med serviceverksamhet. Så jobbar man med det så har man tillgång till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns dock ett Master Password som endast tillverkaren har och även några återförsäljare med serviceverksamhet. Så jobbar man med det så har man tillgång till detta.

Dessvärre så är det nog bara en tidsfråga innan någon kommer på ett sätt att fixa till det också... Finns det en enda liten bakväg in (vilket det gör med master pw) så går det att knäcka det.

Tyskarna trodde Enigma var idiotsäker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootdisk fungerar tyvärr inte, det går inte att hårdvaru knäcka via switch eller jumper heller. Så det är ganska säkert måste jag säga, men dock när det blir lite fet på plattan så kan det hända att du inte kommer in själv ens.

 

Men det finns dock ett Master Password som endast tillverkaren har och även några återförsäljare med serviceverksamhet. Så jobbar man med det så har man tillgång till detta.

 

Coolt. låter rätt säkert i så fall. :)

Och OM den nu skulle gå sönder eller bli för smutsig eller något så den inte fungerar så kan man ju få ett master-lösen via sitt inköpställe, givetvis mot uppvisande av både kvitto och dator. Intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan bra grej kan ju vara att ha en annan "hemlig" mail som man enbart använder för registrering av pokersiter och ingenting annat och som man då givetvis inte berättar om för någon annan. På så sätt blir det bra mycket jobbigare att få tag på lösenord på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre så är det nog bara en tidsfråga innan någon kommer på ett sätt att fixa till det också... Finns det en enda liten bakväg in (vilket det gör med master pw) så går det att knäcka det.

Tyskarna trodde Enigma var idiotsäker...

 

Ja, ja. Men det är säkrare än ett "vanligt" lösenord för att komma in i datorn i alla fall. Helt idiot-tok-bombsäkert är ju inget, då skulle ju ingen kunna komma in någonstans. Man måste ju få komma in själv på något sätt ochså. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ja. Men det är säkrare än ett "vanligt" lösenord för att komma in i datorn i alla fall. Helt idiot-tok-bombsäkert är ju inget, då skulle ju ingen kunna komma in någonstans. Man måste ju få komma in själv på något sätt ochså. ;)

 

Det har du så klart rätt i. Och trots allt så handlar det nog i vårt fall mest om småtjuvar, och inte några superavancerade datasnillen. Säkerhetsdosa, fingerplatta, kortläsare... Något sånt vore guld om man kunde få till pokerkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...