Gå till innehåll

Tankar om money management och liknande


Recommended Posts

  • 1 month later...

Haha det är ju så rätt!

Har nästan bara spelat cash-game på nätet, tog nästan aldrig ut några pengar. Sen kommer jag till ett finalbord i en tour och ta ut pengarna dirr, vinner lite efter det en annan tour och ta även då ut pengarna på en gång :D

yeye, bra skrivit! mycket trevlig läsning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Den intelligenta pokerspelaren inser att något är fel när det inte är roligt att spela. Ingen ansträngning ska behövas. Men hur kan då glöden och motivationen kunna hållas uppe?

- Jo, framför allt genom att se till att pokern balanseras med andra intressen.

Detta kan inte upprepas för många gånger, men ändå är det något många vinnande spelare verkar glömma bort. I jakten på de stora pengarna slutar de med all intellektuell ”stimulering” och rätt som det är upptäcker de att de är oinspirerade och avtrubbade. Och de faller in i den ”onda cirkel” jag beskrev tidigare.

 

Jag tror alltså på att spela med måtta. Eller egentligen inte, det går bra att spela mycket varje dag, men spelandet får inte inkräkta alltför mycket på livet i övrigt. Då rubbas balansen (klyschigt värre!).

 

Intressant. Har funderat lite på detta nu.

 

Vad tror ni är ett optimalt schema för 51% av alla grinders?

 

Mina förslag:

 

A)

1. Spela 7dagar i veckan i 1månad, med 1-2 dagar per vecka med under 4h speltid.

2. Efter 1månad, ta 1vecka semester.

 

B)

1. Spela 5dagar i veckan

2. Efter 3månader, ta en månad semester

 

Vad är era tankar om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har funderat lite på detta nu.

 

Vad tror ni är ett optimalt schema för 51% av alla grinders?

 

Mina förslag:

 

A)

1. Spela 7dagar i veckan i 1månad, med 1-2 dagar per vecka med under 4h speltid.

2. Efter 1månad, ta 1vecka semester.

 

B)

1. Spela 5dagar i veckan

2. Efter 3månader, ta en månad semester

 

Vad är era tankar om detta?

 

Tror du kan tröttna något enormt om du tvingar dig själv att spela ett visst antal timmar, ett visst antal dagar i veckan. Spela så mycket du orkar, och ta lite paus när du känner att du inte har någon lust.

 

Annars tror jag definitivt på alternativ B. Man måste kunna ha lite liv utan poker. En eller två dagar räcker nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har funderat lite på detta nu.

 

Vad tror ni är ett optimalt schema för 51% av alla grinders?

 

Mina förslag:

 

A)

1. Spela 7dagar i veckan i 1månad, med 1-2 dagar per vecka med under 4h speltid.

2. Efter 1månad, ta 1vecka semester.

 

B)

1. Spela 5dagar i veckan

2. Efter 3månader, ta en månad semester

 

Vad är era tankar om detta?

 

För mig är det lätt A som gäller.. med undantag för att man tar till flaskan några gånger också.. o lite random aktiviteter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Först och främst, ett mycket bra inlägg....

 

 

Sen....har funderat en del runt detta (som alla "seriösa" spelare förespråkar(?), nämligen:

 

”Spela aldrig med färre än 30 inköp, riskera inte mer än 10 % av din bankroll per session och tilta inte.”

 

Och då menar jag specifikt "riskera inte mer än 10% av din BR"

 

 

Varför? Enda orsaken kan ju rimligen bara vara att man/om man har tendens att tilta?

Vet inte hur många sessioner jag haft där allt gått åt skogen första timmen, med ständiga utdragningar etc där så mycket som kanske 20-25% av min BR förlorats.

Men eftersom jag jag vetat att jag spelat rätt och bara haft otur har jag (under förutsättning att jag känt mig fokuserad/laddad) bara fortsatt att mala på, och efter kanske ytterligare 1-2 timmar har jag vänt och istället plussat ordentligt.

M.a.o, det primära kan ju inte vara om man sätter gränsen till 5% eller 50% (nåja kanske lite överdrivet) utan om man är på tilt eller inte?

Sen ska villigt erkännas att det må vara svårt att erkänna för sig själv att man är på tilt, men är man snuskigt diciplinerad så är det bara att mala på som jag ser det eftersom tur och otur - i det långa loppet - jämnar ut sig.

 

Ska tillägga att jag spelar på den nivå jag givetvis känner mig bekväm på (inget skottande här).

Och då jag plockar ut pengar regelbundet må kanske min BR redan från början vara i lägsta laget (därav mina "höga" -20-25% ibland), men då ingår också i mitt medvetande att vill det sig riktigt illa kan jag tvingas fylla på med nya pengar (vilket har hänt några enstaka gg under en längre bad-beat preiod)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville ha synpunkter på det du skrev....

 

Vet inte hur många sessioner jag haft där allt gått åt skogen första timmen, med ständiga utdragningar etc där så mycket som kanske 20-25% av min BR förlorats.

 

Förlorar man 25% av sin BR på en enda kväll, ja då spelar man på för hög nivå alternativt jävligt dåligt och har dessutom en otrolig otur. (fast.... är man jävligt envis och spelar mycket den dan så går det säkert ändå....)

 

Och då jag plockar ut pengar regelbundet må kanske min BR redan från början vara i lägsta laget (därav mina "höga" -20-25% ibland), men då ingår också i mitt medvetande att vill det sig riktigt illa kan jag tvingas fylla på med nya pengar (vilket har hänt några enstaka gg under en längre bad-beat preiod)

 

Med andra ord så är då inte din BR det du har på nätet. Alltså är inte dina 25% egentligen 25% utan mindre än så.

 

Jag har någon enstaka gång förlorat närmare 10% av BR under en kväll då man blivit rejält utdragen. Då har jag dessutom 60 inköp för den nivån jag spelar på.

10% är för mycket, men jag riskerar å andra sidan inte min BR om jag inte går över den gränsen.

 

Sätter man som du ingen gräns så är det ju snabbt gjort att det går helt åt helvetet. Om det är som du säger att du kan ha förlorat 25% av din BR under en kväll innan det vänder.... vad händer nästa gång då det inte vänder, och du fortsätter förlora? Inte så kul att till slut tvingas avsluta kvällen med kanske halva BR borta. Bra money management? Nej, jag skulle inte ens använda begreppet money management i det sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter

 

Vad jag menade var....så länge du undviker att tilta (vilket iofs är lättare sagt än gjort när man blivit utdragen x antal gg på raken) och spelar ditt vanliga vinnande spel, så ser jag ingen anledning att lägga av "bara" för att man backat ett visst antal procent utan det är bara att mala på.

Men det förutsätter såklart att du spelar på en nivå där du som sagt är en vinnande spelar i det långa loppet.

Resonerar som sagt - under förutsättning att jag är en vinnande spelare - att ju fler händer jag spelar, dessto mer kommer jag vinna i det långa loppet. Och det oberoende om jag fortsätter spela efter att ligga ordentligt back, eller ordenligt pluss.

 

Däremot håller jag med om att då jag regelbunder plockar ut pengar från sajten är ju min egentliga BR betydligt större, därför blir väl min beskrivning om -20% ordentligt missvisande.

Som jag skrev....vid extremt oflyt händer det att jag ibland måste fylla på med nya pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resonerar som sagt - under förutsättning att jag är en vinnande spelare - att ju fler händer jag spelar, dessto mer kommer jag vinna i det långa loppet. Och det oberoende om jag fortsätter spela efter att ligga ordentligt back, eller ordenligt pluss.

 

Det är ju korrekt att du kommer att vinna i det långa loppet ifall du är en vinnande spelare. Men vissa dagar vill det sig bara inte. Jag tycker det är bättre att sätta en gräns än att spela på. Även om man inte tror sig vara på tilt så påverkas man om man har riktig oflyt. Det kan ju mycket väl vara så att just den sessionen så spelar man inte ett vinnande spel, och då spelar det mindre roll att man "i det långa loppet är en vinnande spelare".

 

Jag tror det är bättre att bryta och låta "det långa loppet" fortsätta en annan dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kom 2a på en MTT och 10 dubblade rullen. Dessvärre händer det som jämt händer när jag har fått ihop till en 250-300$, allt försvinner på max en vecka. (Arsenal fick bara oavgjort igår så nu är vartenda öre borta). Säg att man har 250-300$, vilka cash game/ sng nivåer ska man sitta på? 0.10/0.20$ och 10$ sng? Känns ju som det kommer ta en evighet innan man får ihop nåt då...(fast det är klart, jag borde lärt mig av mina misstag). Och när vet man när man ska sluta en dag där man blir utdragen typ hela tiden? När man losat 25% av bankrullen? Har ni nå speciellt smärtgräns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga fram mina åsikter i ämnet. Alla är vi olika och då fungerar också saker olika för oss. Men min åsikt i 30 inköps regeln är att det fungerar ypperligt iaf på de lägre nivåerna om man har diciplin. Säg upp till NL100-NL200. Allt handlar ju om hur man lever och väljer att leva.

Har man fast jobb så räcker det gott och väl bara man har diciplin, det är nyckelordet. Jag kan nästan jämföra med darwins survial of the fittest. Vissa pallar inte med det helt enkelt och hamnar lätt i träsket. De är inte villiga att lära sig och lägga ned nog mkt tid som krävs. Men det gäller för övr allt annat än poker också. Tycker allt för många ska få det här med poker att låta så himla svårt och krävande. Det är vad du själv gör det till, inget annat.

Som exempel tar jag mig själv. Jag grindar NL100, bor i en 3a med sambo och har bil. Jag drar inte in några stora summor alls, försöker ta ut ca 5-7k svenska varje månad som går till alla fasta utgifter och mat. Visst det blir inte så mkt över till annat, kanske 1k, men jag klarar mig och mår fint. Jag väljer detta för att det är grymt skönt just nu. Visst vore att få ut 10k+ att föredra, men jag vill testa detta under en period och se hur det funkar. Det värsta som kan hända är att det går dåligt och jag får ta ett jobb.

Jag tränar på gym och spelar fotboll i div4 och det innebär 5-7 pass i veckan. Det gör mig gott och pokern går lätt bättre tack vare det. Så där har Grillkrydda absolut rätt, skaffa en hobby, gå med i en förening.

Rullekravet om man ska leva som jag gör ska givetvis vara högre än 30 inköp, så man har råd med några dåliga månader. Men annars anser jag att man bör klara sig fint på så låg nivå. Och som sagt, går det dåligt och man känner det här funkar inte, ta ett jobb, värre än så behöver det inte vara, sluta krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MJag har någon enstaka gång förlorat närmare 10% av BR under en kväll då man blivit rejält utdragen. Då har jag dessutom 60 inköp för den nivån jag spelar på.

Så du menar att du bara har förlorat 6 inköp på en dag? Du är lyckligt lottad, min vän. Jag har nog bränt 10 utan tilt och kanske 15 med.

 

 

För övrigt är OP så jag på senaste tiden så det är inte sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har funderat lite på detta nu.

 

Vad tror ni är ett optimalt schema för 51% av alla grinders?

 

Mina förslag:

 

A)

1. Spela 7dagar i veckan i 1månad, med 1-2 dagar per vecka med under 4h speltid.

2. Efter 1månad, ta 1vecka semester.

 

B)

1. Spela 5dagar i veckan

2. Efter 3månader, ta en månad semester

 

Vad är era tankar om detta?

 

Jag tror det är fel. Spela så mycket man orkar och helst inte en minut till. Ibland är det 3 timmar på en vecka, andra gånger är det 60 timmar på en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville ha synpunkter på det du skrev....

 

 

 

Förlorar man 25% av sin BR på en enda kväll, ja då spelar man på för hög nivå alternativt jävligt dåligt och har dessutom en otrolig otur. (fast.... är man jävligt envis och spelar mycket den dan så går det säkert ändå....)

 

 

 

Med andra ord så är då inte din BR det du har på nätet. Alltså är inte dina 25% egentligen 25% utan mindre än så.

 

Jag har någon enstaka gång förlorat närmare 10% av BR under en kväll då man blivit rejält utdragen. Då har jag dessutom 60 inköp för den nivån jag spelar på.

10% är för mycket, men jag riskerar å andra sidan inte min BR om jag inte går över den gränsen.

 

Sätter man som du ingen gräns så är det ju snabbt gjort att det går helt åt helvetet. Om det är som du säger att du kan ha förlorat 25% av din BR under en kväll innan det vänder.... vad händer nästa gång då det inte vänder, och du fortsätter förlora? Inte så kul att till slut tvingas avsluta kvällen med kanske halva BR borta. Bra money management? Nej, jag skulle inte ens använda begreppet money management i det sammanhanget.

 

lol? Har du itne förlorat mer än 6 inköp på en dag? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...