Gå till innehåll

Enkla drinkar

hnat

Recommended Posts

Drinkar är ju precis som cider mest för de täckta könet och rumpnissar men män kan dricka vissa drinkar med bara det inte är för sött (undantaget rom och cola den funkar trots att den är söt) men då ska det vara klassiker som gin och tonic margarita eller bloody mary(typisk hata eller älska drink)

allting med likörer är risk att det blir lite för sött IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För kortspelare:

Royale Flush

3 cl Smirnoff Vodka

1,5 cl Grand Marnier Liqueur

6 cl Tranbärsjuice

Skaka väl tillsammans med is och häll upp i ett kylt Martiniglas.

Garnera med en tunn skiva citronskal.

Gin Rummy

4 cl Gin (Bombay Sapphire eller Tanqueray)

2 cl Ljus rom

The Rush (Efter en vinstsession)

4-6 cl Absolut Mandrin

Red Bull

Bygges i highball-glas med mycket is

Fyll upp med Red Bull

Garnera med en limeklyfta

Take Me Home (Efter period av tilt)

3 cl Skotsk blended whisky

2 cl vit Créme de Cacao

1 cl Pernod

Röres med is.

Texas

3 cl Stewart’s Whisky

3 cl kallt te

3 cl Sherry t.ex. La Guita Manzanilla

Skaka och sila.

Serveras med oliv i glaset.

Recepten är från Cocktailguiden, förutom Gin Rummy som är egenkomponerad.

Länk till kommentar

annars gilla jag klassikern ingen aning vad den heter men vodka och cranberry juice :) lika delar i början av fyllan sen brukar det ofta sluta det med 50/50 vodka/vodka alltså...

Ledsen att förstöra dina illusioner om vad en klassiker innebär.

Cranberry juice började inte användas ordenligt på svenska krogar förän typ 10-15år sen. Närmare 10 skulle jag tro..

Men nog är det god alltid!!

Länk till kommentar

Ledsen att förstöra dina illusioner om vad en klassiker innebär.

Cranberry juice började inte användas ordenligt på svenska krogar förän typ 10-15år sen. Närmare 10 skulle jag tro..

Men nog är det god alltid!!

där ser man , ja jag har inte gått på krogen mer än 4-5 år så men nog är det en god drink iaf.

Länk till kommentar

Det beror på tillfället lite grann vilken effekt man vill ha av den. Är man ute och partar så brukar jag köra med ett gäng redbull vodkor för att bli pigg och en och annan irish går väl ned också men det blir jävligt äckligt om man dricker för många.

-Sitter man typ hemma och solar så brukar jag oftast köra carpirinha(vet e fan hur det stavas) I alla fall blanda i sprit(gin går också bra eller rom) ca 10 cl sedan 4-5 matskedar socker en och en halv lime (pressa den ordentligt innan)och mycket is.

Eller spetsa något bubbelliknande typ cinzano den söta varianten.

Om man vill vara lite mer light så är ju campari med is också gott vid sådana här tillfällen. Du kan även hälla i lite apelsinjuice ca 1/3-1/2.

Vill man göra det väldigt enkelt för sig så tycker jag det brukar vara ganska gott med ett torrt vitt vin så tort det bara går och kallt är viktigt. Vill man kan man ha i lite is och ev lite sprite ( brukar vara en bra tjejdricka man vill ju inte att de ska vara för fulla när det blir dax för gökningen).

-Har du tex bjudning så brukar också drymartinin vara väldigt bra som inledning på kvällen. Mellan 3/4-4/5 gin ska det vara och resten torr vermuth. Och glöm inte oliven.

- En del andra varianter lite mer oglamorösa för vardagsbruk så att säga är kaffekasken, om det är glöggtider så så ska den spetsas, sedan whiskey förståss.

mvh Brut

Länk till kommentar

okej nu tar jag av eget minne, från det att man snodde från föräldrarnas barskåp förra månaden (man e jue ungdom ;-) )

Egen drink (tror inte namnet eller blandingen är stulen i vart fall):

Cold Candy

60%Jägermeister

25%Fanta

14%Smirnoff Vodka

1 % pressad citron/lime

Länk till kommentar

okej nu tar jag av eget minne, från det att man snodde från föräldrarnas barskåp förra månaden (man e jue ungdom ;-) )

Egen drink (tror inte namnet eller blandingen är stulen i vart fall):

Cold Candy

60%Jägermeister

25%Fanta

14%Smirnoff Vodka

1 % pressad citron/lime

Fyfan låter inte gott.

Länk till kommentar

Fyfan låter inte gott.

Nej det gör det verkligen inte:-)

Körde de där varianterna också ibland när man var tonåring. Det var något speciellt namn de förskräckliga blandningarna hette( har glömt det).

Idealet var att hitta några föräldrar som hade ett jättestort barskåp man kunde ju inte ta så mycket från varje flaska utan att det skulle synas. Och sedan hällde man i hop alla snuttar och försökte att dricka det utan att spy. Lyckades det så var man full i en halvtimme eller så:-)

Länk till kommentar

Nej det gör det verkligen inte:-)

Körde de där varianterna också ibland när man var tonåring. Det var något speciellt namn de förskräckliga blandningarna hette( har glömt det).

Idealet var att hitta några föräldrar som hade ett jättestort barskåp man kunde ju inte ta så mycket från varje flaska utan att det skulle synas. Och sedan hällde man i hop alla snuttar och försökte att dricka det utan att spy. Lyckades det så var man full i en halvtimme eller så:-)

Haha ja häxblandning tror jag det kallas. Skönt att man vuxit ifrån det stadiet och kan köpa egen sprit :-)

Länk till kommentar

På tal om drinkar. För 20-30 år sedan var ju den gamla herderliga groggen standard. När jag började min dricka karriär så startade man ju ofta upp kvällen med en grogg i soffan. Skönt att det verkar ha försvunnit med groggandet. Dricker faan hellre ren sprit än att spä ut med den där vidriga läsken(undantaget redbull som jag måste ha när jag blivit för full och ska ragga).

Länk till kommentar

-Sitter man typ hemma och solar så brukar jag oftast köra carpirinha(vet e fan hur det stavas) I alla fall blanda i sprit(gin går också bra eller rom) ca 10 cl sedan 4-5 matskedar socker en och en halv lime (pressa den ordentligt innan)och mycket is.

Det där är ju en mojito, utan mynta då. Cachaça ska man ha i en Caipirinha. 8-)

Länk till kommentar