decoy Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Spelade nyligen en hand på SvS, där Fi raisat 5BB pre. Jag hade A,Ko. Enligt många kunniga pokerspelare skall man här reraisa, kanske till en 8-9 BB. Nu var jag shortstack efter ett par beats, och valde därför att bara syna. Ytterligare ett par spelare ser floppen: Kd, 7d, Jc. Jag är i tidig position och checkar, då jag vill se hur Fi agerar. Om Fi betar svagt eller checkar , så raisar jag. De andra två som tidigare synat checkar också. Fi däremot, betar pott. Alla lägger sig. Jag tyckte inte det var någon idé att syna; risken var stor att jag var uppe mot A,A - eller K,K, med tanke på den parade brädan. Visst kunde Fi haft Q,Q eller 10,10 eller rentav sämre, men hade det varit vettigt att chansa och syna i så fall? Att beta ut direkt, och om Fi synat, hur skulle jag då agerat på turn, om det kommit en blank där? Risken vore ganska stor att jag bara betat rakt in i Fi:s kassa. Att å andra sidan raisa preflop - om Fi "bara" synar min reraise, hur skall man utvärdera det? Inte så troligt att Fi har A,A - men inte uteslutet (detta är 2,50/5 NL, och jag hade ingen read på Fi). K,K är faktiskt fullt möjligt att Fi också bara synar en preflopreraise med, även om man generellt kan tycka att Fi troligen hade reraisat med A,A eller K,K. En reraise med A,K pre har egentligen bara något värde om Fi i sin tur reraisar, eller? I så fall är risken för A,A eller K,K så pass stor att man bör kasta? Om jag reraisat och Fi bara synat, och floppen ser ut som i detta exempel, skulle jag då betat säg 2/3-pott, och Fi synat, turn kommer blank...det enda jag kan slå är Q,Q eller sämre, vilket verkar osannolikt. A,K kan alltså vara en ganska knepig hand, och kan också bli dyr. Citera
Rille Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Reraise pre till 15bb alternativt ställ om du var väldigt kort. Sen går det inte vika på floppen Citera
heimdall87 Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 AK i detta läget reraisar jag till 12-15BB PF, dels för information (fold mot re-reaise) samt för att få bort spelare. Nu är ni, som jag uppfattat det, 4 spelare som ser floppen och AK är inte alls lika stark som den hade varit HU. FI bettar pot och du foldar. Ja det är ett väldigt svagt spel. Nu känner jag inte till stackdjupen men eftersom du verkar vara ganska short så bör ju inte fold finnas här med tanke på att ni får bort de andra spelarna. Potbett här kan ju vara standard med händer sämre än AA/KK, och de händerna verkar osannolika med tanke på pf spelet (Fi verkar ha position på 3 limpare och väljer att bara höja 5BB). Som shortstack i detta läget hade jag valt att stå eller falla med handen och alltså försökt få in så mycket pengar i potten som möjligt. Syn på flopp, raise/bet på turn och bet på river. På denna nivån ställer många i detta läget med K10-KQ så det är nog bara att köra på. Citera
Ängeln17 Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Spelade nyligen en hand på SvS, där Fi raisat 5BB pre. Jag hade A,Ko. Kd, 7d, Jc. med tanke på den parade brädan. Vad hade du hoppats på att träffa då? AAA? Och vilken parad bräda? Fi kan väl sitta på fler händer än AA/KK när han höjer pre med 5x. Ett HD på FI är väl mer troligt som 99+, A10+, KJs+. Kanske ev även QJs om han sitter på CO eller knappen och höjde för att stjäla. Du säger att du sitter i tidig pos. Är det på någon av blindsen? Vlken pos har Fi. Du har utelämnat en del info som skulle va bra att ha för att kunna hjälpa dig med en fullständig analys. Men som skrivet skulle jag betat ut på flopp och vid omslag från FI synat och sedan utvärderat turn. Du har faktiskt TPTK. Citera
Ignatius Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 När man får AKo vill man ju vara shortstackad! Bara att gå all-in före floppen eller att trycka in det som finns kvar på floppen oavsett vad som kommer. Jag hatar verkligen att möta shortstackar som spelar så (väntar på bra starthänder och reraisar all-in). Det finns inget bra försvar. Citera
ebisumaru Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Spelade nyligen en hand på SvS, där Fi raisat 5BB pre. Jag hade A,Ko. Enligt många kunniga pokerspelare skall man här reraisa, kanske till en 8-9 BB.Nu var jag shortstack efter ett par beats, och valde därför att bara syna. Ytterligare ett par spelare ser floppen: Kd, 7d, Jc. Jag är i tidig position och checkar, då jag vill se hur Fi agerar. Om Fi betar svagt eller checkar , så raisar jag. De andra två som tidigare synat checkar också. Fi däremot, betar pott. Alla lägger sig. Jag tyckte inte det var någon idé att syna; risken var stor att jag var uppe mot A,A - eller K,K, med tanke på den parade brädan. Visst kunde Fi haft Q,Q eller 10,10 eller rentav sämre, men hade det varit vettigt att chansa och syna i så fall? Att beta ut direkt, och om Fi synat, hur skulle jag då agerat på turn, om det kommit en blank där? Risken vore ganska stor att jag bara betat rakt in i Fi:s kassa. Att å andra sidan raisa preflop - om Fi "bara" synar min reraise, hur skall man utvärdera det? Inte så troligt att Fi har A,A - men inte uteslutet (detta är 2,50/5 NL, och jag hade ingen read på Fi). K,K är faktiskt fullt möjligt att Fi också bara synar en preflopreraise med, även om man generellt kan tycka att Fi troligen hade reraisat med A,A eller K,K. En reraise med A,K pre har egentligen bara något värde om Fi i sin tur reraisar, eller? I så fall är risken för A,A eller K,K så pass stor att man bör kasta? Om jag reraisat och Fi bara synat, och floppen ser ut som i detta exempel, skulle jag då betat säg 2/3-pott, och Fi synat, turn kommer blank...det enda jag kan slå är Q,Q eller sämre, vilket verkar osannolikt. A,K kan alltså vara en ganska knepig hand, och kan också bli dyr. Det här är en anledning till att reraisa inte tvärtom. Sen är det ganska användbart att vara uppmärksam på vilken position raisaren sitter i, var mer benägen att reraisa en raisare i sen position än en i tidig. Citera
Emilio Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Spelade nyligen en hand på SvS, där Fi raisat 5BB pre. Jag hade A,Ko. Enligt många kunniga pokerspelare skall man här reraisa, kanske till en 8-9 BB.Nu var jag shortstack efter ett par beats, och valde därför att bara syna. Ytterligare ett par spelare ser floppen: Kd, 7d, Jc. Jag är i tidig position och checkar, då jag vill se hur Fi agerar. Om Fi betar svagt eller checkar , så raisar jag. De andra två som tidigare synat checkar också. Fi däremot, betar pott. Alla lägger sig. Jag tyckte inte det var någon idé att syna; risken var stor att jag var uppe mot A,A - eller K,K, med tanke på den parade brädan. Visst kunde Fi haft Q,Q eller 10,10 eller rentav sämre, men hade det varit vettigt att chansa och syna i så fall? Att beta ut direkt, och om Fi synat, hur skulle jag då agerat på turn, om det kommit en blank där? Risken vore ganska stor att jag bara betat rakt in i Fi:s kassa. Att å andra sidan raisa preflop - om Fi "bara" synar min reraise, hur skall man utvärdera det? Inte så troligt att Fi har A,A - men inte uteslutet (detta är 2,50/5 NL, och jag hade ingen read på Fi). K,K är faktiskt fullt möjligt att Fi också bara synar en preflopreraise med, även om man generellt kan tycka att Fi troligen hade reraisat med A,A eller K,K. En reraise med A,K pre har egentligen bara något värde om Fi i sin tur reraisar, eller? I så fall är risken för A,A eller K,K så pass stor att man bör kasta? Om jag reraisat och Fi bara synat, och floppen ser ut som i detta exempel, skulle jag då betat säg 2/3-pott, och Fi synat, turn kommer blank...det enda jag kan slå är Q,Q eller sämre, vilket verkar osannolikt. A,K kan alltså vara en ganska knepig hand, och kan också bli dyr. lol Miniraisa pre med AK, jättebra spel. Slå upp ordentligt om du ska raisa eller så syna bara. Floppen kommer du ju såklart inte ifrån. Vad är du för vek tight snubbe? Citera
decoy Postad 5 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 5 Mars , 2007 Vad hade du hoppats på att träffa då? AAA?Och vilken parad bräda? Fi kan väl sitta på fler händer än AA/KK när han höjer pre med 5x. Ett HD på FI är väl mer troligt som 99+, A10+, KJs+. Kanske ev även QJs om han sitter på CO eller knappen och höjde för att stjäla. Du säger att du sitter i tidig pos. Är det på någon av blindsen? Vlken pos har Fi. Du har utelämnat en del info som skulle va bra att ha för att kunna hjälpa dig med en fullständig analys. Men som skrivet skulle jag betat ut på flopp och vid omslag från FI synat och sedan utvärderat turn. Du har faktiskt TPTK. Ursäkta, dragig bräda menar jag. Jo, det är fegspelat av mig, visst. Framförallt reraisen pre missade jag. Men 15 BB? Låter mycket, men det kanske krävs. Citera
ebisumaru Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Ursäkta, dragig bräda menar jag. Jo, det är fegspelat av mig, visst. Framförallt reraisen pre missade jag. Men 15 BB? Låter mycket, men det kanske krävs. 15BB är tre gånger hans höjning, inte alls mycket. Hur stor stack hade du? Citera
decoy Postad 5 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 5 Mars , 2007 lol Miniraisa pre med AK, jättebra spel. Slå upp ordentligt om du ska raisa eller så syna bara. Floppen kommer du ju såklart inte ifrån. Vad är du för vek tight snubbe? Normalt sett spelar jag inte så här. Det intressanta här är frågan hur mycket man bör reraisa preflop, och det verkar som om de flesta tycker 15 BB. Citera
decoy Postad 5 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 5 Mars , 2007 15BB är tre gånger hans höjning, inte alls mycket. Hur stor stack hade du? Jag hade en 300:-, så 15 BB motsvarar 75:- i preflopraise. Jag skottar på 2,50/5, därav det stundtals fega spelet. Citera
Sylwester Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Slå om pott pre. Som spelat få in allt på flopp. Citera
decoy Postad 5 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 5 Mars , 2007 Tack ni som lämnat konstruktiv kritik. Reraise till en 15 BB preflop (och sen givetvis inte vika på floppen) verkar vara det optimala. I'll keep that in mind. Citera
Zara Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Preflop har du alla choices open, Bara syna, minireraise, vanlig reraise eller all-in. När du är shortstack tycker jag du ska trycka all-in, men säger inte att de andra alternativen är fel. Du vill ju ha en stor pott som shortstack med din starka hand. Men hur ända in i #"¤¤/ kan du folda på floppen ?? Allin 7 dagar i veckan även om du så skottat på 100/200€ på B2B ! men det kanske bara är jag ? Citera
ZaphodB Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Ja, det var väl en väldigt enkel all-in på floppen. Inget att ens tänka på. In med degen bara. Citera
DrRoland Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 Jag håller inte med. Ställ direkt istället om du ska spela handen. Reraisa till 75 med 225kr kvar ser jag ingen ide med. Citera
FiSherman63 Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 minireraise Folk är helt enkelt inte på riktigt, jag vägrar tro att jag inte lever i en illusion. OT, en grej jag funderat på: Om man jämför medelspelaren på det här forumet med medel-nätpokerspelaren i världen, vem är då bäst? Innan jag började läsa mycket här skulle jag absolut sagt att den förstnämnde spelaren var bäst, men nuförtiden vetefan om jag inte tror tvärtom. Citera
_zed_ Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Folk är helt enkelt inte på riktigt, jag vägrar tro att jag inte lever i en illusion. OT, en grej jag funderat på: Om man jämför medelspelaren på det här forumet med medel-nätpokerspelaren i världen, vem är då bäst? Innan jag började läsa mycket här skulle jag absolut sagt att den förstnämnde spelaren var bäst, men nuförtiden vetefan om jag inte tror tvärtom. Kan inte du eller Myssion förklara VARFÖR en minireraise är så fruktansvärt fel - istället för att bara konstatera att så är fallet. Då kanske forumet så småningom kommer upp i en lite högre nivå... Citera
ah_derka Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Kan inte du eller Myssion förklara VARFÖR en minireraise är så fruktansvärt fel - istället för att bara konstatera att så är fallet. Då kanske forumet så småningom kommer upp i en lite högre nivå... IMHO, givet normalstackat NL: Du ger FI smaskiga (implied) odds att spela efter. Du kan lika gärna berätta att "hey, jag trivs med min hand. Det blir en stor pott detta.." samtidigt som du inbjuder din FI att syna med 22+, SC och andra "draghänder" som de billigt kan släppa oträffade. Mina "bet-steg" är typ följande: 3-6 bb, 13-18 bb, 35-max bb. Beroende på motståndare, position, stackdjup och annat crap. Vanligast är 4 bb först in, 14 bb trebet efter att någon betar 4 bb först in. ---- Nu kommer texten som jag inte alltid tycker behöver framföras men kan vara bra för perspektiv över nivåer etc.. NL50(-100). Vinnande över lång tid. Citera
_zed_ Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 IMHO, givet normalstackat NL: Du ger FI smaskiga (implied) odds att spela efter. Du kan lika gärna berätta att "hey, jag trivs med min hand. Det blir en stor pott detta.." samtidigt som du inbjuder din FI att syna med 22+, SC och andra "draghänder" som de billigt kan släppa oträffade. Mina "bet-steg" är typ följande: 3-6 bb, 13-18 bb, 35-max bb. Beroende på motståndare, position, stackdjup och annat crap. Vanligast är 4 bb först in, 14 bb trebet efter att någon betar 4 bb först in. Okej, tack för svaret. Men är det då inte risk att om du reraisar stort endast får syn av QQ+, och då ligger du ju med AKo under mot allt utom QQ. Och i detta fall är du ur position också, vilket inte är roligare. Eller tänker jag helt fel? Citera
ah_derka Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Okej, tack för svaret. Men är det då inte risk att om du reraisar stort endast får syn av QQ+, och då ligger du ju med AKo under mot allt utom QQ. Och i detta fall är du ur position också, vilket inte är roligare. Eller tänker jag helt fel? Då förespråkar jag hellre syn än minire-raise. Givetvis är det trevligare att spela stora potter i position. Citera
DrRoland Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Då förespråkar jag hellre syn än minire-raise. Givetvis är det trevligare att spela stora potter i position. Minireraise måste väl vara bättre än syn? Folk som sitter med låga par bakom kan inte syna eftersom pfr blir aktiv igen. Citera
baller Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 när brukar ni annars använda minreraise pre? Citera
Recommended Posts