ades_va Postad 21 Februari , 2005 Rapport Postad 21 Februari , 2005 Ny på bordet, inte så mkt att säga. Game # 41672724 - Texas Hold'em Fixed Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Uppsala" Game ended 2005-02-21 19:53:55 UTC Players: millatyson (EUR 59,75 in seat 2) ades_va (EUR 75,00 in seat 3) lassur (EUR 126,25 in seat 4) _Julle_ (EUR 77,75 in seat 5) AACAPITANO (EUR 163,25 in seat 6) Dealer: millatyson Small Blind: ades_va (1,00) Big Blind: lassur (2,00) ades_va was dealt: As - Ah _Julle_ Fold AACAPITANO Fold millatyson Call (2,00) ades_va Raise (3,00) lassur Raise (4,00) millatyson Call (4,00) ades_va Raise (4,00) Tänkte att då jag var ny vid bordet betyder en cap inte så mkt. lassur Call (2,00) millatyson Call (2,00) Flop 5s - 4c - Jh Ingen farlig bräda alls. ades_va Check Planerar att check-calla ut floppen så jag kan plocka in 2 big bets på turn. lassur Bet (2,00) Hans bet betyder inte så mycket, kan sitta på JJ, men lika väl på AK-AJ samt QQ/KK. millatyson Call (2,00) ades_va Call (2,00) Turn 5s - 4c - Jh - 6h ades_va Check lassur Bet (4,00) millatyson Fold ades_va Raise (8,00) lassur Call (4,00) Han har alltså inte JJ. River 5s - 4c - Jh - 6h - Ac Träffa nötsettet. ades_va Bet (4,00) En check-raise skulle nog knappast fungera nu. lassur Call (4,00) ades_va shows: As - Ah (three of a kind, aces) lassur didn't show: Jd - 9c (a pair of jacks) ades_va wins: EUR 52,50 (with three of a kind, aces)' Kunde jag ha fått ut mer pengar ur denna hand? Tänkte jag fel nånstans? Citera
MaLiik Postad 21 Februari , 2005 Rapport Postad 21 Februari , 2005 Vad är skillnaden mot att du höjer och han lägegr sig samt att han synar dig? Är det några cent i rake du är rädd för att förlora? Som jag förstår så höjer han dig och du synar med högsta trissen, enda anledningen att inte höja är väl om han sitter på stegen som inte verkar så troligt ändå... Citera
ades_va Postad 21 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2005 Va? Du måste ha läst fel på nick eller något, förstår inte alls vad du pratar om. Citera
Hjort Postad 21 Februari , 2005 Rapport Postad 21 Februari , 2005 Preflopp så värdecappar du och det är ju inte särskilt konstigt. Jag vet faktiskt inte om det finns situationer när man inte ska göra varje höjning man kan preflopp med AA mot fler än två motståndare, värdet man får in direkt är större än väntvärdet för att försöka check-raisa. Checken på floppen känns extremt onaturlig eftersom man med alla händer som man cappar med preflopp normalt sett betar ut här (även AK och troligen AQ). Att beta läcker inte information och indikerar troligen mindre styrka än att checka. Vidare så är AA som starkast i början av handen och som svagast i slutet. Det betyder att större delen av AA:s förtjänst kommer komma från de två första rundorna - sikta alltså på att då få in så många bet som möjligt. Vidare så finns det en viss risk att dina motspelare checkar tillbaka och då tappar du mycket värde. Om du nu check-synar floppen så är det väl rätt att check-raisa turn, men jag gillar som sagt inte alls den sekvensen. Ytterligare ett problem med den här sekvensen (alltså check-call, check-raise) är att det är en rejäl power-sekvens som normalt sett görs med monsterhänder sällan svagare än AA. Den tenderar att dra ned tempot rejält på de flesta händer svagare än AA. Naturligtvis är det ju spelarberoende, men när du spelar så här kommer trebeten på turn allra oftast vara till din nackdel. Om du däremot kör med den mindre kraftfulla sekvensen, bet på flopp och bet på turn så kan du få trebeta turn med bäst hand betydligt oftare. På rivern så finns det ju väldigt liten anledning att tro att lassur blir benägen att beta om du checkar. Visserligen så finns det spelare, särskilt short-handed, som betar om du blinkar för att få värde med exempelvis KJ här, men de är i minoritet. Dessutom är de antagligen kapabla att folda, varvid du ändå bara får det enskilda bet som du skulle fått om du själv betat ut. Citera
MaLiik Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Va? Du måste ha läst fel på nick eller något, förstår inte alls vad du pratar om. Det har du rätt i, såg det nu och slår mig själm med mitt skärp! Skall strö salt i såren under lunchen! Citera
summlan Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 som hjort säger luktar de mer AA att checka efter cap än att betta på floppen. ja hade slängt handen direkt när du checkraisat på turn om ja inte haft 2 par eller triss. J9 hade åkt i mucken snabbare än ja kan säga svängdörr. de är ju lite synd att esset kommer på rivern, finns ju inte en sportmössa att han kommer lägga in mer pengar i potten då. tycker du får vara nöjd med att han ens betala ett bet på rivern när esset kommer men till frågan om du kunde fått ut mer så säger ja, nej de tror ja inte. Citera
raol Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 som hjort säger luktar de mer AA att checka efter cap än att betta på floppen. ja hade slängt handen direkt när du checkraisat på turn om ja inte haft 2 par eller triss. J9 hade åkt i mucken snabbare än ja kan säga svängdörr. de är ju lite synd att esset kommer på rivern, finns ju inte en sportmössa att han kommer lägga in mer pengar i potten då. tycker du får vara nöjd med att han ens betala ett bet på rivern när esset kommer men till frågan om du kunde fått ut mer så säger ja, nej de tror ja inte. Känns som man isåfall skulle kunna exploatera din spelstil rätt rejält genom att bluffcheckraisa med händer som AK. Citera
Almtom Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 betta rakt ut på floppen fortsätt sen betta hela vägen tills de foldar eller något läskit träffar och de reraisar. Om du checksynar flopp och sedan checkraisar turn berättar du ju istort sätt att du har AA och en bättre spelare skulle nog lägga sin J9 när du reraisar på turn. Om du i stället bettar rakt ut har han ingen aning om vad du har. Straight forward spel brukar fungera bäst i FL Imo Citera
Krissan Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Min stilla undran är varför han cappar betting preflop med J9o. Citera
Bjorn_ Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Tycker du skall checkraisa redan på floppen. Risken att någon skall dra ut är för stor och chansen att någon drar in en bra andrahand är för liten för att ett slöspel ska vara värt det. Dessutom tror jag precis som Hjorten att du ofta kan få in mer pengar i potten om du inte slöspelar. Får du in checkraisen så att någon tvingas cold-calla 2 bets så lägger sig ju kanske händer som JTs med bakdörrsfärg och det vill du ju att de ska göra. Det är heller inte omöjligt att en hand som AJ reraisar en checkraise på floppen varvid du kan calla och få in en ny checkraise och kanske t.o.m. en cap på turn. /Bjorn Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Med check-raise på flopp hade det antagligen blivit bet-call, bet-call på turn och river medan en check-raise på turn gav mig +sb, men samtidigt är det ju som ni säger, min check-call, check-raise visa ruskigt mkt styrka. Jag kanske skulle ha bettat ut på floppen men jag tror inte han hade raisat mig då, och även då hade jag missat ut det där sb. Citera
ElNeko Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Med check-raise på flopp hade det antagligen blivit bet-call, bet-call på turn och river medan en check-raise på turn gav mig +sb, men samtidigt är det ju som ni säger, min check-call, check-raise visa ruskigt mkt styrka.Jag kanske skulle ha bettat ut på floppen men jag tror inte han hade raisat mig då, och även då hade jag missat ut det där sb. Jag tror du fick ut maximalt av den här handen, men samtidigt riskerar du att missa bets i andra tänkbara scenarion. Säg att motståndaren har AK s/o, då är ett troligt scenario att han bettar på floppen och många gånger checkar turn om han inte plockar upp något drag eller förbättrar. Sen foldar han på rivern när du bettar ut. Hade du istället bettat ut på floppen då hade väldigt många spelare höjt dig med AK för att få information och köpa ett frikort på turn. Om knappen då synar två kallt då får du en hel del info om honom också och får se upp om han plötsligt vaknar till på turn sen. När det kommer runt till dig kan du tre-betta och då är det så mycket i potten att AK kommer att syna ett small bet till. En annan fördel är att button som i bästa fall sitter på en knekt får betala dyrt för att dra till sina 5 outs. Visserligen kommer troligen AK att folda turn om han inte träffar eller plockar upp ett drag, men oavsett har du redan plockat in det där turn-bettet från honom på floppen. Ett annat troligt scenario är att han sitter på KK eller QQ, då har du ju nästan en garanterad cap på floppen och med lite flyt mot en riktigt aggressiv spelare kan du plocka upp 2-3 big bets på turn också, men även ifall han bara synar ner från turn har du ändå vunnit lika mycket som om du check-raisat turn. Jag tror även att den här killen hade synat ner till rivern även om du tagit det till tre bets på floppen. Hade han inte höjt dig på floppen, ja då hade du förlorat ett small bet, men jag tror att du kommer vinna mycket mer i längden på att vara aggressiv redan från början. Vad kommer han tro nästa gång när du bettar ut efter att ha cappat pre-flop? Du kommer antagligen få köpa fler potter på floppen om du inte håller på och trixar med check-raise när du har KK eller AA i såna här lägen. //Neko Citera
Recommended Posts