Gå till innehåll

Höja för att tunna fältet (enligt Gary Carson)?


PianoPer

Recommended Posts

Som nybörjare slowplayade jag AA och raisade först på turn. Men resultatet blev att ofta var så många med dit att folk hade fått in något eller ville köpa riverkortet med drag.

Tänk er extremen att alla 10 är med till river. Tror inte man skulle vinna ofta på AA i så fall.

Så... Nu resonerar jag som så PF att hellre hälften så många callers som lägger dubbelt så mycket. Raisa PF på AA, KK etc. och hoppas på att max 4-5 pers ser floppen.

Om "för många" ser floppen kan man hoppas på läge att raisa/checkraisa för att driva ut några fler då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA mot allt annat är favorit preflop..det vet vi....

AA efter floppen mot 4-8pers....??

AA efter turn...?

 

AA mot 4-8pers efter rivern före alla bets...hur stor är chansen att du vinner, och OM du vinner, Är det vinstgivande i längden mot stort antal spelare gentemot att försöka spela potterna mot 1-3 spelare.... (klart att det är i FL... nu blandade jag ihop det lite här med NL...)

 

Förstår att det går att komplicera frågan med en massa andra saker men vi försöker hålla oss på det här...fokus grabbar!!

 

(klippte vid fyra personer för att det kändes bra, inget annat! :) )

 

Det är väl det här ni frågar efter??

 

Vinner man på att driva ut folk ur potterna eller förlorar man på det i längden...?

 

Antar att FL och NL är 2 helt vitt skilda spel i det här sammanhanget....så frågan gäller enbart fixed...

 

Hjorten....TALA!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA mot allt annat är favorit preflop..det vet vi....

AA efter floppen mot 4-8pers....??

AA efter turn...?

 

AA mot 4-8pers efter rivern före alla bets...hur stor är chansen att du vinner,

Om du inte talar om vilka kort som kommit eller hur satsningen varit så är AA lika mycket favorit som före floppen, du har ju inte tillfört någon information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar procentuellt, klart att korten spelar roll efter rivern men med antalet motståndare så är det själva andelen händer som kan slå mitt AA som är det väsentliga med tanke på att jag möter så många....

 

Förstår du vad jag menar?

 

Jag är ute efter procenten om du skulle spela likadant gång på gång med samma AA mot ungefär samma antal motståndare....

 

Förstår du frågan bättre då? Självfallet spelar korten roll men det var inte där min fråga låg....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar procentuellt, klart att korten spelar roll efter rivern men med antalet motståndare så är det själva andelen händer som kan slå mitt AA som är det väsentliga med tanke på att jag möter så många....

 

Förstår du vad jag menar?

 

Jag är ute efter procenten om du skulle spela likadant gång på gång med samma AA mot ungefär samma antal motståndare....

 

Förstår du frågan bättre då? Självfallet spelar korten roll men det var inte där min fråga låg....

Ok, men isåfall är det meningslöst att fråga hur mycket favorit man är efter floppen och efter turn. Du frågar efter hur stor favorit du är då de gemensamma korten är okända, dvs hur stor favorit du är preflop. Och det beror ju av deras handdistribution, menar du mot helt slumpmässiga händer eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte talar om vilka kort som kommit eller hur satsningen varit så är AA lika mycket favorit som före floppen, du har ju inte tillfört någon information.

Sett till vinstchansen så stämmer det ju, men man kan ju se på EV:et också. Vi kan ju säga att händerna som tenderar att beta och raisa turnen är betydligt starkare än händerna som betar/raisar på floppen.

 

Jag är rätt så säker på att större delen av AA:s vinst kommer på de två första rundorna och att handen kanske till och med förlorar lite i snitt på riverbetandet. I NL så bör väl den effekten vara ännu mer uttalad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...