Ängeln17 Postad 22 Februari , 2007 Rapport Postad 22 Februari , 2007 Hejsan, jag lirade en turnering igår på PS och är inte så rutinerad utan brukar fråga min man som spelat betydligt mer, men han e fn indisponibel så jag tänkte be er om råd för vad jag skulle ha gjort här. Inga egentliga reads på Fi utan kom nyss till bordet. Låg bra till, top 15 av ca 120 kvar (drygt 2100 startande). PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t1200 (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) UTG (t62062) UTG+1 (t31056) MP1 (t6442) MP2 (t15443) MP3 (t8745) Hero (t45641) Button (t25091) SB (t7680) BB (t29875) Preflop: Hero is CO with 8, 8. UTG calls t1200, UTG+1 raises to t3600,3 folds och HERO gör vad ??? Ja, vad gör jag nu. Jag vet vad jag gjorde men jag vet inte om det är rätt. 1. Syna 2. Höja (isf hur mkt) 3. Lägga Tacksam för förklaringar till era åsikter. PS: Jag använder gubbens nick här på forumet. Citera
Big Less Postad 22 Februari , 2007 Rapport Postad 22 Februari , 2007 Blixtvik. För dålig hand. Citera
aschenputtel Postad 22 Februari , 2007 Rapport Postad 22 Februari , 2007 Jag hade velat syna och tittat på floppen. Eftersom han höjer i så tidig position har han troligen någon sorts hand och reraisar du där blir en flopp med höga kort inte så angenäm. Hade dock inte velat vika handen, ni är ju ganska djupa båda två så ett set betalar väldigt bra. Jag är dock absolut ingen expert på turneringspoker så det ska bli intressant att se vad andra svarar. Citera
Poperick Postad 22 Februari , 2007 Rapport Postad 22 Februari , 2007 En höjning 3Xbb är väl rätt standard. Skulle ta en syn för att kika på floppen. Vi har ju dessutom position. Höga kort på floppen och betande från fi. Fold. Citera
orres Postad 22 Februari , 2007 Rapport Postad 22 Februari , 2007 Hade tagit en syn eftersom vi har bra position. Efter floppen hade jag bettat/re-raisat på i princip allt såvida det är inom rimliga gränser. Du har ju ingen aning om du är uppe mot Ax eller 55 och en lagom bet/raise avslöjar ganska mycket om din motståndares hand. Synar fi tänker jag inte investera en marker till i potten så vida det inte är 4 kort under 8 på bordet eller har nåt drag, har jag settat så blir det naturligtvis åka av redan från början Citera
grebgokz Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Du har ett M på ungefär 25 (dvs du överlever 25 varv till) det ger dig utrymme att syna denna och se en floop och om du träffar set eller det kommer underkort till dina 88 kan man välja att spela den. Om ditt M hade varit under 20 skulle jag foldat direkt för att du då blir tvungen att riskera för stor del av din stack för att se flopen. Citera
Ängeln17 Postad 23 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2007 Du har ett M på ungefär 25 (dvs du överlever 25 varv till) . Se, nu har man direkt lärt sig nått nytt. Tackar. Citera
bossbaver Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 1. Syna varför? eftersom du ligger såpass bra till med marker att du har råd att syna och vika, och att du det är en hand vid träff/bra flop kommer få duktigt med betalt av. fi checkar oavsett flopp = du betar fi betar på scary flopp = du foldar fi betar på låg flopp = du ställer Citera
subpanic Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Du har ett M på ungefär 25 (dvs du överlever 25 varv till) det ger dig utrymme att syna denna och se en floop och om du träffar set eller det kommer underkort till dina 88 kan man välja att spela den. Om ditt M hade varit under 20 skulle jag foldat direkt för att du då blir tvungen att riskera för stor del av din stack för att se flopen. Anledningen till att man ska ha ett M på över 20 för att spela låga-medelhöga pp är att deras värde ligger i de implicita oddsen. Problemet här är att UTG+1 som höjde inte har ett M över 20, vilket gör vår stackstorlek rätt ointressant. Synar man förresten här så lär också UTG, och kanske och BB syna. Och med två-tre motståndare undrar jag vilken flop som är spelbar här (förutom där man träffar set). Alltså: släng handen. Citera
matte med slice Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Anledningen till att man ska ha ett M på över 20 för att spela låga-medelhöga pp är att deras värde ligger i de implicita oddsen. Problemet här är att UTG+1 som höjde inte har ett M över 20, vilket gör vår stackstorlek rätt ointressant. Synar man förresten här så lär också UTG, och kanske och BB syna. Och med två-tre motståndare undrar jag vilken flop som är spelbar här (förutom där man träffar set). Alltså: släng handen. Men sluta nu, utg har 62K i marker så snackar du implicita odds har vi ju dom (och syna borde han ju göra eftersom han får bra odds, ställer han lägger vi). Dessutom är handen spelbar både mot en, två och tre spelare även om vi inte träffar set. //Matte Citera
grebgokz Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Anledningen till att man ska ha ett M på över 20 för att spela låga-medelhöga pp är att deras värde ligger i de implicita oddsen. Problemet här är att UTG+1 som höjde inte har ett M över 20, vilket gör vår stackstorlek rätt ointressant. Synar man förresten här så lär också UTG, och kanske och BB syna. Och med två-tre motståndare undrar jag vilken flop som är spelbar här (förutom där man träffar set). Alltså: släng handen. Om man tittar bara på set värdet så måste hon kunna vinna 8x de pengar hon synar. 3600x8 = Vilket är 28800 sen ligger det ju redan 4800 i potten vilket gör att hon behöver kunna vinna ytterligare 24000 och UTG+1 har ju kvar ytterligare 27456 marker. Sen finns ju chansen att man kan vinna mer av UTG om man träffar. Viktigast här är ju om man måste comitta för stor del av stacken eller inte. Om UTG+1 höjt till 4800 så hade det sett lite annorlunda ut. Då hade hon behövt kunna vinna 8*4800= 38400 dvs ytterligare 32400 vilket gör att hon blir beroende av att UTG synar raisen. Jag tycker att syn är bra men jag skulle inte vilja säga att fold är fel heller. Det är i turneringar inte alltid rätt att maximera EV då marker vunna inte är värda lika mycket som marker man kan förlora. Citera
Ängeln17 Postad 24 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 24 Februari , 2007 Tack alla ni som tagit er tid att svara på min fråga. Det verkar som om de flesta tycker att man med min stack ska syna för att utvärdera floppen. Det sa gubben på hospitalet med. Och vad gjorde då motfallskärringen, jo det är klart att jag då folda men jag va så himla osäker på vad som var bäst och då va det ett lättare beslut än att behöva ta fler på efter en flopp. Upplösningen av handen blev i alla fall så här: PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t1200 (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) UTG (t62062) UTG+1 (t31056) MP1 (t6442) MP2 (t15443) MP3 (t8745) Hero (t45641) Button (t25091) SB (t7680) BB (t29875) Preflop: Hero is CO with 8, 8. UTG calls t1200, UTG+1 raises to t3600, 4 folds, Button calls t3600, 2 folds, UTG calls t2400. Flop: (t11400) K, 6, 2(3 players) UTG checks, UTG+1 checks, Button checks. Turn: (t11400) Q(3 players) UTG checks, UTG+1 checks, Button checks. River: (t11400) 5(3 players) UTG bets t2400, UTG+1 calls t2400, Button folds. Final Pot: t16200 Results in white below: UTG has Ac Qh (one pair, queens). UTG+1 has Td Tc (one pair, tens). Outcome: UTG wins t16200. å det är klart att när alla checka på floppen så hade jag talat sist och möjligen kunde jag tagit hem potten där. Lätt att spela poker i efterhand är det i alla fall. Helt klart är jag nu lärt mig ytterligare några aspekter på hur poker ska spelas och jag kommer att ta till mig era råd så jag blir en bättre spelare (redan i nästa forumturnering ). Som ärkeÄngeln brukar säga: Case closed - Tack för er medverkan Citera
Recommended Posts