Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Frågan har nog diskuterats förut men finns det något tillfälle när man absolut bör lägga KK preflop?

Spelade primas 200k-garanti ikväll och låg på ca 20:e plats vid första pausen. Får strax efter KK på utg+1 och höjer med 3bb, utg+3 återhöjer sedan med 10bb. Han har ganska stor stack, ca 75% av min. Har ingen speciell read på spelaren förutom att han är från Finland.

Alla med en TBP på över 130% i MTT:er är välkomna att ge råd om optimalt spel i denna situation.

Postad
Frågan har nog diskuterats förut men finns det något tillfälle när man absolut bör lägga KK preflop?

Spelade primas 200k-garanti ikväll och låg på ca 20:e plats vid första pausen. Får strax efter KK på utg+1 och höjer med 3bb, utg+3 återhöjer sedan med 10bb. Han har ganska stor stack, ca 75% av min. Har ingen speciell read på spelaren förutom att han är från Finland.

Alla med en TBP på över 130% i MTT:er är välkomna att ge råd om optimalt spel i denna situation.

alltså du kan ju aldrig lägga KK bara för att du blir återhöjd.

det finns så mycket tomtar i turneringar så det är sällan rätt att lägga hursomhelst, spelarna måste vara väldigt solida och för att ens tänka på det ska det 4-bettas pre.

standard i din sits är ju syn och c/r allin på floppen. slår du om igen pre kan han ju vika QQ.

Postad

alltså, även om BB, stackdjup osv är bra att veta så är det ännu bättre med siffror på blinds, stacks osv, här så borde blindsen vara relativ små och en reraise till 10 x är hur mycke av din stack?

du har ingen aning om hans spel, har han någon aning om ditt?

Postad

en gång i livet hittar man readen o läger KK preflop, men det ska nästan till att du är chip2a mot en tight kille innan finalbordet med jättestackar. typ.

att han är från finland motsäger fold, finnar är aggresivare i min mening. el tomte. tror inte jag stött på en weak-tight finne hittills.

om du inte har ngn read på honom har nog inte han det på dig heller, men trots att du var tidig så MÅSTE du inte ha AA/KK, dvs han kan reraisa med händer han inte vill lira en lopp med o ta beslut om hela stacken med JJ t.ex

som ngn sa är många spelare usla så standard spelet är syn o c/r el push direkt.

svårt o säga att du gjorde ngt fel, om du fick en liten olustkänsla i sista beten är du antingen rädd el så ana du ngt o då får du vara glad att du har känslan iaf.

en ensam reraiser gör inte att du kan folda dem, om du reraisar kraftigt igen o han går all in o du har en bully-stack vid fold är nog inte heller tillräcklig anledning.

finns inget slink, nästa gång är det du som har essen o han KK o det blir precis likadant.

ps. har ganska litet urval (100+st 100$+ iaf) , men över 130% iaf.

Postad

Det är mindre än 4% chans att man är uppe mot AA och förlorar när man själv har KK.

KK är storfavorit mot alla andra händer. Vågar man inte gå in i en hand som stor-favorit pre-flopp så är det dags och sluta spela poker. Självklart så kommer man bli utdragen ibland - men man måste våga satsa för att kunna vinna.

PS Att lägga KK pre-flopp är nästan alltid fel förutom i mycket speciella situationer. Chansen är stor att man är uppe mot QQ i stället för AA och då leder man stort.

Postad
Chansen är stor att man är uppe mot QQ i stället för AA och då leder man stort.
Eller mindre ...eftersom linjen med reraise är mindre vanlig med QQ än med AA....(beroende på omständigheter och motstånd)
Postad

Given push oavsett stack.

Du måste ha en jätteread för att folda här. Det är alldeles för många gånger du är uppe mot en sämre hand så de få ggr du verkligen möter AA kommer betala sig många gånger om, bara otur att det råkar hända här och nu.

Postad
Eller mindre ...eftersom linjen med reraise är mindre vanlig med QQ än med AA....(beroende på omständigheter och motstånd)

Ja, fast utan utveckling av det svaret så förvillar vi bara vår kära OP. Läggas till detta bör att vi fortfarande har andra händer såsom JJ som han mkt väl kan ha. P(QQ, JJ) > P(AA) och det räcker egentligen med detta, men lägg sen till AK och en hel massa annat som han kan ha om än inte lika ofta.

Nej baller jag berättar inte detta för dig, utan för nån som läser ditt inlägg och får fel vibbar.. :roll:

Postad

Det är förvisso 4% chans att någon har AA vid bordet, men sannolikheten är betydligt större om man fått en reraise emot sig.

Går inte att uppskatta den eftersom det är helt beroende på spelaren.

Det jag har sett av finnar så har många av dom bara 2 givna reraise händer.

AK-AQ, QQ-JJ sitter dom ofta och flatsynar med.

Postad
alltså, även om BB, stackdjup osv är bra att veta så är det ännu bättre med siffror på blinds, stacks osv, här så borde blindsen vara relativ små och en reraise till 10 x är hur mycke av din stack?

du har ingen aning om hans spel, har han någon aning om ditt?

Blindsen var 75/150 och stacken var ca 14k mot hans 9k, som jag skrev var det efter första pausen och jag låg på 20:e plats vilket ju ger en fingervisning om blinds och stackar.

Rådet om att syna och sedan cr på flopp (om inget A kommer) skulle nog ha varit det bästa. Slutresultatet hade iof nog blivit detsamma i detta fall.

En del verkar tro att jag la mig preflop men tyvärr gjorde jag tvärtom och gick all-in, fick blixtsyn av hans AA :-( . Efter det hamnade jag strax under medel och fick därefter iskalla kort under ca en timme. Gick sedan allin med 77 från sb efter ett par limpare, syn av 99.

Min erfarenhet av finnar är att de är klart tightare än ex engelsmän som ofta synar en all-in i detta läge med TT-QQ, AK och AQ medan finnar möjligtvis synar m QQ och AK (plus AA givetvis).

Har för mig Doyle Brunson beskrev ett liknande läge med KK och en stor stack. När han blev reraisad av en annan storstack valde han tillslut att lägga handen.

Postad
Blindsen var 75/150 och stacken var ca 14k mot hans 9k, som jag skrev var det efter första pausen och jag låg på 20:e plats vilket ju ger en fingervisning om blinds och stackar.

Rådet om att syna och sedan cr på flopp (om inget A kommer) skulle nog ha varit det bästa. Slutresultatet hade iof nog blivit detsamma i detta fall.

En del verkar tro att jag la mig preflop men tyvärr gjorde jag tvärtom och gick all-in, fick blixtsyn av hans AA :-( . Efter det hamnade jag strax under medel och fick därefter iskalla kort under ca en timme. Gick sedan allin med 77 från sb efter ett par limpare, syn av 99.

Min erfarenhet av finnar är att de är klart tightare än ex engelsmän som ofta synar en all-in i detta läge med TT-QQ, AK och AQ medan finnar möjligtvis synar m QQ och AK (plus AA givetvis).

Har för mig Doyle Brunson beskrev ett liknande läge med KK och en stor stack. När han blev reraisad av en annan storstack valde han tillslut att lägga handen.

skillnad på en wpt(?)-turnering och en internet-turnering...

jag kan lova att om du lägger dig här i fortsättningen kommer det sluta med att du svär åt dig själv när han stolt visar sin JJ efter att du lagt...

att han är finne är inte mycket till read...se min post ovan