Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Förutsättning:

H2H SnG med hygglig struktur och hyggligt djupa stackar (typ Stars eller Everest, inga speed eller utltaspeed som andra sajter har), eller H2H cashgame med djupa stackar (med djupa menas 100 bb eller mer i stacken).

Blindrarna är alltså ½-1 enhet, knappen har lilla blinden, och stackdjupet är minst 100 enheter.

Spelplan: Vi höjer preflop på knappen till 3 enheter totalt med alla händer vi vill spela. Det brukar liksom funka bra för oss...

Fråga: Vilka händer slänger vi från knappen, dvs väljer att inte spela? Jag tror jag vet vilka jag kastar, men vill höra er åsikt.

Postad

Det beror på motståndaren helt tycker jag. Tycker det är en för viktig faktor för att man ska kunna sätta en "prefloppmall".

till exempel kan man spela riktigt tight i cg med djupa stackar. Jag brukar inte göra det men folk som gör det brukar tilta mig när dom inte ger action så att jag betalar av dom när dom väl spelar sitt stål.

Men det är kanske jag som är fiskig.

Postad

Som tidigare nämnts har motståndarens spelstil en ganska stor inverkan på hur stor del av alla händer jag vill/bör folda och vilka händer som ska folads.

Men de händer jag helst slänger först in när jag ska tigta till mitt spel är

ungefär dessa (i denna ordning): 72o, 82o, 92o, 83o, 93o, 94o, T2o, 84o, ...

Anledning till att jag anser dessa vara sämst är att det både är svårt/omöjligt träffa bra hand/drag och att när man träffar samma par som fi har man ALLTID sämst kicker (och risken att träffa samma par som fi är högre med dessa händer än de absolut lägsta händerna; eftersom fi synar med mellan höga sc men kastar händer som T4o,92o,83o,...).

Postad

Kalla mig fisk men ...finns knappt några händer jag lägger på knappen hu....

Dock slår jag ju inte upp med de händer ovanstående foldar utan limpfoldar vid en allt för stor raise.

Självklart tightar jag till mig om fi börjar mosa upp rejält varje gång jag limpar, och börjar använda hans observationer emot honom dvs börjar trixa med att limpa stål...

Postad
Händer jag kan fundera på att lägga är Jxo och sämre som inte kan bilda stege ihop. Man kan väl lägga till ett par till också kanske, 62o och 73o t.ex, men det hela måste vara väldigt beroende på vem man möter.

Är på eury's linje, men kan spela dem undantagsvis för variationen.

Postad

Faktiskt inte tittat på det något särskilt. Enklaste metoden bör väl vara en uppskattning om hur många händer motståndaren lönsamt kan spela. Då får vi ju hur mycket vi tjänar på rena foldar och sen gör man en uppskattning av vilka händer som är för kassa för att spela mot hd:n han faktiskt spelar tillbaka med.

På en höft så blir det väl ett gäng osuitade, ickeconnectors med ett lillkort som åker i mucken.

Till skillnad från de andra så är jag inte så där våldsamt bekymrad om vem jag möter, någon som spelar en massa händer ur position kommer få det rätt jobbigt oavsett. Så länge vi inte gör något jättelätt exploaterbart som att folda alldeles för många händer mot omslag, vara för passiva etc.

Postad

Till skillnad från de andra så är jag inte så där våldsamt bekymrad om vem jag möter, någon som spelar en massa händer ur position kommer få det rätt jobbigt oavsett. Så länge vi inte gör något jättelätt exploaterbart som att folda alldeles för många händer mot omslag, vara för passiva etc.

Anledningen till det är att du är bättre än average.

Frågan är väldigt intressant men det hela handlar om hur bra du är. Och då menar jag hur bra du verkligen är och inte hur bra du tror du är ;)

Det är nog inte fel att spela alla händer från knappen, men det är nog bara 5% (Nu kanske jag tar i) som behärskar det spelet.

Resten kommer förmodligen förlora på att slå upp med Any2.

Jag personligen spelar helt olika beroende på hur många bord jag spelar, har jag 4-5 bord slänger jag ganska mycket, även k2o och liknande första blindsperioden.

Spelar jag två bord spelar jag nog 98% av händerna, ganska random vilken hand jag känner för att passa just den dan.

Som vanligt har jag noll koll på rätt o fel, bara lite åsikter (=

Postad
Det är nog inte fel att spela alla händer från knappen, men det är nog bara 5% (Nu kanske jag tar i) som behärskar det spelet.

Du har förmodligen rätt, men för att bli en av dem 5% så måste man ju träna på att spela allt. Practice makes perfect sägs det....

Det är ju bara hoppas att talang inte är allt och att bb/100 fortsätter öka i takt med erfarenheterna.

Alla kan ju inte va födda med lejonhjärta o braveheart mod som du shahin ;-)

Postad
Du har förmodligen rätt, men för att bli en av dem 5% så måste man ju träna på att spela allt. Practice makes perfect sägs det....

Det är ju bara hoppas att talang inte är allt och att bb/100 fortsätter öka i takt med erfarenheterna.

Alla kan ju inte va födda med lejonhjärta o braveheart mod som du shahin ;-)

Exakt!

Och jag skrev en lång rad om just det där i min dagbok (=

Postad
Exakt!

Och jag skrev en lång rad om just det där i min dagbok (=

hur klarar du av att spela 5 HU-bord samtidigt?

jag börjar svettas och felklicka vid 2 bord.

man spelar allt i pos mot någon som foldar för mycket, om de är dåliga på det sättet att de är passiva synXXXXXX så är det bättre att lägga värsta skräpet.

fett enkelt. och mot mahatma checksynar man ner alla par och blir stormrik.

Postad

Okej, vad sägs om följande:

Period med 100 bb i stacken:

Fold med 32o, 42o, 52o, 62o, 72o, 82o, 92o, T2o, 43o, 53o, 63o, 73o, 83o, 93o, T3o = 15 händer (typ 10% av oparade starthänder)

Period med 50 bb i stacken:

Fold med 32o, 42o, 52o, 62o, 72o, 82o, 43o, 53o, 63o, 73o, 83o, = 11 händer (7%)

Period med 33 bb i stacken:

Här spelar jag alla händer om det är jämt i markerstaplarna mellan mig och fi, och fi kan lägga sig mot omslag.

Är detta bra eller anus? Som ni ser så följer det inte alls Sklansky-Chubokovs rankingar (eller Harrington) (båda gäller för all-insituationer, inte för spel). Jag spelar exempelvis 42s och 43s, och jag slänger T3 period 1 som enligt S-C är hyggligt högt rankat.

Tidigare drog jag en gräns vid 73, men har nu lagt på 8-2/3, 9-2/3 och T-2/3. Orsaken är faktiskt att jag vill att motståndaren ska uppfatta mig som "tight" som lägger 10% på knappen.

Detta är alltså mot en randommotståndare. Märker jag att han lägger sig alldeles för ofta mot en höjning, så kommer jag att bomba med alla händer.

Om jag inte lägger mig, så kommer jag att höja till 3 enheter (pottbet). Limp finns bara om jag råkar missklicka...

Vad sägs, bra eller anus?

• 6 months later...
Postad
Okej, vad sägs om följande:

Period med 100 bb i stacken:

Fold med 32o, 42o, 52o, 62o, 72o, 82o, 92o, T2o, 43o, 53o, 63o, 73o, 83o, 93o, T3o = 15 händer (typ 10% av oparade starthänder)

Period med 50 bb i stacken:

Fold med 32o, 42o, 52o, 62o, 72o, 82o, 43o, 53o, 63o, 73o, 83o, = 11 händer (7%)

Period med 33 bb i stacken:

Här spelar jag alla händer om det är jämt i markerstaplarna mellan mig och fi, och fi kan lägga sig mot omslag.

Är detta bra eller anus? Som ni ser så följer det inte alls Sklansky-Chubokovs rankingar (eller Harrington) (båda gäller för all-insituationer, inte för spel). Jag spelar exempelvis 42s och 43s, och jag slänger T3 period 1 som enligt S-C är hyggligt högt rankat.

Tidigare drog jag en gräns vid 73, men har nu lagt på 8-2/3, 9-2/3 och T-2/3. Orsaken är faktiskt att jag vill att motståndaren ska uppfatta mig som "tight" som lägger 10% på knappen.

Detta är alltså mot en randommotståndare. Märker jag att han lägger sig alldeles för ofta mot en höjning, så kommer jag att bomba med alla händer.

Om jag inte lägger mig, så kommer jag att höja till 3 enheter (pottbet). Limp finns bara om jag råkar missklicka...

Vad sägs, bra eller anus?

Positionsfördelen ökar väl med stackdjupet? Borde du inte lägga fler händer med mindre stack istället för omvänt? Med riktigt liten stack kanske man blir tvungen att spela any xy, med om man jämför 100bb och 50bb?

Postad
Positionsfördelen ökar väl med stackdjupet? Borde du inte lägga fler händer med mindre stack istället för omvänt? Med riktigt liten stack kanske man blir tvungen att spela any xy, med om man jämför 100bb och 50bb?

Har man mindre stack så måste du ju försvara din blind mycket mera då varje runda kostar så mycket medan man i första blindsperioden har man "råd" att folda lite fler händer.

Mvh, KF

• 3 weeks later...
Postad

Å andra sidan har man ju möjlighet att ta hela fi's stack mot en liten insats.

Medans det är billigt att gå med tycker jag att det är värt att syna alla händer, mot vissa motståndare t.o.m höja alla.

Då blinds blir högre börjar jag lägga skräp for att det inte finns tillräckliga odds att syna med vadsomhelst.