Gå till innehåll

Krogbesök med annans legitimation


pangea

Recommended Posts

Tänkte höra lite om era erfarenheter rörande "låna-kompisens-legitimation-till-krogen". Hade en liten diskussion med en viss lillebror om detta och vi kunde inte komma fram till vad som är bäst att göra om man blir stoppad av dörrvakten. Så:

 

Vilken linje ska man välja?

Vad kan påföljderna bli?

Vad blir påföljderna? (två olika svar i dagens Sverige)

Vilken är nötursäkten?

 

Dra inga slutsatser om mig då jag redan är i ålder för eventuella krogbesök.

 

Puss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken linje ska man välja?

Vad kan påföljderna bli?

Vad blir påföljderna? (två olika svar i dagens Sverige)

Vilken är nötursäkten?

 

1: Anfall är bästa försvar. Vad annars? Går ju som inte att erkänna och säga, "nä alltså det är inte jag, men snälla låt mig komma in ändå"

 

2: Beror ju på. Jag skulle aldrig låna ut mitt ID åt någon, men om jag rent hypotetiskt sett skulle göra det, så skulle jag försäkra mig om att personen ifråga som lånar det går med på att ta på sig hela skulden genom att säga att han snodde det av mig.

 

3: -

 

4: "Är du blind eller, idiot?" Låtsas bli förolämpad. Kan inte komma på nåt bättre tips än det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha mr.bright där eury.

Men jag tänker mer, om man nu får en: "Det där är inte du" mot sig - vad är bäst utifrån det läget? Jag minns kompisar till mig som bara erkände och fick gå därifrån utan vidare. Hört annat om någon som tog legget och sprang osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder en storebrors (eller kompis) leg är det inte urkundsförfalskning, det är utnyttjande av falsk urkund som har väsentligt lägre straffskala.

 

Urkundsförfalskning har bara fängelse i straffskalan, men enligt (väldigt) säkra källor så kan man klara sig med böter genom att få ett strafföreläggande av en åklagare om man är ung och inte varit i klammer med rättvisan förut. Inga uppskjutna körkort eller liknande skedde i detta fallet heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att han lär sig personnummer, stjärntecken, personnummer bakochfram, signaturen osv, då det är sådana frågor man får om dem blir mistänksamma, ang påföljder så böter, inga problem med uppskjutet körkort, men socialen kan nog blandas in.

 

Rätt ofta så orkar inte vakterna ta problemet utan skickar iväg folk som dem inte tror är personen på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade längde på det här när jag var minderårig och gick in på en polares leg. Det finns ett sätt att lösa det här på, vilket gör det väldigt jobbigt och svårt för vakterna att sätta dit dig.

 

Du ger vakten ett leg som inte är ditt eget när han frågar om legitimation. Vakten kollar fundersamt på legget, och frågar dig "är det här verkligen du?" alt. "det här är inte du!". Du tar legget av honom och tittar på det och säger "nej fan, det här är inte jag! Det här är en polares leg. Här är mitt leg" och du ger honom ditt eget.

 

Han ser då att du är minderårig och säger "men du är för ung". Du säger "jasså?". Han säger "ja, det är åldergräns här". Du säger "okej", tar legget och går därifrån.

 

Nu lär ju folk spamma om att det här inte skulle fungera, men jag tror att det skulle ha en god chans om man spelade hyfsat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade längde på det här när jag var minderårig och gick in på en polares leg. Det finns ett sätt att lösa det här på, vilket gör det väldigt jobbigt och svårt för vakterna att sätta dit dig.

 

Du ger vakten ett leg som inte är ditt eget när han frågar om legitimation. Vakten kollar fundersamt på legget, och frågar dig "är det här verkligen du?" alt. "det här är inte du!". Du tar legget av honom och tittar på det och säger "nej fan, det här är inte jag! Det här är en polares leg. Här är mitt leg" och du ger honom ditt eget.

 

Han ser då att du är minderårig och säger "men du är för ung". Du säger "jasså?". Han säger "ja, det är åldergräns här". Du säger "okej", tar legget och går därifrån.

 

Nu lär ju folk spamma om att det här inte skulle fungera, men jag tror att det skulle ha en god chans om man spelade hyfsat

 

Jag tror det skulle funka. Om du gjorde så kan du bestrida alla eventuella böter och i en eventuell rättegång har de absolut inga bevis för att du ljuger. Du har bara "råkat" ge han fel leg, är inget olagligt alls att bära någon annan människas legitimation så länge man inte använder den. Och du hade ju inte tänkt att använda den, blev ju bara ett misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv åkt dit för detta, var 17år och skulle låna en polares legg. Dagsböter blev påföljden, minns faktiskt inte om det blev något jidder med körkortet men jag vet att jag inte var välkommen i USA ett tag8-) Viktigt att tillägga är att om man åker dit så gäller det att inte säga att man lånat legget av någon utan att säga att man hittat det eller liknande annars sätter du även din polare i skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...