Gå till innehåll

5CD - Träffar AAA efter köp mot fi som dragit 1


Recommended Posts

Det verkar sitta exakt en spelare från Kiev på varenda 5CD-bord på Pokerstars. I det här fallet är det button som spelar rätt bra såvitt jag kan förstå. Inga konstigheter.

 

PL 5 Card Draw ($0.25/$0.50)

SB ($10), Seat 2

BB ($29.50), Seat 3

UTG ($6.30), Seat 4

Hero ($27.50), Seat 5

CO ($7), Seat 6

Button ($40.55), Seat 1

 

SB posts $0.25. BB posts $0.50.

 

Hero is MP with [Qc Ad 7c 6c Ah]

 

Round 1:

 

UTG folds

Hero raises to $1.50

CO folds.

Button raises to $3.50.

SB folds.

BB folds.

Hero calls.

 

Hero takes 3 cards.

Hero is dealt [Ad Ah] [5s Jd Ac]

 

Button takes 1.

 

Round 2: pott $7.75

 

Hero checks.

UTG bets $3.50.

Hero ???.

 

1. Ok att checka när jag träffar AAA? Eller ska jag beta ut?

 

2. Är syn standard, eller ska jag höja? Han har väl dragit till tvåpar eller triss, men betar han ut oavsett om han träffar eller ej? Med tvåpar checkar han väl bakom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm

 

När han reraisar dig innan bytet så har han antaligen 1 av dessa 3 olika typer av händer.triss, 2 par eller ett drag till färg. störst chans är nog att han har triss. att spela par så har man ca 50% chans att förbättra sin hand och när du sätter AAA efter köp så har du nu antaligen bättre hand än va han hade innan köp, chansen att förbättra sin hand med 1 kort vid köp är inte alls lika stor chans. så du har oddsen på din sida.men det bästa försvars spelet du kan göra är att om han har en stor stack det är att låta han agera först för att hålla potten nere, och sen bara syna om du tror att han kanske har satt nåt.. om du reraisar han så kommer han inte syna om han inte har färg kåk eller minst KKK han vet att du har satt AAA om du höjer rejält. fördelen med att höja först är att du kommer antaligen få syn om han har triss och om han inte har förbättrat sin hand, om han inte hade ett drag nackdelen är att du kan få en rejäl reraise och då är det är svårt att lägga en sån hand pga oddsen är på din sida.

 

jobbigt förklarat ja vet;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Spelar inte 5cd, men borde inte 3bettet tyda på att hans range är dragen mot färgdrag som behöver FE, snarare än bara 2par, vilket vore ganska tunt för ett 3bet?

 

c/c bör vara bästa linjen efter bytet då han bara synar ett bet när han träffat, och foldar eller höjjer dig när han missat, i vilken fall du tvingas lägga bäst hand. Och vad han än har innebär ju denna linjen garanterad showdown, vilket är najs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

check/call eller bet/call är det enda vettiga spelet om du inte har någon read på fi.

 

Med read kan du lätt raisa om du har sett honom spela loose med 2par efter bytet el ofta byta 1 på trissen. Fast tänk på att om du raisar så vill du kunna få syn av en sämre hand. DVS tror du det finns chans att han synar ett omslag med KKQQ/999? Ofta är ju svaret nej, det är därför man vill syna där.

 

Om det är en riktigt tight spelare kan du inte raisa. Då skiker hans spel träffad kåk från 2par/triss träffad färg el stege från färgstegdrag eller 4tal. Hade betet vart större gör du en svår syn och kanske vid bet/raise så får du lägga. Men i detta fall är det ju en enkel syn.

 

Från informationen i HH sätter jag FI på KKxx eller bustat drag. Vad hade han?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade han?

 

Are you kidding me? Handen spelades för fem månader sen. Jag kommer knappt ihåg vad jag åt till frukost i förrgår. :)

 

Men, med reservation att jag börjar bli gammal och eventuellt senil och att det som sagt var ett tag sedan, om jag söker igenom minnet ordentligt så tror jag mig komma ihåg att han hade en liten, liten triss.

 

Vilket var ungefär vad jag satte honom på. Antingen triss eller högt tvåpar. Drag kändes inte lika troligt.

 

Tror att jag tänkte som så att har han inte förbättrat så kommer han som mest att syna bakom om jag betar ut. Och att det skulle bli lite småjobbigt om han slår om pott.

 

Vilket också var tanken med att bara syna hans bet. Som det satt så skulle han förmodligen ha synat om jag slagit om. Men det hade blivit än mer småjobbigt om han slagit om ännu en gång.

 

Alltså check/call, som också verkar vara konsensus. Känns fortfarande lite fegt, men håller nere variansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte 5cd, men borde inte 3bettet tyda på att hans range är dragen mot färgdrag som behöver FE, snarare än bara 2par, vilket vore ganska tunt för ett 3bet?

 

Nja, reraise + köpa ett brukar ofta betyda triss eller bra tvåpar. Eftersom vi sett tre ess minskar sannolikheten för högt tvåpar så vi kan nog med ganska stor säkerhet sätta fi på triss.

 

Om vi check-raisar sätter fi oss på en hög triss. Han skulle då kunna få för sig att lägga en liten triss och vi vinner då inte mer än $3.50. Det är också möjligt att han synar om vår höjning är liten.

 

Ett annat sätt att spela är att satsa pott rakt ut. Fi har ju maskerat sin hand genom att köpa ett kort och han skulle då kunna tro att vi tror att ess upp som vi köpt in är bästa handen och att vi värdebettar med den. Det skulle också kunna vara en bluff från vår sida, att vi representerar att vi har trissen för att fi ska lägga sitt tvåpar. Här tror jag att fi kan syna med alla trissar.

 

Check-call känns lite vekt. Det är ganska liten risk att fi har en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, let's say att vi betar ut pott (7.75)

 

Om vi sätter Fi på trissen har han 8,5% chans att förbättra. Om han förbättrar så slår han om pott. Han är dessutom en optimal bluffare och bluffar ca 5% av gångerna. (Det spelar alltså ingen roll om vi synar eller ej)

 

Övriga 86,5% av gångerna antingen synar eller lägger han sig. Han skulle behöva lägga sig ungefär en tredjedel av gångerna för att det ska vara EV+ (för honom).

 

Det låter rätt mycket. Klarar han verkligen att lägga sig så ofta?

 

Detta bygger iofs på att vi vet att han kommer att beta ut 3.50 bakom oss. Så det vi kanske borde ta ställning till är hur mycket vi tror att han kommer att beta bakom. Desto mer vi tror han kommer att beta, desto mindre ofta borde vi beta ut pott. Å andra sidan är väl hans tilltänkta betstorlek och hur ofta han lägger sig för vårt bet rätt så korrelerat. Äsch, nu förvirrade jag mig själv. :)

 

Jag tror att det jag kom fram till är att om vi tror att han har triss och betar halvpott bakom oavsett om han förbättrar eller ej så är det bättre att beta ut själv. Om vi tror att han inte orkar folda mer än en tredjedel av händerna vill säga, och inte f-n släger man en triss så ofta?

 

Bet/call att föredra alltså. Plus att det känns lite mer macho också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...